نگاهی به سریال تازه تلویزیون؛ رازهایی که ناتماماند
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۲۱۸۸
سریالِ این روزهای شبکه یک میکوشد از پدیده چگونگی نفوذ و ترورهای دهه ۶۰ سخن بگوید؛ نه تنها راوی مقطعی حساس از تاریخ کشورمان است بلکه تحلیلهایی از مواضع و عملکرد فرقه منافقین و ارادههای ضد ایرانی ضد دینی(اسلامی) فرامرزی ارائه میدهد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در طول چهار دهه پیشین، در حوزه تاریخ سرزمینمان چنان رفتار کردهایم که عرصهای هموار برای ارائه روایتهای جعلی، برساخته، نادرست و غیردقیق معاندانه مهیا شده است. عرصه؛ به گونهای وسیع است که امروزه، رسانههای ما باید با همه توان در مقام پاسخگو به شبهههای ورود یافته به ساحت تاریخ باشند.
این در حالی است که در رویکرد بایسته و علمی و پویا، روایت درست و صادقانه رسانهای ما از تاریخ باید کاملاً جدّی و مستمر صورت میگرفت که شبهات، جعلیات و مغالطههای معاندانه مجالی برای عرضه نداشته باشد. اکنون شوربختانه این مهم، رخ نداده و شاهد آن نیستیم. این یعنی؛ باید دست به کار شویم. شتاب کنیم.
باید همراه با دقت، سراسیمه شویم و روی روایت درست تاریخی متمرکز شویم. شبهات را پاسخ گوییم و پرسشهای تاریخی هوشمندانه طرح کنیم و سطح رسانه را به آینهگی "علم تاریخ" ارتقاء دهیم. در این صورت، باور کنیم که نامحرمان معاند؛ با آسودگی پیشین خود، تاریخ جعلی و بر ساخته را در مسیر مهندسی نگاهها و ساخت باورهای مطلوب و منحوس خود و تحمیق مخاطب، همچنان عرضه میکنند.
رازهای ناتمام میکوشد از پدیده چگونگی نفوذ و ترورهای دهه 60 سخن بگوید؛ نه تنها راوی مقطعی حساس از تاریخ کشورمان است بلکه تحلیلهایی از مواضع و عملکرد فرقه منافقین و ارادههای ضد ایرانی ضد دینی(اسلامی) فرامرزی ارائه میدهد. این یعنی قرار گرفتن در جایگاه بیان و طرح علم تاریخ. زیرا علم تاریخ با نگاهی "علمی" و مبتنی بر روابط "علی و معلولی" و متکی بر "سند"، به چرایی و چگونگی وقوع رویدادها میپردازد و صرفاً بیانکننده و یادآور پدیدههای تاریخی نیست. به عبارت مشهور؛ علم تاریخ بازتاب صرف تقویم روزگار به شمار نمیآید.
بنابراین، "رازهای ناتمام" از حیث موضوعی و تاریخی، کاری در خور اعتناست و به واسطه پرداختن به بخشی از کارنامه سراسر جنایت فرقهای خائن، مزدور و تروریست، اثری ارجمند و با ارزش است. اگر بتوانیم نهضت مجموعهسازی تاریخی را موجب شویم و دامن زنیم بیشک، برای طرح و گسترش تاریخ بر ساخته و تموج جعلیات جایی و مجالی نمیماند. علاوه براین؛ روایتهای درست رسانهای از تاریخ، اذهان را برای درک علم تاریخ، عادت و پرورش میدهد و چنین در برابر بر ساختهها، جعلیات و مهملات شبه تاریخی حساس و صیانت میکند.
"رازهای ناتمام" تاریخ معاصر تنها منحصر به موضوع موجودیت، نفوذ و جنایات منافقین در دهه 60 نیست. موضوع های فراوان ناگفتهای وجود دارد. در کنار این واقعیت، موضوع و هر پدیده تاریخی را میتوان در ابعاد گوناگون و در نگاههای مختلف جستجو، درک، تحلیل و ارائه کرد.
از این رو، راهی جز به راه انداختن نهضت ساخت مجموعههای تاریخی برای رسانه ملی وجود ندارد. دیگر رسانهها میتوانند در نقش یاریگر رسانه ملی، کاری بزرگ و ماندگار را سهیم شوند.
شروع رقابت شبکهها با سریالهای جدید تلویزیون/ "بینشان" زودتر به آنتن رسیدبلاتکلیفی فیلمنامه صحابه نزدیک امام حسین(ع) /گذری در سریال «طفلان مسلم» که عدهای را راهی بیمارستان کردزمانِ پخش سریال شهید باهنر مشخص شد + فیلم و عکسانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه یک رسانه ملی سریال شبکه یک رسانه ملی سریال علم تاریخ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۲۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نونخ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
انتهای پیام/