Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@22:07:08 GMT

آینده شهرهای هوشمند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۱۱۴۹

آینده شهرهای هوشمند

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان می‌کوشند قابلیت‌های هوشمند را در مناطق افزایش دهند و مزایای بیشمار آن را برای شهرها و شهرنشینان به ارمغان بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند دهه گذشته تجهیزات تکنولوژیک زندگی مردم سراسر جهان را فرا گرفته و به تسهیل آن کمک زیادی کرده است. به عنوان مثال، وجود تلفن‌های همراه هوشمند از مهم‌ترین ابزارهای تکنولوژیک به شمار می‌رود که حتی نیاز کاربران را برای حضور در فروشگاه‌ها جهت خرید اقلام مورد نظر خود به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، ابزارهای هوشمندی مانند سیستم‌های روشنایی مجهز به سنسورهای دیجیتالی مزایای بیشماری برای شهرها در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش مصرف انرژی شهری و به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده اشاره کرد. در همین راستا، مدیران همواره در تلاش هستند خدمات هوشمند را در شهرهای خود گسترش دهند و در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود آینده این شهرها بسیار متفاوت با امروز باشد.

حمل‌ونقل هوشمند

فناوری‌های هوشمندی که قدرتمندتر از ابزارهای امروز به کاهش ترافیک شهری و هزینه نظارت بر پارک، سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل چندمنظوره و علائم رانندگی هوشمند کمک کند، آینده شهرهای هوشمند را از آن خود خواهد کرد. به عنوان مثال، زمانی که پارک وسایل نقلیه شهری هوشمند شود، آن‌گاه مردم زمان کم‌تری را صرف جست‌وجوی یافتن محل پارک خواهند کرد یا مثلاً، علائم راهنمایی و رانندگی هوشمند می‌تواند به کاهش جریان ترافیک کمک کند که این امر به سهم خود در کاهش حوادث خیابانی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

ابزارهای هوشمند اینترنت اشیا

ابزارهای اینترنت اشیا همه چیز را در یک شهر هوشمند به هم پیوند می‌دهد. سنسورهای دیجیتالی داده‌هایی ارائه می‌دهد که به بهبود عملکرد شهرها کمک زیادی می‌کند. شهرهای هوشمند آینده از ابزارهای اینترنت اشیای پیشرفته‌تری نسبت به امروز برخوردار خواهد بود که این امر می‌تواند به مدیریت بهتر شهرها منجر شود. به عنوان مثال، سطل‌های زباله مجهز به سنسورهای دیجیتالی می‌تواند زمان واقعی پر شدن آن‌ها را مشخص کند و از این طریق، مزایای بیشماری نظیر ذخیره زمان مربوط به تردد جهت جمع‌آوری پسماندها را برای کارگران شهرداری در پی داشته باشد.

زیرساخت‌های هوشمند

رویکردهای هوشمند فناوری- محور آینده شهرها را از آن خود خواهد کرد و به ایجاد مناطقی منجر خواهد شد که کمترین نیاز را به بازسازی یا حفظ داشته باشد. در واقع، زیرساخت‌های شهری در آینده هوشمندتر از امروز خواهد شد و سنسورهای دیجیتالی مسئولیت انتقال اطلاعات در مورد عملکرد آن‌ها را به مرکز پردازش داده‌ها به عهده خواهد داشت که این امر نظارت بر مشکلات به وجود آمده در آن‌ها را در زمان واقعی در پی خواهد داشت. مدیران شهری در آینده قادر خواهند بود بهتر به تجزیه و تحلیل داده‌ها در مورد زیرساخت‌ها بپردازند و از این طریق به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کنند.

انرژی هوشمند

ترویج استفاده از پنل‌های خورشیدی، خودروهای الکتریکی، سخت‌افزارهای هوشمند و نرم‌افزارهای مختلف از مهم‌ترین گرایش‌های شهری تا چند دهه آینده خواهد بود. علاوه بر این، سازه‌ها و خانه‌های مسکونی از انرژی تجدیدپذیر بهره بیشتری خواهد گرفت که این رویداد می‌تواند هزینه‌های ساکنان آن‌ها را از جنبه‌های مختلف به حداقل برساند، ضمن این‌که رفاه جسمی و روانی را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

کد خبر 598703

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کشورهای جهان کلانشهرهای جهان شهر هوشمند هوشمند سازي شهرها حمل و نقل هوشمند انرژی هوشمند بهبود زیرساخت های شهری اینترنت اشیاء شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۱۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است

ایسنا/فارس مسئولان مدیریت شهری شیراز از تلاش برای بهره‌برداری از خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده خبر دادند. آن‌ها همچنین کمبود واگن را به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل در راه احداث خطوط مترو مطرح می‌کنند.

در ادامه سلسله بازدیدهای شبانه مدیریت شهری شیراز به‌همراه اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس امشب، ۸ اردیبهشت ماه از پروژه ایستگاه مترو آزادی بازدید شد.

این ایستگاه مربوط به دومین فاز از خط ۲ مترو است که در حاشیه پارک آزادی شیراز احداث می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: قرار است حفاری مکانیزه تا کلبه سعدی ادامه پیدا کرده و قطار شهری تا آن نقطه پیش برود که پیمانکار قرارگاه با تمام انرژی و قدرت پیش می‌برد تا در تابستان ۱۴۰۴ تونل تا کلبه سعدی تمام شده باشد و بتوانیم یک سال بعد آن، ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم. اما مشکل اصلی در حال حاضر کمبود واگن است.

امیر یقطین در خصوص پایانه فضیلت نیز گفت: به‌دلیل اینکه تونل فضیلت از محله سعدی به خرامه مسافر می‌برد و می‌آورد، حس کردیم که نیاز است یک ایستگاه به آن نقطه اضافه شود که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، این ایستگاه دیده نشده است اما تصمیم داریم از بودجه‌های شهرداری این ایستگاه را بسازیم. البته این طرح فعلا در این مرحله از کارها جایی ندارد ولی قطعا در آینده ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه در بردارد، افزود: البته با توجه به بومی‌سازی بعضی هزینه‌ها، برای هر یک کیلومتر بدون در نظر گرفتن ناوگان، عددی بین ۲ تا ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان لازم داریم تا بتوانیم ایستگاه‌ها را بسازیم که برای این قسمت که ۵ کیلومتر است، چیزی حدود ۱۳ هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز داریم.

یقطین در خصوص قیمت واگن‌ها نیز گفت: قیمت هر واگن چیزی حدود یک میلیون و صد هزار یورو قیمت دارد و تهیه ۵ واگن که یک رام را تشکیل می‌دهند، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو هزینه دارد اما با رایزنی‌هایی که انجام شده است، به‌نظر می‌رسد امسال با کمک دولت و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، بتوانیم یکی دو رام قطار تهیه کنیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: مترو در ۴ خط در حال کار است و شاهد پیشرفت مناسبی در این زمینه هستیم.

رضا محمدیان افزود: تمام ایستگاه‌های این محور به جز ۲ ایستگاه عملیاتی شده است و در ادامه نیز خط ۲ تا سال آینده به نقطه مطلوبی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اتصال خط یک به چهار، موجب تسهیل دسترسی به بافت تاریخی و حرمین مطهر در مناسبت‌های خاص خواهد شد، این اتفاق را نقطه عطفی در حمل و نقل ریلی شیراز دانست.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز که مهمان ویژه این بازدید شبانه بود، با بیان اینکه نظارت خوبی بر پروژه‌های شهرداری توسط شورای شهر در حال انجام است، گفت: در جای‌جای شهر شیراز شاهد کار و تلاش شبانه‌روزی هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین، سید کاظم موسوی افزود: مردم شیراز باید مطلع باشند که حتی وقتی در خواب هستند، کارهای بزرگی در حال انجام است که نتیجه آن را سال آینده خواهند دید.

موسوی در خصوص ایستگاه مترو در حال احداث آزادی نیز گفت: این ایستگاه قبلا مشکلاتی حقوقی داشت  که با همکاری شهرداری و دادگستری این مساله حل شد و با این روندی که در حرکت خدمتگزاران شهر شاهد هستیم، امیدواریم که شهر را در آینده آبادتر از چیزی که امروز است، ببینیم.

وی همچنین با تبریک روز شورا، ارتباط مردمی قوی، توجه به نقاط محروم و نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌های تحت نظارت را از ویژگی‌های مثبت شورای ششم برشمرد.

شهردار شیراز نیز گفت: اهتمام و جدیت ویژه‌ای وجود دارد تا بتوانیم پروژه قطار شهری را تا کلبه سعدی ادامه دهیم.

محمدحسن اسدی با بیان اینکه عملکرد شورای ششم و شهرداری شیراز با هیچ کلان‌شهری قابل مقایسه نیست، گفت: حدود ۵۰ ابَرپروژه در شیراز مشغول فعالیت هستند که شیفت شب همگی آن‌ها فعال است.

وی افزود: صدها پروژه متوسط و خرد نیز داریم که به‌صورت روزانه و هفتگی آنها رصد می‌کنیم تا هیچ پروژه‌ای تعطیل نباشد.

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر و سید مصطفی بحرینی دادستان شیراز نیز در این بازدید شبانه حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، خط ۲ مترو شیراز به طول ۱۵ کیلومتر و دارای ۱۳ ایستگاه است که در راستای شمالی-جنوبی قرار گرفته است. مسیر این خط از محل شهرک میانرود آغاز می‌شود و در امتداد شرق پس از عبور از بلوار گل‌بهار در میدان قهرمانان به سمت شمال تغییر جهت داده و از مراکز مهمی مثل بلوار عدالت، خیابان انقلاب اسلامی، میدان امام حسین(ع)، بلوار آزادی و میدان گلستان عبور می‌کند.

این خط مترو در ایستگاه آخر به فضیلت در شمال شرقی شهر شیراز می‌رسد و پیش‌بینی‌ها بدین‌گونه است که این خط با خطوط ۱، ۴، ۵ و ۶ مترو ارتباط ریلی و مسافری داشته باشد.

خط ۲ مترو شیراز ظرفیت جابه‌جایی ۱۶ هزار نفر در هر جهت و در هر ساعت را دارا خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن