Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آژیر فرصت‌سوزی از خانه‌های خالی در صحن شورای شهر تهران به صدا درآمد و اعضای شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش میزبان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بودند؛ در این جلسه مشکلات و توقعات اعضای شورای شهر اعلام شد و برخی اعضا با اشاره به عدم موفقیت دریافت مالیات از خانه های خالی، پیشنهاد کردند که این موضوع در تهران به شهرداری سپرده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی چمران در هشتادمین جلسه شورای شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه شهرداری تا زمانی عوارض اراضی بایر را دریافت می‌کرد؛ اما دولت این فرصت را از شهرداری گرفت، گفت: اگر قانون در این زمینه اصلاح شود و مالیات خانه های خالی توسط شهرداری شناسایی و وصول شود، درآمد شهرداری افزایش خواهد یافت، شورای عالی استانها نیز می تواند این اقدام را به صورت قانونی در دیگر شهرها انجام دهد.

میثم مظفر رئیس‌کمیته بودجه شورای شهر تهران به وجود ۲۰ درصد از خانه‌های خالی کشور در تهران و لزوم اخذ مالیات از آنها توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: اجرای قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس را به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی افزود: ۲۰ درصد از خانه‌های خالی کشور با عدد تقریبی ۵۰۰ هزار واحد در استان تهران است که برآورد می‌شود ۳۰۰ هزار واحد آن در شهر تهران و ۲۰۰ هزار واحد آن در پیرامون و حاشیه شهر تهران واقع شده است.

۲۰ درصد از خانه‌های خالی کشور با عدد تقریبی ۵۰۰ هزار واحد در استان تهران است که برآورد می‌شود ۳۰۰ هزار واحد آن در شهر تهران و ۲۰۰ هزار واحد آن در پیرامون و حاشیه شهر تهران واقع شده است

مظفر تاکید کرد: دلالان ملکی، املاک را در تهران خریداری می‌کنند و طی یک دوره رکود ۳ تا ۶ ساله آنها را خالی نگه می‌دارند و همزمان با پیک دوره‌ای تورم و افزایش قیمت مسکن، آنها را می‌فروشند.  

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سامانه ممیزی املاک شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران از طریق این سامانه‌های تخصصی که ایجاد نموده در لحظه می‌تواند اطلاعات کامل و جزئی و دقیقی را احصاء نماید، به عنوان مثال شهرداری به راحتی ‌می‌تواند از طریق این سامانه برای شناسایی املاک لوکس، خانه‌های بالای ۳۵۰ متر منطقه یک را بر اساس انتخاب سیستمی با کدپستی و مشخصات مالک اعلام کند و شهرداری ابزارهای مختلف و قدرتمندی را برای وصول این مالیات چه مالیات بر خانه‌های خالی و چه مالیات بر خانه‌های لوکس در اختیار دارد.  

مظفر افزود: اجرای این قانون به نظر می‌رسد تنها با همکاری شهرداری‌ها میسر و عملی است لذا اگر درآمد ناشی از این مالیات دراختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد، این قانونی که بیش از ۲ سال است اجرا نشده، عملیاتی خواهد شد.
 


اما این پیشنهاد که تعدادی از اعضای شورای شهر روی آن صحه می گذارند را از فراکسیون مدیریت شهری و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی و رئیس این فراکسیون جویا شدیم.

بررسی پیشنهاد واگذاری اخذ مالیات خانه های خالی به شهرداری ها در طرح مدیریت جامع شهری

محسن پیرهادی رئیس فراکسیون شوراها مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که موضوع مدیریت‌ خانه‌های خالی در دو حوزه اخذ مالیات و ورود آنها به بازار اجاره و فروش که هر دو در جهت کنترل قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بهاست، از موضوعات مورد توجه مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: اکثر نمایندگان به جهت مطالبات مردمی و مسئولیت نظارتی که دارند به صورت جدی در این بحث یعنی چرایی عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی فعال هستند و موضوع را چه در حوزه تقنینی و چه در حوزه نظارتی دنبال می کنند.

به گفته پیرهادی نقش عمده در این بحث اما متوجه دولت و به صورت مشخص وزارت مسکن، راه و شهرسازی است و آنطور که وزیر محترم وعده داده بود، باید تا پایان تیرماه کاستی‌های سامانه املاک و مستغلات مرتفع می شد.
 


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت که متاسفانه هنوز خبری از این رفع کاستی نیست و مجلس منتظر گزارش وزارت مسکن در این باره است.
حل معضل خانه‌های خالی و اثرات منفی که در بازار معاملات مسکن و اجاره‌نشینی دارد، نیازمند ورود چند وزارت خانه و سازمان است

وی ادامه داد: حل معضل خانه‌های خالی و اثرات منفی که در بازار معاملات مسکن و اجاره‌نشینی دارد، نیازمند ورود چند وزارت خانه و سازمان از جمله وزارت مسکن، راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان املاک و مستغلات و سازمان امور مالیاتی و در برخی موارد شهرداری ها است.

وی تاکید کرد که در این میان اما بحث ورود شهرداری ها به بحث خانه های خالی و اخذ مالیات از آنها که مطالبه برخی از اعضای شوراهای شهر است، نیازمند به اصلاح قانون دارد و می تواند در قالب یکی از بندهای طرح مدیریت جامع شهری بررسی می شود.

پیرهادی این را هم گفت که در صورتی که ضرورت این امر در بررسی های کارشناسی اثبات شود، مجلس در قالب طرح مذکور که در کمیسیون امور داخلی و شوراها در حالی بررسی است به آن ورود خواهد کرد.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، واگذاری اخذ مالیات از خانه های خالی به شهرداری ها می تواند در لوای بحث درآمد پایدار شهرداری ها دیده و منجر به درآمد زایی و استقلال عملکردی بیشتر شهرداری ها شود.

وی افزود: تعلل در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و افزایش سهم مسکن در سبد خانوارها سبب شده، بر همین اساس هم ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌نشینی به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم در اولویت کاری نمایندگان قرار گرفته است.

حال باید دید ساماندهی بازار مسکن با رویکرد توجه به پتانسیل شهرداری تهران چقدر می‌تواند مشکلات پایتخت و در ادامه آن موانع دریافت مالیات از خانه های خالی را بر طرف کند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور طرح اقدام ملی مسکن شهرداری تهران مدیریت شهری مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور طرح اقدام ملی مسکن مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور طرح اقدام ملی مسکن شهرداری تهران مدیریت شهری مسکن مالیات بر خانه های خالی سازمان امور مالیاتی مجلس شورای اسلامی خانه های خالی خانه های خالی هزار واحد آن شهرداری تهران شهر تهران اخذ مالیات شهرداری ها شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۷۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد

        به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از محل برگزاری مناظرات انتخاباتی در محل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: برگزاری مناظرات انتخاباتی در دور نخست، نقش مهمی در شناخت نامزدها داشت و این رویکرد برای دور دوم نیز انجام خواهد گرفت.   محمدکمال سروری‌ها افزود:برگزاری این مناظرات فرصتی مناسب برای نامزدها است تا با هزینه کمتر، برنامه ها و افکار خود را بهتر بیان کنند و از سوی دیگر برای مردم نیز فرصتی مغتنم است تا با صرف زمان اندک، با نامزدها آشنایی بیشتری پیدا کنند.   مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با بیان اینکه نامزدها باید اولویت های اول مردم را شناسایی و راه کارهای آن را ارائه کنند گفت: مناظرات انتخاباتی در رسانه های رسمی استان در حال ضبط است و در موعد مقرر انتشار خواهد یافت. وی عنوان کرد: مردم ایران، لیاقت قوی ترین و شایسته ترین منتخبان برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند، از این رو باید انسانی کارآمد و کاربلند راهی مجلس شورای اسلامی شود.   سروری ها افزود: نامزدها باید اولویت های اول مردم را شناسایی و راه کارهای آن را با تلاش پیگیری کنند.   مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی هزار و ۲۰۰ شعبه اخذ رای برای حوزه مشهد و کلات پیش بینی شده است که نسبت به انتخابات مرحله نخست ۶۱۲ شعبه کاهش یافته است.   در دور نخست انتخابات مجلس، تکلیف ۱۷ نفر از ۱۸ نماینده در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی معلوم شد و یک نماینده دیگر باید از میان ۲ نامزد شامل "کاظم معتمدی فر و حسنعلی اخلاقی" برای تصاحب یک کرسی دیگر حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دور دوم انتخابات برگزیده شود.   نفر نخست این فهرست ۲ نفره به ترتیب بیشترین آرا، کاظم معتمدی فر، مدیر عامل سابق شرکت پدیده شاندیز است. وی دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است و ۴۰ سال تجربه مدیریتی، آموزشی و پژوهشی در بخش های دولتی و خصوصی را در کارنامه دارد. معتمدی فر در مرحله نخست این انتخابات ۱۴۴ هزار و ۵۲۳ رای به دست آورد.   نفر دوم این فهرست حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی است که ۵۵ سال دارد و دارای مدرک دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است، وی عضو شورای شهر مشهد در دوره چهارم بود و مورد حمایت ائتلاف "شانا" است. اخلاقی در مرحله اول انتخابات ۱۳۰ هزار و ۲۰۲ رای کسب کرد.

دیگر خبرها

  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • آیا هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟