Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کنار مزایای استخرهای ذخیره آب کشاورزی باید با جدیت رسیدگی به نکات ایمنی ایجاد استخر در راستای جلوگیری از غرق شدن افراد علی الخصوص در فصل تابستان توسط کشاورزان پرداخته شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح توس؛ مدیریت منابع آب زیر زمینی در بخش کشاورزی از اولویت های مهم سازمان جهاد کشاورزی است، موضوعی که در بخش های مختلف به آن پرداخته می شود، اما یکی از رویکردهای مدیریتی موضوع ایجاد استخرهای ذخیره آب است، راهکاری که در راستای مدیریت منابع آبی با استفاده از روش های نوین کشاورزی امروزه مورد استقبال کشاورزان عزیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین راستا در کنار مزایای مهم ایجاد استخرهای کشاورزی از قبیل، امکان پرورش ماهی، استفاده از سیستم های نوین آبیاری، مهار و هدایت روان آبها به استخر ها و استفاده در بخش های کشاورزی و ... متاسفانه.یکی از معضلاتی که طی چند سال اخیربه دلیل ایجاد بالای استخر های ذخیره آب بدون مجوز جهاد کشاورزی و رعایت اصولی مسائل ایجاد استخر صورت گرفته، عاملی تهدید زا برای جان انسان ها به ویژه کودکان و نوجوانان در فصل گرما شده است.

موضوعی که باید در راستای استفاده هرچه بیشتر و بهتر در بخش مدیریت آب و استفاده از مزایای استخر ذخیره، تنها با چند نکته اصولی ایمنی استخرها را بالابرد، و از اتفاقات مشکل ساز در این بخش جلوگیری کرد

علیمردان خزایی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با وضعیت استخرهای ذخیره آب کشاورزی در این شهرستان و اقدامات لازم جهت رعایت نکات ایمنی دراین استخرها، گفت: در راستای مدیریت و برنامه ریزی هر چه بهتر رعایت نکات لازمه با همکاری  کشاورزان و کارشناسان اداره فنی زیربنایی و کارشناسی فنی جهاد کشاورزی کار بازدید از وضعیت استخرهای ذخیره آب کشاورزی در شهرستان رشتخوار ادامه دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: اغلب استخرهای ذخیره آب کشاورزی در سطح شهرستان بدون مجوز هستند، که اخطارها و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

خزایی در ادامه، بیان داشت: استخرهای ذخیره آب کشاورزی با لایه ژئوممبران یکی از انواع استخرها هستند که خروج از آنها به دلیل دیواره شیبدار و جنس پلاستیک فشرده تقریباً غیر ممکن است و طبق آمار بیشترین غرق شدگی ها در این استخرها اتفاق می‌افتد و متاسفانه هر سال با شروع فصل گرما شاهد قربانی شدن کودکان و نوجوانان در این استخرها به بهانه شنا کردن هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار ضمن اشاره به ضرورت رعایت نکات ایمنی یادآور شد: در ساخت هر استخر فنس کشی، نصب تابلوهای هشداردهنده در چهار سمت، ایجاد جان پناه در کنار و نصب نردبان های شناور در اثر بخشی از اقدامات قابل توجه در این زمینه است.

 هر ساله تعدادی از هموطنان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی غرق می شوند/ با رعایت نکات ایمنی و فنی خسارت و تلفات مالی و جانی را به حداقل برسانیم

وی در رابطه با رعایت اصول و نکات ایمنی در ساخت استخرها گفت: فنس کشی در اطراف استخر با توری گالوانیزه با مش ۶ در ۶ و از مفتول ۵/۲ و عرض ۲ نیم متر انجام شود، همچنین به منظور استحکام فنس میله ها از نوع داربستی با نبشی ۶ به طول ۳ متر که نیم متر بالای آن با یک زاویه مناسب خم شده و سیم خاردار روی آن نصب شود.


وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: نصب شاخک در قسمت های پایینی میله به صورت ضربدر و قرار دادن آن در بتن جهت استحکام فنس ها صورت پذیرد و همچنین نصب علائم هشدار دهنده در جهت اربعه به عنوان خطر غرق شدن، شنا کردن یا خاطر مرگ .... در دستور کار استخر داران عزیز باشد.


خزایی افزود: استخرهای ذخیره اب کشاورزی، ایجاد نردبان فلزی کالوانیزه و طناب کشی و کابل کشی که مجهز به لاستیک فرسوده خودرو شناور ساختن اجسام از جمله تیوب، قایق پلاستیکی بادی و ... انجام پذیرد چراکه مطابق قانون اثر کوتاهی مالک یا بهره بردار در اجرای عوامل حفاظتی و هشدار دهنده چنانچه خسارت مالی و جانی بر کسی وارد شود مالک مقصر و تمام عواقب آن بر عهده وی می باشد.
انتهای پیم/

منبع: دانا

کلیدواژه: استخرهای ذخیره آب کشاورزی جهاد کشاورزی ایجاد استخر نکات ایمنی رعایت نکات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد اپراتورها بر ایجاد پوشش فیبرنوری پس از صدور مجوز حفاری

براساس قانون بودجه امسال شهرداری‌ها پس از دریافت درخواست اپراتور مورد نظر باید ظرف ۱۵ روز برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند؛ در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور متعهد باید پوشش فیبر نوری را برای تمامی جمعیت شهر فراهم کند و نمی تواند فقط به نقاط برخوردار شهر تمرکز کند.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌و کارها با حضور معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و استاندار خراسان جنوبی، بین شهرداری بیرجند و اپراتور شاتل به عنوان مجری امضا شد.

مهدی روحانی نژاد- معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری- در این مراسم اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اجراست و همه مجوزهای لازم با توجه به سندهای بالا دستی گرفته شده و مجلس شورای اسلامی هم چند مصوبه در این زمینه داشته است.

وی  افزود: از ابتدای دولت سیزدهم انجام کارهای مقدماتی در این زمینه آغاز شده و اپراتورهایی که علاقه‌مند به مشارکت در اجرای این طرح بودند، آمادگی خود را اعلام کرده و مجوز اجرای پروژه در شهرهای مختلف را دریافت کردند.

به گفته روحانی نژاد بر اساس قانون بودجه امسال شهرداری‌ها پس از دریافت درخواست اپراتور مورد نظر بایستی ظرف ۱۵ روز برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور متعهد باید پوشش فیبر نوری را برای تمامی جمعیت شهر فراهم کند و نمی‌تواند فقط به نقاط برخوردار شهر تمرکز کند.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه عقب ماندگی در مقایسه با کشورهای منطقه داریم، باید با همکاری همه دستگاه‌های مربوط زمینه تسریع در انجام آن در شهرهای کشور فراهم شود.

روحانی نژاد افزود علیرغم شروع با تاخیر این پروژه ملی در استان خراسان جنوبی ولیکن در صورت همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری‌ها و باتوجه به توان اپراتورهای منتخب برای استان، این امکان وجود دارد که مراسم اتمام پوشش برای کل استان خیلی زودتر از استان‌های دیگر برگزار شود.

محمد جواد قناعت-استاندار خراسان جنوبی-  نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۳۵۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از اینترنت پر سرعت بهره‌مند شدند. سعی ما در استان این است تا علاوه بر مرکز استان در سایر شهرستان‌ها هم این طرح سریع‌تر اجرایی شود و مردم از آن بهره‌مند شوند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همچنین مصطفی بهی-مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی - بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه شبکه فیبر نوری به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر شامل خیابان‌های اصلی، فرعی و کوچه‌ها اجرا و بستر اتصال ۶۵ هزار پورت برای استفاده مشترکین خانگی و تجاری در بیرجند فراهم می شود.

وی با بیان اینکه اجرای فیبر نوری پیش نیاز هر شهر هوشمند است، گفت: این طرح امکان استفاده شهروندان از اینترنت پرسرعت خانگی و فناوری‌های نوین، ارتقای کیفیت عملکرد و کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه منابع را فراهم می‌کند و ارزش سرمـایه گذاری این طرح در بیرجند، حدود هزار میلیارد ریال است.

مهدی بهترین- شهردار بیرجند- نیز در این مراسم تاکید کرد: تمام توان خود را در راستای ارایه خدمات ارتباطی مطلوب به شهروندان بکار گرفته‌ایم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • صدور پروانه‌های ساختمانی از طریق درگاه ملی مجوز‌ها در صورت عدم رعایت مدت سه ماه
  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • کشف ۵ تن کنسانتره بدون مجوز در آشخانه
  • تعهد اپراتورها بر ایجاد پوشش فیبرنوری پس از صدور مجوز حفاری
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • مصر: راه حل نظامی در «رفح» مردود است
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی