Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «وطنِ من چمدان است» گزیده سروده‌های محمود درویش با ترجمه یدالله گودرزی توسط نشر گویا منتشر شد. این مجموعه شامل یکصد سروده از «محمودسلیم حسین الدرویش» شاعر نامدار فلسطینی می‌شود.

پیش از این کتاب « زنی در من قدم می‌زند» از نزار قبانی با ترجمه گودرزی روانه بازار شده است که چاپ سوم آن به تازگی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمود درویش از شاعران مطرح جهانی است و بیش از ده جایزه منطقه‌ای و جهانی دریافت کرده و با روشنفکران، شاعران و نویسندگان بسیاری همکار بوده از جمله ژاک دریدا، حسنین هیکل، پی یر بوردیو، نزار قبانی و....

یدالله گودرزی (شهاب) در بخشی از مقدمه چنین آورده است: محمود درویش که سرودن را از سال‌های نوجوانی آغاز کرد کوشید با بهره گیری از نمودها، نمادها و اسطوره‌های سامی، یونانی و باستانی وجهه‌ای جهانی به شعر مقاومت دهد. زن، معشوق و میهن در شعر او گاه یکی می‌شوند و او محبوب خویش را در هیاتِ وطنی می‌بیند که از دست رفته است.

از ویژگی‌های شعر درویش می‌توان به روح حماسی، بهره گیری از موسیقیِ درونی، بهره گیری از اسطوره و بهره گیری از طبیعت به مثابه یکی از آبشخورهای رمانتیسم اشاره کرد.

محمود درویش سال ۱۳۷۵ خورشیدی به فلسطین بازگشت و تا پایانِ عمر آنجا زیست امّا مرگش در بیمارستانی در آمریکا رخ داد و در نظر بسیاری از منتقدان، محمود درویش شایسته‌ترین فرد برای دریافتِ نوبل ادبی در جهان عرب بود. او شهیرترین شاعر مقاومت است و شعرش نماد مبارزه و دربردارنده تاریخ ایستادگی در فلسطین است.

او در دو ساحتِ شعر و نثر بیش از سی اثر ادبی پدید آورد و صدای خاموشان و بی صدایان بود.  سال ۱۳۸۹ شورای شهر پاریس، میدانی را در کوی مالاکویی، منطقه شش پاریس به نام او کرد و موزه‌ای در فلسطین به نام وی راه اندازی شد. او عمری را درویش زندگی کرده بود اما محمود از دنیا رفت: عاش درویشا و ماتَ محمودا!

«وطنِ من چمدان است» از جمله آثاری است که گودرزی از ادبیات معاصرخاورمیانه در نشر گویا منتشر کرده است.

شعری از محمود درویش که در این کتاب آمده است:

سرزمینم از من دور است
مثل قلبم !
سرزمینم به من نزدیک است
مثل زندانم، 
چرا آواز بخوانم 
که چهره‌ام جای دیگری است 
برای کودکی که بر زعفران سر می‌نهد 
اما خوابش خنجری است 
و مادری که شیر می‌دهد
و در روبرویم 
با نسیمی جان می‌دهد !
*
من شاهد قتل عام هستم 
و شهید جغرافیایم 
من فرزند واژه‌های ساده‌ام 
سنگریزه‌ها را بال دیده‌ام 
فریاد را سلاح دیده‌ام 
هنگامی که دروازه دلم را به رویم بستند 
و سنگرها ساختند 
و مقررات منع عبور و مرور به پا کردند 
قلبم شعله ور شد ....

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تازه های نشر محمود درویش یدالله گودرزی نشر گویا بهره گیری محمود درویش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رضا جباری بابت شکایت باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس امروز از رضا جباری و سپهر حیدری به علت اظهاراتش علیه رضا درویش مدیرعامل باشگاه شکایت کرد و به همین دلیل جباری نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. 

جباری در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که هواداران بدانند باشگاه پرسپولیس از من شکایت نکرده بلکه رضا درویش شکایت کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • سارقان سابقه دار ماهدشت با ۲۵ فقره سرقت دستگیر شدند
  • واکنش رضا جباری بابت شکایت باشگاه پرسپولیس
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • ­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • ببینید | پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • «غریبه» سریالی درباره نخبه داروسازی به زودی روی آنتن می‌رود