Web Analytics Made Easy - Statcounter

هوشنگ پوربابایی به ذکر نکته هایی درباره قرار بازداشت سیدمصطفی تاجزاده پرداخت و موارد حقوقی زیر را بازگو کرد.

وی در این گفت وگو با ابراز امیدواری نسبت به لحاظ شدن نکات حقوقی مطرح شده توسط مقامات گفت: ما اساساً اعتقاد داریم که به فرض وقوع جرم؛ این نوع اتهام از جمله اتهاماتی است که باید تحت شرایط «قانون جرم سیاسی» و با امتیازاتی که در قانون مذکور وجود دارد، قرار گیرد لازم است که رسیدگی به اتهامات آقای تاجزاده با حضور هیئت منصفه و در دادگاه کیفری استان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وکیل دادگستری افزود: چنانچه به خاطر نقص قانون، با چنین استدلالی موافق نباشیم یا به عبارتی در صورتی هم که جرم تحت قانون پیش گفته قرار نگیرد، بازداشت موقت وی باید طبق مواد ۲۳۷ و ۲۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری، آنهم در خصوص جرائم خاص و تحت شرایطی خاص صورت پذیرد.

پوربابایی تاکید کرد: قانونگذار در ماده ۲۳۷ اصل را بر عدم بازداشت گذاشته است، مگر در جرایم خاص که در چند بند احصاء شده اند که در صورت وقوع، قرار بازداشت موقت می تواند ضرورت پیدا کند. ولی باید توجه داشت که قانون‌گذار تنها به این جرائم اکتفا نکرده است، بلکه علاوه بر آن، باید بر شرایطی که در ماده بعدی ذکر شده و شرایطی که برای صدور قرار بازداشت در نظر گرفته شده هم توجه کرد. یعنی هم جرم ارتکابی باید در زمره جرایم ماده ۲۳۷ باشد هم شرایط منطبق با شرایط ماده ۲۳۸ را دارا باشد.

بیشتر بخوانید:

دو اتهام مصطفی تاج‌زاده به روایت سخنگوی قوه قضائیه

تماس تلفنی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با همسر تاج‌زاده کروبی درباره وضعیت معشیت مردم ، موضوع حجاب و بازداشت تاج زاده چه گفت؟ تماس تلفنی سید محمد خاتمی با همسر تاج زاده واکنش علی مطهری به درخواست تاج زاده برای پاسخگویی در دادگاه «کارشناس امنیتی» ، تاج‌زاده را به تلاش یرای «براندازی» و «خیانت‌» متهم کرد

وی گفت: تمام شرایطی که در ماده ۲۳۸ وجود دارد، از اساس برای آقای تاج زاده موجود نبوده و نیست.شرایطی نظیر: «در صورتی که متهم بیم فرار یا مخفی شدن داشته باشد» یا «در صورتی که آزاد بودنش باعث از بین رفتن ادله جرم شود» و یا «آزاد بودن وی مخل به نظم عمومی باشد.»

او افزود: این ها جزء موارد و شرایطی هستند که باعث می شود اگر فرد مرتکب جرائم ماده ۲۳۷ شده باشد، اما بدین خاطر که شرایط ماده ۲۳۸ را ندارد، صدور قرار بازداشت برای او را منتفی می کند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: حتی به فرض این که چنین استدلالی را هم نپذیریم، اساساً استمرار قرار بازداشت و نگه داری در شرایط مذکور منحصر به دوران تحقیقات مقدماتی بوده، اما در صورتی که فردی تحقیقات مقدماتی اش سپری شده و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده باشد، عملاً تمام شرایط موجود و مندرج در جهات بازداشت موقت را از دست داده و باید قرار بازداشت او تبدیل به قرار دیگری شود. چنانچه این استدلال را نیز نپذیریم که قرار بازداشت متهم تبدیل به قرار دیگری شود، نگهداری مشارالیه در شرایطی که بازگو شده قدری قابل تامل است.

۲۱۲۲۰

کد خبر 1665021

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مصطفی تاج زاده اصلاح طلبان بازداشت قرار بازداشت تاج زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وکیل توماج صالحی : موکلم از فساد فی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد

مصطفی نیلی وکیل توماج صالحی گفت: در رسیدگی‌های سال گذشته، توماج از فسادفی‌الارض تبرئه شده بود و شامل عفو رهبری می‌شد.   روزنامه اعتماد با مصطفی نیلی، وکیل توماج صالحی گفتگو کرده است.    بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.   * بر اساس قانون، فرصت ۲۰ روزه‌ای برای فرجام‌خواهی وجود دارد. از این فرصت استفاده می‌کنیم تا عدالت در خصوص این پرونده اجرا شود.    * کلیت پرونده توماج مبتنی بر رخداد‌های اعتراضی سال ۱۴۰۱ است. البته پرونده‌ای هم علیه ایشان باز شده که مربوط به مصاحبه توماج پس از آزادی با وثیقه است. به خاطر این مصاحبه یک حکم یکساله علیه توماج صادر شده و موضوع دیگری هم در این میان وجود ندارد.   *  این پرونده مربوط به رخداد‌های سال ۱۴۰۱ است و ربطی به وقایع بعدی ندارد؛ بنابراین باید موضوع عفو هم در پرونده توماج لحاظ می‌شد.   *  قضات این استدلال را دارند که اتهام افساد فی‌الارض جزو مستثنیات بخشنامه آزادی‌های پیش از موعد و عفو رهبری است. در بخشنامه عفو رهبری برخی موارد خاص مستثنی شده بود.   *  در رسیدگی‌های سال گذشته، توماج از فسادفی‌الارض تبرئه شده بود و شامل عفو رهبری می‌شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • اظهارات تازه وکیل توماج صالحی درباره پرونده موکلش
  • خبر مهمی که وکیل توماج صالحی درباره او اعلام کرد
  • وکیل توماج صالحی: موکلم از فسادفی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • وکیل توماج صالحی : موکلم از فساد فی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی / مصاحبه با وکیل
  • نقی معمولی، ستاره میدان اراک!
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان