Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:07:06 GMT

ترس و امید پزشک در روزهایی به نام کرونا

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۷۴۹۹

ترس و امید پزشک در روزهایی به نام کرونا

ایسنا/خراسان جنوبی پزشک حاذق دوران کرونا از تجربه‌های سخت درمان بیماران کرونایی و خوشحالی بی حد از تاسیس کانون هموفیلی در استان می‌گوید.

آقای دکتر من کی خوب می‌شوم؟ آقای دکتر کی مرخص می‌شوم؟ خانواده‌ام مبتلا می‌شوند؟ چرا باید من درگیر شوم؟ می‌شود زودتر از بیمارستان بروم؟ ..... اینها و نمونه اینها سوالات بی حدی است که بیماران کرونایی در بخش کرونای بیمارستان دائما می‌پرسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محیطی پر تنش و اضطراب که تا واردش نشوی و چند روری را در هوایش تنفس نکنی نمی‌دانی چیست.

بخش عفونی همان مهم‌ترین بخش هر بیمارستان این دو سال و اندی کرونا که حال روزهای بهتری را در مواجهه با سال اول می‌گذراند و از آن روزهای پر از دلهره و بی تجربه فاصله گرفته است. حال این بخش از آن بی تجربه بودن در ابتدای کرونا فاصله گرفته و این مدیون تلاش شبانه روزی، خوابیدن‌ با لباس‌های سخت کار  در محیط بیمارستان و ادامه هرچند سخت مسیر درمان توسط پزشکان است.

او همیشه در صفحه شخصی‌اش از امید در روزهای سخت نبرد با کرونا می‌گوید؛ از راهکارهای مقابله با آن، چگونگی زیستن با آن و همچنین سرزندگی‌ای که نباید در دل مردم بمیرد.

تجربه درمان یک اپیدمی سخت با کمبود پزشک

مسعود ضیایی، پزشک شناخته شده دوران کرونا در خراسان جنوبی و رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند است که به بهانه روز پزشک به سراغش رفتیم. وی که به رسم این دو سال مشغول درمان بیماران کرونایی در مطب و محیط بیمارستان است، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بهمن ماه  سال ۱۳۶۵ وارد دانشگاه علوم پزشکی شده و در سال ۱۳۷۳ فارغ التحصیل عمومی شدم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۶ تخصص عفونی خود را از دانشگاه مشهد آغاز کرده و سال ۱۳۸۰ فارغ التحصیل شده و به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عزیمت کردم، اظهار کرد: نمی‌دانستم تلاش در رشته تخصصی عفونی مرا روری به پزشک حوزه کرونا تبدیل خواهد کرد، اما خوشحالم که در درمان مهم‌ترین بیماری حال حاضر دنیا سهمی دارم.

ضیایی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا، که بخش عفونی دانشگاه باید کنترل آن را به دست می‌گرفت با کمبود نیرو مواجه بودیم؛ به گونه‌ای که تنها با جهار پزشک متخصص عفونی به درمان پرداختیم چراکه بسیاری از پزشکان طرحی از استان رفتند و در حیقت خط مقدم کرونا با کمبود پزشک مواجه شد.

وی افزود: کمبود تعداد پزشکان باعث شده که توان آن‌ها کاهش یافته و یا از نظر جسمی و روحی خسته شوند، اما با تمام این موارد هیچ گاه ندیدم پزشکی در بیمارستان بیرجند از تلاش خود برای درمان کرونا دست بکشد؛ در واقع پزشکان متعهد معتقدند زخم‌های ناشی از استفاده بیش از حد ماسک برای درمان کرونایی‌ها بهبود می‌یابد، اما زخم عدم توجه به توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بهبود نمی‌یابد.

روحیه‌دهی به بیماران

ضیایی، که خود به علت مواجهه رودر رو با کرونایی‌ها چندین بار به کرونا مبتلا شده، ادامه داد: در حوزه بیماران کرونا، امری که بسیار دیده می‌شود نگرانی این بیماران، ضعف، خستگی، فشار بر خانواده بیمار و نگرانی از پیشرفت بیماری است که همه این موارد ذهن پزشک و بیماران را درگیر می‌کند.

متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: همواره سعی کرده‌ام در آن شرایط پر از نگرانی و تشویش به ایجاد حس خوشحالی در بیماران کمک کنم چراکه روحیه اولین امری است که در بهبود بیماری موثر است؛ در واقع وظیفه پزشک خط مقدم کرونا ایجاد محیط صمیمی و نزدیک با بیمار برای دوری از نگرانی است چراکه بیماران کرونا به دلیل موارد انتقال، همواره تنها هستند و پزشک باید سعی کند این هجمه تنهایی را از آنان بگیرد.

وی ادامه داد: شاهد دیدن افرادی بودم که با درگیری ۱۰۰ درصدی ریه، اکسیژن پایین و امید کم با لطف خداوند، تلاش فراوان و روحیه دهی همکاران، توانستند از این بیماری سخت نجات پیدا کرده و بهبود یابند و از طرفی افرادی بودند که شیوه نامه‌ها را جدی نگرفته و با عدم واکسیناسیون جان خود را از دست دادند.

ضیایی بیان کرد: مهم‌ترین راهکاری که مردم می‌توانند در کنترل بیماری کرونا انجام دهند؛ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون است و از طرفی عاملی که به ما امید، انگیزه و آرامشی بی‌نهایت می‌داد کمکی بود که به هم وطنان می‌کردیم مخصوصاً در سال‌های اول که ترس و وحشت شدیدی بر جامعه حاکم بود و مرگ بر کسانی که مبتلا شده بودند سایه انداخته بود، در چنین وضعیتی کمک به روند درمان و بهبودی بیماران باعث شادی می‌شد.

کمک به بیماران هموفیلی

این استاد تمام دانشگاه که مسئول کانون هموفیلی خراسان‌جنوبی نیز است، بیان کرد: پایان نامه‌ام در مورد بیماران هموفیلی بود و چون شاهد این بودم که این بیماران برای درمان به شهرهایی مانند مشهد عزیمت می‌کنند تصمیم گرفتم کاری ماندگار در این حوزه انجام دهم؛ در آن زمان کانون هموفیلی در استان وجود نداشت.

ضیایی ادامه داد: بنابراین کانون هموفیلی خراسان جنوبی با هدف حمایت از این بیماران در استان راه اندازی شد و در حال حاضر بیش از ۱۷۵ بیمار تحت حمایت کانون هموفیلی در استان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم با حمایت‌ها دنیا را مکان زیباتری برای زندگی این افراد کنیم.

وی با بیان اینکه طبیعی است که من به عنوان یک پزشک از بهبود بیماران خوشحال و از عدم رعایت توصیه‌ها که بیماری و حتی مرگ بسیاری از افراد را در پی دارد بسیار نگران می‌شوم، تصریح کرد: در سال‌های شیوع کرونا، بسیاری از همکارانم در جبهه مقابله با کرونا را به دلیل عدم توجه برخی از افراد به پروتکل‌های بهداشتی از دست دادیم اما همچنان ادامه می‌دهیم.

ضیایی با بیان اینکه امیدوارم مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اخلاق پایبند بوده و برای پایداری و قوت کادر درمان دعا کنند، یادآور شد: هر فردی باید تلاش کند در حد مسئولیت و توانش تحفه و امر ارزشمندی را به آیندگان هدیه دهد؛ تحفه پزشک هم سلامتی است که در این شرایط با همراهی مردم محقق می‌شود.

صحبت که به اینجا می‌رسد لباس مخصوص درمان کرونایی را برمی‌دارد، ماسک بزرگی را برچهره زده، عینک مخصوص را بر چشمانش می‌گذارد و راهی بخش عفونی می‌شود...

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پزشک دانشگاه علوم پزشكي کرونا هموفيلي بيماران خاص بیماران کرونا کانون هموفیلی خراسان جنوبی بخش عفونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم

فیلمی قدیمی از مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس در فضای مجازی بازنشر شده است. پزشکیان در این مصاحبه گفت: «مجتهدین و بزرگان ما وقتی مریض می شوند سریع به اروپا می روند، چرا برای اقتصاد بیمار، صنعت، بانکداری و کشاورزی به سراغ اروپا نمی روید»/ viral vids

 

دیگر خبرها

  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم