Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس نظرات کارشناسان از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف شهردار مشهد طی یک سال اخیر عدم برنامه‌ریزی برای حاشیه شهر مشهد، عدم شفافیت هزینه‌های فرهنگی در چهره و باطن شهر و عدم انتشار گزارش عملکرد اقدامات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ اواخر مرداد ماه سال گذشته بود که «سید عبدالله ارجایی» با کسب ۹ رای از مجموع ۱۵ عضو ششمین دوره شورای اسلامی مشه، به عنوان شهردار منتخب شورا برای این کلانشهر، به وزارت کشور معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار مشهد هنگام ارائه برنامه‌های خود تاکید کرده بود: «بسته سیاستی شورای ششم با رویکرد مردمی، تعاملی و ظرفیت محور ارائه شده است و اصلی‌ترین بازوی آن برای اداره مدیریت شهری شهرداری است و رویکرد برنامه و ادغام همزمان می‌تواند مشهد را تبدیل به جهان شهر برکت کند؛ نگاه مردمی، علمی بودن و جهادی بودن رویکرد تحول شهر مشهد است، ملاک باید نظر مردم باشد. فعالیت‌ها سلیقه‌ای نباشد و مبنای علمی داشته باشد و باید در ادغامی جهادی و آینده‌نگر و با بصیرت کامل به اجرای برنامه‌ها بپردازیم».

با گذشت یک سال از فعالیت شهردار مشهد نشستی با حضور کارشناسان مدیریت شهری پیرامون فعالیت‌های انجام شده برای تحقق برنامه‌ها و اهداف مورد نظر خود در پایتخت مذهبی ایران، و بررسی عملکرد شهردار مشهد در حوزه های مختلف از جمله اقدامات فرهنگی، حاشیه شهر و حوزه عمرانی در پایگاه خبری تحلیلی صبح توس برگزار شد.

 

 

عیسی شریعتی. کنشگر رسانه و کارشناس حقوقی و مدیریت شهری در این نشست اظهار داشت: به این دوره اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم نمی‌توان عملکرد دوره گذشته را نادیده گرفت که چه افرادی بودند، چه کارهایی انجام دادند و موارد مثبت و منفی آنها چه بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص بار مالی و بودجه ای که دوره قبل مدیریت شهری مشهد بر اساس مصوبات مختلف تحمیل کرده بود هیچ شکی نیست و اینکه این موارد را در توان شورا و شهردار منتخب خود می دیدند یک بحث است و یا اینکه حرکات پوپولیستی در آخر دوره بوده یک بحث دیگری است.

این  کارشناس حقوقی و مدیریت شهری با بیان اینکه دوره گذشته علیرغم اینکه به شهردار سابق مشهد نقد داشتیم ولی عملکرد خوبی داشت و یک سال آخر برای دوره فعلی بار مالی بر جای گذاشت، تصریح کرد: اجاره نشینی میز و صندلی ها یکی از مشکلات نظام دموکراسی کشور است و عملکرد در این حوزه به تخصص، تقوا و تدین افراد بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه انتقادات در دوره جدید زیاد بود چون مردم از وضعیت خسته شده بودند و یک تحول چشمگیری انتظار داشتند ولی در عمل ما چیزی از دوره فعلی ندیده ایم، اذعان کرد: در توسعه افقی شهر باید این را مد نظر قرار دهیم، شهر یک ماکت نیست که نقطه ای را مرکز شهر قرار دهیم و از یک سمت بکشیم یا رها کنیم.

 

 توسعه افقی شهر مشهد خطرناک و هزینه بر است

شریعتی با اشاره به اینکه خانه و خیابان تنها در توسعه شهر مهم نیست بلکه تامین آب، برق، گاز و زیرساخت های شهری و عدم ساخت حاشیه در توسعه شهر حائز اهمیت است، عنوان کرد: توسعه افقی شهر واقعاً خطرناک و هزینه بر است و هیچ چیز مانند امکانات ثابت دادن به حاشیه شهر نظیر ساخت بیمارستان، سینما، مجوزهای ساخت هوایی و... موجب آسیب زدن به شهر نمی شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مطالب مرتبط با حاشیه شهر پیوند با مطالب عمرانی دارد و دادن امکانات ثابت به حاشیه شهر باعث رشد بی ضابطه می شود و این می تواند برای شهر مشکلات محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و... داشته باشد، تشریح کرد: حاشیه شهر به مانند یک بمب است که با کوچکترین مخاطره زلزله و رانش زمین که دور از ذهن نیست این بمب می تواند منفجر شود.

 

 

این کارشناس مدیریت شهری با تاکید بر اینکه شهردار فعلی مشهد نسبت به حاشیه شهر برنامه ای ندارد و بنده عملکرد مثبتی در این خصوص به جز واگذاری برخی از مینی بوس‌های حمل و نقل شهری ندیده ام، بیان کرد: نیاز به یک تغییر نگرش داریم تا بتوانیم مشکلاتی که در چندین دوره مدیریت شهری انباشته شده را برطرف کنیم.

 

عدم برگزاری حتی یک نشست خبری طی یک سال توسط معاونت فرهنگی شهرداری مشهد

وی همچنین تاکید کرد: کار خوب در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد به بدترین شکل ممکن انجام می شود برخی در این معاونت دم از نبود بودجه می زنند  یک نشست خبری در این یک سال توسط معاونت فرهنگی برگزار نشده که بدانیم چه اقداماتی در حوزه انجام شده است.

شریعتی با بیان اینکه یکی از نکات عجیب که در مورد شهردار مشهد می توان نام برد انتصابات است که فوق العاده بد عمل شد، ابراز کرد: هیچ مسئولی را پیدا نمی کنید که انتصابات افتضاح تحمیلی داشته باشد و از انواع جاهای مختلف فشار وارد شود ولی آن نفر را حفظ کند و یا در جای دیگر به آن مسئولیت دهد و هیچ شخصی مثل آقای ارجاعی که پای انتصابات اشتباه خود ایستاده باشد نداریم.

 

 

مجتبی محمدی، فعال فرهنگی و رسانه و مدیریت شهری در ادامه این میزگرد با بیان اینکه در خصوص شهردار و حوزه مدیریت شهری هر شخصی را که بخواهیم بررسی کنیم همان لحظه شخص را نباید بررسی کنیم بلکه شخص و شهر یک گذشته دارند، اظهار داشت: مدیریت قبلی شهر داشتیم که یکسری هزینه هایی برای مدیریت جدید تحمیل کرد و مدیر فعلی شهر یک گذشته ای در مدیریت اجرایی دارد و مبتنی بر این برای جایگاه فعلی انتخاب شده است و این اقدامات مثبت و منفی باید قضاوت صورت گیرد و ما هم منکر اقدامات مثبت مدیریت شهری نیستیم.

وی افزود: مطالبات بسیار زیاد پیمانکاران یکی از علت های اصلی تحرک کمتر در حوزه عمران شهری است و کارهای عمرانی در این یک سال تنها به افتتاح مجدد بیشتر پروژه های دوره قبل بود و عملیات عمرانی جذابی در این دوره ندیده ایم.

محمدی خاطرنشان کرد: انتقال پادگان ارتش به خارج از شهر مشهد یک اقدام مثبت برای مدیریت شهری بود ولی باید آن طرف ماجرا که شهردار فعلی یک میوه 17 ساله را برداشت کرد را هم مورد توجه قرار داد و اگر این همکاری در مدیریت های شهری گذشته هم بود این بازگشایی ها زودتر انجام می شد.

 

شهرداری مشهد ۸ ماه بدون معاون شهرسازی اداره شد

این فعال فرهنگی، رسانه و مدیریت شهری با اشاره به اینکه شهرداری مشهد 8 ماه معاون شهرسازی نداشت و این به معنای حرکت پر سرعت یک قطار بدون راننده است و حتی سرپرست هم نداشت و پاسخگوی مراجعات هم نبود، تصریح کرد: باید اسم انقلابی را از آقای ارجاعی بگیریم چون انقلابی وقتی وارد جایگاهی می شود تحول ایجاد می کند ولی آیا شهردار فعلی تحولی در این جایگاه ایجاد کرد؟

وی همچنین ادامه داد: در حوزه عمران باید آقای ارجاعی، شهردار مشهد باشد آیا شهردار مشهد اساسنامه سازمان عمران و بازآفرینی را مطالعه کرده است طبق این اساسنامه اهم وظایف را شامل مدیریت تهیه و اجرای طرحهای موضوعی و موضعی، بازآفرینی فضاهای شهری مبتنی بر طرح های جامع و تفصیلی است که در این خصوص هیچ گزارش عملکردی وجود ندارد.

 

 

محمدی با بیان اینکه حفظ و بهره گیری از ظرفیت های کاربردی، اجتماعی، محیطی و محدوده های تاریخی و فرهنگی شهر از دیگر وظایف شهردار است که در این خصوص هم هیچ گزارش عملکردی منتشر نشده است، اذعان کرد: حمایت از ساخت و تولید مسکن اجتماعی متناسب با هویت شهری در محله های هدف نیز از دیگر وظایف شهردار است ولی عملکردی در این خصوص وجود ندارد.

 

اثری از تحقق وعده های شهردار و شورای شهر مشهد نیست

وی با اشاره به اینکه شهردار وعده هایی در زمان انتصاب داده که هیچ اثری از این وعده ها وجود ندارد و بر اساس این وعده ها رأی از شورای شهر گرفت، عنوان کرد: اینکه شهر به سمت بیابان کشیده شود هیچ دفاعیه علمی ندارد و نباید تنها بر مبنای شعار به دنبال گسترش شهر و مرکزیت قرار دادن حرم باشیم و باید در این خصوص تمام جوانب مد نظر قرار گیرد.

این فعال فرهنگی، رسانه و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه بسیاری از خانه های حاشیه شهر مهندس ناظر، پایان کار و مهندس معمار ندارد و خانه 25 متری در 4 طبقه در حاشیه شهر ساخته می شود، تشریح کرد: مهمترین پروژه عمرانی در حوزه حمل و نقل، مترو، اتوبوس و ترافیک شهر است و برخی از کوچه های شهر مشهد بیش از 30 سال است که آسفالت نیست.

وی با بیان اینکه مردم زمانی امیدوار می شوند که برای آنها کاری صورت گیرد اینکه برخی از کوچه ها پروژه عمرانی دارد ولی استفاده نمی شود این باعث نارضایتی مردم می شود، تاکید کرد: برخی معتقد هستند که ساختمان های شهرداری در برخی از مناطق نمی توانند تاییدیه مهندسی دریافت کنند.

محمدی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در بسیاری از نقاط شهر و به خصوص حاشیه شهر اتفاق افتاده که اگر زلزله ای رخ دهد مطمئناً حوادث غیرقابل جبرانی رخ خواهد داد، بیان کرد: کوچه پس کوچه های برخی از نقاط شهر حتی قابلیت رد شدن آمبولانس ندارند و این نقاط باید بازآفرینی و بازسازی شوند و برای آن برنامه داشت.

 

نظارتی بر ساخت و ساز حاشیه شهر مشهد نیست

این فعال فرهنگی، رسانه و مدیریت شهری با تاکید بر اینکه افزایش سهم حاشیه شهر در بودجه 1401 هم انتقاداتی به آن وارد است، افزود: بخشی از این افزایش مرتبط با بهشت رضا برای ساخت آلاچیق و قبور خانوادگی است که این بودجه را مرتبط با حاشیه شهر اعلام کرده اند و این چه منفعتی برای مردم دارد و اینکه چهار المان در حاشیه شهر گذاشته شود چه منفعت و نکته مثبتی برای مردم حاشیه شهر دارد.

وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال 1401 بالغ بر هزار میلیارد تومان بود و باید از مردم سوال شود که چه اتفاق فرهنگی در سطح شهر رخ داده است، اظهار داشت: بنده بنر، شرشره و پرچم بستن را کار فرهنگی نمی دانم و حتی همین اتفاق هم در این مدیریت شهری رخ نداد.

 

 

محمدی ادامه داد: مردم شهر مشهد به دنبال دیده شدن در تهران نیستند ولی چرا تنها یک شخص خاص مطرح می شود و ادعا دارند که در برنامه رسانه ملی تنها یک و نیم میلیون تومان هزینه کردند در صورتی که در یک پایگاه خبری تحلیلی شهری باید 5 میلیون تومان هزینه کنید.

 

در بخش رسانه شهرداری مشهد فرهنگ سازی عمیق انجام نشده است

وی با تاکید بر اینکه فرهنگسرای سطح شهر هیچ نشانی از فرهنگسرا ندارند و برخی از این فرهنگسراها آن کاربردی که باید داشته باشند را ندارند و حتی همسایه های این اماکن از آن نفع نمی برند، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در سطح جامعه رخ می دهد تبدیل به فرهنگ می شود و کارهای فرهنگی در مناطق مختلف انجام می شود باید متفاوت باشد مثلاً برنامه فرهنگی حاشیه شهر با منطقه هاشمیه متفاوت باشد.

این فعال فرهنگی، رسانه و مدیریت شهری با بیان اینکه تهاجمات فرهنگی و مشهد هراسی در عرصه های مختلف انجام می شود ولی سوال این است که عملکرد مدیریت شهری با ایجاد معاونت فرهنگی و بودجه هزار میلیاردی چه بوده است، تصریح کرد: فضای سایبری ضربات زیادی به هویت مشهد وارد می کند ولی شهرداری برای کاهش این ضربات چه کاری انجام داده است.

وی افزود: در رسانه شهرداری مشهد هیچ کار فرهنگی و فرهنگ سازی انجام نشده است و رسانه های شهرداری که باید برای فرهنگ سازی حوزه شهری باشد به مسائل دیگر می پردازد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: رسانه و مدیریت شهری فعال فرهنگی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد شهردار مشهد فرهنگ سازی فرهنگی شهر حاشیه شهر شهر مشهد وعده ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۱۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد گفت: امام اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز هفتم اردیبهشت در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق، اظهارکرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این مورد توجه قرار می‌گیرد که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما مهمتر از همه، اراده قوی و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی که حکام آن‌ها افراد دست‌نشانده، سرسپرده و بی‌لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند را شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشسته‌اند، بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان‌داری می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان، خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید اما پیش از این‌ها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی‌ها هرگز در فتح‌المبین و خیبر عقب‌نشینی نمی‌کنند.

علم‌الهدی ادامه داد: یک عده افراد کوته‌فکر بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست. اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده‌ایم، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد، تهران، تبریز، قم و اصفهان تکرار شود. امام اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی‌گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت‌گیری‌های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری‌مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

علم‌الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری‌مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست، بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان‌داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه‌ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ شود.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی‌شود، زیرا جهت‌گیری انقلاب در جامعه ما با میدان‌داری مردم محقق می‌شود.

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه دهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • ثبت ۱۵ دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان