Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقوع پدیده گرد و غبار بر اثر عوامل متعدد داخلی و خارجی است اما در این میان کانون های خارجی بیشترین سهم را دارند که شامل مساحتی حدود ۳۰۰ میلیون هکتار می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گرد و غبار، پدیده ای که سال های اخیر در کشور مدت های طولانی درگیر تبعات آن هستیم و زندگی همه مردم را به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقوع این پدیده بر اثر عوامل متعددی از جمله داخلی و خارجی است  اما در این میان کانون های خارجی بیشترین سهم را دارند که شامل مساحتی حدود ۳۰۰ میلیون هکتار می شوند.

شمال شرق کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان و از سمت جنوب، جنوب غرب و غرب کشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن ازجمله منابع خارجی وقوع این پدیده هستند که با توجه به فصل‌های مختلف گرد و غبار آنها به سمت  ایران روانه می شود.

همه گیری بیش از اندازه این پدیده سبب شد تا ​در 16 خردادماه سال جاری گردهمایی محیط زیست و دیپلماسی منطقه‌ای با حضور سفرای کشورهای همسایه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود.

 در ادامه تلاش های دیپلماتیک برای مدیریت منطقه‌ای این پدیده و دیگر چالش‌های زیست محیطی، ایران پیشنهاد داد تا نشست وزرای محیط زیست کشورهای همجوار با حضور مقامات بلندپایه کشوری، وزرای محیط زیست کشورهای منطقه، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مرتبط و اعضای ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در ایران برگزار شود. این اجلاس در ۲۱ تیرماه با حضور رییس جمهور ایران و وزراء و مقامات ارشد ۱۱ کشور غرب آسیا با شعار «همکاری‌های محیط زیستی برای آینده‌ای بهتر» با هدف بررسی راه‌حل‌های رفع مشکلات محیط زیستی منطقه به ویژه معضل گرد و غبار در تهران برگزار شد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه این نشست منطقه‌ای تاکیدکرد: باید به ضرورت محیط زیست توجه شود و از همگان می خواهم به دور از تعارفات معمول، دیپلماتیک و سیاسی برای حفظ آن تدبیر کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ زیاده‌خواهی نظام سلطه، تروریست و محروم شدن دولت‌ها و ملت‌های منطقه از عرصه دانش و فناوری در تصمیم گیری سبب بروز چالش‌های زیست‌ محیطی شده است. از سویی رویکرد برتری طلبانه دولت‌های غربی در قرن‌های گذشته، دست‌اندازی بدون حد و مرز بر منابع طبیعی به خصوص در کشورهای تحت استعمار و تولید انواع آلاینده‌ها در نقاط مختلف جهان برای رسیدن به توسعه اقتصادی کنونی یکی از عوامل اصلی مشکلات زیست‌ محیطی بوده است، بنابراین این انتظار وجود دارد که آن‌ها مسئولیت بیشتری در این زمینه بر عهده بگیرند، نه اینکه این موضوع تبدیل به مسیر جدیدی برای استعمار در مسیر فناوری شود و استعمار نو را رقم بزند.

وی ادامه داد: من از رئیس سازمان محیط زیست و کشورهای شرکت‌کننده و صاحب‌نظران در این جمع  می‌خواهم این مساله را به دور از نگاه‌های سیاسی و تعارفات معمول  دیپلماتیک ببینند و تدبیر و دنبال کنند، زیرا تعارفات معمول مانع این می‌شود که کار به نتیجه شایسته برسد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که یکی از ابعاد اساسی در نوع ارتباطات ما با همسایگان و در سیاست خارجی ایران رعایت حق همسایگی است و این مساله یکی از حقوق همسایگی است که باید همسایگان نسب به یکدیگر رعایت کنند وقتی سخن از حق است در کنار آن تکلیف هم است بر این اساس حق همسایگی و رعایت محیط زیست یکی از حقوق همسایگی است و باید توجه شود که سیاست همسایگی و حق آن ایجاب می کند.

علی سلاجه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در این اجلاس اظهار کرد: مسئله محیط زیست یک مسئله فراگیر و فرامرزی است، با توجه به اهمیت موضوع، نشست وزرای محیط زیست منطقه، پیش درآمدی بر گسترش روابط در همه‌ زمینه‌ها است.

 سلاجقه دیپلماسی محیط زیست را پیش درآمدی بر دیپلماسی سیاسی بین کشورها عنوان کرد و افزود: آنچه که امروز وزرای کشورهای دوست و برادر را در اینجا گرد هم آورده است، تأکیدات رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اولویت ارتباط با کشورهای دوست و همسایه و نیز بحث محیط زیست است.

سلاجقه بهره گیری از روش های علمی و دانش بنیان در مهار و کنترل کانون های ریزگرد و به اشتراک گذاشتن آن با کشورهای همجوار را یکی دیگر از نتایج این اجلاس عنوان کرد و گفت: کنترل آبهای سطحی در حوزه سرزمینی برخی کشورهای همسایه بدون در نظر گرفتن ملاحظات منطقه ای و فرا ملی می تواند اثرات مخرب زیست محیطی داشته باشد که البته در این اجلاس بر این موضوع تاکید شد.

یکی از دستاوردهای این اجلاس امضای یادداشت تفاهم همکاری برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار میان رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزیر محیط زیست عراق بود علاوه براین  امضای تفاهم نامه همکاری های محیط زیستی ایران و امارات متحده عربی میان رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی صورت گرفت.

 

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0 بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گرد و غبار محیط زیست هفته دولت تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیستی گرد و غبار محیط زیست منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی

   مهدی امیری بیان کرد: باتوجه‌به نام‌گذاری امسال به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری سازمان حفاظت محیط‌زیست شعار امسال را زمین پاک را مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین نام‌گذاری کردند که در راستای پایان بخشیدن به آلودگی‌های پلاستیکی، فرهنگ‌سازی مردم و تشویق کودکان و نوجوانان به حفظ محیط زیست است.
 
 وی افزود: هفته زمین پاک فرصتی برای یادآوری، احترام مردم به زمین به‌عنوان مادر هستی و فرهنگ‌سازی در بین مردم برای تمیز نگه‌داشتن محیط‌زیست است و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان زابل به مناسبت هفته زمین پاک که از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه است اقدام به برنامه متنوع در حوزه سیستان پرداخته است.

 امیری تصریح کرد: از جمله برنامه‌ها نواختن زنگ زمین پاک به‌صورت نمادین در یکی از مدارس شهرستان زابل بود این ویژه‌برنامه که نماد توجه فرهنگ پاسداری از محیط‌زیست است به‌منظور ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های محوری هفته زمین پاک در حوزه سیستان مسابقه نقاشی زمین پاک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوعات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش مصرف پلاستیک و تفکیک زباله‌ها است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زابل تأکید کرد: برنامه‌های دیگر با مناسبت این هفته اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بانان است که ویژه مدارس و دانش‌آموزان که با حضور محیطبانان در مدارس برگزار خواهد شد و آموزش مسائل زیست‌محیطی به‌صورت چهره‌به‌چهره ارائه خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: و از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک نشست هم‌اندیشی با موضوعات مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک در فروشگاه‌ها و همچنین برنامه نیز بازید از سایت پسماند حوزه سیستان در شهرستان هامون است.

 امیری خاطرنشان کرد: مراسم پاک‌سازی طبیعت به مناسبت هفته زمین پاک که با شعار مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین که باهدف ارتقا آگاهی و آموزش مسائل زیست‌محیطی که در مسیر جاده بنجار روبه روی دانشگاه ملی وبا مشارکت مردم اساتید دانشگاه ملی شهرداری زابل و مسئولین شورای اداری شهر زابل برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به هفته زمین پاک در پایان از مردم درخواست دارم در مسائل پلاستیک دقت بیشتری داشته باشند بیش‌تر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی