Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید دبیری در همایش تغذیه گیاهی گفت: رئیس سازمان بر استفاده از ظرفیت تشکل‌های تعاونی و بخش خصوصی تاکید دارد و از اجرای طرح تغذیه باغات حمایت می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: طرح تغذیه باغات با رویکرد افزایش کمیت و کیفیت محصول دقیقاً یک طرح فنی اجرایی است که می‌تواند در باغبانی تاثیرگذار باشد، استان فارس مقام اول در تولید محصولات باغبانی کشور را دارد که برای حفظ این جایگاه باید برنامه ریزی‌های فنی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به آمار‌های فائو مبنی بر اینکه ۳۵ تا ۶۰ درصد افزایش مواد غذایی گیاهی مربوط به تغذیه و استفاده از کود‌های شیمیایی است، گفت: در کمیته تغذیه جهاد کشاورزی استان فارس برای اولین در سال زراعی جاری ۲۰ هزار تن انواع کود اوره، فسفر و پتاس را به بخش باغبانی اختصاص دادیم.

او گفت: ارتقای کمی و کیفی، سلامت محصول و بازار محصول از جمله اهداف اجرای طرح مشترک تغذیه باغات است و افزایش عمر اقتصادی درختان، کاهش خسارت در ابعاد مختلف که در باغات تاثیرگذار است، کاهش خسارت عوامل غیر زنده و زنده، و کاهش اثرات سرمازدگی مداوم که هر سال شاهد آن هستیم و بسیاری از پوسیدگی‌ها احتمالا با یک تغذیه مناسب و کود‌های پتاس، فسفر و ریز مغذی‌ها قابل کنترل است.

به گفته دبیری، مدیریت موارد مذکور بدون نیاز به استفاده از سموم شیمیایی مقدور است پس تغذیه به عنوان اصل و اساس یک برنامه راهبردی برای باغ‌ها در نظر گرفته شده است.

او گفت: از تعاونی‌های باغداران می‌خواهم با توصیه‌های فنی که خواهند داشت و کلاس‌های آموزشی که برای باغداران با کمک کارشناسان برگزار می‌کنند این بهره برداران را به مصرف ریزمغذی‌ها در واحد‌های تولیدی ترغیب کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سعی می‌کنیم ۳ تا ۴ هزار تن انواع کود‌های ماکرو به باغ‌های تحت پوشش این طرح اختصاص بدهیم و با در اختیار گذاشتن کود‌های دولتی و اعتبارات و یارانه‌ها در اجرای طرح مشارکت و کمک کنیم.

او گفت: برش شهرستانی برای اجرای این طرح به تمام شهرستان‌ها اعلام شده است، در اجرای این طرح که از اول مهر ماه آغاز می‌شود باغداران داری تولید متوسط به بالا انتخاب خواهند شد تا اثرات آن مشهود باشد. این اقدام یک تحول بزرگ بسیار بزرگی در صنعت باغبانی ایجاد می‌کند.

همایش تغذیه گیاهی در پی انقعاد تفاهم نامه فی مابین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و اتحادیه تعاونی باغداران این استان با موضوع اجرای طرح افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغی برای یک دوره سه ساله برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس تشکل های بخش کشاورزی استان فارس اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رییس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی ویکپارچه سازی حدود ۶۵ هزارهکتار اززمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزار‌های استان‌های شمالی کشور با سرمایه گذاری چینی خبر داد.

نادر علیزاده در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام وطرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

وی، اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درحوزه بخش کشاورزی دراستان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

علیزاده افزود: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، گفت: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت وبرنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است.

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس
  • شدت بارش‌ها در فارس موجب بروز خسارت کشاورزی شد / ورود سامانه جدید بارشی
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • بررسی روند اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای مرگور ارومیه
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس