Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:06:33 GMT

احداث نیروگاه‌های حرارتی و فسیلی به ضرر کشور است

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۸۲۰۲

احداث نیروگاه‌های حرارتی و فسیلی به ضرر کشور است

ایسنا/خراسان رضوی طی یک الی ۲ سال اخیر کاهش بارندگی‌ها و گرمای کم‌سابقه هوا باعث افزایش مصرف برق و این مساله موجب منفی شدن تراز تولید و ایجاد خاموشی‌ گسترده در سراسر کشور به خصوص در خراسان رضوی شد. اعمال این خاموشی‌ها مشکلات مختلفی را در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی به وجود آورد.

 طی سال جاری نیز ناترازی در بخش تولید برق در نیروگاه‌های کشور بالغ بر ۱۵ هزار مگاوات برآورد شد و دولت به منظور جلوگیری از اعمال خاموشی‌ها در بخش خانگی تمام دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیر دولتی را موظف کرد تا نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته و در ساعات غیراداری به میزان ۶۰ درصد مصرف اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین خاموشی‌ها در بخش صنعتی و کشاورزی نیز با هماهنگی‌ها در این حوزه‌ها صورت گرفت.

به گفته کارشناسان یکی از روش‌هایی که برای جبران این کاهش تولید می‌توان به کار گرفت، مدیریت کانون‌های مصرف برق خانگی و صنعتی است. در حال حاضر بهترین و کوتاه‌ترین راه برای عبور از این شرایط پرچالش و بحران کم‌برقی صرفه‌جویی در مصرف برق است. البته در درازمدت باید با سرمایه‌گذاری ظرفیت‌های جدیدی به شبکه تولید و انتقال برق افزوده شود تا در ایامی چون تابستان شاهد ایجاد مشکل در زمینه تامین برق نباشیم.

به همین منظور و برای بررسی وضعیت سرانه مصرف برق، اقدامات صورت گرفته در زمینه فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف انرژی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و... میزگردی با مسئولان امر در این حوزه در دفتر ایسنا خراسان رضوی برگزار شد. البته با وجود پیگیری‌های مکرر خبرگزاری ایسنا مبنی بر حضور نمایندگان شرکت تولید برق خراسان در این میزگرد همکاری‌های لازم از طرف این شرکت صورت نگرفت.

مشهد برای توزیع برق به تکنولوژی‌های نوین نیاز دارد

علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد، در خصوص نیاز این شرکت به تکنولوژی‌های نوین اظهار کرد: مشهد با حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق برای توزیع برق به تکنولوژی‌های نوین نیاز دارد؛ ضمن اینکه در حال حاضر مشهد یکی از شهرهای ممتاز کشور در بخش توزیع برق و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن بوده و ۸۰ درصد مشترکان این شهر مربوط به بخش خانگی هستند.   

در ادامه حسن حشمتی، سخنگوی صنعت برق خراسان نیز با اشاره به خاموشی‌های گسترده در مشهد و برنامه‌های شرکت توزیع برق استان به منظور تامین برق پایدار مشترکان عنوان کرد: طی سال گذشته مشکل کمبود برق را در سراسر کشور شاهد بودیم که این مساله در سال جاری نیز وجود دارد اما مجموع تجارب سال گذشته و اقدامات مدیریتی این حوزه به صدور مصوبه هیات وزیران منجر شد. به همین منظور در نقشه راه کلان صنعت برق جهت مدیریت تراز مصرف و انرژی در برخی بخش‌ها به جز مصارف خانگی سیاست‌هایی اعمال شد.

ادارات دولتی باید مصرف برق خود را ۳۰ درصد کاهش دهند

وی ادامه داد: همواره یکی از خط قرمزهای دولت قطع برق بخش خانگی است و کمترین خاموشی‌ها در این بخش اعمال می‌شود. در همین راستا اولین مصوبه هیات دولت مبنی بر کاهش مصرف برق در بخش اداری بود. بر اساس این مصوبه قرار شد ادارات دولتی در سال جاری مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دهد.

سخنگوی صنعت برق خراسان خاطرنشان کرد: دومین مصوبه هیات وزیران نیز مربوط به برق صنایع بود؛ ضمن اینکه صنایع خراسان رضوی در سال گذشته آمادگی خود را برای همکاری با شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام و درخواست کردند که زمان خاموشی را از قبل به آن‌ها اطلاع دهیم.

حشمتی افزود: به همین منظور وزارت نیرو در سال جاری ۲ ماه قبل از شروع فصل تابستان با تمام صنایع جلساتی ترتیب داد و جدول خاموشی در همه شهرهای کشور مشخص شد. همچنین برای این منظور تفاهم‌نامه‌ای با این صنایع رد و بدل شد. دومین تفاهم‌نامه در این خصوص نیز با چاه‌های کشاورزی و در راستای مدیریت مصرف برق آن‌ها صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت مصرف در سه بخش اداری، صنایع و کشاورزی پاسخگوی تامین برق استان باشد، برنامه مدیریت مصرف در همین راستا ادامه پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه این برنامه از اواسط خرداد سال جاری تاکنون به صورت روزانه و مرتب پایش می‌شود اما اگر اعمال این برنامه پاسخگوی نیاز برق استان نباشد، سراغ بخش پرمصرف تجاری می‌رویم. سیاست وزارت نیرو در صورت کمبود برق نیز رفتن به سراغ مشترکان پرمصرف بخش تجاری و سپس خانگی است.

میانگین سرانه مصرف ماهانه برق در کل خراسان رضوی ۱۵۴ کیلووات ساعت است

سخنگوی صنعت برق خراسان با اشاره به سرانه مصرف برق در استان و سهم بخش‌های مختلف در مصرف برق گفت: میانگین سرانه مصرف ماهانه برق در بخش خانگی و کل استان ۱۵۴ کیلووات ساعت است. همچنین مصرف انرژی در خراسان رضوی در سال جاری نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است. سهم مصرف برق استان به همراه شهرستان مشهد در بخش‌های خانگی ۳۳، کشاورزی ۲۸، صنعتی ۲۰ و تجاری ۹ درصد است.

حشمتی افزود: میزان مصرف برق مطابق آمار شرکت توزیع نیروی برق مشهد مربوط به بخش خانگی با ۴۰ درصد و مصرف برق مطابق آمار شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به جز شهرستان مشهد در بخش کشاورزی ۴۶ درصد است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته به منظور کاهش مصرف برق در استان خاطرنشان کرد: مهمترین اقدامات صورت گرفته به منظور کاهش مصرف برق در استان در بخش خانگی ارسال پیام‌های فرهنگی، پیام‌های مدیریت مصرف و... است. کاهش مصرف در استفاده از سیستم‌های سرمایشی و روشنایی در منازل کمک شایانی به جبران کمبود برق در استان می‌کند.

افزایش تعرفه‌ قبوض از سال گذشته موجب کاهش مصرف برق شده است

سخنگوی صنعت برق خراسان با اشاره به تاثیر گران شدن تعرفه‌ها در کاهش مصرف برق استان تاکید کرد: گران شدن تعرفه‌ قبض برق از بهمن‌ سال گذشته تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف این انرژی داشته است. اگر مشترکان مطابق الگو برق مصرف استفاده کنند مشمول افزایش قیمت نخواهند شد، اما اگر مصرف برق آن‌ها اضافه‌تر از الگوی مصرف باشد افزایش تعرفه برای آنها اعمال خواهد شد. بنابراین مجموع این اقدامات منجر به برقراری تراز تولید و مصرف برق شده است.  

حشمتی تصریح کرد: میزان صرفه‌جویی در مصرف برق با مجموع اقدامات مدیریتی در بخش‌های مختلف اداری، صنایع، کشاورزی و... در یک روز و در مشهد بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ مگاوات است. این عدد ناشی از اعمال مصوبه هیات وزیران است.

در ادامه عباس آذری، معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز با اشاره به میزان صرفه‌جویی مصرف برق در مشهد عنوان کرد: علت صرفه‌جویی در مصرف برق مشهد خاموشی‌ها نبوده بلکه همکاری در مدیریت مصرف برق سه بخش اداری، صنایع و کشاورزی منجر به این موضوع شده است. اولین رکورد مصرف برق در خراسان رضوی و در تابستان سال جاری مربوط به تیر ماه است. جمع موارد صرفه‌جویی در این روز ۴۳۲ مگاوات بوده که سهم مشهد از این عدد ۱۶۲ مگاوات و سهم سایر شهرستان‌های استان نیز ۲۷۰ مگاوات است. پیک بار خراسان رضوی در این روز با در نظر گرفتن میزان مدیریت مصرف ۳۱۴۶ مگاوات بود.

تنها ۲ درصد از مشترکان برق خراسان رضوی پرمصرف هستند

وی خاطرنشان کرد: تنها ۲ درصد از مشترکان برق خراسان رضوی پرمصرف هستند که این میزان فقط مشمول بخش خانگی است. اگر مشترکان خانگی در ماه‌های گرم سال تا ۳۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های غیر گرم تا ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کنند، در الگوی مصرف قرار داشته و هزینه برق آن‌ها مطابق با تعرفه‌های قبل محاسبه خواهد شد.

مصرف برق ۷۵ درصد از مشترکان خراسان رضوی مطابق الگوی مصرف است

معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد با اشاره به هزینه تامین برق در سال جاری تصریح کرد: هزینه تامین برق مشترکان خانگی در صورت عدم رعایت الگوی مصرف برق به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت اضافی به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. به این صورت که در ازای مصارف بالاتر از ۳۰۰ مگاوات هزینه تامین برق آن‌ها ۱.۵ برابر، بالاتر از ۴۰۰ مگاوات ۲.۵ برابر و بالاتر از ۵۰۰ مگاوات ۳.۵ برابر می‌شود. البته مصرف برق ۷۵ درصد از مشترکان خراسان رضوی مطابق الگوی مصرف است. علاوه بر این افزایش تعرفه هزینه تامین برق مطابق آیین‌نامه هر ساله حدود هفت درصد افزایش خواهد یافت.

حشمتی نیز با اشاره به چالش کشاورزان در قطعی برق چاه‌های کشاورزی گفت: میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی به دلیل سنتی بودن نحوه آبیاری پایین بوده و به دلیل آبیاری سطحی بخش قابل توجهی از این آب تبخیر می‌شود. به همین دلیل مسئولان جهاد کشاورزی نیز به این نتیجه رسیدند که کشاورزان بیشتر آبیاری اراضی خود را در شب انجام دهند. این موضوع به نفع شرکت توزیع برق بوده و زمان مدیریت مصرف برق در این بخش از ساعت ۱۲ الی ۱۶ است.   

وی ادامه داد: مدیریت مصرف در بخش کشاورزی خللی در تولیدات کشاورزان ایجاد نمی‌کند زیرا میانگین خاموشی در این بخش حدود چهار ساعت در روز است و به دلیل اوج گرما در ساعات اعلام شده آبیاری نیز صورت نمی‌گیرد.

تدوین برنامه استراتژیک بلندمدت در زمینه فرهنگ‌سازی توسط وزارت نیرو

معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد درباره اهمیت فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف در مورد انواع انرژی‌ها از جمله برق خاطرنشان کرد: وزارت نیرو طی ۱۰ سال اخیر عملکرد بهتری را نسبت به سایر وزارتخانه‌ها داشته اما عدم رعایت الگوی مصرف و عادت به پرمصرفی از سوی مشترکان خانگی مشکلات عمده‌ای را به‌ وجود آورده است. بنابراین وزارت نیرو به جای تاسیس نیروگاه باید به فکر یک برنامه استراتژیک مهم و بلند مدت به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه انرژی‌ باشد.

آذری با اشاره به آینده‌نگری در مصرف انرژی‌ بیان کرد: حتی اگر تمام نیروگاه‌های کشور هم توان تامین انرژی مورد نیاز را داشته باشند، این موضوع صحیح نیست که تمام آن را مصرف کنیم و ذخیره‌ای برای آیندگان نداشته باشیم. همچنین نیروگاه‌های برق آبی برای تامین برق پایه و پیک استفاده می‌شوند که در همه استان‌های کشور به جز خوزستان محدودیت‌هایی برای احداث آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: به همین دلیل احداث نیروگاه‌های حرارتی و فسیلی به ضرر کشور است زیرا مصرف آب و سوخت آن‌ بالا بوده و گرمای زیادی را به جو وارد می‌کند. بنابراین هرچند احداث نیروگاه‌ها برای ذخیره عملیاتی لازم است اما مدیریت مصرف نیز امر مهمی است. ضمن اینکه رسانه‌های صوتی و تصویری نیز مبلغین بخش مدیریت مصرف هستند.

معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد درباره برنامه‌های آینده این شرکت به منظور مصرف بهینه برق گفت: یکی از برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق مشهد که مقدمات آن صورت گرفته و تا سال آینده عملیاتی خواهد شد، تبدیل روشنایی تمام معابر مشهد از لامپ‌های سنتی به LED است. اعتبار چند صد میلیاردی این عملیات از شرکت توانیر تامین شده است.

حشمتی تاکید کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان بیش از یک سال است که در ساختار خود دفاتری به نام مدیریت مصرف تاسیس کرده و این مراکز به جز در سال گذشته هر ساله در مدارس، مساجد و... فعال بوده و برنامه‌های گسترش فرهنگ‌سازی را صورت می‌دادند. البته این دفاتر همچنان فعال بوده و علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی مروجین آن‌ها در ماه‌های گرم سال مسئول مراجعه فیزیکی و پایش کنتورها نیز هستند. همچنین به موازات این موضوع افزایش تعرفه‌ها نیز در کاهش مصرف برق تاثیرگذار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صنعت برق انرژی های تجدیدپذیر سخنگوی صنعت برق خراسان تکنولوژی های نوین کاهش مصرف برق درصد از مشترکان هزینه تامین برق مدیریت مصرف افزایش تعرفه کیلووات ساعت صرفه جویی برق در استان خراسان رضوی مصرف برق سال جاری فرهنگ سازی سرانه مصرف مصوبه هیات وزارت نیرو نیروگاه ها الگوی مصرف برق استان بخش خانگی خاموشی ها سال گذشته توزیع برق برق آن ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد

بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور و بزرگترین جکوزی ایران، در مشهد افتتاح شد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در مراسم افتتاح  نیروگاه خورشیدی سقفی کشور  اظهار داشت: این پروژه نماد مشارکت مردم در حل مسائل کشور از جمله مسئله کمبود برق و استفاده از حداقل امکانات است. مثلا پشت بام‌ها فضا‌هایی هستند که کمترین استفاده را از آن‌ها می‌کنیم و به نوعی جزو فضای بلا استفاده مجموعه‌ها محسوب می‌شوند، اما دوستان در مجموعه موج‌های آبی نشان دادند با برنامه ریزی و کار کارشناسی شده می‌توان از همین فضا هم بهترین استفاده‌های در آمدی را داشت.

 نظری ادامه داد : باتوجه به باارزش بودن پروژه و ویژگی‌های آن در چند جهت قابل بررسی است و این درحالی است که اولین مورد بحث فشردگی زمان است و این اتفاق بزرگ و ویژه تنها در 45 روز انجام شده که انصافا قابل تقدیر است. دومین مورد، اما از لحاظ محصولی است که در این پروسه تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های این مدلی به کاهش هزینه‌ها و کم کردن بار مصرفی در مدار‌ها کمک شایانی می‌کند.

استاندار خراسان رضوی با اعلام آمادگی که در سطح استان افرادی که برنامه‌های این‌چنینی داشته باشند را حمایت و همراهی می‌کنیم ، اظهارکرد : زمینه‌های لازم برای اجرای این چنین پروژه‌هایی را فراهم خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ این پروژه که با هزینه 500 میلیارد ریال در فاصله تنها 45 روز ساخته شده توانایی تولید 1.2 مگاوات برق را دارد و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار شد با اجرای فاز دوم این پروژه، امکان تولید 2 مگاوات برق توسط این مجموعه فراهم شود.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • احداث «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد
  • بازدید استاندار خراسان رضوی از پروژه ملی قطار «مشهد-گلبهار-چناران» / عملیات احداث سرعت می‌گیرد
  • بازدید استاندار خراسان رضوی از پروژه ملی قطار «مشهد-گلبهار-چناران»/عملیات احداث سرعت می‌گیرد
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳