Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@12:51:26 GMT

سیب قره قیرمز میوه صادراتی شهرستان اهر است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۶۸۲۳

سیب قره قیرمز میوه صادراتی شهرستان اهر است

به گزارش خبرنگار مهر، رسول دوستی عصر روز یکشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغات شهرستان اهر گفت: میانگین عملکرد باغات سیب شهرستان اهر ۲۵ تن در هکتار و میانگین عملکرد سیب قره قرمز در شهرستان اهر ۳۵ تن در هکتار است.

وی ادامه داد: میانگین عملکرد سیب در ورگهان ۶۰ تن در هکتار است که البته این رقم در باغات کشاورزان پیشرو تا ۱۴۰ تن در هکتار تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوستی از کارخانه‌های فراوری بخاطر اینکه نمی‌توانند پاسخگوی تولیدات محصولات باغی شهرستان اهر باشند اظهار تأسف کرد و گفت: لازم است تا صنایع تبدیلی و تکمیلی راه اندازی شوند تا محصولات کشاورزان در دست نماند.

دوستی ادامه داد: بهره بردار باغات شهرستان اهر ۶۵۰۰ نفر می‌باشد که در ۷۸۰۰ هکتار باغ فعالیت می‌کنند که در خصوص سیب قره قرمز به ۱۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۸۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم تعلق گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به علت کمبود آب و خشکسالی برای توسعه باغ هیچ برنامه‌ای ریخته نشده است ادامه داد: توسعه باغ در سطح شهرستان ممنوع است مگر اینکه از طرح‌های جایگزینی باغات یا اصلاحات باغات استفاده کنیم.

دوستی در خصوص زمان برداشت محصولات گفت: زمان برداشت سیب در منطقه ورگهان با توجه به اینکه ارتفاع از سطح دریا در آن پایین‌تر است معمولاً از اواخر تیر ماه شروع می‌شود و دیگر مکان‌هایی که در ارتفاع از سطح دریا بیشتر است معمولاً تا آخر مرداد ماه برداشت می‌شود.

وی در ادامه از رتبه سوم شهرستان اهر از لحاظ تولید سیب در شهرستان اهر در سطح آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: از نظر سطح زیرکشت و عملکرد سازگاری با خشکسالی به کشاورزان از طریق فضای مجازی، برگزاری دوره‌های آموزش، تهیه و تولید ورمی کمپوست و استفاده از آنها در باغات، مالچ های پلاستیکی و انواع و اقسام مالچ های آلی کمک هلیی خواهد شد.

دوستی از کارگاه تولید ورمی کمپوست در اهر خبر داد که سالانه ۱۰۰۰ تن تولید دارد و افزود: ۱۰۰۰ هکتار از باغات اهر از کود ارگانیک استفاده می‌شود و هیچ گونه کود شیمیایی در آن استفاده نشده است.

کد خبر 5568970

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان اهر وزارت جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بوشهر ویروس کرونا اربعین حسینی هفته دولت گرگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آزادگان جنگ تحمیلی آمار کرونا اربعین 1401 روز خبرنگار شیوع کرونا اردبیل دولت سیزدهم شهرستان اهر تن در هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در یک گفت وگو به مناسبت روز خلیج فارس، اظهار کرد: روز ۱۰ اردیبهشت روز پایان اشغال ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس است. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۸ میلادی به خاطر اهمیت خلیج فارس به این منطقه آمدند و تا ۱۶۲۲ در خلیج فارس بودند. عمیق‌ترین آب‌ها در ساحل خلیج‌فارس و بهترین آبراه‌ها در سمت ایران قرار دارد. ما ۱۳۷۵ کیلومتر ساحل داریم و این‌ها اهمیت ذاتی خلیج فارس است.

وی ادامه داد: خلیج فارس به لحاظ اقتصادی جایگاه مهمی دارد و ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت جهان در این منطقه قرار دارد. به لحاظ امنیتی این منطقه بسیار مهم است و ما بارها پیام صلح و دوستی داده‌ایم. ما دنبال برقراری امنیت تنگه هرمز هستیم و امنیت تردد روزانه ۸۳ کشتی که از این تنگه عبور می‌کنند را برقرار کرده‌ایم. امروز راهبرد ما در خلیج فارس، صلح، امنیت، برادری و دوستی است. بیگانگان مخل امنیت منطقه هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این منطقه راهبردی و اقتصادی بوده و برای ما و همسایگان مهم است، تصریح کرد: خارجی‌ها دنبال دو هدف شوم حضور نامشروع در منطقه و فروش سلاح در خلیج فارس هستند. این ها به دشمن‌تراشی نیاز دارند، در حالیکه ما دنبال امنیت هستیم. این‌ها که از هزاران مایل دورتر به این منطقه می‌آیند، دنبال امنیت نیستند. ما پیام صلح، دوستی و برادری را به کشورهای مسلمان منطقه داده و بر منافع دو جانبه با کشورهای منطقه تاکید کردیم.

دریادار تنگسیری در پایان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه دریامحور کشور، گفت: مسئولان باید فرمان رهبری را عملی کنند. از سویی باید جوانان را با دریا و جزایر آشنا کنیم. ما در همین راستا راهیان نور دریا را از سال ۹۰ آغاز کرده‌ایم.

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان