Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@16:11:13 GMT

مسجد نمونه ای از معماری اسلامی ایرانی

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۳۵۷۳

مسجد نمونه ای از معماری اسلامی ایرانی

در طول تاریخ مسجد به حدی مهم بوده که معماری آن هم بسیار متفاوت تر از مابقی بناها صورت گرفته است، می توان گفت مساجد نمونه بارز هنر اسلامی ایرانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، در دین اسلام مساجد همیشه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده اند، وقتی که تاریخ اسلام را مرور می کنیم متوجه می شویم مسجد تنها یک مکان مذهبی برای اقامه نماز و انجام امور دینی نبوده است بلکه در کنار کارکرد مذهبی خود پایگاهی سیاسی و اجتماعی به شما می آید و پایه و اساس بسیاری از تصمیم گیریهای مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول تاریخ مسجد به حدی مهم بوده که معماری آن هم بسیار متفاوت تر از مابقی بناها صورت گرفته است، می توان گفت مساجد نمونه بارز هنر اسلامی ایرانی است.

رنگ های به کار رفته در مساجد، معماری ویژه ،استفاده از آیات قرآنی و نقش و نقوش های خاص و منحصر به فرد در مساجد این بنا را از سایر بناها متمایز کرده است به گونه ای که به نماد بارز کشورهای اسلامی تبدیل شده است.

در استان کرمانشاه هم مساجد بسیاری وجود دارد که در دوران های مختلف تاریخی بنا گردیده و هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارد. از مسجد جامع گرفته تا مسجد عمادالدوله، مساجد عموما در هسته اصلی و مرکزی شهر بنا و در جوار بازار بوده به گونه ای که با پخش اذان بازاریان دست از کار می کشیدند و کنار سایر مردم به اقامه نماز می‌پرداختند.

مسجد عمادالدوله

علیرضا برشاهی رئیس گروه موزه ها و اموال منقول استان در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز در این خصوص اظهار داشت: عمادالدوله از مساجد قدیمی کرمانشاه است که در بازار قدیم کرمانشاه واقع شده است.

وی افزود: این مسجد در سال ۱۲۸۵ هجری قمری در مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع به دستور امامقلی میرزا احداث می‌شود البته چندین بار توسط میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفته است.

برشاهی تصریح کرد: اغلب مساجد شهر کرمانشاه از دوره قاجار به جا مانده به جز مسجد جامع که مربوط به دوره زندیه است.

وی گفت: این مسجد جزو مساجد چهار ایوانی محسوب می شود که چهار ایوان در چهار ضلع مسجد تعبیه شد که زیبایی خاصی به این مکان مذهبی بخشیده است.

این کارشناس ارشد میراث فرهنگی بیان داشت: در اطراف ایوان های مسجد حجره هایی وجود دارد که در گذشته محل سکونت و تحصیل طلاب دینی بوده است.

برشاهی افزود: در ضلع شمالی مسجد عمادالدوله برجی وجود دارد که به برج ساعت معروف است چرا که در بالای برج، ساعتی وجود دارد که اوقات را نشان می‌داد.

شبستان مسجد عمادالدوله

برشاهی ادامه داد: شبستان از دیگر قسمت های منحصر به فرد مسجد است که طاقی شکل است و از چهارده ستون و دیوارهای طرفین تشکیل شده و گنبدها و طاق ها با آجر ساخته شده است،

کاشی کاری هایی که مزین به آیات قرآنی و نقاشی های اسلامی است از زیبایی های مسجد عمادالدوله به شمار می رود.

قاپی شاه نجف

رئیس گروه موزه ها و اموال منقول استان کرمانشاه تصریح کرد: دَرب اصلی و ورودی مسجد به قاپی شاه نجف معروف است و دلیلش هم این است که عمادالدوله دستور می دهد دری از نقره ساخته شود و وقف آستان علوی شود  و به جای آن درب مرقد حضرت علی (ع) را می آورد و در اینجا نصب می کند. و همیشه این درب به خاطر اینکه از مرقد حضرت علی آمده مورد توجه مردم کرمانشاه بوده ودر نزد افراد مقدس است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مسجد عمادالدوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، زائران عمره گزار ایرانی بعد از پنج روز اقامت در مدینه و زیارت مرقد رسول الله (ص)، ائمه بقیع و شهدای اُحد، دیشب در مسجد شجره حاضر شدند و لباس احرام بر تن کردند.

زائران کاروان کرمانشاه در مسجد شجره یکی از میقات‌های هفتگانه به نیت عمره از لباس دنیوی خارج شدند و لباس بندگی و پاکیزگی احرام را به تن کردند.

عمره گذاران در حالی به سوی کعبه راهی شدند که با گفتن تلبیه، لبیک اللهم لبیک، در فضایی معنوی و روحانی رهسپار مکه شدند.

یک کاروان از زائران استان کردستان نیز پیش‌تر راهی مکه شد و این دو کاروان نخستین کاروان‌های زائران ایرانی بعد از تعطیلی ۹ ساله عمره بودند.

مسجد شجره که مسجد ذوالحلیفه نیز نامیده می‌شود، از مساجد تاریخی منطقه مدینه است که در هشت کیلومتری جنوب غربی مسجدالنبی و در مسیر مکه قرار دارد. این مسجد، میقات کسانی است که برای عمره تمتع و عمره مفرده از مدینه به مکه می‌روند.

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان