Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی معصومی‌نیا دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با الف می گوید: پرواضح است که دولت در این مسیر گاه به بن بست هایی هم بخورد چراکه کم کاری های دولت گذشته در همه زمینه ها گره های کوری را در بنیان اقتصاد کشور انداخته که باز کردن آن نیازمند کمک اقتصاددانان و صاحب نظران به دولت است.

به گفته وی در برنامه های اعلامی خصوصا در زمینه اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین مشکلات کشور، نارسایی‌های آشکاری مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معصومی نیا ادعا می کند که تاکنون در زمینه اقتصاد برنامه ای جامع از سوی دولت مشاهده نگردیده است. تنها برخی برنامه های بخشی توسط نامزدهای برخی وزارتخانه ها ارائه گردیده است. البته هر زمان انجام شود جلو ضرر گرفته خواهد شد. 

 عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم  اظهار می کند: در مورد بانک مرکزی و سازمان برنامه باید بگویم که تاکنون برنامه ای ارائه نگردیده است.برنامه وزارت اقتصاد هم اعلام شده است اما کاستی های زیادی در آن مشاهده می شود. اجرای این برنامه سبب تحول در اقتصاد ایران نخواهد شد.

معصومی نیا توضیح می دهد: در برنامه وزارت اقتصاد متاسفانه اموری کلی ارائه گردیده که جنبه برنامه ای ندارد، اولویت بندی و تقدم و تاخر در آن صورت نگرفته است. برای نمونه  اموری مانند ایجاد ثبات اقتصاد کلان،افزایش رشد اقتصادی و اشتغال، توسعه صادرات، دیپلماسی اقتصادی و مانند اینها مطرح شده که همان مواردی است که در کتب اقتصاد کلان رایج مطرح گردیده و تاکنون هم مطرح بوده است.

وی اذعان کرد :مشکلات برنامه زیاد است. خلاصه اینکه این برنامه در مجموع سبب تداوم وضع کنونی خواهد شد، بهترین کمک این است از رئیس جمهور درخواست کنیم این برنامه تغییر اساسی کند.
 
راه برون رفت از شرایط کنونی 

معصومی نیا تاکید می کند: تا وقتی ساختار های اقتصادی اصلاح نشود بسیج مردمی هم امکان ندارد. وقتی دشمنان از تحریم ظالمانه دست بر نمی دارند باید از توان ملت با برنامه ریزی درست برای رفع مشکلات استفاده نمود. زمینه این کار بخوبی فراهم است این امر در ابتدا هم گفته شد.  آقای رئیسی بدانند این خیرخواهی ها از سر دلسوزی است. ما دغدغه داریم که این دولت بتواند به بهترین نحو اقتصاد را متحول کند؛ خود رئیس جمهور بر تحول تأکید دارند و آقای میرکاظمی در معارفه خود گفت که باید ریل های ساختاری را تغییر دهیم و این مسأله کاملا درست است اما در برنامه دیده نشده و بدون برنامه تحولی بعید است اتفاق درخوری رخ دهد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می شود یک برنامه عملیاتی جامع بر اساس اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی و شرایط ویژه اقتصاد ایران با کمک از صاحبنظران تدوین شود. گر چه این کار باید خیلی پیش از این انجام می شد اما بقول معروف هر وقت جلوی ضرر گرفته شود نفع است.

منبع: الف

کلیدواژه: معصومی نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، "روح‌الله دهقانی فیروزآبادی" معاون علمی و فناوری رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرکز ملی هوش مصنوعی که سال گذشته تاسیس شد، کارور هوش مصنوعی که به زودی تاسیس خواهد شد تحت عنوان شرکت تقریبا خصوصی که زیرساخت‌های پردازشی و زیرساخت‌های داده‌ای و زیرساخت‌های کتابخانه‌های بزرگ را برای بحث هوش مصنوعی فراهم می‌کند. اینها ابزارهای کمک کننده جریان کاربردی سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، سلامت، ارتباطات، شهرهوشمند و مالی و غیره است.

وی افزود: با تمرکزی که معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس جمهور در موضوع هوش مصنوعی دارند پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۳ سال پرباری از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای اجرایی و کاربردی است و این کارها کمک می‌کند که کشور از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقا پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: تولید علوم عموما به بحث مقالات علمی و تعداد مقالاتی که منتشر می‌شود و همچنین ضریب تاثیر مقالات ارجاع داده می‌شود. اینکه بتوانیم آنچه که در مقالات‌مان منتشر می‌شود را پای کاربرد بیاوریم نیازمند یکسری سخت‌افزارها پیشرفته و عملیات اجرایی و یکسری تنظیم‌گری‌ها برای استفاده است.

دیگر خبرها

  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند
  • کری خوانی فوتبالی پدر پسری فردین و امیررضا معصومی +فیلم
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی