Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:04:57 GMT

رهاسازی یک بهله سارگپه پابلند

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۳۲۶۰

رهاسازی یک بهله سارگپه پابلند

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: یک بهله سارگپه پابلند توسط همیاران محیط زیست سازمان مردم نهاد پویش سبز سرزمین طیبات پیدا و اقدام به درمان و تیمار شد.

 یوسف اربابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این پرنده پس از بهبودی کامل و اطمینان از سلامتی و توان پرواز کردن در طبیعت رهاسازی شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در ایران هفت نوع سارگپه به نام‌های جنگلی، جنگلی تاجدار، معمولی، پرپا، چشم سفید، کوهی و پابلند وجود دارد.
 
اربابی با اشاره به اینکه پرنده شکاری سارگپه پابلند از دسته عقاب سانان و بومی ایران است، بیان کرد: از این گونه به تعداد فراوان در استپ ها، تپه ماهورها و کوهستان‌های کشور یافت می‌شود، ولی در فهرست پرندگان حمایت شده کشور قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.

وی مطرح کرد: سارگپه پا بلند ۶۰ تا ۶۶ سانتیمتر طول دارد و طول دو سر بال ۱۴۵ سانتی متر و رنگ پر و بال آن بسیار متنوع است، این پرنده در دشت‌های وسیع، نواحی نیمه بیابانی، کوهستان‌ها و مناطق بی درخت به سربرده و معمولا روی زمین و گاهی نیز روی تک درخت‌ها آشیانه می‌سازد.

وی با اعلام اینکه پرندگان شکاری در راس هرم غذایی قرار دارند و جزو بهترین کنترل کنندگان جمعیت جوندگان هستند، خاطرنشان کرد: این گروه می‌توانند خطراتی که از ناحیه جوندگان، اکوسیستم را تهدید می‌کنند، از میان بردارند .

اربابی گفت: از گونه‌های جانوری شاخص تایباد و باخرز می‌توان قوچ، میش وحشی، آهو، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، روباه، کبک، تیهو، باقرقره و انواع پرندگان شکاری و انواع پرندگان مهاجر از جمله درنا خاکستری را نام برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها محیط زیست تایباد خبرهای شهرستان تایباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۳۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان با اشاره به بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر، گفت: اکنون به صورت میانگین، ۴۲.۵ درصد از میانگین حجم آب مخازن سد‌های استان گلستان آبگیری شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، ایرج حیدریان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر، اظهارداشت: اکنون به صورت میانگین، 42.5 درصد از میانگین حجم آب مخازن سد‌های استان گلستان آبگیری شده است.

وی افزود: پارسال در چنین روزی، میانگین آب مخازن سد‌های استان 6.3 درصد بود. ذخیره سد بوستان 62 درصد، وشمگیر 32 درصد و نگارستان نیز 60 درصد است.

به مسیر سدها نزدیک نشوید

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان با اشاره به رهاسازی آب سد گلستان، ادامه داد: آب سد گلستان در آستانه سرریز و از امروز، رهاسازی درحال انجام است.

وی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و ورود سیلاب به سد گلستان، به منظور مدیریت حجم آب مخزن سد مذکور، بخشی از آب سد از ساعت 16 امروز  رهاسازی شده است. با توجه به بارش‌های مناسب سال آبی جاری و در آستانه سرریز شدن سد، برای چهارمین مرحله در سال آبی جاری، رهاسازی آب سد انجام می‌شود.

حیدریان گفت: رهاسازی آب برای مدیریت یکپارچه منابع و مصارف بهره برداران مجاز حاشیه گرگانرود و ایجاد ظرفیت خالی در سد گلستان برای مدیریت و ذخیره سازی بخشی از سیلاب‌های احتمالی در فصل بهار است.

وی به همه مردم به ویژه کشاورزان و ساکنان محترم روستاها و شهرهای مسیر گرگانرود تاکید کرد: از نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها و پایاب سد گلستان خودداری کنند.

استان گلستان دارای 14 سد بزرگ مخزنی به نام‌های کوثر، شهیدچمران، بوستان، گلستان، وشمگیر، نگارستان، شهید ایمری، شهید قربانی، شهید دستغیب، کرند، دانشمند اینچه برون، آلماگل و آلاگل است.

انتهای پیام/581

 

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • تکریم و معارفه فرمانده پایگاه هوایی شهید نوژه+ تصویر
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • قتل سه نفر از اعضای یک خانواده با سلاح شکاری
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد