Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@03:24:31 GMT

راز سجده زیارت عاشورا و احکام آن

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۵۵۶۴

راز سجده زیارت عاشورا و احکام آن

علت لعن و برائت جستن در زیارت عاشورا اوصاف و القاب به کار رفته شده در زیارت عاشورا زیارت عاشورا در کلام امامان معصوم فلسفه سجده آخر زیارت عاشورا ختم چهل روزه زیارت عاشورا

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  ادعیه و زیارت‌هایی در مفاتیح، صحیفه سجادیه و ... ذکر شده است که اکثر مسلمان‌ها به آن‌ها پناه می‌برند و آن‌ها را می‌خوانند و به نوعی با خواندن این ادعیه و زیارات آرامش گرفته و یا حاجت‌روا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این زیارات توصیه شده که اکثر افراد با آن آشنا هستند و در هر ایامی به‌ویژه در روزهای محرم و صفر خوانده می‌شود، زیارت عاشوراست. زیارتی که با نامش ذهن به سمت امام حسین(ع) رفته و یاد مظلومیت ارباب شهید دل‌ها را می‌سوزاند.

زیارت عاشورا، از معروف‌ترین، رایج‌ترین و حماسی‌ترین زیارت‌نامه‌هایی است که از سوی ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است. این زیارت نخست توسط امام محمد‌باقر(ع)، به «علقمه حضرمی» آموخته شده است، قدیمی‌ترین سند زیارت عاشورا، از «ابن قولویه قمی» است که در کتاب «کامل الزیارات» نقل شده و دیگری از مرحوم «شیخ طوسی» است که در کتاب «مصباح المتهجد» آورده شده است.

در این زمینه بخوانید؛

متن کامل زیارت عاشورا همراه با ترجمه و صوت

زیارت عاشورا همراه با ترجمه و صوت عبدالرضا هلالی

زیارت عاشورا با صوت مجید بنی فاطمه

از نکات قابل توجه در اهمیت و جایگاه زیارت عاشورا این است که زیارت عاشورا حدیث قدسی است و از سوی خداوند تبارک و تعالی به جهت عظمت شأن امام حسین(ع) و واقعه عاشورا توسط فرشته وحی «جبرئیل» به رسول خدا(ص) نازل شده است و به وسیله امام باقر(ع) پس از واقعه کربلا در اختیار شیعیان قرار گرفته است.

علت لعن و برائت جستن در زیارت عاشورا

صفوان بن مهران از اصحاب امام(ع) می‌گوید «امام صادق(ع) به من فرمود بر خواندن این زیارت «عاشورا» مواظبت کن. پس به‌درستی که من، ضامن قبولی زیارت کسی هستم که از دور و نزدیک، این زیارت را بخواند، که سعی او مشکور باشد، سلام او به آن حضرت برسد و محجوب نماند و حاجت او از طرف خدا برآورده شود و به هر چه که خواهد برسد و خدا او را نومید نگرداند».

طبق سخنان آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، سرّ این‌که سفارش کرده‌‌اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل‌ بیت(ع) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه هم‌‌اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آن‌ها را لعنت کنیم، نام و یاد آن‌ها رخت ‌بربسته و قبرشان نیز زباله‌دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید و یزیدیان عصر است.

همسر فرعون وقتی که به درگاه الهی دعا کرد، نگفت خدایا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت «رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ؛ بار الها تو خانه‌ای برای من نزد خود در بهشت بنا کن و مرا از شرّ فرعون (کافر) و کردارش و از قوم ستمکار نجات بخش» (تحریم/ آیه ۱۱).

آسیه گفت مرا از فرعون و فرعونیان، که طرفداران سنّت سیّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده این بدان معنا است که تفکرّ برای همیشه باقی می‌ماند هر چند که نام و عنوانش تغییر کند.

فضلیت و عظمت زیارت عاشورا به برکت شهادت عزیز‌ترین و مقرب‌ترین و محبوب‌ترین اولیای حق نزد رسول خدا(ص) و اسارت بهترین خاندان عالم پدید آمده است، زیارت عاشورا، اسرار مقامات عرفانی، معراج روحانی عشاق الحسین(ع) و شرح عرفان خاصه‌ محمدیه است.

اوصاف و القاب به کار رفته شده در زیارت عاشورا

برخی از اوصاف و القابی که در زیارت‌های حضرت اباعبد‌الله الحسین(ع) برای ایشان ذکر شده است، مانند ثار الله، قتیل‌العبرات، اسیر الکربات، قتیل الظماء و ... دارای مضامین ژرف و معانی بلند و اسراری در کاربرد آن‌هاست که درک آن‌ها جز به مدد آشنایی با تاریخ و فرهنگ اهل بیت(ع) و فلسفه قیام امام حسین(ع) ممکن نیست.

یکی از عبارت‌هایی که در زیارت عاشورا عنوان شده است ترکیب وصفی و اضافی «وتر الموتر» است که در اصل، وتر به معنای فرد، تنها و موتور، اسم مفعول از همین ریشه به معنای، تنها گذاشته شده است. برخی از دانشمندان اسلامی، درباره معنا و مفهوم این اصطلاح، سه احتمال داده‌اند که به شرح زیر است.

وتر به معنای یگانه و و مَوتور تأکید آن است در این صورت این عبارت در زیارت عاشورا به معنای این است که امام حسین(ع) در جهان، انسانی یگانه است. وتر به معنای فرد و شخص و مَوتور به معنای کسی است که افراد و پیروانی از او کشته شده باشند. وتر به معنای خون و مَوتور کسی است که خونش ریخته شده باشد. در این صورت معنای آن این است که حضرت اباعبدالله(ع)، کشته‌ای است که اصحابش نیز کشته شده‌اند.

زیارت عاشورا در کلام امامان معصوم

درباره فضیلت و اهمیت زیارت عاشورا از امامان معصوم(ع) احادیث فراوان نقل شده است، فردی به نام علقمه می‌گوید: به امام باقر(ع) عرض کردم اگر قصد زیارت امام حسین(ع) را از دور یا نزدیک داشتم چگونه زیارت کنم؟ حضرت در پاسخ فرمودند «مانند کسی که سلام می‌دهد به سوی آن حضرت رو کن و با توجه و حضور قلب به آن سو نگاه کن و پس از گفتن الله‌اکبر این گونه بخوان «السلام علیک یا ابا عبدالله»، آن گاه حضرت فرمودند «به تحقیق این دعا دعایی است که ملائکه آن را می‌‌خوانند و خداوند در قبال آن برای تو صد هزار درجه می‌‌نویسد و مثل کسی خواهی بود که با امام حسین شهید شده باشد... و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین‌(ع) را از روزی که شهید شده است».

در جای دیگر از قول صفوان، یکی از یاران امام ششم(ع) آمده است امام صادق(ع)، با اشاره به قبر امام حسین(ع) این زیارت را خواندند و سپس دو رکعت نماز به جا آوردند و به من(صفوان) فرمودند «هر گاه گرفتاری و حاجتی داشتی، در هر جا که هستی این زیارت و دعای پس از آن را بخوان و از خدا حاجت بخواه؛ بی تردید خدا و پیامبر(ص) به وعده خود عمل می‌کنند و نیازت را بر می‌آورند».

فلسفه سجده آخر زیارت عاشورا

از ابتدا، این فراز سجده نداشته است، یعنی از ابتدا که این زیارت به وسیله حدیث قدسی بر پیامبر(ص) وارد شد، سجده نداشته است و سجده آن در روز عاشورا به وجود آمده است که سیدالشهدا از صبح روز عاشورا بنا به مناسبتی فرازی از زیارت را می‌خواندند و تا موقعی که حضرت به شهادت رسیدند تمام فرازهای زیارت را خواندند و بعد به شهادت رسیدند و این فراز سجده خوانده نشد تا زمانی که آن ملعون لعین بالای سر حضرت آمد تا سر مبارک ایشان را از تن جدا کند از جلو نتوانست سر را جدا کند، پیکر را برگرداند و سر را از قفا جدا کرد.

وارد شده است که وقتی پیشانی حضرت به خاک افتاد حضرت این فراز انتهایی را شروع کرد و فرمود «اللَّهُمَّ لَک الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکرِینَ» به همین دلیل این فراز را در حال سجده می‌خوانیم. باید دقت شود که امام حسین(ع) در چنین حالت و شرایطی خدای متعال را شکر می‌کند و این درس بزرگی برای ماست که در برابر سختی‌ها و گرفتاری‌هایی که قابلیت مقایسه با مصیبت بزرگ آن حضرت را ندارد، صبور و شاکر باشیم.

برای رسیدن به مقام قرب الهی نیز وسائل گوناگون وجود دارد اما وسیله مطمئن، راحت، سریع و ... برای رسیدن به خداوند عشق به امام حسین(ع) است با عشق و ارادت به سالار شهیدان کربلا می‌توان سریع‌تر و مطمئن به هدف رسید. برای رسیدن به محبت، عشق و علاقه امام حسین(ع) نیز راه‌های گوناگون وجود دارد اما راهی که سریع‌تر انسان می‌تواند به وسیله آن به بارگاه امام حسین(ع) راه یابد و جزو شیفتگان و عشاق سیدالشهداء شود، از طریق خواندن زیارت عاشورا و خصوصاٌ مداومت به خواندن این زیارت شریف است.

ختم چهل روزه زیارت عاشورا

مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس توصیه خاصی برای قرائت زیارت عاشورا داشت و بر این باور بود با این چله زیارت عاشورا امام حسین(ع) می‌توان به حاجت‌های بسیار بزرگ و نشدنی دست یافت.

شما چهل روز زیارت عاشورا بخوانید و در آن چهل روز مراقبت شدید نفس را عهده‎دار باشید؛ هر حاجتی که از خدا بخواهید به شما داده می‎شود و اگر از خدا حاجتتان را نگرفتید، بیایید که من برای شما حاجتتان را از خدا می‎گیرم و من ضامن آن هستم.

منبع: shabestan لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر ماه محرم اخبار عمومی اخبار مرتبط اعمال ویژه شهادت امام سجاد (ع) ۱۴۰۱/۵/۱۹ دانلود نوحه و مداحی ویژه شهادت امام سجاد (ع) ۱۴۰۱/۵/۱۹ عکس پروفایل ویژه شهادت امام سجاد (ع) ۱۴۰۱/۵/۱۹ پیامک تسلیت امام سجاد (ع) ۱۴۰۱/۵/۱۹ اعمال شب شام غریبان حسینی / وقایع غم انگیز در غروب عاشورا ۱۴۰۱/۵/۱۷ دانلود مداحی و نوحه شب شام غریبان حسینی محرم ۱۴۰۱ ۱۴۰۱/۵/۱۷ آخرین ویدیو ها راهکار آمریکا برای کاهش هزینه انسولین ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۶:۲۵ ونیز؛ شهری رویایی روی آب ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۲:۲۶ باوجدان ترین کاسب ایران + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۱:۵۵ کتک کاری جواد عزتی و پژمان جمشیدی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۱:۱۴ صنعت دفاعی به عنوان یک صنعت پیشران سایر رشته های فنی و‌مهندسی را توسعه می‌دهد/صنعت دفاعی ایران در آینده نزدیک به مکمل اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۰:۲۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۷:۳۱ چرا بیت کوین هنوز به کف قیمتی خود نرسیده است؟ ۱۷:۱۵ واردات ماشین آلات معدنی کارکرده سیاست درستی است؟ ۱۶:۵۷ ادعای شوکه کننده یک محقق در مورد آیفون! ۱۶:۴۹ ۵۰ هزار میلیارد سرمایه شهرداری تهران مسدود شد ۱۶:۳۸ آزمون وکالت باید هر سه ماه و براساس نمره تراز برگزار شود / دیگر تاخیر ۵ساله در برگزاری آزمون صدور مجوز نخواهیم داشت! ۱۶:۲۵ راهکار آمریکا برای کاهش هزینه انسولین ۱۶:۲۲ راز سجده زیارت عاشورا و احکام آن ۱۶:۱۸ بوئینگ و ایرباس به ایران بازمی‌گردند؟/ شروط احیای قرارداد هواپیماهای برجامی ۱۶:۱۷ پرداخت وام ازدواج کدام زوجین تا هفته آینده انجام می شود؟ ۱۶:۱۰ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز سی مرداد ماه / ادامه روند نزولی دلار و سکه ۱۶:۰۰ ممکن است مجبور شویم بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم ۱۵:۵۹ سقوط آزاد قیمت پژو پارس ادامه دارد / کاهش ۵ میلیونی قیمت کوییک + جدول قیمت ۱۵:۴۸ اموال مازاد و دارایی‌های بانک ها در بازار سرمایه عرضه می شوند؟ ۱۵:۴۶ نورنیوز: دولت معتقد است نتیجه مذاکرات مهم است نه اطلاع از جزئیات ۱۵:۴۲ ۲۰ درصد خودروهای تولیدی در بورس کالا عرضه می شوند؟ ۱۵:۴۲ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: روسری ها پایین تر رفته و موها بیرون آمده، گاهی شلوار هم پوشیده نمی شود ۱۵:۳۷ صادرکنندگان فرش،‌ واردکننده خودرو می شوند ۱۵:۳۵ کدام نمادها مجاز به تغییر دامنه نوسان شدند؟ ۱۵:۲۲ تفاوت واتس اپ با واتس اپ بیزینس چیست؟ ۱۵:۲۰ شهردار منطقه ۱۱: ایمن سازی ساختمان آزاد و غرامت کسبه بر عهده مالک است ۱۵:۱۷ فروش کالاهای غیراستاندارد در فروشگاه‌های اینترنتی جرم است ۱۵:۱۰ از برکناری مدیرعامل تا حذف سهمیه‌بندی برای خرید محصولات فولادی ۱۵:۰۳ چه کسی با انتقال پیکر ابتهاج به ایران مخالفت کرد؟ ۱۵:۰۱ نهادهای بالادستی از عملکرد بیمه مرکزی در شوک هستند ۱۴:۵۷ محمدجواد حق شناس: باید منتظر نهایی شدن توافق برجام حداکثر در هفته آینده باشیم ۱۴:۵۴ مصوبه کنکوری لغو نمی‌‎شود/ دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف شد؟ ۱۴:۵۰ توزیع آب شرب در برخی محله های همدان + عکس ۱۴:۴۸ هشدار عضو شورای شهر: ساختمان باملند ناایمن است ۱۴:۴۳ عضو کمیسیون امنیت ملی: ایران تلاش برای رفع تحریم سپاه را کنار نگذاشته است ۱۴:۳۴ آخرین آمار کرونا در ایران / ۵۵ نفر فوت شدند ۱۴:۳۱ موضع گیری دولت روسیه درباره قتل «داریا دوگین» ۱۴:۲۶ سند خیابانی برای ادعای جنجالی اش رو شد! ۱۴:۱۸ لاکچری شدن مجالس ترحیم در تهران؛ کنسرت در قبرستان! ۱۴:۰۲ وحیدی: مشکل ضد امنیتی در شهرکرد نداریم ۱۳:۵۹ موجودی آب کدام سدهای کشور افزایش یافته است؟ ۱۳:۵۸ دبیر ستاد امر‌ به‌ معروف اصفهان: مربی غیرمسلمان برای دختر مسلمان خلاف شرع است ۱۳:۵۶ کشف بیش از ۹ هزار دستگاه استخراج رمزارز غیرمجاز ۱۳:۵۵ رییسی: مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود ۱۳:۵۵ درمان فوری و خانگی آبسه دندان ۱۳:۴۵ چند راه ساده برای افزایش اعتماد به نفس ۱۳:۴۵ قیمت مصوب تخم مرغ در شهریور ماه اصلاح می‌ شود ۱۳:۴۳ وزیر فرهنگ: موظف هستیم زمینه سعادت مردم را فراهم کنیم ۱۳:۳۷ سردار سلامی: قصد دارند جوانان لباسی بپوشند که غربی ها می خواهند ۱۳:۳۶ چرا مردم به شما خیره می شوند؟ ۱۳:۳۵ میوه های تابستانی چاق کننده هستند؟! ۱۳:۳۰ ساختمان قدیمی «آلومینیوم» ایمن سازی می شود ۱۳:۳۰ قیمت سکه امروز سی ام مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۰ با سیاست های اقتصادی، تولید را ذبح کردیم / تفکیک وزارت صمت تصمیم اشتباهی است ۱۳:۲۳ توضیح باشگاه انقلاب درباره قطع ۳۰ اصله درخت ۱۳:۲۰ حضور متخصصان فولاد هرمزگان در کنفرانس بهینه سازی و بهره وری انرژی اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ماه محرم اخبار عمومی زیارت عاشورا امام حسین ع امام سجاد ۱۴۰۱ ۵ ۱۹ چهل روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است

فرمانده سپاه عاشورا گفت: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی در مسابقات کشوری و جهانی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در آذربایجان‌شرقی، مراسم تجلیل از قهرمانان، مربیان، ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش بسیج استان آذربایجان‌شرقی با حضور جمعی از فعالان و قهرمانان ورزشی استان، عصر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ به‌همت معاونت تربیت بدنی سپاه عاشورا برگزار شد.

سردار سرتیپ‌دوم اصغر عباسقلی‌زاده، فرمانده سپاه عاشورا حضور قهرمانان بسیجی در ورزش استان را مهم دانست و گفت: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی در مسابقات کشوری و جهانی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است.

وی ناتوانی و شکست استکبار جهانی در برابر اراده ملت ایران را امری مسلم دانست و افزود: روحیه شکست‌ناپذیر ناشی از روحیه ورزش قهرمانی و پهلوانی این ملت است.

فرمانده سپاه عاشورا به غیرت و غرور ورزشکاران ایرانی در مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت: خودداری ورزشکاران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی نماد غیرت ملی و مذهبی قهرمانان ملی ماست.

سردار عباسقلی‌زاده اهمیت ورزش را در سیره رهبری مورد تأکید دانست و افزود: شجاعت رزمندگان و روحیه ورزشکاری رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس و فتنه داعش پیروزی‌هایی برای ما به ثمر آورد که ناشی از روحیه ورزشی رزمندگان دلاور ایران اسلامی بود.

وی با ابراز خرسندی از حضور تعداد کثیری از ورزشکاران شاخص بسیجی در مسابقات کشوری و جهانی که در این مراسم نیز حضور داشتند اظهار کرد: تعبیر رهبری از آذربایجان، سر ایران است و امروز با سربلندی و غرورآفرینی ورزشکاران و قهرمانان بسیجی معنا پیدا می‌کند.

در ادامه، سرهنگ علی حیدرپناه، معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا با اشاره به نقش‌افرینی هیئت‌های ورزشی مختلف در سپاه عاشورا اظهار کرد: ۳۲ هیئت ورزشی و منتخبی از قهرمانان و نخبگان ورزشی در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی افزود: ۸۰ نفر از خواهران و برادران قهرمان ورزشی، رؤسای هیئت‌ها و فعالان کمیته ورزش و جوانان کنگره ده هزار شهید آذربایجان‌شرقی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا به نقش فعالان کمیته ورزش و جوانان کنگره ده هزار شهید آذربایجان‌شرقی در جامعه ورزشی استان تأکید کرد و گفت: این کمیته نقش مهمی در انتقال فرهنگ جوانمردی در ورزش استان داشته است.

سرهنگ حیدرپناه گفت: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی استان در مسابقات کشوری و به‌دست‌آوردن مقام‌های ورزشی امروز بیش از پیش مایه مباهات جامعه ورزشی و ولایی استان است.

کد خبر 749532

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد