Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@15:40:48 GMT

صعود بورس در گرو ثبوت بورس

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۴۴۳۸

صعود بورس در گرو ثبوت بورس

یک کارشناس اقتصادی گفت: روند صعودی کمی زمان بر است. تا زمانی که ثبات پیدا نکند، روند صعودی نخواهد دید. بازار سرمایه همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و هر از گاهی نیز جهش نسبی را به رخ سهامداران خرد و کلان این بازار می‌کشد.

با این حال به گواه برخی کارشناسان بازار در حالت تعادل قرار دارد و شاید گاهی تعدادی از سهامداران و فروشندگان ضرر نسبی را تجربه کرده باشند اما، نقد بودن سرمایه آن ضرر را تا حدود بسیار زیادی جبران می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در همین رابطه «فردین آقا بزرگی» کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر این که شرایط بازار کمی سهامداران را در سردرگمی برده است اظهار داشت: روز‌هایی که هم "شاخص کل" و هم "شاخص هم وزن" تا حدودی مثبت است، به اقتضاء شرایط خاص حال حاضر، علاوه بر ابهاماتی که در متغیر‌های کلان اقتصادی مثل پیشبینی نرخ بهره یا پیشبینی نرخ ارز و پیشبینی نرخ تورم و سایر متغیر‌های کلان اقتصادی وجود دارد، مباحثی نیز در حوزه سیاسی مثل برجام و پسا برجام و امثال این‌ها ایجاد شده است که بازار ما تا حدودی در حالت سردرگمی به سر می‌برد.

وی ادامه داد و افزود: اگر بخواهیم بازار بورس را توصیف کنیم، رفتار سهامدار و شاخص به تنهایی برای جمع‌بندی مناسب نیست. چرا که بازار دچار رفتار هیجانی شده است. همان هیجانی که به طور معکوس در سه ماه ابتدای سال ۹۹ این رفتار را از بازار شاهد بودیم. اکنون مشخص شده است که ورود پول در آن سه ماه اشتباه بوده است. از این جهت که تناسب ارزش ذاتی قیمت سهام به طور اخص و اعم در مقایسه با ارزش روز معاملاتی با نسبت "قیمت به درآمد" که در آن نسبت ۶/۵ را شاهد هستیم، در بورس می‌توانیم اینگونه تفسیر کنیم که ریسک سرمایه گذاری در بازار به نسبت دو سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و در سطح ارزنده قرار دارد. انتظار برای رشد فزاینده یا کسب بازدهی قابل توجه به دلیل دوسال فضای رکودی یا متلاطم تا حدودی نا به جا است. اما در سطح ارزنده بازار تغییری ایجاد نمی‌کند.

‌آقا بزرگی با اشاره به این که فضای فعلی بازار سرمایه برای خریدار و فروشنده فضای بسیار مناسبی است خاطرنشان کرد: درست است که فروشنده ضرر کردهاست، اما بازار نقد است. در یک شرایط رکودی سهامدار نمی‌تواند هیچ سهمی را بفروشد. اما اکنون سطح نقد شوندگی علی رغم کاهش فروش عرضه بالاست.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در بازار گفت: بهترین مکانیزم برای تعادل در بازار استفاده از ظرفیت‌های درونی همان تشکیلات که اثرات آن را در نوسان قیمت می‌بینید که باعث شده جذابیت لازم برای سرمایه گذاری ایجاد شود.
این کارشناس اقتصادی در مورد این که بازار چه زمانی سیر صعودی به خود خواهد دید تضریح کرد: روند صعودی کمی زمان بر است. تا زمانی که ثبات پیدا نکند، روند صعودی نخواهد دید. اما اگر زمانی را برای صعود در نظر بگیریم، سه ماهه پایانی امسال مقطعی خواهد بود که آثار تورم در سود و زیان شرکت‌‎ها مشاهده خواهد شد و تقریبا یک بازه دوساله تناسب معقولی در بازدهی بازار‌ها خواهد بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه سهامدار شاخص کل نرخ ارز روند صعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۴۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳