Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوازدهمین مدرسه تابستانه دعوت با عنوان «از دیپلماسی فرهنگی تا ارتباطات میان فرهنگی» از سوی انجمن علمی دانشجویی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دوازدهمین مدرسه تابستانه دعوت با عنوان «از دیپلماسی فرهنگی تا ارتباطات میان فرهنگی» از سوی انجمن علمی دانشجویی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با توجه به عدم پرداخت مراکز آموزش عالی به موضوع دیپلماسی فرهنگی و وجود خلأ جدی در ادبیات نظری این حوزه و همچنین عدم تجربه‌کاوی فعالین این عرصه، دوازدهمین مدرسه تابستانه دعوت با موضوع دیپلماسی فرهنگی برگزار خواهد شد.

در دوازدهمین مدرسه تابستانه دعوت که از ۳ تا ۹ شهریور برگزار خواهد شد از دریچه‌ای نوین و با تلفیق حوزه عمل و نظر، در دو بخش ارائه‌های نظری و نشست‌های تجربه‌کاوی به موضوع دیپلماسی فرهنگی پرداخته می‌شود.

دوازدهمین مدرسه دعوت ویژه دانشجویان رشته فرهنگ و ارتباطات و سایر رشته‌های دانشگاه امام صادق، دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و علوم ارتباطات سایر دانشگاه‌ها، گروه‌های مردمی فعال در حوزه بین‌الملل و سازمان‌هایی، چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت خارجه برگزار می‌شود.

در دوازدهمین دوره مدرسه دعوت سرفصل‌های دیپلماسی عمومی؛ مقدمه‌ای بر دیپلماسی فرهنگی توسط حمیدرضا غلامزاده، رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران، دیپلماسی علمی، ظرفیت‌های حضور در مجامع علمی بین المللی توسط مسعود فکری استاد دانشگاه و عضو شورای برنامه ریزی وزارت علوم، مؤلفه‌های هویتی فرهنگ ایرانی توسط ابراهیم حاجیانی، معاون سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، روابط ایران و چین در سایه ارتباطات میان فرهنگی توسط مهدی یوسفی استاد دانشگاه شانگهای، انیمیشن و بازی، ابزار‌های نوین دیپلماسی فرهنگی، توسط فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی، ارتباطات میان فرهنگی و نسبت آن با دیپلماسی فرهنگی توسط محمدحسین شعاعی، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، جهانی شدن و صدور انقلاب توسط محمد هادی همایون، ئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات و دیپلماسی دیجیتال، ابزاری در خدمت دیپلماسی عمومی توسط بابک دربیگی، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم ارتباطات ارائه می‌شوند.

همچنین سرفصل‌های سازمان‌های متولی دیپلماسی فرهنگی و اسناد بالادستی توسط نادر جعفری عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)، گروه‌های مردمی و نقش آفرینی در عرصه بین الملل توسط علی جهان شاهی، دبیر مجمع تشکل‌های بیت الملل، ارتباطات میان فرهنگی و مردم شناسی توسط دکتر ابراهیم فیاض دانشیار گروه مردم شناسی دانشگاه تهران و ارتباطات میان فرهنگی و گردشگری توسط شهاب طلایی عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان توسط خامه یار رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان، زبان و ادبیات فارسی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران توسط فرهاد پالیزدار معاون سابق بین‌الملل بنیاد سعدی، ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در فرانسه توسط حجت الله ایوبی، رایزن فرهنگی پیشین ایران در فرانسه، ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هندوستان توسط محسن شجاع خانی، مدیرکل سابق همکاری‌های علمی سازمان فرهنگ و ارتباطات، ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در آفریقا توسط محمدرضا قزل‌سفلی، رایزن فرهنگی سابق ایران در اوگاندا و سیرالئون و ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در ژاپن توسط دکتر حسین دیوسالار رایزن فرهنگی سابق ایران در ژاپن ارائه خواهند شد.

علاقه مندان به شرکت در دوازدهمین دوره مدرسه دعوت جهت ثبت نام می‌توانند به پیوند https://evand.com/events/dawat ۱۲ مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه امام صادق دیپلماسی فرهنگی ارتباطات میان فرهنگی قدرت نرم ظرفیت های فرهنگی جمهوری اسلامی ارتباطات دانشگاه امام صادق ارتباطات میان فرهنگی فرهنگ و ارتباطات دیپلماسی فرهنگی رایزن فرهنگی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان شهرت در ایران

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «میدان شهرت در ایران» اثر پژوهشی احسان شاه‌قاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) است. این پژوهش به بررسی نقش سلبریتی‌ها در جامعه ایران می‌پردازد و به جنبه‌هایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده‌ است. 

 این کتاب با مقدمه آرتور آسابرگر که یکی از بزرگ‌ترین استادان و پژوهشگران زنده علم ارتباطات در دنیا است، از سوی انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. کتاب «میدان شهرت در ایران» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در محور رسانه و ارتباطات به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالوده‌های شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتی‌سازی و... اختصاص دارد.

در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتی‌ها و شهرت و دین پرداخته شده است.

 در فصل ششم نشان داده می‌شود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتی‌سازی استفاده می‌کند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده می‌شوند که احساس کنند با سلبریتی‌ها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.

در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرف‌گرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان می‌دهد چگونه سلبریتی‌ها به‌صورت آشکار و نهان، مصرف‌گرایی را تبلیغ می‌کنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعا‌های زیست محیطی آنها قرار می‌گیرد.

فصل هشتم این کتاب به توصیه‌هایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:

فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتی‌ها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتی‌ها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا می‌کند؟

آسابرگر در مقدمه کتاب «میدان شهرت در ایران» می‌نویسد: این کتاب به جنبه‌هایی از این صنعت نو پدید در ایران اشاره می‌کند که تا کنون دیده نشده‌اند. مطالب این کتاب کمک می‌کند که حتی مخاطب غیرایرانی هـم به جنبه‌هایـی از شهرت در کشور خودش آگاه شود کـه تا کنون در پیش چشم او بوده و نمی‌دیده است، و شاید این را بتوان مهم‌ترین امتیاز کتاب دانست.

شاه‌قاسمی، نویسنده کتاب می‌گوید از حدود ده سال پیش که مطالعه روی شهرت را آغاز کرده است، هر روز افراد بیشتری متوجه شده‌اند مسأله شهرت مسئله‌ای مهم در فرهنگ ماست. اوایل کار، حتی جامعه‌شناسان بسیاری به او می‌گفتند مسأله شهرت در ایران چندان مهم نیست که ارزش پژوهش‌های گسترده و ژرف را داشته باشد. رسانه‌های رسمی و غیررسمی ایران چندان مسأله شهرت را جدی نمی‌گرفتند و دانشجویان علوم انسانی کمتر این حوزه را حوزه مهمی برای انجام پژوهش و نگارش پایان‌نامه و رساله می‌دانستند. امروز که میلیون‌ها نوجوان ایرانی عملا برای سلبریتی‌های داخلی و خارجی بردگی می‌کنند، پژوهش‌های بسیار بیشتر و بهتری در این حوزه انجام می‌شود.

بریده‌ای از کتاب «میدان شهرت در ایران» که گوشه‌ای از این ابعاد ناپیدا را ملموس‌تر بیان می‌کند به این شرح است:

«سلبریتی‌های ایرانی معمولاً از اصطلاح «خراب شده» در توصیف کشورشان استفاده می‌کنند انگار این کشور ویرانه‌ای است که لیاقت آنها را ندارد و آنها با بازگشت به این کشور یا ماندن در آن باید بر سرش منت بگذارند. هر وقت چنین اظهار نظر‌هایی را می‌شنوم سه نکته به ذهنم می‌رسد، نخست باید از دوگانه حکومت ملت پرهیز کرد حکومت هم بخشی از ملت است و برعکس. نمی‌توان تصور کرد نیرویی اسرارامیز تعدادی غیرایرانی را از کشوری دیگر آورده است تا در جایگاه‌های مؤثر حکومتی قرار بگیرند و ایران را خراب کنند. دوم سلبریتی‌ها هرگز نمی‌گویند که این خراب شده باعث بالیدن و موفقیت آنها شده است. سوم و از همه مهم‌تر، سلبریتی‌ها هرگز توضیح نمی‌دهند که اگر ایران شایستگی آنها را ندارد چرا حاضر نیستند در جایی کار کنند که شایستگی آنها را دارد.»                     

احسان شاه‌قاسمی در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در نورآباد ممسنی، شیراز و تهران گذراند. در سال ۱۳۸۱ با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری در این دانشگاه ادامه داد. شاه‌قاسمی از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران مشغول کارشد.

وی در دو دهه گذشته بیش از پنجاه کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و دست کم چهار کتاب را به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر نموده است. مقاله‌های او در مجلات مهم منتشر شده است. از سال ۱۳۹۹ شاه‌قاسمی برای اولین بار درس مطالعات شهرت و هواداران را در ایران ارائه کرد. او پیش از آن یک دهه را صرف مطالعه و تحقیق درباره شهرت و رابطه آن با رسانه‌ها کرده بود. در سال ۱۴۰۲ پژوهش‌های او در قالب کتابی به نام «میدان شهرت در ایران» به وسیله پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد و به عنوان مهم‌ترین منبع تدریس مطالعات شهرت در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میدان شهرت در ایران
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • دعوت امام جمعه ایلام از نخبگان برای ارتقاء فرهنگ کار
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • عملیات وعده صادق قلب مستضعفان جهان را شاد کرد