Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی ویژه‌ای را برای داوطلبین نقل و انتقالات و مهمانی دانشجویی در نظر گرفته است. این امکان معمولا دو بار در سال برای دانشجویان واجد شرایط وجود دارد تا از طریق سامانه منادا www.monada.iau.ir درخواست مهمانی یا انتقالی خود به واحد دیگر را ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به بررسی جزئیات قوانین نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد پرداخته‌ و سوالات پرتکرار دانشجویان پاسخ داده‌ایم؛

شرایط عمومی نقل و انتقال و مهمانی

نداشتن منع ادامه تحصیل به دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام وظیفه، گذراندن حداقل یک نیمسال در واحد مبدا (به استثنای واجدین شرایط میهمانی یا انتقال از بدو پذیرش)، وجود مقطع رشته، گرایش و سال قبولی در واحد مقصد، ممنوعیت انتقالی در هر یک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر از شرایط ابتدایی انتقالی است. البته در صورت داشتن مجوز میهمانی، اخذ پایان نامه تنها با موافقت واحدهای مبدا و مقصد امکان پذیر است.

انتقالی و میهمانی دانشجویان دوره های خودگردان فقط به واحدهای مجری دوره های خودگردان و دانشجویان واحدهای بین الملل صرفا به واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد امکان‌پذیر است. همچنین انتقالی و میهمانی در مقطع دکتری تخصصی تنها در موارد خاص صورت می‌گیرد و انتقالی مجدد در هر مقطع تحصیلی تنها در شرایط خاص انجام می‌شود.

دانشجویان باید به این نکته توجه داشته باشند که انتقالی و میهمانی از واحد الکترونیکی به سایر واحدهای دانشگاه آزاد ممنوع است.

درخواست نقل و انتقال دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد از طریق واحد دانشگاهی مبدأ و اداره کل امور بین‌الملل و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه بررسی می‌شود.

شایان ذکر است که اخذ پایان‌نامه تنها با موافقت واحدهای مبدا و مقصد دانشجوی مهمان ممکن خواهد بود.

شرایط اختصاصی نقل و انتقال و مهمانی

پس از احراز شرایط عمومی انتقالی، دانشجویان می‌توانند بر اساس یکی از مواد و تبصره‌های اختصاصی، درخواست خود را در منادا ثبت کنند. این موارد را براساس شیوه نامه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ذیل شرح داده‌ایم؛

 انتقالی یا میهمانی بر اساس ازدواج و متارکه

در صورتی که دانشجو پس از ثبت نام در دانشگاه آزاد ازدواج دائم کرده باشد با ارائه مدارک لازم، می تواند نسبت به ثبت درخواست انتقال یا میهمانی به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد محل سکونت و اشتغال همسر خود اقدام نماید. انتقالی یا میهمانی دانشجویان متاهل زن که بعد از ثبت نام در دانشگاه آزاد از همسر خود جدا شدند به شهر محل سکونت خانواده خود ممکن است. همچنین دانشجویان زن می‌توانند تا پایان سال اول شیردهی مهمانی بگیرند.

 انتقالی و مهمانی خانواده شاهد و ایثارگران

انتقال آزادگان، اسرا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد در بدو پذیرش با ارائه مدارک لازم به هر یک از واحدهای دانشگاهی امکان پذیر است.

انتقال یا میهمانی دانشجویان آزادگان، اسرا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد پس از ثبت نام در واحد مبدا با ارائه مدارک لازم به هر یک از واحدهای دانشگاهی امکان پذیر است.

همچنین جانبازان ۱۰ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، رزمندگان دارای حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه تا قبل از تاریخ ۶۷/۰۷/۲۴ با ارائه مدارک لازم می‌توانند به هریک از واحدهای دانشگاهی مهمانی بگیرند.

دانشجویان باید توجه داشته باشند که منظور از "دانشجویان شاهد" در این ضابطه پدر، مادر، همسر و فرزند شهید یا مفقودالاثر می باشد و مجوز انتقالی یا میهمانی واجدین شرایط ماده فوق پس از تایید بنیاد شهید و کمیسیون ایثارگران سازمان مرکزی دانشگاه امکان پذیر است.

انتقاالی دانشجویان باردار، بیمار و معلول

آن دسته از دانشجویانی که دارای معلولیت جسمی و حرکتی شدید، روشندل و ناشنوایی شدید باشند در صورت تایید مراجع ذیصلاح (سازمان بهزیستی و تائید کمیسیون پزشکی استان) و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه پس از ثبت نام اولیه در واحد دانشگاهی مبدا می‌توانند از بدو قبولی مهمانی دائم بگیرند.

مهمانی دائم آن دسته از دانشجویانی که کمیسیون پزشکی استان بیماری آنان را صعب العلاج تشخیص داده است (نظیر ام اس، سرطان، دیالیزی و هموفیلی و...) پس از تائید کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی به هر یک از واحدهای دانشگاهی امکان پذیر است.

دانشجویان زن در طی دوره بارداری، پس از تایید کمیسیون پزشکی استان و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی امکان مهمانی به هر یک از واحدهای دانشگاهی را دارند.

مهمانی دانشجویان بیمار در صورت عدم امکان دریافت خدمات درمانی مورد نیاز در محل تحصیل به شرط تایید کمیسیون پزشکی استان و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه به هریک از واحدهای دانشگاهی امکان‌پذیر است. همچنین میهمانی دانشجویان دارای بیماری‌های زمینه ای کرونا به شرط تایید کمیسیون پزشکی استان و کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه به هریک از واحدهای دانشگاهی انجام می‌َشود.

مهمانی چند دانشجویی

درصورتی که بیشتر از یک نفر از افراد تحت تکفل خانواده (پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند) به طور همزمان در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل باشند، میهمانی یک نفر یا بیشتر به هریک از واحدهای دانشگاهی به شرط موافقت واحدهای مبدا و مقصد با ارائه مدارک لازم ممکن است.

مهمانی فوت والدین، همسر و فرزند

مهمانی دانشجویان مجردی که پس از انتخاب رشته محل دانشگاه، پدر یا مادر و همچنین دانشجویان متاهل که همسر یا فرزند آنان فوت نمایند با ارائه مدارک لازم به هریک از واحدهای دانشگاهی امکان پذیر است.

انتقالی و مهمانی خانواده کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد

انتقال یا مهمانی فرزندان و همسر کارکنان تمام وقت رسمی و قراردادی و اعضای هیأت علمی تمام وقت رسمی (آزمایشی و قطعی)، پیمانی و نیمه وقت دانشگاه آزاد در صورت احراز شرایط (کسب حداقل ۹۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در واحد مقصد) و دایر بودن رشته، گرایش و مقطع تحصیلی به شهر محل خدمت کارمند یا عضو هیأت علمی (مطابق حکم کارگزینی) و در صورت عدم وجود رشته، گرایش و مقطع به نزدیک ترین واحد محل خدمت از بدو قبولی امکان پذیر است.

مهمانی ورزشکاران و قهرمانان ملی

مهمانی دانشجویانی که در عضویت تیم های ملی فدراسیون های ورزشی بوده و با تأیید وزارت ورزش و جوانان حضور ایشان در مسابقات رسمی، اردوها و تمرینات تیم ملی گواهی می شود، پس از احراز شرایط همکاری با دانشگاه و تأیید معاونت ورزش دانشگاه امکان پذیر است. دانشجویانی که در تیم های ورزشی باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد عضویت دارند، با تأیید معاونت ورزش دانشگاه امکان مهمانی دارند.

  استناد ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری

امکان میهمانی وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفراء (بندهای « ج» و « د» ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری) و همسر و فرزندان آنان در هر نیمسال تا پایان سال تحصیلی که در مسئولیت مربوطه انجام وظیفه می کنند به محل مأموریت و یا نزدیک ترین شهر به محل اشتغال پس از تأیید کمیسیون نقل و انتقالات دانشجویی وجود دارد.

انتقالی پذیرفته شدگان فارغ التحصیل دبیرستان های سما

انتقال فارغ التحصیلان دبیرستان های سازمان سما که حداقل ۴ سال آخر دوره تحصیلی خود را در دبیرستان های سازمان سما گذرانده باشند پس از تایید معاونت سازمان سما دانشگاه و در صورت کسب

حداقل ۹۰ درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در واحد مقصد و دایر بودن رشته، گرایش و مقطع تحصیلی از بدو قبولی امکان پذیر است.

 دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی

یکی از امتیازات مثبتی که برای نقل و انتقالات دانشجویان دختر در نظر گرفته شده، این است که دختران دانشجو به محل سکونت والدین یا همسرشان منتقل خواهند شد، به استثنای دانشجویان رشته‌ های پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی و پرستاری که رشته‌ های آن‌ ها صرفا در چند واحد وجود دارد ، بقیه دانشجویان دختر به شهر محل زندگی و یا نزدیک‌ ترین واحد به محل زندگی‌شان منتقل می‌ شوند.

هزینه مهمانی و انتقالی دانشجویان دانشگاه آزاد چقدر است؟

هزینه انتقال دانشجویان در مقاطع کاردانی ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال، کارشناسی مبلغ ۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال، کارشناسی ارشد ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال و دکتری حرفه‌ای ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است که توسط واحد مبدا در زمان تسویه حساب اخذ می‌گردد.

 هزینه میهمانی برای هر نیمسال در مقاطع کاردانی ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال، کارشناسی مبلغ ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال، کارشناسی ارشد ۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال و دکتری حرفه ای و تخصصی ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال است که به همراه شهریه ثابت توسط واحد مقصد اخذ و به حساب واحد مبدا واریز می‌شود.

دانشجویان متقاضی مهمانی یا انتقال دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با شرایط اختصاصی خود، مدارک لازم را در سامانه منادا بارگذاری کنند که این مدارک به شرح ذیل است؛

انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور به دانشگاه آزاد اسلامی

انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخل کشور به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی  بر اساس شرایط و ضوابطی پس از تأیید کمیسیون نقل و انتقالات دانشگاه امکان‌پذیر است.

برای انجام این فرآیند ابتدا باید دانشگاه محل تحصیل دانشجو از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد. همچنین دانشجویان متقاضی باید براساس آیین نامه آموزشی، منع تحصیلی نداشته باشند.

اخذ موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدأ) و واحد دانشگاه مقصد، نداشتن مشکل نظام وظیفه و دایر بودن رشته گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در واحد مقصد، از دیگر شرایط این فرآیند محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که طبق آیین‌نامه وزارت بهداشت، میهمانی دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی به  دولتی و بالعکس ممنوع است.

دانشجویان باید توجه داشته باشند که پذیرش دروس گذرانده شده برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت، در صورت داشتن تقاضای انتقال با توجه به ضوابط آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی  انجام و از پرداخت هزینه معادل سازی واحدها و نیز دروس گذرانده شده معاف خواهند بود.

همچنین در صورت میهمانی به دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو مطابق با سایر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهریه خود را پرداخت خواهد کرد.

شرایط انتقال یا میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد به سایر دانشگاه‌های کشور

نداشتن منع تحصیلی برابر با آیین نامه آموزشی، اخذ و ارائه موافقت واحد مبدأ، اخذ موافقت دانشگاه مقصد، نداشتن مشکل نظام وظیفه و دایر بودن رشته گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی در دانشگاه مقصد از جزو شرایط اصلی این فرآیند محسوب می‌شود.

دانشجویان دقت داشته باشند که برای دانشجویان گروه پزشکی، میهمانی و انتقال به سایر دانشگاه ها ممنوع است.

همچنین در صورت موافقت با انتقال دانشجو هزینه انتقال مطابق فرمول زیر محاسبه و به حساب واحد مبدأ  واریز می‌شود.

در صورت موافقت با میهمانی، دانشجو موظف به پرداخت شهریه ثابت در هر نیمسال به واحد مبدأ  است و انتقال دانشجویان مقطع دکترای تخصصی از دانشگاه آزاد اسلامی به سایر دانشگاه‌ها ممنوع خواهد بود.

انتهای خبر/

حسن دانش کد خبر: 1151232 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی نقل و انتقالات دانشجویی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاهی امکان پذیر نقل و انتقالات دانشجویی یک از واحدهای دانشگاهی همسر و فرزندان آنان میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کمیسیون پزشکی استان گرایش و مقطع تحصیلی ارائه مدارک لازم یک از واحدهای هریک از واحدهای دانشجویان دانشگاه انتقال یا میهمانی دانشجویی دانشگاه سایر دانشگاه ها کمیسیون نقل داشته باشند دانشگاه امکان ۰۰۰ ۰۰۰ ریال واحد مقصد موافقت واحد واحد مبدا ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در جمع استادان این دانشگاه بر لزوم همراهی، همکاری و تبیین طرح‌های اجرایی دانشگاه برای دانشجویان از سوی استادان برای دستیابی به موفقیت تأکید کرد.

وی، خطاب به استادان اظهار کرد: بنا به اقتضائات کاری، کمتر فرصت آشنایی و دیدار با شما عزیزان فراهم می‌شود و چه خوب است که مقدماتی فراهم شود تا استادان در فرصت‌های آینده با ظرفیت‌های دانشگاه بیشتر آشنا شوند، به‌خصوص منابع معنوی که از گذشتگان به میراث رسیده و امیدوارم نگهبان خوبی برای این میراث باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: آمار رشد اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد رو به رشد است و از ۱۴ شرکت برتر دانش‌بنیان کشور -که در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشتند- یکی از شرکت‌های ما در این جمع حضور داشت و موجب افتخار است که خاستگاه و محل رشد این شرکت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان بوده است.

نجفی تبیین کرد: بیش از ۲۰ مجله با درجه ممتاز و شرکت‌های فناوری و مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان داریم و از همکاران خود تقاضا دارم که درباره شناخت ظرفیت‌های دانشگاه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و به ما ایده بدهند تا همگی با هم در مسیر پیشرفت دانشگاه قدم برداریم.

وی متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور در موضوعات مختلف است، بنابراین از استادان تقاضا دارم که دانشجویان را با طرح‌های اجرایی از جمله طرح پویش آشنا و برای شرکت در آن ترغیب کنند تا با فضای اشتغال و کار آشنا شوند، چراکه علاقه‌مندیم دانشجویان ما فقط در حوزه تئوری موفق بار نیایند بدون اینکه در حوزه عملی و تجربی مهارتی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با تأکید بر اینکه برای ما مهم است که درصد بالایی از دانشجویان ما وارد بازار کار شوند، ادامه داد: طرح دوم، طرح نشاط است؛ این طرح تنها مربوط به دروس معارف و عمومی نیست و باید به همه درس‌ها تسری پیدا کند و باید در این طرح، استاد، کلاس را به صورت کارگاهی در محیط مرتبط با درس برگزار کند تا فضایِ واقعی ملموس مرتبط با درس تجربه شود.

نجفی متذکر شد: تحلیل استادان برای دانشجویان بسیار مهم است و اگر استادان از طرح‌های دانشگاه استقبال نکنند با مشکل مواجه خواهیم شد و امروز کشور ما به شدت نیازمند نیروی متخصص است و باید کمک کنیم تا به این مهم دست یابیم.

وی با بیان اینکه معلمی انتخاب ما بود، چراکه معتقدم معلمی تنها با عشق استمرار می‌یابد، خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه دنبال پیشرفت هستیم، بنابراین ۸۰ شرکت دانش‌بنیان ما باید به ۳۰۰ شرکت برسد و همانگونه که در رشته‌های مامایی و پرستاری رو به پیشرفت هستیم، در رشته‌های فنی و مهندسی، انسانی و دیگر رشته‌ها هم باید پیشرفت کنیم.

دو اتفاق مهم آموزشی در دانشگاه آزاد اصفهان

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) هم اظهار کرد: با افتخار و مسرت، روز معلم و استاد را خدمت همه استادان تبریک می‌گویم و یاد و خاطره استاد شهید آیت‌الله مطهری را گرامی می‌داریم، امیدوارم در عرصه علم، مفید واقع شده و جایی را باز کرده و اثری مثبت و ماندگار از خود بجای بگذاریم.

سیدحسن حجازی افزود: در سال گذشته، دو اتفاق مهم را رقم زدیم و در سال جاری دنبال ارتقای کیفیت هستیم؛ بخش نخست مربوط به اساتید وابسته و جذب آنها بود که در رشته‌های مختلف، فرآیند جذب آغاز شد و با جلسات مصاحبه این فرآیند در حال پیگیری است و در سال جدید به دنبال همکاری رسمی با این اساتید هستیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان متذکر شد: بخش دوم به‌کارگیری و استفاده از دستیاران آموزشی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بود که فارغ از محل تحصیل دستیاران، از آنها استفاده کردیم و با استقبال دانشجویان دکتری مواجه شدیم و در این قالب همکاران خوبی یافتیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجلیل از استادان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال ۱۴۰۳
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • راه دستیابی به قله به دانشجویان آموزش داده شود
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • رویداد صدرا با حضور ۳۱ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد دزفول گشایش یافت
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان