Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای انتقالی سودان از اینکه سه سال از دوره انتقالی در این کشور به درگیری‌ها و اختلافات سیاسی سپری شده، ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی سودان در سخنرانی خطاب به آسیب‌دیدگان سیل و بارندگی‌های اخیر در استان الجزیره واقع در جنوب شرق این کشور ضمن تاکید بر حمایت دولت و مردم از آنها و اصرار دولت برای ارائه حمایت‌های لازم به آنها جهت جبران خسارت‌هایشان گفت: متاسف هستم که سه سال از دوره انتقالی در درگیری‌ها و اختلاف‌نظرهای سیاسی سپری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البرهان در ادامه تاکید کرد: باید به مسایل و مشکلات مردم توجه شود.

همچنین رئیس شورای انتقالی سودان از مناطق سیل‌زده در استان‌های نیل سفید و الجزیره و حجم خسارات وارده به زمین‌های کشاورزی و خانه‌های مردم بازدید کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی سودان (سونا) گزارش داد، کریم خان، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی و هیئت همراهش شنبه در سفری رسمی و پنج روزه وارد خارطوم شدند و قرار است در این سفر که تا ۲۵ اوت (پنج‌شنبه سوم شهریور) ادامه دارد، با مقامات ارشد سودان دیدار کرده و از دارفور بازدید کند.

مولانا محمد سعید الحلو، وزیر دادگستری سودان که از اعضای هیئت همراه کریم خان در سفر به سودان است، امروز (دوشنبه) در دیداری که در دفتر خود با نزهة شامین خان، معاون دادستان کل دادگاه کیفری بین‌الملل داشت، ضمن بررسی اقداماتی که این وزارتخانه با همکاری این دادگاه در پیش گرفته، بر آمادگی کامل سودان برای همکاری با این دادگاه در راه اجرای عدالت تاکید کرد.

شامین خان در این دیدار همکاری‌های دولت سودان با دادگاه کیفری بین‌المللی و اقدامات آن در کمک به تسهیل ماموریت‌های آن را ستود و اعلام کرد که قرار است با تعدادی از مسؤولان دولت خارطوم دیدار کند.

دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار تحویل عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان و دو تن از معاونانش و یکی از رهبران گروه‌های مسلح است که همگی به ارتکاب جنایات کشتار جمعی و ضد بشری و جنایات جنگی در جریان درگیری‌های اقلیم دارفور متهم هستند.

در این درگیری‌ها که در سال ۲۰۰۳ آغاز شدند، گروه‌هایی وابسته به اقلیت‌های آفریقایی که به حاشیه رانده شدن سیاسی و اقتصادی این منطقه معترض بودند، علیه دولت مرکزی سلاح به دست گرفتند.

دادگاه کیفری بین‌المللی اوت ۲۰۲۱ یادداشت همکاری را با دولت انتقالی سودان امضا کرد اما این دولت با کودتای نظامی اکتبر سال گذشته البرهان منحل شد.

کریم خان در گزارش ژانویه گذشته خود به شورای امنیت اعلام کرد: اتفاقاتی که ۲۵ اکتبر گذشته در سودان رخ دادند و به دنبال آنها از بین رفتن امنیت و ثبات سودان موجب شکستی شدند که چالش‌های جدیدی را در روند فعالیت ما در سودان ایجاد می‌کند.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی افزود: دفترم مجبور شد استقرار تیم خود در سودان را به حالت تعلیق درآورده و تمامی تحقیقات را فورا متوقف کند و بسیاری از گفتگوکنندگان و هماهنگ‌کنندگان اصلی دفتر دیگر در سمت‌های خود در دولت سودان نیستند.

طبق گزارش سازمان ملل، در درگیری‌های دارفور ۳۰۰ هزار سودانی کشته شده و ۲.۵ میلیون تن دیگر آواره شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبدالفتاح البرهان سودان دادستان کل دادگاه کیفری دادگاه کیفری بین المللی انتقالی سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) در گامبیا اعلام کرد که آنکارا پذیرش و حمایت فزاینده از فلسطین از طرف کشورهای دیگر را برای اسراییل مضر می داند و آمادگی خود را برای به کارگیری تمام امکانات ممکن به منظور اعمال فشار به اسراییل را اعلام می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: مردم ما از این اجلاس انتظار نتایج ملموسی دارند. به رسمیت شناختن فلسطین از سوی دولت های بیشتری ضربه مهمی به اسرائیل وارد می کند. علاوه بر این، ما باید تمام تلاش خود را برای تضمین عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انجام دهیم.

فیدان با تاکید بر تصمیم آنکارا در اول ماه مه برای حمایت از اقدام قانونی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی، تاکید کرد که ترکیه از همه کانال‌های دیپلماتیک برای اطمینان از مواجهه اسرائیل با عواقب استفاده خواهد کرد.

در همین زمینه، ییلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه، روز شنبه از کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) خواست تا تحقیقات درباره جنایات «اسرائیل» در غزه را تکمیل کند.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ناکامی [کریم خان] دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در تکمیل تحقیقات و طرح شکایت علیه جنایات علیه بشریت ارتکابی در فلسطین، باعث تشدید فاجعه غزه و تداوم کشتار کودکان می‌شود. تاخیر در این پرونده مهاجمان اسرائیلی را تشویق می‌کند، اعتبار حقوق بین‌الملل را از بین می‌برد و دیوان کیفری بین‌المللی را خنثی می‌کند.

پنج‌شنبه گذشته پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشورهای ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسراییل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسراییل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسراییل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسراییل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تاثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسراییل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

کد خبر 6096800

دیگر خبرها

  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده