Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@14:39:33 GMT

دست کوتاه فیلم‌سازان از نخیل نامداران

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۸۰۲۶

دست کوتاه فیلم‌سازان از نخیل نامداران

آثاری که زندگی پرفراز و نشیب آدم‌های خوشنام و بدنام تاریخ را روی پرده سینما آوردند. دست سینمای ایران هم در حوزه فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای چندان خالی نیست اما بضاعتش در مقایسه با فهرست بلند بالایی از مفاخر و نام‌آوران معاصر بسیار کم است به‌ویژه در مورد نامداران ادبی؛ شاعران و نویسندگانی که تجربیات زیستی متفاوت و جذابی داشتند و زندگی‌نامه‌های دراماتیکی برای تولیدات تصویری دارند که هر کدام می‌تواند در لحن و ریتم منحصربه‌فردی بگنجد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قالب‌های تصویری در این حوزه رشد متوازن نداشته‌اند مثلاً «مستند پرتره»‌های زیادی درباره مفاخر ادبی معاصر ساخته شده به‌ویژه اینکه دسترسی به اطلاعات و بازماندگان در قید حیات برای مستندساز امکان‌پذیرتر است اما سهم فیلم و سریال در این باره کم است و یکی از دلایل این کمبود در سینما می‌تواند مسئله ممیزی و شکست در گیشه باشد. ممیزی نه فقط برای صدور مجوز ساخت و نمایش بلکه در مواجهه با بازماندگان و هواداران آن شاعر و نویسنده. در یک فیلم زندگی‌نامه نمی‌توان به تمام ابعاد زندگی یک شخصیت پرداخت و فیلمساز ناچار است از دریچه نگاه خودش به بخشی از زندگی آن شخصیت نگاه کند، زاویه دیدی که ممکن است مورد پسند هواداران یا نزدیکان آن شخصیت نباشد و فیلمساز را متهم به یکجانبه‌نگری کنند. اگر از ریسک ساخت فیلم‌هایی خارج از دایره کمدی و اجتماعی در شرایط اکران امروز بگذریم، ساخت یک اثر ضعیف به دلیل محدویت‌های بودجه‌ای سبب می‌شود تصویر آن چهره در ذهن مخاطب مخدوش شود. از این منظر عده‌ای معتقدند فیلم نساختن بهتر از فیلم بد ساختن درباره چهره‌های معاصر است و عده‌ای دیگر باور دارند نباید میدان روایت را خالی کرد و این عرصه هم نیاز به سرقدم‌هایی دارد که بتوانند مسیر درست را بیابند. آنچه روشن است اینکه دست سینما کوتاه است و چهره‌ها بر نخیل تاریخ. مسیر روایتگری درباره زندگی مفاخر ایران دراز است و پای فیلم‌سازان، لنگ.

خبرنگار: زهره کهندل

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فیلم های زندگی نامه ای فیلم ژانر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعدادیابی آینده سازان فوتبال در استان یزد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، روند استعدادیابی در استان یزد با حضور استعدادیاب‌ها از ۴ ماه پیش آغاز شده و پس از پالایش اولیه ۱۰۰ بازیکن در مرحله اول و ۴۰ بازیکن در مرحله دوم انتخاب شدند و مورد ارزیابی کادرفنی تیم ملی جوانان قرار گرفتند.
۵۰ نفر انتخابی در سراسر کشور به اردوی اولیه ۵۰ نفره تیم ملی جوانان دعوت خواهند شد.

دیگر خبرها

  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  •  از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • استعدادیابی آینده سازان فوتبال در استان یزد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود