Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک، مقاله‌های پربازدید و مهمترین مجله‌های در پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) با موضوع ابن سینا معرفی شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با اول شهریور، روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک، مقالات پربازدید و مهمترین مجلات با کلیدواژه ابن‌سینا در پایگاه SID معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس، تاکنون ۱۰۱۳ مقاله فارسی با موضوع ابن سینا در نشریه‌های فارسی این مرکز نمایه شده است. مقاله‌های "واژگان سلامت در ادب پارسی"، "درمان دارویی سرطان در منابع طب سنتی ایران" و "داروشناسی و داروسازی در کتاب قانون ابن سینا" مقاله‌هایی هستند که بیشترین بازدید مخاطبان را داشته‌اند.

جدول ۱، مقاله‌های پربازدید با موضوع ابن‌سینا را نشان می‌دهد. مقاله "واژگان سلامت در ادب پارسی" مجله پایش که در حوزه موضوعی پزشکی است، تاکنون بیش از چهار هزار بازدید داشته است. این مقاله، میان رشته‌ای محسوب می‌شود و به همین دلیل در حوزه موضوعی پزشکی در چارک دوم قرار گرفته است. مقاله مذکور، به سیر تاریخی پیدایش کلمات کلیدی  مرتبط با "سلامت" ادبیات پارسی پرداخته و معنا و ریشه واژگان سلامت و تندرستی را روشن کرده است. در آخر نیز به بررسی لغت‌های دیگر در کتاب‌های پزشکی پرداخته و در بخش یافته‌ها، مهم‌ترین واژه‌ها را در کتاب‌های مهم نثر و نظم فارسی معرفی کرده است.

جدول ۲، مهم‌ترین مجله‌های مرتبط با موضوع ابن سینا را نشان می‌دهد. مجله‌های حکمت سینوی (مشکوه النور)، آینه معرفت و خردنامه صدرا، به ترتیب مجله‌هایی هستند که بیشترین تعداد مقاله‌های فارسی با موضوع ابن سینا را منتشر کرده‌اند. بر خلاف، مقاله‌های پربازدید که بیشتر مربوط به حوزه موضوعی پزشکی بود، مجله‌های مرتبط با موضوع ابن‌سینا، در حوزه موضوعی فلسفه و کلام است. به این معنا که محققان بیشتر به این بعد از ابن سینا توجه بیشتری داشته‌اند.

رضا اکبریان از گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، محمد سعیدی مهر از گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس و عین الله خادمی از گروه فلسفه و کلام دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، به ترتیب نویسنده‌هایی هستند که بیشترین تعداد مدارک علمی مرتبط با موضوع ابن سینا را منتشر کرده‌اند.

شکل ۱، اَبرکلمه‌های کلیدی مقاله‌های فارسی با موضوع ابن سینا را نشان می‌دهد. براین اساس، ملاصدرا، نفس، ارسطو و عقل فعال مهم‌ترین موضوع‌های در مقالات مرتبط با ابن‌سینا هستند. کلمات طب سنتی ایران، طب سنتی، تاریخ پزشکی و اخلاق پزشکی نیز مهم‌ترین کلمه‌های کلیدی مرتبط با پزشکی در موضوع ابن سینا هستند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID)، با وجود اینکه ابن‌سینا در عموم مردم به عنوان پزشک بیشتر مطرح است و مردم او را به عنوان پزشک می‌شناسند، اما پژوهشگران بیشتر او را بخاطر فلسفه و کتاب‌های مربوط به حکمت او می‌شناسند و در بیشتر آثارشان از حکمت و فلسفه او یاد می‌کنند. با بررسی کلمه‌های کلیدی مقالات فارسی با موضوع ابن سینا مشخص شد که مقاله‌هایی که بر حوزه موضوعی پزشکی متمرکز هستند به ریشه تاریخی این علم می‌پردازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی SID روز پزشک ابوعلی سینا موضوع ابن سینا مقاله های پربازدید حوزه موضوعی پزشکی ابن سینا مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل ویسی عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: ۱۰ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز شهید سلیمانی شلمچه مستقر خواهند شد.

وی به استقرار هواپیمای بیماربر در منطقه و نقطه گذاری هفت محل برای ایجاد سالن‌های سرد برای رفاه حال زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: نیروهای دانشگاه علوم پزشکی آبادان از پانزدهم مردادماه سال‌جاری با استقرار نیروهای خدمات‌رسان حوزه سلامت آغاز و تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

ویسی با اشاره به اینکه شرایط دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای خدمت به زائران اربعین نسبت به سال گذشته امکانات بیشتر پیش‌بینی کرده است، گفت: نیازهای دارویی و درمانی زائران در مرکز شهید سلیمانی شلمچه تأمین خواهد شد.

به گزارش مهر، بر اساس تقویم رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمشی اربعین حسینی است.

کد خبر 6088180

دیگر خبرها

  • پراید چپ کرد (+ عکس)
  • واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار/ 5 نفر مصدوم شدند
  • واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار پنج مصدوم بر جا گذاشت
  • یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور
  • آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت
  • زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • افتتاح نخستین پایگاه اورژانس بانوان در سیستان و بلوچستان
  • اورژانس بانوان پایگاهی جدید برای خدمت رسانی مضاعف به بانوان
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند