Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیسی: تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌ایم
رئیس جمهور با اشاره به «تأثیرگذاری، دقت بالا و هوشمندسازی» به عنوان ۳ ویژگی بسیار مهم محصولات تولیدشده در صنعت دفاعی کشور، خطاب به دست‌اندرکاران این صنعت، اظهار داشت: شما با ابتکار و خلاقیت خود برای کشور تولید قدرت کرده‌اید تا جایی که مقامات نظامی دنیا نیز به پیشرفت‌های اقتدارآفرین صنعت دفاعی ایران معترفند. رئیسی نوآوری‌ها در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را بسیار افتخارآمیز دانست و با اشاره به بازدید خود از صنایع هواپیماسازی ایران در اصفهان تصریح کرد: دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی: رفع فیلتر تلگرام فعلا در دستور کار نیست
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت فیلترینگ پیام‌رسان‌ تلگرام اظهار کرد: محدودسازی و فیلتر یک درمان مقطعی و مسکن است. وی گفت: تلگرام از برخی خواسته‌های جمهوری اسلامی سرپیچی کرده و در مواردی نقش اپوزوسیون حاضر می‌شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه رفع فیلتر تلگرام فعلا در دستور کار فضای مجازی نیست، عنوان کرد: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که متشکل از 7 دستگاه است، اگر نیاز باشد باید موضوع رفع فیلتر تلگرام در این جلسه مطرح شود و کارگروه تصمیم نهایی را خواهد گرفت. فیروزآبادی با اینکه در شبکه‌ ملی اطلاعات موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشته‌ایم، ادامه داد: تاکنون در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی ناموفق بوده‌ایم.

معاون دادستان: برخی از ورود گردشگران خارجی به ایران می‌ترسیدند
معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به نگاه‌های اشتباهی که به گردشگران خارجی وجود داشته است، گفت:‌ برخی‌ از ورود گردشگر خارجی ترس داشتند، درحالی‌که گردشگرانی که به ایران می‌آیند دنبال مسائل غیراخلاقی نیستند. سعید عمرانی در دومین روز از همایش معاونان میراث‌فرهنگی که دوشنبه ۳۱ مردادماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: به‌عنوان یک مقام قضایی که استقلال سیاسی دارم باید بگویم که در توجه به این وزارتخانه کم‌کاری شده و به آن به‌عنوان یک وزارتخانه معمولی و عادی نگاه شده است، درحالی که وزارت میراث‌فرهنگی یک وزارتخانه معمولی نیست، بلکه در حوزه‌های مختلف حتی سیاسی و امنیتی تاثیرگذار است. این مقام قضایی در ادامه به موضوع سفر گردشگران خارجی به ایران پرداخت و گفت: یک نگاه اشتباه در گذشته وجود داشت که برخی‌ از ورود گردشگر ترس داشتند و بهانه‌هایی می‌آوردند که شاید ورود گردشگر تاثیرات منفی در حوزه فرهنگ ما داشته باشد، در حالی‌که اعتقاد دارم گردشگرانی که به ایران می‌آیند دنبال مسائل غیراخلاقی نیستند، بلکه گردشگران فرهنگی هستند که قبل از ورود به ایران مطالعه دارند، هدف‌گذاری می‌کنند و برای بازدید از آثار تاریخی ارزشمند ایران که در دنیا بی‌نظیر است، به کشورمان سفر می‌کنند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل: جواب آزمایش مورد مشکوک به آبله میمونی منفی شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام منفی بودن نتیجه تست فرد مشکوک به آبله میمونی اظهار کرد: جواب آزمایش فرد مشکوک به آبله میمونی در بابل توسط گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت، منفی اعلام شد.

میرسلیم: واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی ایرادی ندارد
سید مصطفی میرسلیم در مورد آخرین وضعیت تدوین آیین نامه اجرایی واردات خودرو اظهار کرد: این آیین‌نامه باید با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق باشد و پس از تدوین در دولت بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دولت باید در این آیین‌نامه اجرایی بیاورد که واردات برای خودروهایی انجام بگیرد که مورد نیاز عامه مردم است و نه خودروهای تشریفاتی. میرسلیم افزود: همچنین واردات باید توسط کسانی صورت بگیرد که در کشور نمایندگی داشته باشند تا بتوانند خدمات پس از فروش را انجام دهند و مردم دچار مشکل نشوند. وی با بیان اینکه واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی نیز ایرادی ندارد، گفت: این کار به ذات فسادزا نیست ولی دولت باید مدیریت و نظارت کند تا در این امر فسادی رخ ندهد.

واکنش صداوسیما به دریافت پول از فولاد مبارکه
در پی انتشار گزارش تحقیق و تفحص کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تخلفات شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اداره کل روابط عمومی صداوسیما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صداوسیما ضمن اعلام شفاف جزئیات این قراردادها و مبالغ حاصله، معتقد است در انعکاس گزارش کمیسیون صنایع و معادن، نام این سازمان بدون بررسی دقیق و کارشناسی برده شده است.

سردار کارگر، معاون اسبق نیروی انتظامی: باید دست پلیس را هم بوسید که با بی حجابی ها برخورد کرد
معاون اسبق اجتماعی نیروی انتظامی گفت: به نظر من باید دست پلیس را هم بوسید که از آبروی خودش گذشت و آمد در خیابان‌ها با بی‌حجابی‌ها برخورد کرد. وظیفه پلیس، برخورد با جرم و هنجارشکنی است و اگر پلیس، مقتدر نباشد، ناامنی بیش‌تر می‌شود. سردار کارگر گفت: گشت ارشاد خیلی به کشور خدمت کرد. در اواخر دولت آقای خاتمی دستورالعمل عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که طبق این دستورالعمل ۲۷ دستگاه در آن مسئول هستند. منتها از آن ۲۷ دستگاه، ۲۵ دستگاه که کار ایجابی باید می‌کردند، فعالیتی انجام ندادند و تنها ۲ دستگاه سلبی یعنی نیروی انتظامی و قوه قضاییه وارد شدند.


افشاگری یک نماینده از مجوزهای ویژه سازمان غذا و دارو به یک شرکت دارویی
حسین بامیری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در توییتی نوشت: شرکت دارویی که رییس هیات مدیره آن، مدیر ارشد سازمان غذا و دارو است، از زمان انتصاب وی در سال گذشته،۷ بار مجوز افزایش قیمت دریافت کرده است! با چنین تعارض منافع آشکاری چگونه مسئولیت اجرای طرح دارویار که با سلامت میلیون‌ها ایرانی سرو کار دارد به این سازمان واگذار شده است؟

پاسخ وزیر کشور درباره لغو کنسرت‌ها: موارد لغو بسیار ناچیز است
احمد وحیدی وزیر کشور درباره لغو برخی کنسرت‌های موسیقی گفت:اگر در حین برگزاری مشکلی وجود داشته باشد که آثار اجتماعی یا آثار سوء به همراه داشته باشد، همکاران ما به ناچار دخالت می‌کنند. اساس بر این است که وقتی دستگاه‌های رسمی مجوزی را صادر کردند، همکاران ما دخالت نکنند و رویداد‌ها و برنامه‌های از پیش تعیین شده برگزار شود و به هم نخورد. /ایرنا

دزدی هم شغل است، هم تفریح!
روزنامه همشهری در گزارشی در باره سارقان نوشت:خلأ‌های قانونی باعث آسودگی خاطر مجرمان شده؛ تعداد زندانیان بالاست و براساس قانون به جز جرائم سنگین، قتل و سرقت مسلحانه، بقیه مجرمان می‌توانند با وثیقه آزاد شوند؛ به همین دلیل یک دزد خیالش راحت است که چند روز پس از دستگیری، آزاد می‌شود. زندان برای این افراد شغل و تفریح شده؛ چراکه تغذیه و محل خوابشان رایگان است و در زندان هم بیکار نمی‌مانند.

کسی که می‌خواهد در ایران زندگی کند، باید فرهنگ ایرانی عفاف و حجاب را رعایت کند
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه:آیا بعد از پیروزی انقلاب چادر را اجباری کردیم؟ خیر. بدحجابی و بی حجابی از همان سال ۵۷ به بعد وجود داشته است. در سال ۵۸ که خانم‌های بی حجاب مقابل دادگستری آمدند و علیه حجاب تظاهرات کردند و کسی با آن‌ها برخورد نکرده امروز چه کار می‌کنند؟ آیا با خانمی که روسری نمی‌گذارد و خلاف قانون رفتار می‌کند با او برخورد شده است؟ خیر. امروز اعتراض همه طرفداران حجاب و متدینین این است که چرا با بدحجابان برخورد نمی‌شود. اکثر زنانی که امروز به آن‌ها بدحجاب گفته می‌شود، افرادی نیستند که اگر مردی بخواهد به آن‌ها دست بزند با آن مرد مقابله نکنند. برعکس اگر کسی نگاه سو به آن‌ها داشته باشد چشم او را در می‌آورند. شاید خودش ۷۰ قلم آرایش کرده و بیرون آمده و می‌خواهد چیزی به او نگوییم. کسی که می‌خواهد در ایران زندگی کند باید فرهنگ ایرانی عفاف و حجاب را داشته باشد. /ایلنا

فساد داریم، اما سیستم فاسد نیست!
مهدی فضائلی در توئیتر نوشت:فساد در سیستم داریم؟ بله، فرایند فسادزا در برخی سیستم‌ها داریم؟ بله، فساد شبکه‌ای داریم؟ بله و باید با همه این‌ها مبارزه کرد، ولی فساد سیستمی نداریم؛ این‌ها با هم متفاوتند!

بورل: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا درباره توافق هسته‌ای بسیار منطقی است
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:پس از ارائه پیشنهاد خود، پاسخ ایران را دریافت کردیم که به نظر من منطقی بود. این موضوع به ایالات متحده مخابره شد که هنوز پاسخی نداده است. "ما منتظر پاسخ آن هستیم و امیدوارم که این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را کامل کنیم. من به آن امیدوارم، اما نمی‌توانم به شما اطمینان دهم.

پلیس «موریانه دیوار» را بیرون کشید!
مردی که مانند «موریانه» در سایت دیوار لانه کرده و با ادعای نفوذ در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی میلیارد‌ها تومان از شهروندان کلاهبرداری کرده بود، با تلاش نیرو‌های کلانتری سپاد مشهد دستگیر شد. یکی از شاکیان درباره ماجرا گفت: در یکی از شرکت‌های خصوصی مشغول به کار بودم که متهم مذکور برای نصب دوربین‌های مدار بسته به شرکت آمد و در حین گفتگو ادعا کرد برادرش مدیر بانک... در تهران است و می‌تواند مبلغ هنگفتی وام جانبازی بگیرد! من هم طمع کردم و تقاضای دریافت وام میلیاردی دادم، اما او از من خواست چند میلیون تومان به حسابش واریز کنم و چک و سفته‌ها را امضا شده به او تحویل بدهم، اما او دروغ گفته بود و بعد از واریز پول‌ها متواری شد. /خراسان

ارتباط علی لاریجانی با پرونده «زیتون» قم رد شد
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس:آقای ط. موسس موسسه خریدار پیشم آمد و اسناد زیتون را ارائه کرد. من در این اسناد چیزی به نام آقای لاریجانی ندیدم؛ درست است که آقای لاریجانی رقیب ما در قم بوده، اما انصاف و دینداری و آزادگی را هم باید رعایت کنیم و حقیقت را بگوییم. در پرونده زیتون اسناد و فاکتور‌هایی به نام این روزنامه کثیرالانتشار جمع کرده بودند که اصل و جعلی آن را دیدم و از این روزنامه شکایت و محکوم شد البته که مسوولان این روزنامه می‌گوید اطلاعی از این موضوع ندارند. / ایسنا

کدام صادرکننده فرش می‌تواند خودرو وارد کند؟
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، اجرای طرح اعلام‌شده برای واردات خودرو در ازای صادرات فرش با اعداد اعلامی بسیار سخت یا غیرممکن خواهد بود. سیدرضی حاجی آقامیری در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: سابقه واردات در ازای صادرات فرش بسیار طولانی‌تر از امروز و دیروز است و اولین تجربه آن به سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. در آن دوره نیز اعلام شد که در ازای صادرات فرش ایرانی می‌توان کالا‌هایی وارد کرد و همین موضوع باعث شد که شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو به این عرصه وارد شوند. وی با بیان این‌که اجرای این سیاست آسیبی جدی به صنعت فرش ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور وارد کرد، توضیح داد: با توجه به این‌که برای شرکت‌ها واردات کالا سود قابل‌توجهی داشت، از این رو حاضر بودند که صادرات فرش را به هر قیمتی انجام دهند، به این ترتیب ما با روندی مواجه شدیم که فرش ایرانی را با قیمت پایین‌تر از نرخ منطقی در بازار‌های خارجی به فروش می‌رساندند و این موضوع به بازار فرش ایران آسیبی جدی وارد کرد.

اشخاصی که وام‌ارزی از بانک‌ها گرفتند، همه را سرکار می‌گذارند
ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی گفت: نرخ نکول بانک‌ها در حال حاضر ۸.۵ درصد است و یکی از دلایل مهم آن، این است که اشخاصی که وام‌ارزی از بانک‌ها گرفتند، تسهیلات را هنوز پس نداده‌اند و حکومت و بانک‌ها و همه را سرکار می‌گذارند و برخی هم حامی آن‌ها خواهند بود. باید این مسائل را حل کرد وگرنه فشار می‌آورند که قرارداد‌های مانایی متوقف شود. ابوالحسنی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در سیاست‌های بانک مرکزی تا حد ممکن ارز را تثبیت کنیم که نوسانات وجود نداشته باشد. اگر چند نرخی بودن ارز و نوسانات نباشد این مسائل ایجاد نخواهد شد که وام گیرنده‌ها تسهیلات اخذ شده را بازپرداخت نکنند. در صورت تثبیت سیاست ارزی فعالان اقتصادی قدرت برنامه ریزی خواهند داشت و با ریسک بالایی روبرو نخواهند بود.

تنها امید تولیدکنندگان تخم مر این است که هوا رو به خنکی برود
ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ از کشور گفت: صادرات بسیار جزئی به کشور افغانستان داریم که میزانش آنچنان محدود است به طوری که نمی‌توان نام صادرات بر آن نهاد و می‌توان گفت که صادرات عملاً متوقف شده است. وی دلیل این مساله را قیمت بالای تخم مرغ در داخل کشور دانست و افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ترکیه‌ای در سلیمانیه عراق ۳۲ هزار تومان و این در حالی است که در داخل ایران قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در همین حدود است. این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دولت ترکیه به هر کیلوگرم صادرات ۱۸ درصد سوبسید می‌دهد. وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را رقمی بین ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: تولید تخم مرغ بسیار زیاد است و در عین حال مردم قدرت خرید این کالا را ندارند. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تولیدکنندگان در زیان شدید هستند، گفت: تنها امید تولیدکنندگان این است که هوا رو به خنکی برود و مصرف تخم مرغ در کشور افزایش یابد. به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ رقمی بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است.

رئیس کل گمرک: کارکنان گمرک در بدترین شرایط خدمت می‌کنند
مقدسی در خصوص اقدامات گمرک در خصوص وضعیت معیشتی کارکنان گمرک گفت: کارکنان گمرک در بدترین شرایط با محدودیت زیادی در مرز‌ها خدمت می‌کنند و بعضا در دو شیفت کار می‌کنند و باید زحمت همکاران گمرک جبران شود و پیگیری مستمر می‌کنیم و انتظار است تا دریافتی همکاران گمرک در بحث حقوق و مزایا متناسب با سازمان‌های همجوار شود.

عرضه ۲ خودرو ایرانی در نمایشگاه مسکو
سیدرضا فاطمی امین که با هدف شرکت در نمایشگاه خودرو روسیه و امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی با این کشور به روسیه سفر کرده است، گفت: در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه رو به رشد بوده و در یک سال گذشته این رشد مشهود‌تر است و وارد فاز‌های جدید تری شده است. فاطمی‌امین با اشاره به آغاز در صادرات توربین‌های گازی و محصولات فناورانه به روسیه، از احتمال امضای تفاهم نامه‌های اقتصادی در روسیه خبر داد و گفت: در این سفر چندین موضوع پیگیری خواهد شد، که مهمترین محور‌های آن، آغاز همکاری مشترک در حوزه صنایع کشتی‌سازی، صنعت هوایی و صنایع خودرویی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به حضور ۵۰ شرکت ایرانی برای در نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو روسیه اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده درماه‌های اخیر تلاش شد تا شرکت‌های ایرانی و روسی که در این حوزه فعال هستند، همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند. وزیر صمت به ثبات تولید در صنعت خودرو ایران اشاره کرد و گفت: با رفع مشکلات سال‌های قبل، تولید خودرو به ثبات لازم رسیده و در نمایشگاه روسیه نیز دو مدل خودرو ایرانی «تارا» و «شاهین» عرضه می‌شود.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت مواد اولیه شوینده‌ها در بورس کالا
یک فعال صنعت شوینده‌ها از افزایش ۲۰ درصدی قیمت مواد اولیه شوینده‌ها در بورس کالا از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.   علی نقیب در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزایش قیمت مواد اولیه و ارز به خصوص نقدینگی را معضل صنایع بیان کرد و گفت: صنعت شوینده‌ها هم در سال گذشته و امسال مستثنی از این مسئله نبوده است.  وی با اشاره به چالش‌های صنعت شوینده‌ها افزود: عرضه مواد اولیه از سوی شرکت‌های وابسته به دولت با قیمت روزانه و قیمت گذاری دستوری محصولات و مقاومت شدید دولت بر قیمت‌ها باعث شده که خیلی از شرکت‌ها در سال گذشته و امسال نتوانند سوددهی داشته باشند و همین موضوع باعث کاهش اشتغال زایی در این صنعت شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال روز پزشک بسته ویژه خبری مذاکرات وین برجام محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال روز پزشک کیلوگرم تخم مرغ گردشگران خارجی واردات خودرو فضای مجازی شورای عالی مواد اولیه صادرات فرش تخم مرغ فرش ایران شوینده ها سال گذشته شرکت ها بانک ها بی حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۶۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید

یک شرکت اسلواکیایی موفق شد اولین پرواز یک خودروی پرنده به همراه یک مسافر را به انجام برساند.

به گزارش ایسنا، یک شرکت هوانوردی متعلق به کشور اسلواکی موسوم به کلاین ویژن(Klein Vision) اولین پرواز مسافربری جهان را با خودروی پرنده خود انجام داد.

به نقل از آی‌ای، شرکت کلاین ویژن با خودروی پرنده خود به نام ایرکار(AirCar) در حالی که یک نوازنده فرانسوی به نام ژان میشل ژار را به عنوان مسافر در خودروی پرنده خود داشت، به این نقطه عطف دست یافت.

این آزمایش در یک باند فرودگاهی در کشور اسلواکی انجام شد.

در ویدیویی که این شرکت منتشر کرده است، یک خودروی پرنده اسپرت بال‌دار دیده می‌شود که در ابتدا روی باند فرودگاه روی چهار چرخ خود حرکت می‌کند و سپس با باز شدن بال‌های کنار و عقب و سرعت گرفتن، از زمین بلند می‌شود و در هوا معلق می‌ماند. چند دقیقه بعد نیز به سلامت فرود می‌آید.

گفتنی است که در ژوئن ۲۰۲۳ یک خودروی پرنده به نام «مدل ای»(Model A) که توسط شرکت الف ایروناتیکس(Alef Aeronautics) که مقر آن در کالیفرنیاست، توسعه یافته است، گواهینامه صلاحیت پروازی ویژه را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده دریافت کرد. این اولین وسیله نقلیه در نوع خود است که مجوز رسمی پرواز را از دولت ایالات متحده دریافت می‌کند.

توسعه خودروهای پرنده

در سال ۲۰۲۱ خودروی پرنده AirCar اولین پرواز درون شهری خود را انجام داد که طی آن یک پرواز ۳۵ دقیقه‌ای بین فرودگاه‌های بین المللی نیترا و براتیسلاوا را در اسلواکی انجام داد.

این خودروی پرنده در ژانویه ۲۰۲۲ گواهی صلاحیت پروازی دریافت کرد و این شرکت ادعا می‌کند که نمونه اولیه آن ۱۳۰ ساعت پرواز و ۵۲۰ برخاست و فرود در فرودگاه‌های بین‌المللی مختلف را به ثبت رسانده است.

خودروی پرنده AirCar شامل چندین واحد کاربردی است که برای انجام همزمان سفرهای زمینی و هوایی طراحی شده‌اند. بدنه آیرودینامیکی آن نه تنها مسافران را به راحتی در خود جای می‌دهد، بلکه عملکرد بالابری را در طول پرواز نیز افزایش می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های پیشرفته آن می‌توان به بال‌های جمع شونده، دُم تاشو و سیستم استقرار چتر نجات اشاره کرد. دم تاشوی آن نقش مهمی در بهبود پایداری طولی و قابلیت‌های برخاستن مانند هواپیماهای سنتی دارد. ضمن اینکه در حالت سفر زمینی، این دم جمع‌ شده و با اندازه جمع ‌و جورتر به تطبیق‌پذیری ایرکار در محیط‌های شهری کمک می‌کند.

این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد در پیشرفت‌های آتی خود اقدام به تولید خودروهای پرنده دارای سه و چهار نفره، موتورهای دوگانه و یک نسخه آبی-خاکی کند.

نمونه اولیه AirCar به موتور ۱۶۰ اسب بخاری شرکت بی‌ام‌و مجهز شده است که دارای یک ملخ ثابت و یک چتر برای اقدامات ایمنی بیشتر است.

کلاین ویژن می‌گوید مدل دو نفره این خودروی پرنده وزنی در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم دارد و ظرفیت بلند کردن بار آن ۲۰۰ کیلوگرم است. همچنین قادر است تا ارتفاع ۲۵۰۰ متر اوج بگیرد و به حداکثر سرعت ۱۰۳ گره(۱۹۰ کیلومتر بر ساعت) دست یابد.

این شرکت برای ساخت نمونه‌های آینده ایرکار، آزمایش موتور هوانوردی پیشرفته ADEPT Airmotive را به پایان رسانده است که به طراحی قوی، سبک و کم‌مصرف مشهور است.

همچنین می‌توانید در اینجا ویدیوی یکی از آزمایش‌های پروازی ایرکار را در سال ۲۰۲۱ که بین دو فرودگاه به پرواز درآمده است، مشاهده کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • دستور رییسی باز هم ناممکن از آب درآمد!/ ساخت هواپیما فعلا شدنی نیست/ تکلیف یک میلیون دلار پولی که صرف شد چه می‌شود؟ (فیلم)
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش