Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:36:08 GMT

نوع دوستی همدانی‌ها در اوج مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۱۴۱۸

نوع دوستی همدانی‌ها در اوج مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها در هوای گرم تابستانی همدان، مردم این شهر از قطعی‌های پی در پی آب گلایه دارند، گلایه‌ای که اگر اقدامات جبران پذیر و تلاش شبانه روزی مدیران و متولیان امر در زمینه تسریع روند اجرای پروژه ابرسانی به شهر و همچنین اجرای طرح‌های جهادی توزیع آب و آبرسانی سیار و همچنین حس نوع دوستی مردم نبود، چه بسا به یک بحران تبدیل می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل جدی بی آبی شهر همدان که البته سابقه دیرین و تاریخی دارد، در روزهای اخیر به واسطه کاهش چشمگیر نزولات جوی و خشک شدن منابع آبی سدها به خصوص سد اکباتان موجب قطعی کامل شبکه و کاهش قابل توجه فشار آب در بسیاری از مناطق شهر همدان شده است.

با این حال رهاوردی که می‌توان به این وضعیت نابسامان آبی نسبت داد ایجاد حس همبستگی و تقویت مسوولیت اجتماعی است که بازهم در میان مردم موج می‌زند و همه در تلاش برای یاری رساندن به یکدیگر برای عبور از این شرایط سخت هستند.

گروه‌های مردمی و جهادی این روزها دست بکار شده‌اند و با راه‌اندازی پویش کمک‌های داوطلبانه به نمادی در راستای تقویت روحیه نوع دوستی در بین مردم برای تامین و توزیع آب تبدیل شده‌ است.

گروه‌های مردمی و جهادی این روزها دست بکار شده‌اند و راه‌اندازی پویش کمک‌های داوطلبانه به نمادی در راستای تقویت روحیه نوع دوستی در بین نیازمندان آب تبدیل شده‌ است.

ارسال تانکرهای سیار آب به نقاط مختلف شهر و توزیع آن در بین مردم حتی در ساعات پایانی شب و بامداد، مهم‌ترین اقدامی است که رضایت مردم را از این حس نوع دوستی و مسئولیت پذیری مدیران و متولیان به همراه داشت.

نواحی بسیج ، پایگاه های مساجد نقاط مختلف به خصوص حاشیه شهر، هلال احمر، فرمانداری، شرکت های آبفا و آب و منطقه ای و در واقع همه و همه با مدیریت و محوریت استاندار همدان دست به دست همه داده و پای کار آمده اند و در این حرکت خودجوش و جهادی، تلاش موثر و پیگیری ارزشمندی برای تامین آب مردم و رفع مقطعی مشکل تا زمان بهره برداری از ابرپروژه آبرسانی به شهر و رفع دائمی مشکل دارند.

در این بین کمک به کهنسالان، خانواده‌های دارای بیمار و افراد با شرایط خاص نیز در دستور کار گروه‌های جهادی و مردمی همراه با اقدامات موثر دولتمردان قرار گرفته و فضای آرام و به دور از نگرانی را در سطح شهر ایجاد کرده است.

این حس نوع دوستی حتی در بین پاکبانان نیز دیده می‌شود و در مواقعی که شهروندان در حمل و انتقال ظرف های آب به منزل ناتوان هستند، به کمک آن‌ها می‌شتابند، برخی از رانندگان تانکرهای آب حتی از شهرهای همجوار نظیر بهار هم به یاری مردم همدان آمده و و در روزهای اخیر شاهد توقف آن‌ها در برخی نقاط شهری برای توزیع آب هستیم.

هستند ساکنانی که در منزل خود از نعمت آب چاه برخوردار هستند و با باز کردن در منازل خود نذر آب را ادا کرده تا همسایگان و رهگذران را از این مزیت استفاده کنند.

چشمه صلوات در مسیر کوهستانی گنج نامه به سمت پیست اسکی تاریک دره نیز دراین ایام شاهد حضور گسترده مردم برای برداشت آب و تامین آب شرب مصرفی شهروندان است، آن دسته از مردم که زادگاهشان در شهرها یا روستاهای اطراف همدان هست نیز دراین ایام به گرمی از بستگان و اقوام خود پذیرایی می کنند تا در این شرایط باری بداشته و کمک حال مردم باشند.

هدیه لبخند در فضای مجازی
قطعی آب اگرچه سختی را به زندگی عادی مردم تحمیل کرده است اما به سوژه داغی همراه با تصاویر جالب و لبخند مردم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.

رونمایی از ظروف آبی قدیمی مانند آفتابه که برای نسل گذشته نوستالژی و برای نسل امروز تازگی دارد، به سوژه جالبی تبدیل شده و محتوایی از طنز را نیز تولید کرده است.

ابتکار در راه‌اندازی مخزن‌های آبی دست ساز در داخل منزل به خصوص آپارتمان نشین ها نیز از دیگر تصاویر جالبی است که در فضای مجازی بازتاب دارد، حتی برخی از شهروندان خوش ذوق ابتکار خود در چگونگی استفاده بهتر از آب در هنگام شستن ظروف غذا، سرویس بهداشتی و حتی استحمام را هم به تصویر کشیده‌اند.

افراد مسن و ساکن در آپارتمان‌ها هم برای انتقال روحیه به یکدیگر از خاطرات قدیم و مشقت‌هایی که برای تامین آب متحمل می‌شدند، بازگو کرده و جوانان و نوجوانان مشتاق به شنیدن آن هستند.

از نوازش عکاسان خبری تا فروش آب معدنی و مخازن آب
فعالیت خبرنگاران و عکاسان خبری در تهیه گزارش  و خبر از شرایط پیش آمده از وضعیت کم آبی و اطلاع رسانی درست به مردم و تهیه گزارش تصویری از صف‌های مردم در مناطق توزیع آب نیز با حواشی جالب و قابل توجهی همراه است، هرچند در برخی موارد این اقدام عکاسان خبری با واکنش منفی برخی از مردم و متولی توزیع مواجه می شود.

بازار عرضه آب معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده در سطح شهر همدان نیز بسیار داغ است که در برخی موارد مردم از اقدام محدود فروشندگان برای افزایش قیمت عرضه، گلایه دارند.

تبلیغات گسترده برای فروش استثنایی مخازن آب نیز از سوژه‌های خبری در شرایط بی‌آبی همدان است که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

به گفته شهروندان، قیمت اقلام مورد نیاز برای نگهداری آب نظیر دبه، سطل، بشکه و تانکرهای خانگی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است که این مهم نظارت جدی مسئولان مربوطه را برای گنترل بازار می طلبد.

هلال احمر هم در کنار دیگر نهادهای مسئول و خدمت رسان برای حل مشکل کم آبی شهر همدان به میدان آمد/ توزیع یک میلیون بطری آب آشامیدنی در شهر

با توجه به اعمال برنامه زمان بندی قطع و مدیریت شبکه آب در شهر همدان، یک میلیون بطری آب آشامیدنی به حجم هر کدام ۱.۵ لیتر به همت جمعیت هلال احمر از روز گذشته برای توزیع در مناطق محروم و کم آب شهرستان در اختیار مسوولان مربوطه قرار گرفته است.

همچنین برای تامین نیاز مردم شهر همدان، یک میلیون بطری آب آشامیدنی، ۲۰ هزار گالن ۲۰ لیتری و ۵ تانکر هرکدام به ظرفیت پنج هزار لیتر در اختیار استان قرار داده شد که با مدیریت استاندار و فرمانداران در سطح مناطق محروم، روستاها و محلات کم آب توزیع می شود.

فرماندار همدان: آبرسانی در ۷۰ نقطه شهر با تانکرهای سیار انجام شد

فرماندار شهرستان همدان نیز  با توجه به شرایط خشکسالی و اعمال برنامه مدیریت مصرف و قطعی آب، عملیات آبرسانی در ۷۰ نقطه شهرستان را آغاز کرده است.

به گفته «محمدعلی محمدی»، با توجه به شرایطی که پیش آمده بنا بر تاکید استاندار از ظرفیت‌های موجود همچون اجاره چاه های کشاورزی برای تامین آب همدان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به فصل آبیاری کلیدورهایی برای انتقال آب کشاورزی ایجاد شده است، اظهارداشت: تا روز گذشته ۱۴ چاه با دبی های مختلف وارد مرحله قرارداد شده که از این تعداد، برداشت از پنج چاه آغاز شده است.

محمدی با اشاره به اینکه تفاهمنامه اجاره چاه‌های دیگر نیز در حال انجام است، تاکید کرد: وزیر نیرو در سفر به همدان به کشاورزان قول داد که در صورت اجاره چاه ها برای تامین آب آشامیدنی همدان، حجم پروانه بهره برداری آن‌ها را ۲۰ درصد افزایش می دهد که موجب همکاری بیشتر مالکان چاه ها و کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: اختلاف سطحی در همدان کمی کار را برای آبرسانی سخت کرده است که باید امکانات فنی را برای رساندن آب به مردم تقویت کنیم که با قرار گذاشتن گالن‌های تامین آب برخی از مناطق که تا ۲۴ ساعت آب نداشتند، مردم را امیدوار کرد. 

به گزارش ایرنا، در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

در حال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق ۷۰ حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تامین می شود.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان، رهاورد سفر وزیر نیرو 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان نیز از اختصاص۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط وزیر نیرو برای طرح آبرسانی شهر همدان خبر داد تا گل شادی بر لبان مردمان این خطه بکارد.

به گفته «محمد ضروری» فاز نخست طرح آبرسانی به همدان مراحل پایانی خود را می گذراند و با سرعت زیادی امکانات و تجهیزات این طرح توسط پیمانکار در حال نصب و راه اندازی است و تزریق این اعتبار بی تردید شتاب مضاعفی به پروژه می دهد.

او روند پیشرفت پروژه را تشریح کرد و گفت: این طرح با فراز و فرودهای بسیاری دچار شده و با توجه به خشکسالی ممتد این استان و به ویژه در سال آبی جاری، قرار شد این طرح در صدر جدول طرح های ویژه و اولویت دار دولت بنشیند و همین گونه هم شد.

قدردانی استاندار همدان از خویشتن‌داری و همکاری مردم در جریان مشکلات ناشی از کم آبی روزهای اخیر

استاندار همدان نیز با بیان اینکه خویشتن‌داری و همکاری مردم شریف همدان در این چند روز قابل قدردانی و تشکر است، تصریح کرد: مجموعه مدیریتی آب‌منطقه‌ای و شرکت‌ آبفا در استان به صورت شبانه روز، تلاش می‌کنند تا هر چه‌ سریع‌تر، پروژه آبرسانی به شهر همدان به پایان برسد. 

علیرضا قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان استان در راستای همبستگی و هم‌یاری، تعدادی از چاه‌های آب را در اختیار شرکت آبفا قرار داده‌اند تا کمبود آب مردم همدان جبران شود. 

وی ادامه داد: از کسانی که حاضرند به صورت داوطلبانه چاه‌های خود را برای تامین آب آشامیدنی مردم همدان اختصاص دهند، حمایت خواهد شد.

استاندار همدان با اشاره به تنش آبی ناشی از خشکسالی و کاهش ذخیره سد اکباتان، گفت: جدول زمانبندی مدیریت مصرف تنظیم شده که فشار آب طی ساعاتی در برخی نقاط کاهش و در برخی نقاط نیز افزایش پیدا کند، البته این اقدام به‌صورت موقت و تا زمان بهره برداری از فاز اول پروژه آبرسانی به شهر همدان انجام می شود

قاسمی فرزاد با اشاره به سفر وزیر نیرو با هدف پیگیری پروژه آبرسانی به همدان و زمینه سازی برای تسریع در اجرای و بهره برداری از طرح، افزود: از لحاظ خشکسالی و تنش آبی، استان همدان در یک منطقه خشک قرار دارد و طی چندسال گذشته از یک‌سو میزان تنش آبی شدت یافته و از سوی دیگر حجم ذخیره آب سد اکباتان نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد افت فشار در مخازن آب شهر همدان بودیم که با توجه به افزایش گرما، میزان ورودی آب کاهش و میزان مصرف نیز افزایش یافته است و ضرورت دارد که از مصرف بی‌رویه آب در این ایام پرهیز شود.  

استاندار همدان تاکید کرد: خویشتن‌داری و همکاری مردم در این چند روز که برنامه زمان‌بندی توزیع آب انجام شده، قابل تقدیر و تشکر است و تقاضا داریم که تا انتقال آب، با همراهی بیشتر به ما در این زمینه کمک کنند.

امام جمعه همدان: فعالیتی جهادی برای رفع مشکل بی‌آبی همدان در حال انجام است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز با بیان اینکه اقدامات و فعالیت‌های جهادی برای رفع مشکل بی‌آبی همدان در حال انجام است گفت: در شرایط فعلی متولیان با حضور در بین مردم و مشاهده مشکلات آنها از نزدیک، نسبت به توزیع عادلانه آب در مناطق مختلف شهری دقت داشته باشند.

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در دیدار با مدیران شهری و متولیان امر آبرسانی ضمن دریافت گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مشکل کم آبی همدان خواستار اطلاع رسانی صحیح و دقیق و حضور در بین مردم و تلاش برای سرعت بخشیدن در رفع مشکلات کم آبی شد.

وی با بیان اینکه امروز دنبال مقصر گشتن، هیچ فایده‌ای ندارد و وظیفه ما تلاش برای رفع فوری مشکلات مردم است تاکید کرد: باید برای این مشکل تدبیر اندیشیده می‌شد و اکنون که این اتفاق نیفتاده مسئولان باید در قبال کم‌کاری‌ها از مردم عذرخواهی کنند.

شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی همدان

وزیر نیرو نیز که روز شنبه برای بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسالی و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان به همدان آمد، با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: در همین ارتباط مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

«علی اکبر محرابیان » افزود: این طرح یک ابر پروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی ادامه داد: این طرح فراز و نشیب زیادی داشته است و با توجه به وضعیت تامین آب همدان و خشکسالی ممتد این استان و به ویژه سال آبی جاری قرار شد این طرح جزء طرح های ویژه و اولویت دار دولت قرار گیرد وهر چه سریعتر برای تکمیل آن اقدام شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: البته سال گذشته که قرار بر این شد که این طرح تکمیل شود بخش قابل توجهی از طرح باقی مانده بود.

وزیر نیرو با تشریح جزییات این طرح گفت: اجرای این طرح با طول ۱۴۰ کیلومتر و خط انتقال ۱۶۰۰،  لوله ای به قطر یک متر و ۶۰ سانتی متر، سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به ۶۰۰ متر دارد که آب در ارتفاع در کوهستان پمپ می شود و طی یک مسیر صعب و مشکل این آب به تصفیه خانه می رسد و به شهر همدان منتقل می شود.

محرابیان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که این پروژه در ماههای اخیر داشته و با توجه به سرعت و بسیح همه امکانات در کشور و تامین اعتبار سعی شده این طرح در اسرع وقت راه اندازی شود.

برچسب‌ها کم آبی ایرنا همدان استانداری همدان خشکسالی آبرسانی وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی ایرنا همدان کم آبی ایرنا همدان استانداری همدان خشکسالی آبرسانی وزارت نیرو آبرسانی به همدان پروژه آبرسانی استاندار همدان آبرسانی به شهر طرح آبرسانی برای رفع مشکل برای تامین آب فضای مجازی شهر همدان آب آشامیدنی بهره برداری استان همدان روزهای اخیر مشکل کم آبی بین مردم راه اندازی سد اکباتان وزیر نیرو همدان نیز نوع دوستی آبی همدان قابل توجه تبدیل شده تنش آبی توزیع آب چاه ها بی آبی آب شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد

علی ملاشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: براساس اطلاعات و آمار موجود، میزان بارش استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۲۱.۸ میلی متر بوده که ۴۹.۴ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت این دوره است.

وی ادامه داد: میانگین بارش بلند مدت سال زراعی استان نیز ۱۰۰.۷ میلی متر بوده که تاکنون ۲۱ درصد نسبت به بلند مدت سال زراعی مشابه افزایش یافته است.

وی درباره بارش های مونسون افزود: براساس نتایج نقشه های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، احتمال بارش های خوب تابستانه مونسونی در جنوب شرق کشور و استان پیش بینی می‌شود.

ملاشاهی با اشاره به اینکه استان ۲۰ سال درگیر خشکسالی هست، تصریح کرد: این بارش ها می توانند اثرات خشکسالی را قدری کاهش می دهد، همچنین با توجه به ادامه دار بودن روند خشکسالی در سیستان و بلوچستان، در مدت زمان ده ساله ۹۹.۳ درصد پهنه این خطه پهناور، درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

وی بیان کرد: میانگین دمای استان تا خرداد ماه ۰.۵ تا ۱درجه بیشتر از نرمال خواهد بود و از نیمه خرداد تا شهریور در نیمه شمالی استان ۱تا ۲درجه بیشتر از نرمال و در نیمه جنوبی ۰.۵ درجه بیشتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

وی درباره میانگین دمای استان گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون، ۱۹.۵ درجه سانتیگراد اعلام کرد و از افزایش ۱.۳ درجه ای دمای سیستان و بلوچستان نسبت به دوره بلند مدت مشابه خبر داد.

کد خبر 6092936

دیگر خبرها

  • حضور مردم در امر اقتصاد راهگشا است + فیلم
  • میانگین بارش سال زراعی استان مثبت شد
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی