Web Analytics Made Easy - Statcounter

محصول پنبه یکی دیگر از محصولات استراتژیکی است که خراسان شمالی استعداد ویژه‌ای در تولید آن دارد. محصولی که خوراک اصلی سایر تولیدات و چزخاننده بسیاری از صنایع در استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، محصول پنبه یکی دیگر از محصولات استراتژیکی است که خراسان شمالی استعداد ویژه ای در تولید آن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصولی که خوراک اصلی سایر تولیدات و چزخاننده بسیاری از صنایع در استان است.

با توجه به شرایط کشور و کم آبی‌های استان در سال‌های اخیر کشاورزان نیز رغبت بیشتری نسبت به کشت این محصول پیدا کرده اند بطوری که چند سال اخیر با برنامه‌های ترویجی، کشاورزان به کشت ارقام اصلاح شده، زودرس و مقاوم به سرما توصیه شدند که خوشبختانه امسال سطح قابل توجهی از زمین های زراعی استان به کشت پنبه اختصاص یافته است.

استفاده از روش‌های جدید و مکانیزه در کشت این محصول نیز یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده کشت این محصول در استان است که در صورت ارائه تسهیلات و خدمات به کشاورزان از سوی دستگاه‌های مربوطه در آینده نزدیک شاهد تبدیل شدن خراسان شمالی به قطب کشت مرغوب‌ترین پنبه استان خواهیم بود.

10 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پنبه است

فاطمه ستایش مهر کارشناس مسوول پنبه سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت مزارع پنبه استان 10 هزار هکتار است، اظهار داشت: در شیوه کشت مکانیزه و ردیفی که با دستگاه انجام می شود در هر یک هکتار 20 تا 25 کیلوگرم بذر نیاز است اما در روش های سنتی که خطا نیز زیاد دارد بیش از 50 کیلوگرم بذر در هر هکتار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی سطح زیرکشت مزارع پنبه استان را 10 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در سال جاری بدون احتساب یارانه، قیمت بذر پنبه تولید داخل به ازای هر کیلوگرم 40 هزار تومان و بذر خارجی نیز به ازای هر کیلوگرم 100 تا 120 هزار تومان است که دولت برای بذر ایرانی برای هر یک کیلوگرم 20 هزار تومان نیز یارانه به کشاورز اختصاص داده است.

کارشناس مسوول پنبه سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در راستای کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان تولید به کشاورزان توصیه کرد تا مراحل بذر پاشی را با دستگاه‌ها انجام دهند و ادامه داد: با انجام عملیات سمپاشی به موقع علاوه بر افزایش تولید، در مصرف بذر نیز صرفه جویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بذر پنبه در خراسان شمالی50 درصد است، افزود: در مزارع استان که طبق نظر کارشناسان پنبه به منظور تولید بذر فعالیت می‌کنند پس از آزمایش‌های کنترل کیفی که از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می‌شود بذر استاندارد جهت استفاده در مزارع کشت می‌شود.

ستایش مهر گفت: در سال زراعی گذشته قریب به 9 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت پنبه رفت که بیش از 27 هزا تن پنبه برداشت شد که نسبت به سایر محصولات رتبه اول را در استان دارد.

وی در پایان با بیان اینکه از نظر اقتصادی و اجتماعی کشت پنبه در این استان مهم است اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت پنبه در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان است که حتی 60 درصد از بهره برداران تنها اراضی خود را به پنبه اختصاص می دهند.

 سطح زیر کشت پنبه تا 30 درصد افزایش یافت

صباغ مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که سطح زیر کشت پنبه هم اکنون به 13 هزار و 300 هکتار رسیده است، اظهار داشت: خراسان شمالی در ارتباط با سطح زیرکشت پنبه در جایگاه پنجم کشوری قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود که تا فصل پاییز بیش از 30 هزار تن پنبه در فصل پاییز از سطح کشتزارهای این استان برداشت شود.

وی ادامه با شرح این موضوع که بخشی از  پنبه کشت شده در سال زراعی جاری به صورت قراردادی توسط شرکت‌ها بوده است، افزود:  این شرکت‌ها  بذر و یا سموم را در اختیار کشاورزان قرار داده اند و یا اینکه در انجام کشت مساعدت می‌کنند. همچنین ما در تلاش هستیم تا با توزیع بذرهای اصلاح شده، مبارزه به موقع با آفات و روش‌های تغذیه‌ای مناسب میزان تولید را در سطح افزایش دهیم.

صباغ در پایان مساحت کشت‌زارهای پنبه در سال گذشته را بیش از 9 هزار هکتار بوده عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که پنبه‌کاران این استان با آن مواجه هستند برداشت این محصول به روش‌های سنتی است و از آنجایی که اراضی کشت پنبه در این استان به صورت خرده مالکی است، امکان استفاده از کمباین برداشت پنبه در این اراضی وجود ندارد و در نتیجه خود کشاورز به همراه خانواده خود اقدام به صورت دستی برداشت این محصول می کنند.

امضا تفاهم‌‌نامه وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی/ 1000 کمباین در کشور بازسازی می‌شودبهره‌مندی بیش از 66 هزار خانوار خراسان جنوبی از مزایای پروژه‌های جهاد کشاورزی‌مانسون 609 میلیارد تومان به کشاورزی چهارمحال و بختیاری خسارت زد

حال با نگاهی به تهدیدها و فرصت‌های پیش روی استان در حوزه کشت پنبه باید مسئولین امر تمام همت خود را بگمارند تا کشاورزان بتوانند با تمام توان خود و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان تولید خود را افزایش دهند و هر چه زودتر خراسان شمالی تبدیل به قطب پنبه کشور شود.

انتهای پیام/314/ی

R7719/P/S6,55/CT7 بیشتر بخوانید... ۶۷ طرح جهاد کشاورزی هفته دولت در استان قزوین افتتاح می‌شود سازمان بازرسی کل کشور ورود پساب‌های آلوده به اراضی کشاورزی را پیگیری می‌کند وقوع سیلاب در بیش از ۳۰ نقطه استان مرکزی/ بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی بیشتر بخوانید... ۶۷ طرح جهاد کشاورزی هفته دولت در استان قزوین افتتاح می‌شود سازمان بازرسی کل کشور ورود پساب‌های آلوده به اراضی کشاورزی را پیگیری می‌کند وقوع سیلاب در بیش از ۳۰ نقطه استان مرکزی/ بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ شیوع بیماری اکتیما در حیات وحش طالقان صحت ندارد/ با طاعون ‌کوچک مواجه‌ایم ۲ حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش در ‌عمق دریای سرخ/ دریادار ایرانی: جرئت انجام تحرکات خصمانه را از اسرائیل گرفته‌ایم ۳ سفر با قطار برای استفاده زائرین اربعین حسینی آماده شده است ۴ گفت‌وگو با دارنده نخستین طلای تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران: هدف آخرم مدال المپیک است/ درآمد ثابتی ندارم ۵ گزارش| مصوبه راهبردی سفر رئیس‌جمهور به لرستان در آستانه ریل‌گذاری/ اَبَرپروژه راه‌آهن خرم‌آباد در ایستگاه احیا+ تصاویر ۶ استمرار نسل پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره/ حال "باوَرد" خوب است ۷ وزیر کشور در گفت‌وگو با تسنیم: مشکل ضدامنیتی در شهرکرد نداریم/ مشکل آب در حال رفع‌شدن است ۸ روایت مداح روشندل کرمانی از دیدارش با شهید سلیمانی/ حاج قاسم به من گفت "ما را دعا کنید" اخبار روز استانها گزارش میدانی تسنیم از بازار گوشت و مرغ استان فارس/ گلایه مردم از بی‌ثباتی بازار/ جولان گرانی‌های بی‌رحمانه جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| خطرات پیک هفتم در سویه BA۵/ پنجره طلایی واکسیناسیون را جدی بگیریم + نقشه ترخیص ۱۷۰۰ کانتینر کالای متروکه از انبارهای اموال تملیکی ‌هرمزگان/ معدوم‌سازی ۳۲۰ کانتینر کالای فاسد امضا تفاهم‌‌نامه وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی/ ۱۰۰۰ کمباین در کشور بازسازی می‌شود مهمترین اخبار حزب‌الله: معادلات مقاومت راه را به روی هرگونه مانع‌تراشی آمریکا در احیای حقوق دریایی لبنان بسته است تأیید نهایی ۱۰۲هزار متقاضی تهرانی در نهضت ملی مسکن/ ۹۰۰هزار متقاضی تأیید نشدند وحیدی: دولت سیزدهم با اقدامات خود، امید را در جامعه احیا کرده است /کارت‌های ملی تا دوماه آینده تحویل مردم خواهد شد جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران| خطرات پیک هفتم در سویه BA۵/ پنجره طلایی واکسیناسیون را جدی بگیریم + نقشه بلومبرگ: پالایشگاه‌های اروپا در انتظار ۱۰۰میلیون بشکه نفت ایران به‌جای روسیه درباره ما ارتباط با ما آخرین اخبار | آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان شمالی زیر کشت پنبه سطح زیر کشت کشت پنبه هزار هکتار ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۹۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی گفت: تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده‌‎گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در استان آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند بنا بر اعلام روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محسن صفایی اظهار داشت: سپرده‌گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی تنها طرح قانونی و حمایتی اتباع در کشور است که به ابتکار سازمان ملی مهاجرت و با همکاری شرکت زنجیره تأمین دانش و بانک ملی اجرایی شده و با استقبال اتباع، فرآیند اجرایی آن در استان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اتباع و مهاجرین خارجی مجاز در استان می‌توانند با مراجعه به دفاتر اقامت و اشتغال نسبت به مشارکت در این طرح اقدام کنند، تصریح کرد: متقاضیان با افتتاح حساب نزد شعب بانک ملی و در چارچوب همین طرح می‌توانند از مزایای آن از جمله اقامت، اشتغال، بیمه و سایر موارد بهره‌مند شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: طی مراسمی امروز دفترچه‌های اقامت در اختیار اولین گروه از اتباع مشارکت‌کننده در این طرح قرار گرفت.

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید