Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «چرا نمی‌توانیم منتظر بمانیم؟» نوشته مارتین لوتر کینگ به‌تازگی با ترجمه عبدالکریم حسین‌زاده توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب که نسخه اصلی آن سال ۱۹۶۴ توسط انتشارات هارپر و راو در نیویورک منتشر شده، گزارش و تحلیل‌های مارتین لوتر کینگ مبارز سیاه‌پوست آمریکایی درباره کسانی است که تحت تبعیض بوده‌اند و برای کسانی نوشته شده که تحت تبعیض‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوتر کینگ در «چرا نمی‌توانیم منتظر بمانیم؟» تاریخ تبعیض و مبارزه با تبعیض را نوشته است. بخش مهمی از نوشته‌هایش هم درباره مبارزات آزادی‌خواهانه در بیرمنگام است.

کوتاه ماجرا این‌که سال ۱۹۶۳ تبعیض و تفکیکِ نژادی در بیرمنگام بیداد می‌کرد و از هر شهر دیگری بدتر بود. هرچه حقوق شهروندی بیشتر مطالبه می‌شد مأموران دولتیِ تفکیک‏‌طلب با خشم و نفرت بیشتری به سرکوب می‌پرداختند و کسانی که از تبعیض بهره‌مند بودند بیشتر در تبعیض همکاری می‌کردند. با وجود این، هر روز که می‌گذشت صدها شهروند به صف مبارزان علیه تبعیض می‌پیوستند.

مردم در راهپیماییِ موسوم به «آزادی»؛ به رهبری دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور، ازجمله خواهان براندازی تفکیک نژادیِ بی‌‏رحمانه و تبعیضِ ساختاری در بیرمنگام بودند و نیز خواهانِ حق رأی و شغل و امکان راه‌یابی همه بچه‌ها با هر رنگ پوستی به مدارس دولتی. مبارزان یک‌صدا می‌خواندند: «هیچ‌چیز جلودارمان نخواهد بود.» در ادامه این‌اتفاقات، مارتین لوتر کینگ به زندان افتاد و همان‌جا به نگارش دیدگاهش درباره استراتژی صلح‌آمیز و بدون خشونت پرداخت. این نامه که به «نامه از زندان بیرمنگام» معروف شده بخشی از کتاب «چرا نمی‌توانیم منتظر بمانیم؟» است.

«نامه از زندان بیرمنگام» در واقع پاسخی به برخی از کشیشان سفیدپوست بیرمنگامی است که مارتین لوتر کینگ را فتنه‌گرِ خارجی خوانده و از او انتقاد کرده بودند. یکی از مسائلی که او در این‌نامه تشریح کرده، این است که چه‌طور می‌توان از خشونت‌پرهیزی، یا به قول خودش «شمشیری که شفا می‌بخشد»، همچون ابزاری قدرتمند برای ایجاد دگرگونی در نظام‏‌هایی بهره گرفت که برای تعدی به حقوق مردم طراحی شده‌اند.

کتاب «چرا نمی‌توانیم منتظر بمانیم؟» ۸ فصل دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت‌اند از:

«انقلاب سیاهان - چرا در سال ۱۹۶۳؟»، «شمشیر شفابخش»، «بیرمنگام بول کانر»، «روزی نو در بیرمنگام»، «نامه از زندان بیرمنگام»، «سفید و سیاه با هم»، «تابستان ناخرسندی‌ ما» و «روزهای پیش رو».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

در بیانیه‌تان گفته‌اید که اقدامات ما گرچه صلح‌آمیزند اما باید محکوم شوند زیرا به خشونت می‌انجامند. اما آیا این گفته منطقی است؟ مانند این نیست که فرد مال‌باخته‌ای را محکوم کنید زیرا پول داشتنش موجب ارتکاب عمل پلید سرقت شده است؟ مانند این نیست که سقراط را محکوم کنیدبه این سبب که تعهد تزلزل‌ناپذیرش به حقیقت و پرسش‌های فلسفی او موجب شد مردم گمراه به سرکشیدن جام شوکرانش وادار کنند؟ مانند این نیست که مسیح را محکوم کنید به این سبب که خداشناسی بی‌نظیر و سرسپردگی پایان‌ناپذیرش به اراده خداوند منجر به عمل شوم تصلیب شد؟ باید این را بفهمیم که بازداشتن فردی از تلاش برای دستیابی به حقوق اساسی‌اش به این دلیل که ممکن است به خشونت بیانجامد کاری نادرست است، و دادگاه‌های فدرال نیز همواره بر این موضوع صحه گذاشته‌اند. جامعه باید مال‌باخته را حمایت کند و سارق را مجازات.

همچنین امید داشتم که سفیدهای میانه‌رو افسانه زمان مناسب برای پیکار در راه آزادی را باور نکنند. چندی پیش نامه‌ای از یک برادر سفیدپوست در تگزاس به دستم رسید. او چنین نوشته است: «تمام مسیحیان می‌دانند که مردم رنگین‌پوست سرانجام به حقوق برابر دست خواهند یافت، اما به نظر می‌آید شما بیش از حد برای رسیدن به این هدف مقدس عجله دارید. نزدیک به دو هزار سال طول کشید تا مسیحیت به آنچه امروز دارد برسد. زمان می‌برد تا آموزه‌های مسیح در زمین اجرا شوند.» چنین نگرشی از یک کج‌فهمی فاجعه‌بار درباره زمان ریشه می‌گیرد، از این باور عجیب و نامعقول که در خود گذر زمان چیزی وجود دارد که ناگزیر همه بدی‌ها را پاک خواهد کرد. اما در حقیقت، زمان در ذات خود خنثی است؛ می‌توان از آن در مسیر سازندگی یا مسیر تخریب استفاده کرد.

این‌کتاب با ۱۸۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5570616 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مارتین لوتر کینگ ترجمه نشر نو تبعیض نژادی ایالات متحده امریکا معرفی کتاب کیومرث عباسی قصری کتاب و کتابخوانی تازه های نشر حوزه هنری خبر درگذشت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انتشارات کتاب نیستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محرم 1401 عاشورا بازی های رایانه ای انتشارات سوره مهر نشر افق مارتین لوتر کینگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد پیرامون سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه و جنایت رخ داده در فلسطین اشغالی به روسای دانشگاههای آمریکا نامه نوشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، مسعود میرزایی شهرابی در این نامه‌ نوشته است: دانشگاه‌های ایران اسلامی به عنوان حافظان آموزش عالی و آزاداندیشی، باید به عنوان سنگری برای تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها عمل کنند.

وی افزود:در دانشگاه فردوسی مشهد، عمیقاً احساس می‌کنیم که باید نگرانی خود را نسبت به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه و به طور مشخص تر، اقدامات و سیاست‌های بی‌رحمانه اسرائیل ابراز کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهارکرد: اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده است، عمیقاً نگران کننده است؛ این نه تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی‌ ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می شود.

میرزایی شهرابی ادامه داد:با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه، از جمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ما است که اقداماتی را که حقوق بشر را نقض می کند، محکوم کنیم، و در مورد این نگرانی‌های فوری و حیاتی جهانی، گفت‌و‌گوی باز را تشویق کنیم.

وی در این نامه آورده است: به عنوان آموزگاران، ما باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای تحقیق انتقادی و حمایت [از آرمان‌ صلح و عدالت] هستند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ما از همه دست اندرکاران می خواهیم که قاطعانه از این اصول حمایت کنند، تا بر تعهد خود نسبت به آزادی اندیشه و کرامت انسانی مجدداً تاکید کنیم.

گفتنی است؛ از زمان شروع اعتراض ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاههای آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود 550 نفر دستگیر شده اند؛این اعتراض ها در پی حمایت های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر 2023 و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد / فیلم
  • مارتین لوتر کینگ و خشونت