Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از پرسش‌های مطرح شده در جلسه گزارش عملکرد معاون بانکی وزارت اقتصاد در خصوص شیوه تامین مالی نهضت ملی مسکن بود اما وی پاسخ روشنی به این سوال نداد و همین موضوع باعث شد تا شائبه جدی نگرفتن این پروژه در وزارت اقتصاد مطرح شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس حسینی معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی طی روز یکشنبه گزارش مفصلی در خصوص عملکرد وزارت اقتصاد طی یک سال گذشته ارائه کرد که در این گزارش بیشترین تمرکز بر روی بانک‌هایی بود که مجامع آنها تحت نظر وزارت اقتصاد برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به مواردی نظیر کنترل ترازنامه بانک‌ها و ارائه تسهیلات خرد اشاره شد اما در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت اقتصاد برای طرح ساخت مسکن در دولت سیزدهم چیست، در عمل پاسخی دریافت نشد.

وی تنها در بخشی از صحبت‌های خود به مجموع تسهیلات پرداخت شده بانکی و سهم مسکن در آن پرداخت و گفت: 377 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در دو ماهه اول امسال پرداخت شده است که این میزان تسهیلات اعطایی در دو ماهه اول سال جاری 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. از مجموع تسهیلات پرداختی، سهم بخش کشاورزی 5 درصد، صنعت 33 درصد، مسکن 5 درصد و بازرگانی 37 تا 38 درصد بوده است و 11 درصد از این تسهیلات هم به خانوار و مصرف کننده نهایی پرداخت شده است.

پروژه نهضت ملی مسکن شاید یکی از محوری‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم است که بر مبنای آن قرار شده تا سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. به این معنا که براساس وعده دولت باید تا پایانه چهار سال دولت سیزدهم چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

همچنین روز گذشته نیز میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن گفت: تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن مورد نیاز است باید از سوی بانک‌ها تامین شود اما در خصوص سایر حمایت‌ها لازم است دولت اقدام کند. ضمن اینکه دولت 800 میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن واریز کرده و در ماه جاری 4 هزار میلیارد تومان دیگر نیز واریز خواهد کرد.

8200 میلیارد تومان اموال مازاد بانکها واگذار شد/ اضافه برداشت تمام بانکهای دولتی به جز سپه کنترل شد

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه براساس قانون جهش تولید مسکن، بانک مسکن و وزارت راه نیز تعهداتی در خصوص صندوق مسکن دارند، گفت: قرار بود بخشی از درآمد ناشی از فروش دارایی‌های وزارت راه به صندوق واریز شود که هنوز این کار انجام نشده است یا بخشی نیز از دریافت اقساط مسکن مهر وارد صندوق شود که 2 هزار و 300 میلیارد تومان از این طریق به صندوق واریز می‌شود.

لازم به ذکر است، احتمالی که مطرح می‌شود این است که شاید به دلیل اینکه اجرایی شدن طرح‌های ساخت مسکن در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه است می‌تواند منجر به خلق پول و افزایش تورم شود، وزارت اقتصاد به این نتیجه رسیده است که در شرایط فعلی ساخت مسکن به طور جدی پیگیری نشود.

برای روشن‌تر شدن این موضوع لازم است که وزارت اقتصاد به عنوان یکی از ارکان اصلی تامین درآمدهای دولتی در مورد شیوه تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن که برای دولت سیزدهم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، توضیحات کاملی را ارائه کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهضت ملی مسکن وزارت اقتصاد نهضت ملی مسکن وزارت اقتصاد میلیارد تومان نهضت ملی مسکن وزارت اقتصاد دولت سیزدهم تامین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۱۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان خاندوزی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

وزیر اقتصاد گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

خاندوزی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وی یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

خاندوزی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای اقتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

وزیر اقتصاد خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

خاندوزی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا به صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749090

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی
  • بازدید معاون وزیر راه و شهر سازی از نهضت ملی مسکن بروجرد
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد
  • خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید