Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دانشمندان و محققان علم تغذیه جهت بالا بردن کیفیت غذای مصرفی، افزودن خواص مفید بیولوژیکی آن و کم کردن هزینه های تولید، تحقیقات زیادی انجام می دهند‌.

فراهم نمودن تغذیه مناسب در دام و طیور از نکات قابل توجه است. بدین منظور ردپای مکمل های خوراک برای دام، طیور و آبزیان… در کنار نهاده های اصلی، در این صنعت نقش بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکمل های خوراک دام و طیور ترکیباتی هستند که برای رفع کمبود های غذایی و هضم و جذب بهتر ترکیبات در غذای حیوانات استفاده می شوند و محصولاتی هستند که در روزهای اوج تحریم‌ها می توانند پاسخ‌گوی نیاز کشور باشد.

فراز و نشیب‌های این صنعت باعث گرایش جوانان نخبه‌ای از سراسر کشور به سمت این رشته برای رفع مشکلات شده است که شرکت دانش بنیان آدرین رشد دایان، نیز از جمله شرکت هایی است که با اتحاد چند جوان نخبه شیرازی تشکیل شده است.

مدیرعامل این شرکت خود را این‌گونه معرفی می کند: علیرضا محمودی هستم، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم دامی گرایش تغذیه نشخوارکنندگان دانشگاه شیراز و مدیرعامل شرکت دانش بنیان آدرین رشد دایان واقع در مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع تبدیلی پارک علم و فناوری فارس، شرکت تولیدکننده تخصصی خوراک و افزودنی های خوراک دام و طیور.

چالش‌هایی که راهگشا هستند

وی در خصوص ایده شکل گیری شرکت بیان کرد: سال 96 در حین تحصیل کارشناسی، مشغول مشاوره به شرکت های استان اصفهان بودم و چالش ها و کمبودهای صنعت در استان فارس را بررسی می‌کردم، به خصوص اینکه بخش اعظمی از دام های کشور در استان فارس هستند و دامداران هنوز به روش سنتی فعالیت می‌کنند و شرکت های خارج استان فقط به قصد فروش محصول نه کمک به دامداران وارد استان می‌شدند؛ این موارد باعث شد که بعد از اتمام دوره کارشناسی و قبل از ورود به مقطع ارشد، با چند نفر از دوستان خودم در رشته های مختلف صحبت و پایش ها را بررسی کنیم. 

محمودی ادامه داد: بعد از آن با مشاوره گرفتن از دانشگاه شیراز و انجام پایان نامه و طرح های مختلف، محصولات منطبق با نیاز استان را طراحی و از اواخر سال 98 با پذیرش در پارک علم و فناوری، وارد بازار شدیم.

مدیرعامل این شرکت ضمن اشاره به کمبودهای صنعت دام و طیور و عدم آگاهی بخشی به دامداران گفت: به دلیل اینکه بخش اعظم استان فارس و کشور شرایط گرم و خشک دارند و دام ها، تحت تنش گرمایی قرار گرفته و افت تولید پیدا می کنند؛ مکمل ویتامینی- معدنی را طراحی کردیم که نیاز دام در شرایط تنش استان فارس را کاملا پوشش بدهد و با توجه به عملکرد محصول، توانستیم بازار خوبی داشته باشیم.

ادرین رشد دایان سبد کالایی کامل دارد

محمودی بیان کرد: شرکت ما درحال حاضر سبد کالایی کاملی را برای ارائه به دامداران دارد و انواع مکمل های ویتامینی-معدنی، بافر جایگزین جوش شیرین را تولید و پخش می کند. بافر طراحی شده شرکت با استفاده از مواد معدنی بومی کشور هست که با انجام کارهای تحقیقاتی برای اولین بار از ترکیبات جدید در بافر استفاده کردیم.

 

 

وی افزود: امسال محصولات ویژه‌ای هم در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و آبزیان شیراز با حضور مسئولین کشوری و استانی از جمله رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، ریاست جهاد استان فارس، رئیس مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی علی آباد کمین و ...رونمایی شد که به تازگی خروجی نتایج آنها آماده و عملکرد ویژه‌ای داشتند. 

محصولی با قابلیت نگهداری پنج روزه کیفیت شیر

محمودی با اشاره به یکی از این محصولات با عنوان Adrian Calf Care گفت: کاربرد این محصول در صنعت دامپروری، پرورش و نگهداری گوساله پایه گاوداری است که از آنجا که اکثر دامداری‌ها به صورت سنتی و نیمه صنعتی هستند و دستگاه پاستوراسیون شیر و آغوز، یا حتی یخچال و محیط مناسب برای نگهداری ندارند، این محلول طراحی شده می‌تواند عملکردی مشابه دستگاه پاستوراسیون داشته و کیفیت شیر را تا پنج روز در دمای محیط حفظ کند.

وی افزود: در نمایشگاه نیز دامدارها استقبال خوبی از این محصول داشتند و با توجه به خروجی ها، توانستیم به رشد و وزن گیری گوساله و همینطور کاهش بیماری ها در گوساله کمک کنیم که هزینه تمام شده هر گوساله کاهش پیدا کند و در نهایت صنعت دامپروری پیشرفت داشته باشد و محصول ویژه بعدی Adrian Calf Power است که به افزایش اشتها و رشد گوساله و کاهش بیماری کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آدرین رشد دایان در خصوص گره های کار خود گفت: مراحل اداری و روند طاقت فرسای گرفتن مجوز، به ویژه برای محصولات جدیدی که هنوز در سیستم تعریف نشده و ما هر روز با شخص جدید سر و کار داریم و باز به عقب بر می‌گردیم ، جزء گره های کاری ماست که اگر این موانع نباشد، می‌توانیم تمرکز بیشتری برای طراحی و تولید محصولات جدیدتر و اقتصادی تر داشته باشیم.

محمودی در خصوص صرفه جویی ارزیی شرکت بیان کرز: تنش گرمایی در گاو، علاوه بر افت تولید، باعث کاهش باروری و... می‌شود که به ازای هر راس، ضرری معادل 676 دلار را داریم و توانستیم با استفاده از مکمل‌ها، این مورد را کاهش بدهیم.

وی اظهار داشت: شرکت های زیادی در کشور وجود دارند، اما کار و هدف ما مشاوره و کمک به دامداران است و نه صرفا فروش محصولات و ما قبل از پیشنهاد برای خرید محصول، شرایط فارم را بررسی و بعد از ورود نیز تمام موارد بررسی و مشاوره های لازم به دامداران ارائه می‌شود.

محمودی در خصوص تجربه های شیرین خود گفت: اینکه بتوانی از درسی که خواندی وارد کار شوی و به آن صنعت کمک کنی، خیلی خوب است و برای مثال وقتی وارد دامداری‌ها می‌شدیم و مشکلاتی را می‌دیدم که با یک مشاوره و تغییر، رضایت دامدار را در پی دارد، برای ادامه کار روحیه خوبی می‌گرفتیم.

 

وجود تیمی همدل، لازمه پیشرفت 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه از راه‌اندازی کسب و کار بیم دارند، بیان کرد: وجود یک تیم که همدل باشند و در نا امیدی‌ها کمک کنند، خیلی موثر هست و از طرفی شناخت محصول و اعتماد به اینکه می‌تواند در دامداری ها جوابگو باشد، از استرس راه ما کم می‌کرد.

این جوان نخبه در خصوص پیوند و نزدیکی اهداف و زمینه کاری خود با جامعه بیان کرد: قطعا صنعت دام و طیور با سفره مردم در ارتباط است و با افزایش راندمان تولید و به جامعه و صنعت کمک می‌کند.

وی با اشاره به افت و خیزهای کار خود گفت:  بالاخره بخشی از کار ما باتوجه به نهاده های دامی است که بازار ملتهبی دارد، ولی همیشه توانستیم با رصد بازار و تعیین استراتژی جدید، مشتری های خودمان را حفظ و زیادتر کنیم.

محمودی افزود: اسم دانش بنیان یک روحیه خوب به شرکت می‌دهد و دانش بنیان ها یک پل بین صنعت و کارهای علمی دانشگاه‌ها هستند که تمرکزشان افزایش بهره‌وری در حوزه های مختلف است و در خودکفایی کشور نیز خیلی کمک کننده است.

پارک علم و فناوری محلی مناسب برای استقرار شرکت‌ها

وی بیان کرد: بیشتر کسانی که شرکت دانش بنیان تاسیس می‌کنند یا دانشجو هستند و یا تازه فارغ التحصیل شدند و آشنایی چندانی با روند اداری و ریسک بازار ندارند، آنها در سال های اول با مشکلات زیادی مثل برگشت سرمایه یا جریمه هایی که ادارات دولتی برای آنها لحاظ می‌کنند، روبه رو می شوند.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: توصیه من این است که این افراد حتما از ظرفیت پارک های علم و فناوری استفاده کنند، به طور مثال الان اجاره دفتر در محیط شهری نسبت به پارک ها خیلی متفاوت است و به علاوه اینکه پارک ها خدمات حمایتی خوبی برای نوپاها ارائه می‌دهند، اما روند اخذ مجوز ورود ممکنه یکی از مشکلات باشد؛ اما نباید جا بزنند و با گرفتن مشاوره محصول و رساندن ایده به سطح مطلوب وارد محیط پارک شوند.

مصاحبه از : حدیث حیدری

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: پارک علم و فناوری تولید مکمل های دام و طیور علیرضا محمودی شرکت دانش بنیان مشاوره به دامداران شرکت دانش بنیان علم و فناوری استان فارس دام و طیور صنعت دام مکمل ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، تأمین خوراک پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه همه باید برای تحقق راهبرد تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری در این مسیر حرکت کنیم، افزود: تقاضا دارم شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌منظور تحقق جهش تولید کمک‌حال صنعت پتروشیمی باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت، گفت: هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گازهای غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گازهایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

جمع آوری ۱.۴ میلیارد فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون

شاهمیرزایی تأکید کرد: حداکثر تا سه سال آینده در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C۲+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

وی امروز را روزی تاریخی دانست و بر همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های توسعه میدان‌های گازی تأکید کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌عنوان شرکت مادر تخصصی، در این مسیر در کنار هلدینگ‌ها خواهد بود.

شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

شاهمیرزایی از شرکت‌های پتروشیمی درخواست کرد به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

کد خبر 6092949 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • محصولات دانش بنیان دانشجویان فنی و حرفه‌ای به فروش می‌رسد
  • فروش دانش‌ بنیان‌ها طی سال گذشته به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی