Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین عمل IVF (آی‌وی‌اف) موفق در همدان سال ۷۹ اولین توسط مرضیه فریمانی انجام شد. - اخبار استانها -

به گزارش تسنیم از همدان ، اول شهریور ماه، هم‌زمان با زادروز بوعلی سینا، پزشک ایرانی است که به پاس جان‌فشانی‌های ارزشمند وی در تقویم این روز به نام روز پزشک ثبت شده است.

 روز پزشک یادآور رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی‌های پزشکان متعهدی است که در کارزار کرونا جامه خدمت پوشیدند و تلاش کردند رخت تندرستی به تن آسیب دیدگان و مبتلایان کرونا بپوشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشکی یک دانش کاربردی است که هدف آن حفظ و ارتقا تندرستی، درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب‌دیدگان است.

تلاش بشر برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌ها از دوران پیش از باستان وجود داشته و در دوران باستان نیز در کنار مذهب و گاه به عنوان بخشی از آن وجود داشته است.

روز پزشک بهانه‌ای شد تا یادی کنیم از پزشکان ارزشمند شهرمان که سال‌ها در راه مداوای بیماران کوشیدند و در شرایط سخت مانند روزهای کرونایی در کنار بیماران ماندند و خدمات رسانی کردند.

به مناسبت روز پزشک، به سراغ یکی از پزشکان همدان که سال‌ها در رشته نازایی به مردم خدمات‌رسانی کرده است، رفتیم و به گفت‌و‌گو نشستیم. دکتر مرضیه فریمانی، از پزشکان با سابقه همدانی است که بسیاری از زوجین نابارور همدان با کمک این پزشک متخصص به آرزوی شیرین فرزند آوری رسیده‌اند.

این پزشک با بیان اینکه اهل مشهد هستم، اظهار داشت: تحصیلات ابتدایی دبیرستان و دانشگاهی را در شهر مشهد طی کردم و در سال 67 به واسطه تعهد خدمت همسرم به دانشگاه به همدان آمدم.

فریمانی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی ایران رشته نازایی را گذراندم، تصریح کرد: از سال 78 در رشته تخصصی نازایی فعالیت خود را آغاز کردم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه در سال 79، افتخار تولد اولین نوزادان حاصل از آی وی اف رادر همدان را به همراه تیم ناباروری دانشگاه علوم پزشکی را داشتم، عنوان کرد: نتیجه این عمل بارداری سه قلویی بود.

فریمانی افزود: در سال 84 هم برای اولین بار در استان تولد نوزاد حاصل درمان ناباروری به روش نوین IVM را انجام دادیم که در آن زمان بعد از یزد دومین تولد زنده در کشور بود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سال‌ها در مرکز ناباوری همدان فعالیت کردم و در زمینه روش‌های مختلف ناباروری تحقیقات مختلفی کردیم که برخی از آن کشوری و جهانی شد.

این متخصص نازایی با بیان اینکه سال 97، مرکز ناباروری امید را تاسیس کردم، تصریح کرد: این مرکز را با علاقه شخصی خودم تاسیس کردم و خوشبختانه مورد اقبال مردم قرار گرفت.

فریمانی افزود: باعث مباهات تیم ناباروری امید است که بیماران از استان‌های دور دست و حتی کشورهای خارجی با اطمینان برای دریافت خدمات نازایی به همدان مراجعه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه پزشکی یک رشته بسیار سخت است، گفت: هیچ وقت انسان در این رشته فارغ‌التحصیل نمی‌شود و مدام باید به علم آموزی خود ادامه دهیم.شغل ما یک کار تمام وقت است و تعطیلی نداریم، اظهار داشت: حتی در مهمانی‌ها و جمع دوستان هم از ما سوالات پزشکی پرسیده می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه در پزشکی هر روز امتحان می‌شویم، تصریح کرد: باید پیوسته در حال مطالعه و بروز رسانی علم خود باشیم.

فریمانی با بیان اینکه حرفه پزشکی همانند لباس آن، یک شغل تمیز و مقدس است، اظهار داشت: عموم پزشکان شخصیت‌های علمی و دلسوز و مورد اعتماد و وثوق مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه این روزها شاهد مهاجرت پزشکان کشورمان به کشورهای خارجی هستیم، گفت: اگر ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی را بدون توجه به امکانات آموزشی و بازار کار، افزایش دهیم، بدون شک خروجی و کارآمدی خوبی نخواهد داشت.

این متخصص نازایی با تاکید بر اینکه پزشکان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند، اظهار داشت: یک پزشک از ابتدا پزشک زاده نمی‌شود و برای رسیدن به این رشته باید پروسه طولانی را طی کند.

فریمانی با بیان اینکه پزشکان در بعضی اوقات حتی ساعت‌های طولانی بیرون از منزل هستند و من هم از این امر مستثنی نیستم، تصریح کرد: با توجه به اینکه خانواده شرایط را درک می‌کند و خوشبختانه مشکلی وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه سه فرزند دارم و در 23 سالگی و دوران دانشجویی مادر شدم، عنوان کرد: هیچ یک از فرزندانم وارد رشته تجربی و پزشکی نشدند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه تحمل سختی‌ها و ادامه کار، با نتیجه گرفتن زوجین نابارور از درمان و لبخند رضایت آنان برای تیم درمان نیز آنچنان انگیزه و رضایت شغلی حاصل می‌شود که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست‌.

  اولین نوزادان حاصل از آی وی اف دانشجو است

فریمانی با اشاره به اینکه نخستین نوزادانی که از طریق آی وی اف متولد شدند، اکنون بزرگ شده و دانشجو هستند، گفت: دیدن این بچه‌ها برایم بزرگترین لذت است.

وی از افزایش آمار ناباروری خبر داد و اظهار داشت: مهم‌ترین علت این امر، اقدام دیرهنگام زوجین برای فرزند آوری است.

این متخصص نازایی با تاکید بر اینکه بسیاری از جوانان به خاطرشرایط بغرنج اقتصادی و عدم امکانات شغلی مناسب، از ازدواج و فرزند آوری امتناع می‌کنند، گفت: بارداری در سنین بالا خطرات زیادی برای مادر و جنین به دنبال دارد.

فریمانی با بیان اینکه تخمک در سنین کمتر از 30 سال باروری بسیار بالایی دارد، گفت: باید برای زوجین و خانم‌هایی که شرایط و یا تمایل به فرزندآوری زودهنگام ندارند برای فریز کردن تخمک یا جنین فرهنگ‌سازی شود، چراکه می‌توانند با فریز کردن جنین یا تخمک‌های خود در سنین پایین، شانس و قدرت باروری خود را حفظ کنند.

این متخصص زنان و نازایی با تاکید بر اینکه برای کمک به بارداری زوجین سن بالای 42 سال‌، پیشنهاد استفاده از تخمک اهدایی داده می‌شود، تصریح کرد: تشویق به فرهنگ اهدای تخمک در میان خانواده ها در جهت تداوم بعضی زندگی‌ها و خوشحالی خانواده‌ها باشد.

انتهای پیام/743/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روز پزشک آی وی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۱۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟

یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: علت فوت پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی در دست بررسی است و شایعات در فضای مجازی صحت ندارد.

او ادامه داد: دکتر فرزانه اکبری پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارم اردیبهشت در جهرم به خاک سپرده شده است و پزشکی قانونی علت فوت او را محرمانه به اطلاع خانواده اش خواهد رساند. 

او همسر دکتر فرید شهریور فوق تخصص چشم بود که هفته پیش درگذشت.

در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر مصرف مشروبات الکی تقلبی و مسمومیت ۲۹ پزشک در جهرم در یک میهمانی منتشر شده است که تاکنون هیچ منبع موثقی این خبر را تایید نکرده است‌. 
در این خبر آمده است که چند پزشک، کلیه خود را از دست داده اند و چند پزشک هم در کما هستند‌.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم بستری بودن پزشکانی تحت این عنوان را نیز تایید نکردند.

امروز هم برخی رسانه ها در فضای مجازی از دستگیری عوامل فروش مشروبات الکی تقلبی در جهرم خبر دادند که پلیس هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

منبع: صدا و سیما

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • نخستین نمایشگاه کار استان همدان برگزار می‌شود
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود