به داد موزه هنرهای معاصر اهواز برسید!
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۶۵۴۰
به گزارش همشهری آنلاین، موزه هنرهای معاصر اهواز در دو طبقه و با پنج گالری در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. گنجینه این موزه ۷۰ اثر دارد که ۶۰ اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و ۱۰ اثر متعلق به هنرمندان دیگر استانهای کشور است. در این موزه همایش، کارگروهها، دورههای آموزشی هنری مختلف و سمینارهای هنری برگزار میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این موزه شهریور ۹۴ در قراردادی هفت ساله به بخش خصوصی واگذار شد که واگذاری آن واکنش و اعتراض برخی هنرمندان را در پی داشت. اما در سالهای اخیر آسیب زیادی به ساختمان موزه هنرهای معاصر اهواز، فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده آثار ارزشمندی است، وارد شده است. بخشهایی از ساختمان موزه دچار آتشسوزی شده و چندین بار مورد سرقت قرار گرفته است.
تصاویری از اعتراض هنرمندان به واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز تصویری از اعتراض هنرمندان به واگذاری موزهامروز اما هفت سال از واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز سپری میشود و حالا که این مکان فرهنگی و هنری به وضوح در شرایط نامناسبی به سر میبرد، دوباره مورد توجه رسانهها قرار گرفته است.
مریم حسینی و بیتا حسنی دو هنرمندی هستند که پیشتر در اعتراض به این اقدام پرفورمنسی را با عنوان «دور باطل» در محیط اطراف موزه هنرهای معاصر اهواز اجرا کردند. مریم حسینی درباره این پرفورمنس میگوید: «قبل از ما چند حرکت اعتراضی دیگر هم آنجا انجام شده بود؛ برای مثال یکبار تجمع هنرمندان فراخوان داده شد که هنرمندان از همه صنفها تجمع و مصاحبه کردند. آن زمان در بدو واگذاری موزه بود.»
نمایی از وضعیت حاضر موزه هنرهای معاصر اهوازاو ادامه میدهد: «بعد از آن هم باز برخی اقدامات دیگری انجام شد منتها پرفورمنسی که من به همراه خانم بیتا حسنی اجرا کردیم، فکر می کنم به لحاظ شیوه اجرا، شاید از بقیه کمی بیشتر دیده شد. نحوه فعالیت ما شاید باعث این اتفاق شده بود که یکسری نوار سیاه دور کل ساختمان موزه پیچیدیم و بعد از آن یک برچسبهایی با عنوان «دور باطل» دور ساختمان چسباندیم که در واقع مفهوم آن این بود که این پروسه واگذاری وارد یک دور باطلی شده و هر مدیر کل یا مسئولی که میآید، در اولین روزهای انتصابش عنوان میکند که اولین دغدغه من در زمینه هنر، پس گرفتن ساختمان موزه هنرهای معاصر است.»
این هنرمند درباره اهمیت این مکان میگوید: «تنها محلی که هنرمندان میتوانند در آنجا نمایش اثر هنری داشته باشند موزه هنرهای معاصر اهواز است؛ چون همانطور که اطلاع دارید، ما به غیر از این مکان، جای دیگری برای نمایش دادن اثر هنری نداریم. اما متأسفانه بعد از مدتی که از مدیر کلی افراد سپری میشود، بازپس گیری موزه هنرهای معاصر وارد دور باطل میشود.»
شرایط نامناسب موزه هنرهای معاصر اهوازحسینی رویکرد انجمن علمی هنرهای تجسمی اهواز درباره این مسأله را چنین بیان میکند: «آن زمان که ما این پرفورمنس را اجرا کردیم، انجمن علمی هنرهای تجسمی همراهی از خودش نشان نداد و در واقع نمایش را توهین به خودشان تلقی کردند در صورتی که قصد ما این بود که بگوییم داستان موزه هنرهای معاصر خیلی کشدار و طولانی میشود و از طرفی وارد چرخههای باطل میشود که متأسفانه انجمن علی هنرهای تجسمی قبلی به نظرم کمی در این نقش دخیل بود. انجمن قبلی تا جایی که سرکار بودند، قضیه موزه هنرهای معاصر اهواز متروک باقی مانده بود.»
او درباره گره احتمالی بازپس گیری این مکان میگوید: «شخصی که موزه را به آن سپردهاند، درخواست مطالباتی کرده و گفته که من هزینههایی برای این مکان کردهام که باید دریافت کنم و ظاهرا همین موضوع، محل مناقشه اصلی است. اما طبق شواهد، این شخص بیشتر ضرر مالی به این مکان وارد کرده است. این موضوع باید با حضور هنرمندان و مراجع ذی صلاح بررسی شود اما همیشه به عقب رانده شده تا امروز که موزه هنرهای معاصر اهواز تبدیل به یک ویرانه شده است.»
با مطرح شدن دوبارهی مسأله باز پس گرفتن مالکیت موزه هنرهای معاصر اهواز، ناصر چنانی (سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان) در گفتوگو با یکی از رسانهها اظهار کرده است: «اقدام حقوقی برای باز پسگیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی، از ابتدای امسال آغاز و به مدیریت فعلی موزه ابلاغ شده تا تشریفات و مراحل اداری بازگرداندن آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صورت گیرد.»
کد خبر 699556 منبع: ایسنا برچسبها هنرهای تجسمی اهواز _ خوزستان موزه - موزه هنرهای معاصر هنر هنر معاصرمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: هنرهای تجسمی اهواز خوزستان موزه موزه هنرهای معاصر هنر هنر معاصر موزه هنرهای معاصر اهواز هنرهای تجسمی ساختمان موزه واگذاری موزه دور باطل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۶۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ظرفیتهای یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار میشود
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی نگارخانه ترانه باران، این روزها فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» است که تا پایان اردیبهشت آثار بیش از ۱۷۰ هنرمند هنرهای قرآنی را بر روی دیوار برده است.
محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در بازدید از این نمایشگاه درباره فعالیت بخش خصوصی در عرصه هنرهای ایرانی و اسلامی، گفت: از نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی که نمایشگاه «روایت باران» به همت آن برگزار شده تشکر میکنم و لازم میدانم که به این نکته اشاره کنم که خانم کاظمی دولابی همت خود را در این نمایشگاه برای احیا و عرضه آثار هنر اسلامی و هنرهای قرآنی گذاشته و این موضوع بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: ماجرای هنر اسلامی ما این است که حتی عنوان آن را هم ایرانیها نامگذاری نکردند، قبل از ما غربیها متوجه این گنجینه و این معدن ارزشمند شدند و این قابلیت کم نظیری که ما در هنرمان داشتیم و داریم اتفاقی است که متاسفانه این روزها کمتر در فضای هنری نگارخانهها و نمایشگاههای هنری دیده می شود و اینکه به نام قرآن کریم و با پرچم هنرهای قرآنی چنین آثار فاخری به نمایش درآمده، قابل توجه است. از این استقبال چشمگیری که هنرمندان داشتند لذت بردم و خدا را شکر میکنم که در شرایطی که بسیاری فکر میکنند ماجرای توجه به قرآن در کشور ما کمرنگ شده، اینچنین هنرمندان با جان و دل، با نوآوری و خلاقیت و با تمام وجود خلق اثر میکنند.
مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: اینکه بخش خصوصی بدون رویکردهایی که گاهی ممکن است در فضاهای حاکمیتی یا دستگاههای عمومی وجود داشته باشد، اینچنین از درون میجوشد و به صورت خودجوش کار میکند، افتخار دیگری است و امیدوارم چنین مجموعههایی و چنین تشکلهایی توسعه پیدا کنند و فعالیتشان در داخل ایران و فراتر از مرزهای ایران هر روز پررنگتر شود.
وی در پاسخ به این پرسش که قطعاً حمایتهای بخش دولتی میتواند در کنار فعالیتهای بخش خصوصی حامی هنرمندان عرصه قرآنی باشد، توضیح داد: دقیقا همین طور است. طبیعی است که وظیفه حاکمیت است که در این عرصه ورود پیدا کند و اگر ظرفیتی وجود دارد در این حوزه قرار گیرد، مجموعه فرهنگسرای نیاوران نیز برای برگزاری نمایشگاه «روایت باران» زیرساخت را در اختیار گذاشت که این امر می تواند بخشی از این حمایت ها باشد. هر ظرفیت دیگری که در فرهنگسراها، موزهها و نگارخانههای وابسته به دستگاه حاکمیتی وجود دارد، حتما باید در فضای کاری خودشان این اولویت را مدنظر قرار دهند و اگر توان و ظرفیتی دارند در این عرصه دریغ نکنند. چرا که وقتی دشمن ما محکم ایستاده تا قرآن را کمرنگ کند یا به قرآن اهانت کند، یا فضایی ایجاد کند که کمکم قرآن فراموش شود، حتما ابزار هنر و فضای هنر بهترین مسیر برای یادآوری و نمایش دوباره و احیای قرآن خواهد بود.
خراسانی زاده درباره این مهم که بخشی از حمایتهای دولت میتواند در بخش اقتصاد هنر به ویژه در بخش هنرهای ایرانی و اسلامی باشد، گفت: یکی از اتفاقات خوبی که رقم خورد کمک به ادامه مسیر برگزاری «حراج باران» بود که چند سال قبل شروع شده بود اما چند سالی دچار وقفه شد. در این راستا چند جلسه داشتیم و گفتوگو کردیم و مانعی که در این زمینه وجود داشت، برطرف شد و ما در حال حاضر قول تایید اولیه مجوز برگزاری حراج را دادهایم و منتظر هستیم که آثار فراهم و این حراج برگزار شود و بسیار علاقمندیم که چنین حراجهایی در کل کشور برگزار شود، چراکه واقعاً هر کدام از کلانشهرهای ما که پیشینه و دیرینه ارزشمندی در حوزه هنرهای اسلامی دارند میتوانند برای خودشان چنین بازارهایی را چه در عرصه حراج و چه در عرصه هنربازارها اعم از اکسپو و آرت فر داشته باشند که حتماً استقبال میکنیم.
کد خبر 6091833