Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@21:34:15 GMT

واردات حداقل 100 هزار تن پنبه در سال

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۹۰۶۷

خبرگزاری آریا-مدیرعامل صندوق پنبه گفت: بنا بر آمار نیاز صنعت نساجی و تولید داخل، حداقل 100 هزار تن پنبه در سال باید وارد شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمد‌حسین کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه گفت: سالانه حداقل 180 هزار تن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است که 70 تا 80 هزار تن آن در داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته او، زراعت پنبه از لحاظ اقتصادی در مقایسه با دیگر کشت‌ها سود آور نیست. به عنوان مثال عملکرد برداشت پنبه در هر هکتار 2.5 تن است که با سیب زمینی و دیگر محصولات قابل قیاس نیست.
کاویانی می‌گوید: قیمت پنبه تابع نرخ‌های جهانی است و به سبب آنکه کشورهای تولیدکننده پنبه به کشاورزان یارانه می‌دهند، نرخ آن در دنیا خیلی بالا نیست.
مدیرعامل صندوق پنبه گفت: ماشین آلات برداشت پنبه بسیار گران است و تعداد ماشین‌های فعلی پاسخگوی این سطح کشت نیست که امیدواریم دولت حمایت‌های لازم در این ارتباط داشته باشد تا کشاورزان بتوانند ماشین آلات مورد نیاز وارد کنند.
پارسال با جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی غلات و پنبه افزایش یافت به طوری که هر کیلو پنبه به 3.8 دلار رسید که به سبب تأمین بخش اعظم نیاز کشور از طریق واردات، قیمت پنبه داخل متأثر از نرخ پنبه خارجی است.
زراعت پنبه در اکثر استان‌ها رقیب جدی دارد به طوری که استان گلستان به عنوان مهم‌ترین استان تولیدکننده پنبه، زراعت شالی مهم‌ترین رقیب این محصول است. در حالی که آمارها نشان می‌دهد که تا قبل از واردات پنبه از سال 82، سطح کشت شالی در مقایسه با پنبه کم بود که بعد از واردات، سطح زیرکشت پنبه به زراعت‌های دیگر اختصاص یافت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واردات هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۹۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این همایش با اشاره به رکورد شکنی برداشت بیش از ۷ تن پنبه در هر هکتار گفت: سال‌های گذشته ۲ رقم پنبه داشتیم، اما اکنون ۱۴ رقم تجاری داریم که ارقام زودرس هستند و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت آنهاست.

قربانی افزود: کشورمان به سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن وش پنبه برای صنایع مختلف نیاز دارد.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این همایش از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در استان خبر داد.

در این همایش از جدیدترین دستگاه کارنده پنبه که با توان تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است رونمایی شد.

سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت پنبه می‌رود که یک پنجم تولید کشور از این سطح برداشت می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • چه پوششی مناسب افرادیست که حساسیت فصلی دارند؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • اختصاص ۱۱۵۰هکتار از مزارع قزوین به کشت چغندرقند
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید