Web Analytics Made Easy - Statcounter

آب شرب گوارا و بهداشتی پس از 20 سال به آبیک رسید تا مردم این شهرستان در هفته دولت کامشان با هدیه دولت شیرین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ طرح آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک که مطالعات آن در دهه هشتاد کلید خورد و سرانجام در سال 1401 به پایان رسید یکی از مهمترین طرح‌های انتقال آب شرب کشور محسوب می شود که با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، استاندار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید تا پس از دو دهه مردم نجیب و صبور شهرستان آبیک از آب گوارا و بهداشتی برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل اهمیت این طرح حیاتی که از مطالبات دیرین مردم این شهر محسوب می شود در گزارشی اجمالی مروری بر اهمیت این طرح از دیدگاه نمایندگان و مردم داریم و از همه دست اندرکاران و مدیرانی که در گذشته و حال به تسریع در اجرای این آبرسانی کمک کردند قدردانی می کنیم.

لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا ضمن تشکر از تلاش شبانه روزی مهندس ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و سایر مدیران همراه استان در افتتاح بموقع آبرسانی به آبیک، اظهارداشت: با پیگیری مسئولان سابق و فعلی استان و مدیران شهرستان و پای کار بودن وزیر نیرو، اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه اختصاص یافت و کار به اتمام رسید و مردم از این پس آب گوارا خواهند نوشید.

وی افزود: مردم آبیک در سالهای اخیر به سختی آب شرب خود را تهیه می‌کردند و طعم نامطبوع آب موجب نارضایتی مردم شده بود به طوری که همواره برخی از شهروندان با مراجعه به دفتر نمایندگان مصرانه درخواست می کردند به این وضعیت رسیدگی شود.

سیاهکلی تصریح کرد: یکی از نیازهای اساسی مردم تامین آب شرب سالم و گوارا بود که خوشبختانه در اولویت برنامه های مسئولان استان قرار گرفت و نمایندگان نیز پیگیری کردند و در یک کار تیمی و همراهی جمعی توانستیم این طرح را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.

این نماینده مجلس گفت: اجرای این طرح علاوه بر تامین آب شرب بهداشتی و سالم برای مردم، به تقویت منابع آب زیرزمینی نیز کمک خواهد کرد که برای ما اهمیت دارد.

وی اظهارداشت: در کنار فعالیت چاههای غیر مجاز موضوع اضافه برداشت‌ از چاههای مجاز از منابع زیرزمینی در دهه‌های گذشته، یکی از مهمترین دغدغه مردم شهرستان آبیک بود که به افزایش شوری آب منجر شده بود که امروز با اجرای این طرح ضمن رفع این مشکل از فشار بیشتر به منابع زیرزمینی هم کاسته می‌شود.

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به اهمیت آبرسانی به آبیک مقرر شد پروژه انتقال آب از سد طالقان به استان در دو مرحله صورت گیرد که فاز اول پروژه مربوط به آبرسانی به شهرستان آبیک در اولویت قرار گرفت تا مردم این شهر زودتر از سایر نقاط از این نعمت بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: با افتتاح این طرح شهروندان آبیکی می توانند کام خود را از آب گوارای طالقان شیرین کنند و میزان آب تخصیص داده شده ۲۶۶ لیتر بر ثانیه معادل ۷ میلیون مترمکعب در سال برای جمعیتی بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر تا افق بیست و پنج سال آینده با ظرفیت تصفیه خانه موقت ۲۰۰ لیتر در ثانیه است.

ملکی یادآورشد: عملیات عمرانی این پروژه در اواخر تیرماه سال جاری به اتمام رسید و پس از تست شستشو، ضد عفونی و آبگیری خط انتقال و انجام آزمایشات فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و بیولوژیکی و دریافت تایید مرکز بهداشت استان در شب تاسوعای حسینی آب گوارا به مخزن آب شرب مردم آبیک رسید.

این مسئول با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح مهم بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی دولت هزینه شده گفت: تأمین آب شرب سالم و بهداشتی یکی از مطالبات دیرین و مهم مردم آبیک بود که در دو دهه گذشته این خواسته به حق مردم محقق نشده بود هرچند مدیران گذشته نیز تلاش کرده بودند اما به سرانجام نرسید که در این دولت با پیگیری‌های بعمل آمده خوشبختانه شاهد رسیدن آب شرب سالم و گوارا به آبیک و بهره برداری مردم از آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: طول خط انتقال در فاز اول ۱۷.۵ کیلومتر است و در حال حاضر فاز دوم این پروژه بزرگ آبرسانی درمرحله مناقصه قرار دارد و با انتخاب مجری طرح آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: با اجرای فاز دوم طرح و انتقال آب به استان می توانیم آب شرب مورد نیاز 14 شهر و 194 روستا و همه مردم استان را تا افق 1425 تامین کنیم.

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک نیز در گفتگو با خبرنگار برنا با قدردانی از صبوری مردم فهیم و ولایت مدار آبیک، اظهار داشت: پروژه آبرسانی به شهر آبیک قرار بود در اواخر دولت دوازدهم به اتمام رسیده و کام مردم شیرین شود که با خالی شدن خزانه و اعلام این موضوع از سوی مسئولین وقت سازمان برنامه و بودجه، پروژه به اتمام نرسید.

وی با اشاره به عیدی دولت سیزدهم به مردم آبیک گفت: استاندار قزوین در جلسه ای با وزیر نیرو حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پروژه را دریافت کردند و شب عید سال گذشته این اعتبار به صورت نقد به خزانه استان واریز شد و موتور پروژه را بار دیگر روشن کرد.

فتوحی بیان کرد: با افزایش روند اجرای پروژه و تلاش شبانه روزی کارگران در سه شیفت و پیگیری و مساعدت همه مسئولین استانی، نمایندگان مجلس و مسئولین شهرستانی آب در شب تاسوعای حسینی به مخزن آب شرب شهر آبیک رسید و در لوله‌ها جاری شد.

یکی از شهروندان آبیکی با تشکر از زحمات مسئولین در اجرای پروژه آبرسانی به شهر آبیک اظهارداشت: بدون شک آب با ارزش‌ترین ماده حیاتی است که ما مردم آبیک شاید از همه بیشتر قدر آن را می دانیم.

وی افزود: چند سالی است که به علت مصرف آب ناسالم در آبیک به سنگ کلیه مبتلا شده‌ام و مجبور بودم برای تأمین آب شرب خانواده همیشه چند دبه در صندوق عقب خودرو داشته باشم که خدا رو شکر با انتقال آب سد طالقان به آبیک از این وضعیت نجات پیدا کردیم.

تک روستا از ساکنین قدیمی شهر آبیک نیز گفت: از وقتی ساکن آبیک هستم طعم آب آشامیدنی بسیار بد بوده که اوایل مصرف آب به دلیل طعم و مزهٔ غیرطبیعی و شور برایم مشکل بود اما رفته ‌رفته این وضعیت عادی شد و من نیز مانند بسیاری از شهروندان برای تهیه آب دبه به دست به روستاها و شرکت‌های اطراف می‌رفتم.

وی افزود: در گذشته مسئولان متعددی وعده داده بودند این مشکل را رفع کنند اما وعده‌هایشان عملی نشد و مردم ناامید شدند و آنقدر دلخور بودند که وقتی با تیم جدید کارها دوباره شتاب گرفته کسی باور نمی کرد.

این شهروند آبیکی با تشکر از پیگیری های خوب همه مدیران دست اندرکار بویژه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و نمایندگان اظهار داشت: خوشبختانه چند روزی است شیرینی آب شرب گوارا را احساس می کنیم و شکرگزار خداوند و قدردان مسئولان هستیم.

یکی از بانوان خانه‌دار آبیکی هم گفت: آب شرب آبیک قبلا حتی برای پخت غذا هم مناسب نبود و حبوبات و مواد پروتئینی بسیار دیر پخته می شد و مزه غذا نیز مطبوع نبود و مجبور بودیم آب شرب مناسب را از مناطق دیگر روستایی تهیه کنیم و مشکلات زیاد بود.

وی اضافه کرد: امروز به راحتی می‌توانم شیر آب را باز کرده و از آب شرب بهداشتی و سالم استفاده کنیم و به آرامش روحی و روانی مناسبی رسیده ایم و دیگر دغدغه سلامت فرزندان خود را هم نداریم. 

محمد یکی از جوانان آبیکی هم که از ان تقال آب شرب بهداشتی به آبیک بسیار خوشحال بود گفت: از رسیدن آب سالم و بهداشتی به شهرمان بسیار خوشحالیم گویی تیم ملی ایران به جام جهانی راه پیدا کرده است.

شهریاری یکی از کسبه آبیک نیز گفت: مردم آبیک شایسته خدمات بیشتری از سوی دولت هستند زیرا مردم این شهر با وجود تمامی شرایط سخت زندگی همیشه پای نظام و انقلاب بوده اند.

وی با تشکر از مسئولان خواستار رسیدگی به دیگر مشکلات مردم آبیک شد و گفت: مردم آبیک بسیار نجیب و مظلوم هستند و امروز از تغییر طعم آب و رسیدن آب سد طالقان به آبیک بسیار خوشحال هستند ولی همچنان با مشکل آلودگی هوا مواجهیم و سلامت مردم به خطر افتاده که ان تظار داریم مد یران برای آن نیز تدبیر کنند.

طرح انتقال آب سد طالقان به شهرستان آبیک از کارهای ماندگاری است که در یک حرکت جمعی مسئولان شکل گرفت و وعده ای را عملی کرد که کام مردم شیرین شد و خاطره ای ماندگار در تقویم خدمات رسانی مسئولان به مردم را در این استان ثبت و ضبط کرد تا فعل خواستن توانستن است را محقق کند.

مردم نجیب آبیک آب شرب گوارا و بهداشتی و سالم گوارای وجودتان/ مدیران سپاس.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟ 1 0 بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گزارش مردمی آبرسانی به آبیک مدیرعامل شرکت آب منطقه ای شهرستان آبیک سد طالقان انتقال آب مردم آبیک آب گوارا شهر آبیک آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین

به گزارش خبرآنلاین،نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

مهر در خبری نوشت:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگرهای سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیندهای متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901755

دیگر خبرها

  • سومین شکست متوالی تاتنهام و کسب ۳ امتیاز شیرین چلسی در خانه
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • برد شیرین عالمیان مقابل حریف عنوان‌دار اروپایی
  • مدرسه‌ای در روستای کَش طالقان با سه دانش آموز
  • ژابی آلونسو: تشنه قهرمانی در اروپاییم!
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • چرا روس‌ها تشنه کپی پهپاد ایرانی هستند؟
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • یک کشته در حادثه برخورد چند دستگاه خودرو در استان قزوین