Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی شهرستان اهر به عنوان قطب‌ ارسباران واقع در آذربایجان شرقی از جنبه‌های مختلف علمی، فرهنگی، کشاورزی و اقتصادی زبانزد کشور بوده اما بخش کشاورزی این شهرستان برای شکوفایی هنوز یک خلا بزرگ به نام سرمایه گذاری دارد.

اهر را می‌توان یک شهر پر از گنجینه‌های ارزشمند دانست. منطقه‌ای که کمتر شهری می‌تواند به گرد پایش برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخبگان، مسئولان و سرمایه گذاران بسیاری در این خاک ریشه دوانده و رشد یافته‌اند که نمایانگر جایگاه بالای قطب ارسباران در مجامع مختلف است.

این منطقه، نخبه و سرمایه گذار کم ندارد و تقریباً می‌توان حضور این افراد توانمند را در نقاط مختلف کشور به عینه مشاهده کرد اما گویی بسیاری از آن‌ها وضعیت شهر و سرزمین مادری خود را فراموش کرده‌اند. چرا اکنون شهرستان اهر با باغات و مزارع به خصوص باغات سیب بسیار، پس از سال‌ها برداشت محصول هنوز هم در تامین سردخانه و صنایع تبدیلی در مضیقه قرار دارد و محصولات این منطقه به جای ارزآوری برای شهرستان صرفاً به صورت تازه خواری و اغلب هم برای صنایع تبدیلی سایر مناطق فرستاده شود؟ 

این امر یک ضعف بزرگ است. ضعفی که باعث شده تا چشم انداز ارقام منحصر به فرد منطقه در ابهام باشد.

شاید این مورد یکی از خلاهای بزرگ اهر باشد، این‌که نخبه می‌پرورد و سرمایه گذار تربیت می‌کند اما تعداد اندکی از آن‌ها برای منطقه خود خدمت می‌کنند و تعداد بیشماری، آبادی و رونق شهرستان خود را فراموش می‌کنند.

حال خبرگزاری ایسنا، برای معرفی قابلیت‌های این شهرستان در قالب تور رسانه‌ای سازمان جهادکشاورزی در جمع مردم خون گرم اهر حضور یافته تا بتواند گوشه‌ای از دریای عظیم پتانسیل یک شهرستان تاریخی را نشان دهد.

گوشه‌ای از قابلیت‌های کشاورزی اهر

در این راستا، علی نجفی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر در جمع خبرنگاران به ظرفیت‌های این منطقه پررونق اشاره کرده و می‌گوید: شهرستان اهر با ۲۳۱ روستا، دو حومه شرقی و مرکزی و مساحت ۳۰۷۲ کیلومتر مربع، پنجمین شهرستان استان(۸.۷ درصد از سطح کل استان) از نظر مساحت بوده و این منطقه دارای هفت دهستان، ۲۰ نفر کارشناس پهنه، ۷۰۰ عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی، ۲۱۰ مددکار مروج بخش کشاورزی، ۱۶ فروشگاه مجاز سمی، تعداد ۱۷ هزار و ۳۹۴ نفر بهره بردار است.

وی ادامه می‌دهد: سطح کل اراضی کشاورزی این شهرستان برابر با ۱۹۱ هزار و ۷۴۱ هکتار بوده که از این مساحت ۸۴ هزار و ۲۴۱ هکتار زراعی(۸۰ هزار هکتار سالانه به زیر کشت می‌رود) و ۷۵۰۰ هکتار نیز باغی است که برنامه داریم تمامی ۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان را امسال بدون آییش و با کشت تناوبی به زیر کشت محصولات زراعی ببریم.

وی با اشاره به عملکرد جهاد کشاورزی اهر دولت سیزدهم در حوزه آب و خاک، باغبانی و زراعت، ادامه می‌دهد: عملکرد جهادکشاورزی دولت جاری در مقایسه با دولت قبلی حدود ۴۰ درصد ارتقا یافته و در صورتی که ۲۲۰ هکتار از اراضی شهرستان تحت آبیاری نوین بودند، این میزان در دولت سیزدهم به ۴۰۰ هکتار افزایش یافته و در سایر موارد نیز این پیشرفت قابل مشاهده است.

نجفی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در اهر، خواستار بازگشت سرمایه خارج شده از شهرستان توسط سرمایه داران اهری مقیم سایر مناطق کشور برای ایجاد صنایع تبدیلی میوه در این شهرستان شده و تاکید می‌کند: آماده استقبال و دست بوس تمامی سرمایه گذاران بخش کشاورزی اهر هستیم و قول می‌دهم که کارهای اداری و استعلام‌های هر سرمایه گذاری که قصد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اهر دارد را بنده شخصا انجام خواهم داد. 

نجفی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه اهر با وجود قدمت تاریخی بالا نسبت به شهرهای هم تراز خود هنوز توسعه چشمگیری نداشته و نیازمند حمایت‌های جدی دولتمردان و سرمایه گذاران برای پیشرفت است.

وی در ادامه با گذری به وضعیت باغبانی این شهرستان، می‌افزاید: از مساحت کل ۷۵۰۰ باغ مثمر و غیر مثمر شهرستان اهر سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن سیب تولید می‌شود که متاسفانه سالانه شاهد تلنبار شدن تعداد بالایی از سیب‌های زیردرختی شهرستان در کنار جاده‌ها هستیم که امیدواریم با همت مسئولان و ورود سرمایه گذاران برای ایجاد کارخانه‌های تولیدی و فرآوری پایین دست این محصول اقدام جدی شود و این اداره نیز با ایجاد زمینه‌های مناسب حمایتی و تسهیلاتی از این سرمایه گذاران حمایت ویژه خواهد کرد.

وی یادآور می‌شود: جهاد کشاورزی اهر از افرادی که بخواهند در حوزه دام، زراعت، باغ و ... این شهرستان سرمایه گذاری کنند، حمایت جدی خواهد کرد.

مدیر جهادکشاورزی اهر در ادامه با اشاره به انجام مقدمات برگزاری دو جشنواره سیب قره قرمز و اهر مکه سی و برندسازی این محصولات، ادامه می‌دهد: شهرستان اهر قطب دامپروری آذربایجان شرقی بوده و با توجه به این امر امسال برای تهیه نهاده‌‍های دامی، بیشتر کشاورزان به کاشت جو روی آوردند که این شهرستان از نظر تولید جو مقام دوم و در تولید سیب و عدس نیز رتبه سوم استانی را کسب کرده است و امیدواریم در تولید ذرت دانه‌ای(اهر مکه سی) که در بیش از ۲۷۵ هکتار از اراضی به زیر کشت این محصول رفته مقام اول را به دست آورد.

وی در خاتمه با بیان این‌که پس از تصدی مسند مدیریت جهادکشاورزی اهر، چهار آرزو دارم، می‌گوید: نخستین خواسته‌ام این است که پرچم جمهوری اسلامی که از امام(ره) به مقام معظم رهبری رسیده است، تقدیم امام زمان (عج) شود. دیگر خواسته‌ام هم این است که اهر یک استان در کشور باشد چرا که قابلیت‌های این منطقه حتی در سطح استان و فراتر از آن است.

وی می‌افزاید: خواسته‌های دیگرم نیز کشت مکانیزه کلیه اراضی کشاورزی اهر و استفاده تمامی بهره برداران شهرستان از بذور اصلاح شده است که در این خصوص گام‌های خوبی در اهر برداشته شده است.

اهر، محصولات مختلف باغی، زراعی، دامی و ... دارد که معرفی تمامی آن‌ها بسیار زمان می‌برد. اما معرفی و شناسایی برخی از محصولات شناخته شده این شهرستان خالی از لطف نیست.

سیب قره‌قیرمز

جلال حسن زاده، بازنشسته بانک و باغدار اهری است که از ۲۰ سال گذشته یک باغ ۱.۵ هکتاری را برای تولید انواع محصولات کشاورزی اهر به خصوص سیب قره‌قیرمیز اختصاص داده است. این باغدار که سالانه ۲۰ تن محصول برداشت کرده و ۲۰ کارگر برای برداشت محصول در حال کار در این باغ هستند، می‌گوید: بازار خوبی برای تولید و فروش سیب قره‌قیرمیز وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: البته امسال با مشکل آب مواجه هستیم. آبگیری ضعیف سد آزادگان باعث شده تا روزانه به صورت نوبتی فقط ۱۲ ساعت باغ را آبیاری کنیم. البته سیستم آبیاری باغ ما از نوع قطره‌ای است و محصولات تولیدی باغ بدون استفاده از کودهای شیمیایی و به صورت ارگانیک تولید می‌شوند.  

رسول دوستی، مسئول باغبانی جهادکشاورزی اهر نیز می‌گوید: سالانه ۷۰۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت سیب رفته و ۱۵۰ هزار تن سیب از آن‌ها برداشت می‌شود که اهر از این نظر رتبه سوم استانی را دارد.

وی می‌افزاید: ۵۰۰ هکتار از اراضی باغات شهرستان به کشت سیب مخصوص اهر یعنی سیب قره‌قیرمز اختصاص یافته که عطر، طعم و رنگ بسیار خاصی دارد. تعداد ۶۵۰۰ بهره بردار بخش باغی در اهر وجود دارد که ۱۴۰۰ نفر به صورت مستقیم به تولید این سیب مشغول هستند.

وی ادامه می‌دهد: سیب قره‌قیرمز برای تازه خوری و تولید مربا و سرکه سیب به کار گرفته می‌شود و قطعا کیفیت این محصولات نسبت به سایر محصولات هم نوع خود بسیار بالا است؛ هم‌چنین میانگین عملکرد تولید سیب شهرستان ۲۵ تن در هکتار بوده اما این سیب قابلیت تولید ۳۵ تن در هکتار را دارد و حتی در برخی از نقاط شهرستان به ۶۰ تن در هکتار رسیده و برخی از کشاورزان نمونه تا ۱۴۰ تن در هکتار برداشت می‌کنند.

دوستی در خصوص صادرات این محصول، اظهار می‌کند: سیب قره‌قیرمز سال گذشته به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و عراق صادر شده اما متاسفانه یکی از ضعف‌های شهرستان در این خصوص، نبود کارخانه بزرگ فراوری سیب برای برندسازی و ارزآوری بیشتر برای شهرستان است.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی و کمبود آب در شهرستان، در خصوص برنامه‌های این اداره برای مقابله با تهدید امنیت غذایی، می‌گوید: در کنار ارائه برنامه‌های ترویجی و آموزشی به کشاورزان، استفاده از کودهای حیوانی ورمی کومپوست که یکی از کارخانه‌های بزرگ تولید آن توسط یک خانم مهندس در اهر راه اندازی شده است و مالچ‌های پلاستیکی به کشاورزان توصیه می‌شود.

وی می‌افزاید: ۱۰۰ هکتار از اراضی باغی شهرستان فقط از کودهای حیوانی استفاده می‌کنند و ارگانیک هستند و استفاده از کود ارگانیک اسید هیومیک و چال کود نیز از دیگر مواردی است که باغداران شهرستان از آن‌ها بهره می‌گیرند.

اهر مکه‌سی

قربانعلی قهرمان پور، زارع اهری است که به اتفاق پدر، عمو و سایر بستگان در حوالی روستای کلهور به کشت ذرت دانه‌ای اهر مکه‌سی و سایر محصولات در مساحت شش هکتار مشغول هستند.

وی می‌گوید: امسال محصول اهر مکه‌سی را به صورت آبیاری قطره‌ای و فاصله کم ردیف کاشته‌ایم و راندمان تولید آن نیز تا ۵۰ درصد نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.

وی می‌افزاید: از مزایای دیگر آبیاری قطره‌ای می‌توان گفت که یک مزرعه یک هکتاری که قبلا بیش از ۴۸ ساعت طول می‌کشید اکنون در عرض چهار ساعت آبیاری می‌شود و صرفه جویی حتی تا ۸۰ درصد بالا رفته است.

قهرمان پور اظهار می‌کند: برداشت این محصول به صورت مکانیزه انجام گرفته و هزینه‌های کارگری نیز کاهش یافته است. تنها مشکل ما مربوط به تامین تسهیلات برای ارتقای سطح آبیاری قطره‌ای و خرید امکانات تجهیز مزرعه است. 

بنا به گفته‌ وی، امسال تولید نخود و لوبیای خانواده قهرمان پور با آبیاری قطره‌ای بوده که به کاهش مصرف آب و ارتقای کیفیت تولید کمک بسیاری کرده است. 

عموی وی نیز که در کشت و زرع اهر مکه‌سی مشغول است، درخواست کمک و حمایت از دولت برای تامین نهاده‌های تولید دارد. 

سکینه طاهری، مسئول زراعت جهادکشاورزی اهر نیز می‌گوید که ذرت دانه‌ای بومی اهر با نام اهر مکه‌سی با عطر و طعم ویژه خود شهره کشوری داشته و در جذب گردشگری به اهر کمک می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: سالانه مقدار ۲۷۵ هکتار در اهر به زیرکشت اهر مکه‌سی می‌رود و این مزارع به صورت تیپ آبیاری می‌شوند. 

وی می‌افزاید: اغلب این محصول به صورت ارگانیک و بیشتر با کود حیوانی و اسید هیومیک تولید می‌شود و زمان برداشت محصول نیز از اواسط تیرماه شروع شده و به تمام نقاط کشور از جمله تهران، گیلان، اردبیل و ... بدون فراوری صادر می‌شود. 

قند اهر

ابوالفضل نصیری، مدیرعامل بزرگترین کارخانه تصفیه بخش خصوصی و بزرگترین کارخانه قند کشور واقع در اهر است که این کارخانه اکنون در مرحله تکمیل و تجهیز قرار داشته و قرار است با اشتغال زایی مستقیم برای ۴۰۰ نفر در مهرماه افتتاح شود.

وی می‌گوید: این کارخانه شعبه دوم از یک شرکت خصوصی تولید قند بوده و شعبه نخست با ۱۳۰ نفر کارگر جزو دو کارخانه بزرگ استان محسوب می‌شود و تنها کارخانه قند استان است که به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کند. 

وی می‌گوید: دومین واحد این شرکت و بزرگترین واحد تولید قند کشور با متراژ ۵۰ هزار متر، ظرفیت تصفیه روزانه ۵۰۰ تن شکر و تولید روزانه ۲۰۰ تن قند را دارد. این واحد اولین کارخانه تصفیه شکر استان بوده و با افتتاح آن می‌توان مصرف شکر استان را پوشش داد و حتی صادر کرد چرا که ۳۰ درصد مصرف صنعتی شکر کشور در استان بوده و ما پیش از این برای تامین نیاز خود از سایر استان‌ها شکر وارد می‌کردیم.

عسل اهر

محبوب سرایی و مارینا نامور زوج مهندسی هستند که از سال‌های گذشته در کنار یکدیگر محصولات زنبورعسل را در اهر تولید می‌کنند.

سرایی ۷۵ ساله می‌گوید: از زمانی که یادم می‌آید، خانواده ما زنبورار بوده‌اند و بنده نیز از ۴۰ سال گذشته وارد حیطه تولیدکنندگی شده‌ام.  

وی ادامه می‌دهد: تعداد ۷۰۰ کلنی در زنبورستان ما وجود دارد که ۴۰۰ کلنی برای من، ۲۵۰ کلنی برای همسرم و ۵۰ کلنی نیز برای یکی از دوستان است.

وی می‌افزاید: در تولید عسل، گرده و بره موم به خودکفایی رسیده و بدون هیچ کمکی از سوی دولت به تولید ادامه می‌دهیم. تولیدات مزرعه من ارگانیک بوده و کیفیت بسیاری خوبی دارد که حتی مشتریانی از جنوب کشور خواهان محصول من هستند.

گلخانه‌های اهر

توحید سه‌دکانی، یکی از گلخانه داران اهری با متراژ ۳۰۰۰ مترمربع گلخانه است که در ابتدای احداث این گلخانه به تولید صیفی و اکنون به تولید رز شاخه بریده با چهار رقم همراه با خیار مشغول است.

وی می‌گوید: بزرگترین مشکل ما تولیدکنندگان در وضعیت کنونی بحث سرمایه در گردش است. هزینه تولید بسیار بالا رفته و نیازمند اختصاص وام و سرمایه برای ماندن در عرصه تولید کشاورزی هستیم.

رسول دوستی، مسئول باغبانی جهادکشاورزی اهر نیز از وجود ۲۵ واحد گلخانه سبزی و صیفی و گیاهان زینتی با مساحت ۱۰ هکتار در اهر خبر می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: تعداد چهار واحد از گلخانه‌ها در زمینه گیاهان زینتی و گل‌های شاخه بریده فعالیت دارند. سالانه حدود ۲۰۰ هزار شاخه یا گلدان در اهر تولید می‌شود و مجموع تولیدات گلخانه‌ای شهرستان ۱۰۰۰تن در سال بوده و ۸۰ نفر نیز به صورت مستقیم در این حیطه مشغول هستند.

وی با اشاره به مزایای احداث گلخانه و کاهش یک دوازدهمی مصرف آب و ارتقای سطح عملکرد تولید محصول، می‌افزاید: تعداد ۱۲ گلخانه جدید مجوز تاسیس دریافت کرده و قرار است در آینده در زمینه سبزی و صیفی و گیاهان زینتی فعالیت کنند.

گفتنی است، مجتمع گلخانه‌ای ۱۷ هکتاری در اراضی روستای دهستان اهر با تکمیل زیرساخت‌هایی چون آب، برق، گاز و ... از طریق فراخوان به متقاضیان بخش خصوصی و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار می‌شود که سرمایه گذاران و علاقه مندان به سرمایه گذاری می‌توانند جهت بهره بردن از این فرصت به سایت شرکت شهرک‌های کشاورزی استان مراجعه کنند.

بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بخش کشاورزی مانع ایجاد می‌کنند

صفر فرضی، کارشناس مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی اهر می‌گوید: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی شهرستان به دلیل کم توجهی مسئولان، تاکنون موفق عمل نکرده است. 

وی می‌افزاید: بزرگترین مانع بخش صنایع تبدیلی شهرستان، عدم همکاری بانک‌ها و موسسات مالی در ارائه تسهیلات و مانع زدایی است. موسسات مالی با آیتم خاصی عمل می‌کنند که باعث دلسرد شدن سرمایه گذاران و حتی رها کردن سرمایه خود می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون تعداد ۲۳ واحد صنایع تبدیلی نگه داری محصولات باغی از جمله کارخانه‌ رب، پوره سیب و ... در اهر وجود دارد که واحد تولید پوره سیب با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن پوره مجوز تایید از معاونت غذا و دارو دریافت نکرد.

فرضی با اشاره به گسترش سردخانه‌های اهر طی چهار سال گذشته، می‌گوید: اکنون تعداد هفت سردخانه سردخانه با ظرفیت ۳۵ هزار تن در اهر فعال است. چهار سردخانه با ظرفیت ۳۲ هزار تن نیز نیمه تمام بوده و به زودی افتتاح می‌شود. یک سردخانه ۱۰ هزار تنی نیمه تمام با مشارکت اداره اوقاف و تخصیص اعتبار نیز در حال تکمیل است.

گفتنی است؛ بازدید از بزرگترین کارخانه تهیه و تولید ورمی کومپوست کشور و گلخانه دانش بنیان کشت بافت علوفه دامی از جمله مواردی بود که در برنامه تور رسانه‌ای آینده این شهرستان خواهد بود.

در ادامه بخش‌هایی از تور رسانه‌ای بازدید از توانمندی‌های بخش کشاورزی اهر را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کشاورزی جهادکشاورزی اهر بخش کشاورزی اهر ادامه می دهد آبیاری قطره ای هکتار از اراضی سرمایه گذاران صنایع تبدیلی سرمایه گذاری شهرستان اهر تن در هکتار زیر کشت سال گذشته هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۹۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای مرگور ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان به همراه مدیر زراعت سازمان و کمیته فنی شهرستان ارومیه ضمن بازدید از مرکز مرگور به منظور رصد و پایش مزارع و بررسی وضعیت زراعی از مزارع گندم و علوفه منطقه بازدید کرد.

 دیانتی در حاشیه این دیدار تاکید کرد: علاوه بر محصول استراتژیک  گندم   محصولات دیگری مانند جو، دانه های روغنی، حبوبات، نباتات علوفه ای و گیاهان دارویی را نیز می توان با موفقیت تولید کرد که علاوه بر تامین بخشی از نیاز بهره برداران و جامعه مصرف در حفاظت از منابع تولید و پایداری آنها نقش موثری خواهند  داشت. 

وی ادامه داد: با اجرای طرح جهش در دیمزارها  اقدامات فنی  لازم در راستای کشاورزی حفاظتی ازجمله حفظ بقایا، کشت عمود بر شیب، گذر از آیش زرد به سبز و کشت مستقیم از اهداف طرح میباشد که کارشناسان محترم در مراکز جهاد کشاورزی نسبت به اجرای آنها اهتمام بیشتری باید داشته باشند.

دیانتی اضافه کرد: در طرح جهش تولید در دیم زارها علاوه بر استفاده از بذر و کود مناسب، مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی مانند مبارزه با آفات و بیماری و توجه به توصیه های مروجان کشاورزی هم از دیگر عوامل موثر در افزایش تولید گندم و سایر محصولات است.

دیانتی افزود: استفاده از تکنیک های روز دنیا برای افزایش بهره وری در اراضی دیم یکی از اهداف طرح جهش بوده و کشاورزی حفاظتی و کم خاکورزی و بی خاکورزی، استفاده از ارقام جدید و متحمل به شرایط اقلیمی و ... از جدیدترین و کارآمدترین روش های مورد استفاده در دنیاست.

در ادامه اشکان رضایی معاون فنی و اجرایی شهرستان گزارشی از اجرای طرح در شهرستان و مجیدی مسئول مرکز مرگور گزیده ای از اجرای طرح و اقدامات انجام یافته در منطقه مرگور را ارائه کرد.

دیگر خبرها

  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟
  • بررسی روند اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای مرگور ارومیه