Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، واکنش‌ها به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد مبارکه ادامه دارد و اغلب در فضای مجازی شاهد روایت‌های بریده و برداشت‌های کوچک از اصل موضوع و بسیاری از ابعاد مهم این گزارش که به گلوگاه‌های فساد و توزیع رانت می‌پردازد در بین موج اخبار نادیده گرفته شده است و اینجاست که نخبگان سیاسی و اقتصادی باید از سکوت پرهیز کرده و به تحلیل ابعاد مختلف چنین موضوعاتی بپردازند و با تکیه بر دلایل اصلی بروز چنین اتفاقاتی در همه هلدینگ‌ها و صنایع بزرگ از تکرار آن جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمزگشایی از هزار توی فروش در فولاد مبارکه

با نگاهی دقیق‌تر به گزارش تحقیق و تفحص فولاد مشخص می‌شود که از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف احراز شده توسط مجلس، ۵۸ هزار میلیارد تومان آن در بخش فروش رخ داده است.

 

و به صورت دقیق‌تر، حجم تخلفات ۵۸ هزار میلیاردی در بخش فروش به این شکل دسته‌بندی می‌شوند:

 

۵۴ هزار میلیارد تومان از ۵۸ هزار میلیارد تومان اعلامی در گزارش، تفاوت حاصل از قیمت فروش فولاد مبارکه با بازار است که تقریبا تمامی این فروش‌ها در بورس کالا صورت می‌پذیرد و ارائه توضیحاتی در این خصوص الزامی است؛ نرخ پایه فروش محصولات در بورس کالا بر اساس دلاری نیمایی و میانگین قیمت هفتگی محصولات به FOB خلیج فارس صورت پذیرفته و در صورت وجود رقابت بین خریداران، این قیمت تا حد مجاز مورد نظر ناظر بورس کالا رشد می‌کند و در صورت رشد قابل توجه، با نظر ناظر بورس کالا، معاملات ابطال می‌شود که نمونه‌های ابطال معاملات فولاد مبارکه به دلیل رشد بالای قیمت در طی سال‌های اخیر بسیار زیاده بوده است.

از این رو، دلار نیمایی و فاصله آن از دلار آزاد، مهمترین عامل ایجاد شکاف قیمت بین بازار آزاد و بورس کالا و اصطلاحا توزیع رانت در معاملات همه محصولات کالایی اعم از فولاد است و در طی سال‌های مورد بررسی این گزارش و در دولت قبل، در بحبوحه تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تمرکز دولت و بانک مرکزی بر حفظ قیمت دلار نیمایی و تزریق مستقیم دلار به این سامانه برای عدم تبعیت از نرخ دلار آزاد بود که نتیجه آن بروز رانت قابل توجه در بورس کالا برای خریداران و اجحاف در حق سهامداران فولادی و تولیدکنندگان بالادست شد که در این گزارش، عدد آن برای فولاد مبارکه ۵۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 

به معنایی کاملا مشخص، فشار دولت و وزارت صمت در دولت قبل به تولیدکنندگان فولادی به منظور کنترل دستوری قیمت‌ها باعث شده تا قیمت فروش این محصول در بورس کالا فاصله قابل توجه ۲۰ الی ۳۰ درصدی با بازار آزاد ایجاد کرده که عدم‌النفع ریالی آن برای فولاد مبارکه ۵۴ هزار میلیارد تومان برآورد شود که این عدد به طور مستقیم به ضرر سهامداران این شرکت که عمدتا از قشر آسیب‌پذیر سهامداران عدالت هستند، منظور شده است.

ردپای خودروسازان در توزیع رانت

بر اساس این گزارش، خودروسازان به عنوان مشتری اصلی فولادمبارکه، ورق مازاد نیاز خود از این شرکت به قیمت زیر بازار خریداری کرده و بر اساس صورت‌های مالی خود، این ورق را در بازار آزاد فروخته و بدون انجام عملیات تولیدی، از این سود بهره‌مند شده‌اند.

 

تخلف در مراکز خدمات فروش

البته از دید گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، واحد فروش فولاد مبارکه در سایر سرفصل های تخلفات گسترده‌ای داشته که مواردی از آن تحت عنوان تخلف مراکز خدمات و اعطای امتیازات ویژه به افراد خاص مورد بررسی قرار گرفته است. این نوع فروش‌های خارج از بورس کالا، در همه شرکت‌های بزرگ مورد انتقاد بوده و نمونه‌های فسادزای بسیاری در این خصوص وجود دارد. به همین منظور در فولاد مبارکه نیز گردش کار مشخصی برای فروش‌های خارج از بورس مشخص شده بود اما به استناد گزارش مجلس، معاون فروش وقت، بدون هماهنگی این گردش کار را تغییر داده و تخلفاتی در این زمینه صورت گرفته است.

 

 

 

 

فروش محموله ۱۶ هزار تنی گالوانیزه به نام محصول درجه دو

 

 

 

جمع‌بندی فرآیندهای منجر به اخلال در نظام اقتصادی

تخلفات صورت گرفته در واحد فروش فولاد مبارکه را باید در دو بخش فروش در بورس کالا و فروش خارج از بورس دسته‌بندی کرد؛ تخلفات منسوب به بورس کالا، ۵۴ هزار میلیارد و معادل ۹۳ درصد از کل تخلفات اعلامی است که نقش دولت، بانک مرکزی و وزارت صمت دولت قبل در بروز این اتفاق و توزیع رانت پررنگ بوده و برای جلوگیری از تکرار این سو استفاده‌ها باید ساختار قیمت‌گذاری دستوری برچیده شود که این اتفاق در زمان فعلی تا حد زیادی اصلاح شده است.

در خصوص فروش‌های خارج از بورس نیز الزام به رعایت گردش کار معمول و مرسوم است که در دوره قبل تغییر کرده و باید شرایط به قبل بازگشته و زمینه‌های انحراف برچیده شود.

 

 

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: فولاد اصفهان تحقیق و تفحص فولاد مبارکه هزار میلیارد تومان ۵۴ هزار میلیارد فولاد مبارکه تحقیق و تفحص خارج از بورس بورس کالا توزیع رانت دولت قبل فروش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۵۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نهایت با افزایش ۶۵۲ واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد آرام گرفت. گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را بخوانید. به گزارش نبض بورس، بورس امروز ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ : خبر‌های مهم برای بورس امروز: ۱- پیشنهاد هییت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر / درصد افزایش سرمایه: ۷,۴۰۰ درصد
۲- در اقدامی کم سابقه اوراق دولتی در ابتدای سال با نرخ ۲۳ درصد منتشر شد!
۳- پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی: معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه نباید برداشته شود.
۴- محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرد.
۵- رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن از ورود این صندوق به بازار خرید سیمان از طریق بورس در آینده نزدیک خبر داد.
۶- نماد‌های تاپکیش و درازی به دلیل عدم احراز یک یا چند مورد از معیار‌های پذیرش بازار اول، از این بازار به بازار دوم فرابورس منتقل می‌شوند.
۷- ذخایر ارزی در دسترس ایران به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافت
۸- حراج جدید شمش طلا فردا ۹ اردیبهشت در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار می‌شود
۹- تالار خودرو بورس کالا سال جدید را با عرضه ۳۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (کامیون کشنده FAW J۶P-۴۶۰) آغاز می‌کند. این خودرو‌ها قرار است یکشنبه ۹ اردیبهشت در بورس کالا عرضه شوند..
۱۰- افزایش نرخ در کلوند: افزایش قیمت در گروه محصولات دیوار ۱۰ درصد، کف ۲۰ درصد و پرسلان ۱۸ درصد می‌باشد که این امر باعث افزایش میانگین ۱۶ درصدی نرخ فروش محصولات می‌گردد. صف‌های خرید و فروش در پیش گشایش تعداد نماد‌های در صف خرید: 66 نماد | ارزش صف‌های خرید:  345.8 میلیارد تومان تعداد نماد‌های در صف فروش: 22 نماد | ارزش صف‌های فروش:  259.3 میلیارد تومان گزارش بازار: شاخص کل امروز ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 

شاخص کل: 2 میلیون و 284 هزار و 833 واحد | کاهش 20145 واحدی | معادل منفی 0.87 درصد

شاخص کل قیمت وزنی-ارزشی: 474 هزار و 163 واحد | کاهش 4180 واحدی | معادل منفی 0.87 درصد

شاخص کل هم وزن: 757 هزار و 509 واحد | کاهش 7534 واحدی | معادل منفی 0.98 درصد

شاخص قیمت هم وزن: 424 هزار و 8 واحد | کاهش 4217 واحدی | معادل منفی 0.98 درصد 

شاخص آزاد شناور: 2 میلیون و 952 هزار و 255 واحد | کاهش 33014 واحدی | معادل منفی 1.11 درصد

شاخص بازار اول: یک میلیون و 775 هزار و 138 واحد | کاهش 21376 واحدی | معادل منفی 1.19 درصد

شاخص بازار دوم: 4 میلیون و 293 هزار و 643 واحد | کاهش 21151 واحدی | معادل منفی 0.49 درصد

شاخص سهامداران خرد امروز ۹ اردیبهشت  ۱۴۰۳ 

(شاخص ارزش دارایی سهامداران با دارایی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان)

شاخص سهامداران خرد:  136 هزار و  829 واحد | کاهش 1453 واحدی | معادل منفی 1.05 درصد

ارزش و حجم معاملات

تعداد معاملات: 325 هزار و 618 نوبت معاملاتی

ارزش معاملات: 43 هزار و 487 میلیارد ریال

حجم معاملات: 6 میلیارد و 922 میلیون برگه اوراق بهادار

ارزش دلاری بورس

ارزش دلاری بازار: 160 میلیارد دلار

نماد‌های تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس: فملی ، فولاد ، شپنا ، وبملت ، شستا ، شتران ، شبندر

صف‌های خرید و فروش

تعداد نماد‌های در صف خرید: 54 نماد | ارزش صف‌های خرید: 1119 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف خرید: وسدید ، ثزاگرس ، وایرا

تعداد نماد‌های در صف فروش: 59 نماد | ارزش صف‌های فروش: 2428 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف فروش: همگام ، وثنو ، فنرژی

سرانه خرید و فروش بازار

سرانه خرید: 20.1 میلیون تومان

سرانه فروش: 24.6 میلیون تومان

برترین عرضه و تقاضا

۳ نماد با برترین تقاضا در بورس: وسدید ، ثزاگرس ، وایرا

۳ نماد با برترین عرضه در بورس: خفولا ، وثنو ، فنرژی

بیشترین و کمترین قیمت

۳ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس: وبهمن ، واعتبار ، دابور

۳ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس: خلنت ، خوساز ، خمحور

ورود و خروج پول حقیقی:

میزان خروج پول حقیقی: 119 میلیارد تومان

۳ نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: واعتبار ، توسن ، فنر

۳ نماد با بیشترین خروج پول حقیقی: خودرو ، فملی ، فولاد

نقشه بازار امروز ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳   

گزارش بازار هر روز راس ساعت ۱۳:۳۰ در نبض بورس منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • گران فروشی در نمایندگی فروش خودرو، گران تمام شد
  • شاملا رکورد فروش را جابجا کرد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • تأکید نماینده مردم شهرستان بروجن بر تصویب و اجرایی شدن تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا