Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان‌ با بیان اینکه استان زنجان جزء محروم ترین استان‌ها در سرانه مطالعه محسوب می شود، گفت: ضعیف جدی در این زمینه وجود دارد و از نظر زیرساخت کتابخانه‌ای استان زنجان در بین استان‌ها در رتبه‌ ۱۰ تا ۱۵ قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; محمد رضاخانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان تقریباً ۱۰۰ باب است که در حدود ۳۵ کتابخانه روستایی و بقیه در شهر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص جذب اعتبارات دولتی در مورد ساختن کتابخانه‌های عمومی در استان گفت: در این زمینه استان زنجان موفق عمل نکرده و جزء استان‌های محروم به حساب می‌آید.

رضاخانی در مورد سرانه مطالعه عنوان کرد: نمی‌توان آمار دقیق در این زمینه ارایه داد و آمارهای منتشر شده در فضای مجازی دقیق نیست، اما طبق شواهد آمار سرانه مطالعه راضی کننده نیست و استان زنجان جزء محروم ترین استان‌ها در سرانه مطالعه محسوب می شود که ضعیف جدی را در این زمینه داریم، ولی از نظر زیرساخت کتابخانه‌ای بین استان‌ها در رتبه‌ بین ۱۰ تا ۱۵ قرار داریم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان‌ بیان کرد: در استان کتابخانه خصوصی نداریم اما جدیدا چند سالن مطالعه خصوصی به صورت پانسیون‌های مطالعه با مجوز از نهاد کتابخانه های عمومی در حال راه اندازی در استان است که خدمات خاص کتابخانه‌ای ارائه خواهد داد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی این امر است.

وی افزود: یکی از ویژگیهای استان زنجان در مورد کتابخانه‌، دارا بودن کتابخانه‌های خیرساز است و در این مورد جزء رتبه‌های برتر در کشور هستیم که باعث شده تعداد کتابخانه‌ها در استان افزایش پیدا کند و اگر منتظر ساخت کتابخانه توسط دولت بودیم به این نقطه نمی رسیدیم.

رضاخانی به احداث کتابخانه‌های عمومی در شهرکهای اقماری اشاره و بیان کرد: زمین‌ و فضاهایی برای مسائل فرهنگی در این شهرک‌ها در نظر گرفته شده است اما با توجه به عدم نبود اعتبار کلنگ‌زنی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی نهاد بهره بردار است گفت: ما متولی ساخت کتابخانه نیستیم و این وظیفه اداره کل راه و شهرسازی است که این طرح‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و اعتباراتی برای آن در نظر بگیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان‌، در خصوص منابع موجود در کتابخانه‌ها گفت: در این مورد در کتابخانه‌ها مشکلات جدی وجود دارد و برخی منابع به روز نیستند با توجه به اینکه عنوان کتابخانه‌های عمومی است و مد نظر ما نیز بیشتر کتاب‌های عمومی را شامل می‌شود تا تخصصی و همچنین با توجه به محدودیت مکان و با توجه به اینکه سالانه چند صد هزار عنوان چاپ می شود نمی‌توانیم همه کتاب ها را در کتابخانه داشته باشیم.در خرید کتاب نیز با مشکل منابع مالی مواجه هستیم، اما در حد امکان سعی می‌کنیم منابع موجود به روز باشد اما بعضی از کتاب‌های خاص فقط در کتابخانه‌های تخصصی یا در دانشگاه ها با توجه به رشته و درس موجود هستند.

رضا‌خانی تصریح کرد: اگر کتابخانه مرکزی در استان فعال بود شاید جوابگوی همه اقشار مردم بودیم با توجه به اینکه از هر کتابی که چاپ می‌شد می‌توانستیم از هر جلد چاپی در کتابخانه مرکزی استان داشته باشیم، اما متاسفانه یکی از محرومیت‌های استان عدم نبود کتابخانه مرکزی است که یکی از وعده‌های چندین ساله دولت‌ها از دهه ۸۰ ساخت این کتابخانه بود که تا به امروز محقق نشده است.

وی گفت: عملیات احداث کتابخانه مرکزی در حدود ۱۵ سال است که انجام شده و فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حال حاضر عملیات ساخت آن به دلیل عدم اعتبار به طور کامل متوقف شده است.اگر این پروژه پیشرفت بالای ۵۰ درصد داشت می‌توانست از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان اعتبار بگیرد، اما متاسفانه چون فقط ۲۰ درصد پیشرفت دارد شامل اعتبارات ریاست جمهوری نشد.

وی با اشاره به اینکه بودجه کتابخانه مرکزی استان ملی و استانی بود گفت: در حال حاضر با توجه به تورم و شرایط موجود ساخت این کتابخانه بسیار بعید به نظر می‌رسد و در حال حاضر طی صحبت‌هایی که با استاندار و نمایندگان استان در مجلس انجام شده قرار است جلساتی برگزار و تصمیماتی برای ادامه ساخت پروژه در نظر گرفته شود.

رضا‌خانی به راه اندازی کلینیک کتاب برای اولین بار در استان زنجان اشاره و بیان کرد: این کلینک مرکز تخصصی برای خواندن است و هدف ما این است که خدمات تخصصی و مشاوره برای کسانی که مشکل و اختلات خواندن دارند شیوه‌های صحیح خواندن و تندخوانی را آموزش دهیم و برای افزایش دقت، تمرکز صحیح، روش یادداشت برداری، نحوه مطالعه صحیح را آموزش دهیم و کیفیت مطالعه را بالا ببریم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان‌، بیان کرد: برنامه ریزی می‌کنیم در ایام بازگشایی مدارس با ارسال تیم‌های ویژه به مدارس و دانشگاه‌ها خدمات کلینیک را به دانش آموزان و دانشجویان ارائه دهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان کتابخانه مرکزی ساخت کتابخانه سرانه مطالعه استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی ظهر شنبه در دیدار با جمعی از کارکنان سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در محل سپاه استان، گفت: عنایت خداوند متعال و فکر و اندیشه بلند امام راحل سبب تشکیل و عزت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

وی اظهار کرد: تشکیل نهاد نمایندگی در سپاه خردمندانه و هوشیارانه بو د و فلسفه وجودی نمایندگی ولی فقیه در سپاه، ساخت یک سپاه معنوی با روحیه جهادی و انقلابی است. نماینده ولی فقیه در استان زنجان، گفت: سپاه مولود انقلاب و بسیج مولود سپاه است و این نهاد به دلیل عملکرد فکری و بصیرتی، نزدیک‌ترین نهادها به نظرات مقام معظم رهبری است.

خاتمی، به اقتدار و عزت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، موجب عزت و سربلندی می‌شود اما عقب نشینی در برابر آنان مایه ننگ و ذلت است.

وی افزود: سپاه یک نهاد انقلابی همه جانبه برای حراست و حفاظت از دستاوردهای انقلاب است و پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند چرا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی مقدس است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان، با بیان اینکه امروز بالاترین سطح اقتدار و عزت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در کنار سایر نیروهای مسلح شاهد هستیم، تصریح کرد: سپاه در دوران دفاع مقدس و پس از آن خوش درخشیده و تمامی این فعالیت‌ها و خدمات رسانی می‌بایست برای نسل جوان تشریح و تبیین شود.

کد خبر 6089860

دیگر خبرها

  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند
  • تخصیص پروژه مسکن به بیش از هزار نفر از متقاضیان نهادهای حمایتی در استان