Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا و کره‌جنوبی روز دوشنبه در بزرگترین رزمایش مشترک خود در چهار سال گذشته شرکت می‌کنند. واشنگتن به دنبال احیای همکاری استراتژیک خود با یکی از نزدیک‌ترین متحدان آسیایی‌اش است. اما برگزاری این رزمایش‌ها نشان‌دهنده فاصله‌ گرفتن دولت کنونی سئول از سیاست تنش‌زدایی در قبال کره‌شمالی است.

به گزارش ایران اکونومیست، پایگاه خبری دویچه‌وله در گزارشی به رزمایش‌های آتی آمریکا و کره جنوبی و تاثیرات آن بر تنش‌های قاره آسیا پرداخته است: «ده‌ها هزار سرباز آمریکا و کره جنوبی در این رزمایش که «سپر دفاعی آزادی اولچی» نام دارد به تمرین‌های هوایی، زمینی و دریایی خواهند پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رزمایش‌ها شامل حملات شبیه‌سازی شده، تقویت نیروهای خط مقدم و شبیه‌سازی‌هایی از جمله حفظ امنیت سلاح‌های کشتار جمعی است. واحدهای حاضر در این رزمایش‌ها همچنین کار با پهپاد برای نظارت و پایش را فرا گرفته و همچنین نحوه استفاده از چند جنگ‌افزار جدید را که در پی حمله روسیه به اوکراین ساخته شده‌اند، می‌آموزند.

تنظیم مجدد موضع دفاعی

در دوره ریاست جمهوری مون جائه-این، رئیس‌جمهوری سابق کره جنوبی، سئول سیاست تنش‌زدایی را در قبال کره شمالی در پیش گرفته بود، اما برگزاری این رزمایش‌ها نشان‌دهنده فاصله‌گیری دولت کنونی این کشور از سیاست مذکور است.

رزمایش‌های معمول آمریکا و کره جنوبی در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا تعلیق شد، زیرا ترامپ و مون جائه-این در حال گفت‌وگو با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بوده و برای اثبات حسن نیت خود، همکاری‌های نظامی خود را متوقف کردند.

اما گفت‌وگوها درباره پایان رسمی جنگ کره و همچنین تعهد کره‌شمالی نسبت به از بین بردن تسلیحات هسته‌ای خودش در قبال دریافت تضمین‌های امنیتی، راه به جایی نبرد. ترامپ تمایلی به از سرگیری گفت‌وگوها نداشت و آن‌ را غیرضروری و پرهزینه می‌دانست. همه‌گیری کرونا هم ادامه گفت‌وگوها را به تعویق انداخت. قرار است چند ماه بعد، گفت‌وگوها از سر گرفته شود، اما این نگرانی وجود دارد که کره شمالی در تدارک هفتمین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی خود باشد.

تنش‌ها میان آمریکا و چین هم در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و واکنش‌های شدید چین، افزایش یافته است. تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی برای پس گرفتنش را رد نمی‌کند.

روسیه هم اخیرا اعلام کرد که در اواخر ماه میلادی جاری رزمایشی هفت روزه با حضور چین، بلاروس، مغولستان، هند و تاجیستان برگزار می‌کند. این رزمایش‌ها از ۳۰ ماه اوت آغاز می‌شوند.

دان پینکستون، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تروی گفت، مقامات ارشد نظامی در واشنگتن و سئول می‌گویند که برگزار نشدن رزمایش‌های مشترک، موجب تضعیف سربازان دو کشور شده و خواستار ازسرگیری همکاری‌های نظامی هستند.

او به دویچه‌وله گفت: این یک تنظیم مجدد و احیای تمرینات حیاتی برای تقویت وضعیت دفاعی مشترک در شبه‌جزیره کره است. در سال‌های اخیر که رزمایش‌های واشنگتن و سئول متوقف مانده بود، کره شمالی به آزمایش‌های موشکی خود ادامه داده، برنامه هسته‌ای خود را به پیش برده و به رزمایش‌های نیروهای متعارف خود ادامه داده است. اما اکنون رهبران متفاوتی در واشنگتن و سئول روی کار آمده‌اند. این یک اقدام اصلاحی در قبال تهدیدات کره شمالی و عدم قطعیت در وضعیت بی‌ثبات جهانی است.

سه‌گانه تنش در شرق آسیا

کره شمالی روز چهارشنبه نارضایتی خود از رویدادهای سئول را ابراز کرد و دو موشک کروز را به سمت دریای ژاپن روانه کرد.

چهارشنبه همچنین صدمین روز آغاز به کار یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی بود. او نسبت به مون جائه-این، رویکرد سفت‌وسخت‌تری در مقابل پیونگ‌یانگ اتخاذ کرده است. با این حال، او هفته گذشته از طرحی برای توسعه کره شمالی خبر داد، اما پیش‌شرط آن را این دانست که پیونگ‌یانگ برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

یوجی هوساکا، استاد تاریخ و سیاست دانشگاه سجونگ سئول گفت: یون سوک یول دارد به وعده‌هایی عمل می‌کند که در تبلیغات انتخاباتی‌اش مطرح کرده بود، یعنی تقویت رابطه امنیتی با آمریکا برای حفاظت از سئول در برابر خطر تسلیحات هسته‌ای کره شمالی.

علاوه بر این، یون روابط امنیتی نزدیک‌تری با ژاپن برقرار کرده و نیروی دریایی ژاپن در رزمایش‌های جستجو و ردیابی موشکی در هاوایی به نیروهای آمریکا و کره جنوبی پیوست.

گرچه رزمایش‌های مشترک آتی قرار است تقابلی با کره شمالی را شبیه‌سازی کنند، اما هوساکا گفت که چین هم - کمتر از یک ماه بعد از سفر پلوسی به تایوان - از این رزمایش غافل نخواهد بود.

او گفت: پکن این رزمایش‌ها را یک پیام خواهد دانست، من مطمئن هستم. آمریکا به وضوح می‌خواهد در صورت تشدید تنش‌ها پیرامون تایوان، کره جنوبی نقش متعهدانه‌تری در مقابل چین اتخاذ کند. اما سئول تمایلی ندارد که تا این حد پیش رود.

چین با اختلاف بزرگترین و مهم‌ترین شریک تجاری کره جنوبی بوده و دولت‌های متوالی در این کشور همواره روی مرز باریکی میان اجتناب از خشمگین کردن پکن و حفظ اتحاد نظامی با آمریکا راه رفته‌اند.

چین در گذشته چندین بار «انگیزه‌های اقتصادی» قدرتمندی علیه کره جنوبی وضع کرده است، از جمله ممنوعیت اجرای زنده ستاره‌های موسیقی کره در چین و جلوگیری از سفر گردشگران چینی به کره جنوبی. با این حال، پکن به هیچ وجه این اقدامات را «تحریم» نمی‌داند.

هوساکا گفت: یون می‌خواهد از تجارت صلح‌آمیز با چین حفاظت کرده و روند خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره را رقم بزند و می‌داند که برای این کار، به امنیت زیر سایه آمریکا نیاز دارد. اما یون سوک یول تن به جنگ با چین نخواهد داد.»

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تمرین مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی ، چین ، کره شمالی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تمرین مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی چین کره شمالی آمریکا و کره جنوبی رزمایش ها کره شمالی گفت وگوها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی

وزیر دفاع آمریکا نسبت به افزایش همکاری استراتژیک کره‌شمالی با روسیه هشدار داده و گفت این اتحاد رو به رشد، اعتماد و اطمینان کیم جونگ اون، رهبر پیونگ‌یانگ را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اظهارات خود را در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در روز سه‌شنبه بیان کرد. روابط بین مسکو و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) از زمانی که کیم در سپتامبر گذشته برای گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» به روسیه سفر کرد، عمیق‌تر شده است و این مساله خوشایند غرب نیست.

روسای دفاع روسیه و کره‌شمالی هم ژوئیه گذشته در پیونگ‌یانگ دیدار کردند.

آستین به قانونگذاران گفت: «کره‌شمالی، دوباره، به دلیل ارتباط با پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.» او همچنین به گسترش همکاری بین روسیه، کره‌شمالی، ایران و جمهوری خلق چین اشاره کرد.

آستین گفت: «این بسیار نگران‌کننده است؛ چیزی که ما باید آن را تماشا کنیم، چیزی که برای اطمینان از اینکه توانایی و ظرفیت همکاری با متحدان خود برای ادامه بازدارندگی و ادامه ترویج صلح و ثبات را در هر یک از مناطق داریم، باید داشته باشیم.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «رابطه رو به رشد بین جمهوری خلق چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران نگران‌کننده است و این چیزی است که ما از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم.»

آستین همچنین مدعی شد که روسیه برای جبران گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات اضافی، به کره‌شمالی برای پر کردن ذخایر خود در درگیری اوکراین مراجعه کرده است.

این در حالیست که مقامات کره‌شمالی و روسیه اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات از پیونگ‌یانگ را رد کرده‌اند. آنها همچنین ایالات متحده و متحدانش در شمال شرق آسیا را به تشدید تنش در منطقه با آماده شدن برای جنگ با کره‌شمالی متهم کرده‌اند.

به گزارش راشا تودی، کره‌شمالی از زمان آغاز درگیری روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و احتمال اتحاد مجدد با کره‌جنوبی را رد کرده است. وزارت خارجه کره‌شمالی می‌گوید افزایش همکاری با روسیه به دفاع از «منافع اصلی» دو کشور و ایجاد «نظم بین‌المللی چند قطبی» کمک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تقسیم امتیازات شمالی‌ها و جنوبی‌ها در غدیر
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • هشدار هواشناسی سطح زرد در خراسان شمالی صادر شد
  • ادعای کره جنوبی درباره ارتباط کره شمالی و جنبش حماس
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی