Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  اتاق خبر به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم طی یک سال گذشته دیپلماسی فعالی با  کشور های هماسیه و همسو داشته است به طوری که  با نمایندگان بیش از 15 کشور  خارجی رایزنی انجام شده است.

باتوجه به اهمیت توسعه مراودات تجاری، اقتصادی، فنی و علمی بخش کشاورزی ایران با دیگر کشورها در زمینه های مختلف، زراعی، باغی و شیلات دیدار و رایزنی‌ وجود داشته و توافق و تفاهم نامه هایی هم منعقد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌ریزی برای حذف تعرفه‌های صادراتی محصولات کشاورزی با کشور های آسیایی میانه و روسیه، ایجاد بازار‌های جدید صادراتی، جلوگیری از ممنوعیت و محدودیت‌های صادراتی از جمله مهمترین محورهای رایزنی با کشورهای خارجی بوده است.

 تقویت دیپلماسی غذایی با روسیه 

در راستای افزایش صادرات و تقویت دیپلماسی غذایی با کشور روسیه در یک سال گذشته سه تفاهم نامه مهم ازجمله تبادل اسناد قرنطینه گیاهی، مصرف ایمن آفتکش ها و  سلامت غذایی با بخش‌های تحقیقاتی و بهداشتی کشور روسیه منعقد شده است. تقویت دیپلماسی غذایی با کشور روسیه در دولت‌های گذشته برنامه و طرح مدونی در این خصوص نداشته است.

تقویت دیپلماسی غذایی با کشورهای آمریکای لاتین

 تقویت دیپلماسی غذایی با کشورهای آمریکای لاتین نیز از جمله اقدامات دیپلماسی اقتصادی در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم بوده است؛ در راستای افزایش صادرات و تقویت دیپلماسی غذایی با کشورهای آمریکای لاتین در یک سال گذشته سه تفاهم نامه مهم ازجمله تولید آفتکش‌های گیاهی، تبادل دانش فنی و قرنطینه‌ای و قرنطینه گیاهی منعقد شده است.  

تهیه و تدوین دستورالعمل جامع صادرات محصولات کشاورزی  

 وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در راستای حمایت از صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت و صیانت از حقوق صادرکننده‌ها اقدام به تدوین سندی برای ارزیابی کیفیت محصولات کشاورزی و اهلیت و اعتبارسنجی شرکت‌های صادرکننده محصولات کشاورزی کرده است.

صادرات محصولات کشاورزی در شش ماهه‌ی دوم سال 1400 به میزان 4538 هزار تن و به ارزش 2898 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با نیمه اول سال مذکور، رشد 15.2 درصدی در مقدار و 24.5 درصدی در ارزش صادرات را نشان می‏دهد.

این در حالی است که مقدار واردات محصولات کشاورزی در شش ماهه‌ی دوم سال 16496.7 هزار تن به ارزش 9375.7 میلیون دلار بوده که رشد 10 درصدی در مقدار و ارزش را نشان می‏دهد.

در این خصوص باید به این نکته‌ی مهم توجه داشت که سهم عمده‌ واردات بخش کشاورزی در اختیار نهاده‌‏های دامی و کالاهای واسطه است که در فرآیند تولید سایر محصولات بخش کاربرد دارند.

با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی از جمله روند افزایشی قیمت‏ جهانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی و آینده نامعلوم جنگ اوکراین، افزایش واردات کالاهای اساسی برای برخورداری از سطح مطمئن موجودی کالاهای اساسی در سطح بخش خصوصی و ذخایر راهبردی سیاستی منطقی و اجتناب ‏ناپذیر بوده است.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: صادرات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تأمین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تأمین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

کد خبر 6089969

دیگر خبرها

  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح