Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@21:36:52 GMT

کاری نکنید سگ‌های ولگرد ناراحت شوند

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۶۱۰۹

کاری نکنید سگ‌های ولگرد ناراحت شوند

در منطقه درکه تهران، از کوهسار گرفته تا هزارسنگ و شاه‌حسینی و ولنجک، سگ‌های ولگرد در حال آزار مردمند؛ چه وقتی زل می‌زنند به چشم عابران، چه وقتی پرسه می‌زنند و دم می‌جنبانند، چه وقتی خیز برمی‌دارند برای حمله، چه زمانی که کسی را زخمی می‌کنند و چه شب‌ها که زوزه‌ها و عوعوکردن‌هایشان خواب را بر اهالی حرام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کوهستان‌های شمال تهران، سگ‌ها مثل قارچ می‌رویند و تکثیر می‌شوند، همان‌جا کنار آدم‌ها تولیدمثل می‌کنند و همان‌جا به دست آدم‌هایی مشکوک تغذیه و تیمار می‌شوند. ساکنان منطقه درکه به‌تازگی طوماری امضا کرده‌اند و برای خلاصی از این وضع دست به دامان شورایاری، شهرداری و سامانه ۱۳۷ شده‌اند، اما تا امروز واکنشی ندیده‌اند.

یکی از اهالی، عکس‌های دلخراش سگ‌گزیدگی‌ها را برایمان ارسال می‌کند و فیلم‌هایی که شکار لحظه‌اند و سگ‌ها را هنگام حمله نشان می‌دهند در اختیارمان می‌گذارد. از سوی دیگر در حرکتی مشکوک بنر‌هایی از سوی حامیان سگ‌ها در منطقه درکه به‌وفور توزیع شده که ۳۶ حالت رفتاری سگ‌ها که نشانگر حال روحی آنهاست را به مردم محل آموزش می‌دهد تا اهالی یاد بگیرند کاری نکنند که سگ‌ها ناراحت یا عصبانی شوند! خلاصه درکه تهران جولانگاه سگ‌هاست و اهالی محل چاره‌ای ندارند جز این‌که پاورچین بروند تا خلوت سگ‌ها به‌هم‌نخورد.

اما تنها درکه نیست که از این وضع رنج می‌برد، چون قلمرو سگ‌های بی‌صاحب چنان گسترده شده که دور تا دور شهر و استان تهران را درنوردیده به‌طوری‌که مردم کوهسار و شهرک قائم همان رنجی را می‌برند که مردم شهر‌های جدید پردیس و پرند، اما در این ماجرا چند چیز اشکال دارد و جور در نمی‌آید، این‌که چرا شهرداری‌ها دست روی دست گذاشته‌اند و دستگاه‌های بازرسی و نظارتی نیز سکوتی تامل‌برانگیز اختیار کرده‌اند درحالی‌که گروه‌های حامی سگ‌ها مثل دایه‌هایی مهربان بسیار فعالند.

شهرداری: بی‌اعتنا نیستیم مشکل چندبعدی است

مراجعات مکرر به شهرداری مناطق، بالا و پایین‌رفتن پله‌های شورایاری‌ها و از این دفتر به آن دفتر رفتن و نامه نوشتن و درخواست‌های شفاهی پیاپی و حتی متوسل‌شدن به نماینده‌های مردم در شورا‌های شهر تابه‌حال برای حل معضل سگ‌های ولگرد کارساز نبوده است؛ طوری که کم مانده در برخی مناطق، مردم تهران خانه و کاشانه را رها کرده و رحل اقامت در نقطه‌ای امن‌تر بیفکنند. البته جا‌های دیگر نیز از دست سگ‌ها چندان امنیتی ندارد، مثل شهرک ابریشم حصارک که زیرمجموعه شهرداری چهارباغ است و یکی از ساکنان مسکن مهر ۱۰هزار واحدی آن در گفتگو با ما از جولان سگ‌هایی می‌گوید که در نبود فضای بازی و تفریح برای بچه‌ها به بازیچه‌های آن‌ها تبدیل شده‌اند که گاهی کار با زخمی‌شدن کودکان به جا‌های باریک می‌کشد.


در شهر تهران چند ماهی است وظیفه سروسامان دادن به این اوضاع از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل گرفته و به سازمان مدیریت پسماند سپرده شده؛ یک جابه‌جایی مسئولیت که علتش قابل درک نیست. گفتگو با مسئولی در این سازمان نیز برای ما میسر نشد، اما وقتی با عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران صحبت کردیم موضع شهرداری و گیر و گور کار تا حدی دست‌مان آمد. او به ما گفت که شهرداری نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بی‌اعتنا نیست، چون در این حوزه، هم دغدغه دارد و هم مطالبه جدی مردم در مناطق مختلف است که باید پاسخ داده شود. محمدخانی، اما از یک «اما» حرف زد که دقیقا گره کار در همان است.


او گفت: «گروه‌هایی هستند که فشار می‌آورند و اجازه جمع‌آوری سگ‌ها را نمی‌دهند و درعین‌حال با غذادادن به آن‌ها باعث تکثیرشان می‌شوند. همچنین برخی پیمانکاران این سگ‌ها را از مناطق دیگر جابه‌جا کرده و به تهران می‌آورند، ضمن این‌که برخی گروه‌ها و NGO ها، ادبیاتی را جا انداخته‌اند که غذادادن به سگ‌های ولگرد برای عده‌ای تبدیل به ارزش شده است.» این گفته‌های محمدخانی، با تصاویر بنر‌هایی که در اختیار ما گذاشته شده تطابق زیادی دارد، بنر‌هایی که از سوی حامیان سگ‌ها در منطقه درکه به‌وفور توزیع شده که ۳۶ حالت رفتاری سگ‌ها که نشانگر حال روحی آنهاست را به مردم محل آموزش می‌دهد تا اهالی یاد بگیرند کاری نکنند که سگ‌ها ناراحت یا عصبانی شوند!

پای پول‌های کلان در میان است.

اما آیا شهرداری تهران که شخص اول آن در جلسات هیات دولت حاضر می‌شود و جایگاه قرص و محکمی در قانون دارد، آن‌قدر ضعیف است که توان مقابله با حامیان و NGO‌های اخلالگر را ندارد؟
در پاسخ به این سوال، سخنگوی شهرداری به ما گفت این‌ها ناگهان در شمار زیاد مقابل ساختمان شهرداری مناطق و نواحی تجمع می‌کنند و سروصدا راه می‌اندازند و تا به خواسته‌شان نرسند ساکت نمی‌شوند.


مهدی نبی‌یان، پژوهشگر حیات‌وحش که مطالعات عمیق و اسناد دقیقی در مورد پرونده سگ‌های ولگرد دارد نیز این وضع را تایید می‌کند و از حامیانی می‌گوید که در قالب تشکل‌های مردم‌نهاد، بدون مجوز، اما با قدرت یک مافیای سازمان‌یافته مانع جمع‌آوری سگ‌ها توسط ماموران شهرداری می‌شوند و شیشه خودرو‌های آن‌ها را می‌شکنند و با چاقو به ماموران حمله می‌کنند.


او حتی به اتفاقی که دو سال پیش در بهبهان رخ داد اشاره می‌کند که خلاصه‌اش این است: جمع‌آوری سگ‌ها برای انتقال به یک پناهگاه استاندارد و سپس حمله شبانه حامیان به این پناهگاه و تیراندازی‌کردن و فراری‌دادن همه سگ‌ها. اما این‌که چرا افراد به‌ظاهر حامی مایلند سگ‌ها در شهر‌ها رها باشند و تا می‌توانند تولیدمثل کنند یک ماجرای پیچیده دارد که ریشه‌اش در پول‌های هنگفتی است که جابه‌جا می‌شود.


نبی‌یان دراین‌باره به ما می‌گوید: «از دید این افراد هر سگ ولگرد یک منبع درآمد است که می‌توانند به نام حمایت از آن‌ها در صفحات مجازی‌شان از مردم پول بگیرند که در تهران حداقل۱۵۰ مورد از این پیج‌ها وجود دارد که به اذعان خودشان ماهانه ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان کمک مردمی دریافت می‌کنند.» این کارشناس تاکید می‌کند مدارکی در دست دارد که این حامیان صوری خودشان دست‌وپای سگ‌ها را می‌شکنند و با انتشار فیلم‌هایی از این صحنه از احساسات جریحه‌دارشده مردم برای کسب درآمد استفاده می‌کنند و سهمی از این پول‌ها را برای شبکه‌های فارسی‌زبان که رهبر این جریانند، ارسال می‌کنند.

منبع : جام جم

بیشتر بخوانید

حقوق شهروندی زیرپای سگ‌گردان‌ها باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سگ های ولگرد محیط زیست جمع آوری سگ ها سگ های ولگرد منطقه درکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۶۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، خطبه‌های نمازجمعه پایتخت به امامت حجت الاسلام خاتمی امام جمعه موقت تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران گفت: انتقام خداوند غیر انتقام بشر است، انتقام بشر برای این است که دل خنک شود.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: بعضی‌ها زیر بار حق برو نیستند، چندین چراغ دارند و به بیراه می‌روند.

وی افزود: قرآن می‌گوید تردید نکنید ما به حساب مجرمین می‌رسیم و نابودشان می‌کنیم. آنچه را که ایران اسلامی در برابر اسرائیل انجام داد یک کار الهی بود. انتفام الهی را ایران از رژیم صهیونیستی گرفت

خاتمی گفت: این عملیات وعده بود که بخشی از آن مربوط به گذشته و بخشی مربوط به آینده بود اگر بخواهند غلط مجدد کنند سیلی محکم تری خواهند خورد.

وی افزود:در هفته گذشته مناسب نیرو‌های مسلح را داشتیم. این مناسبت‌ها می‌طلبد بگویم نیرو‌های مسلح بازو‌های پر توان ملت هستند. نیرو‌های مسلح دژ مستحکم ملت هستند، این‌ها مایه عزت دین و نظام اسلامی هستند. این‌ها اگر نبودند باید با دشمن در خیایان‌های تهران می‌جنگیدیم. مردم نیاز به این عزیزان دارند.

خاتمی بیان کرد: ۴ شنبه ۵ اردیبهشت سالگرد شهادت حضرت حمزه و عبدالعظیم حسنی بود یک روایت دیدم که زنده زنده دفنش کردند و به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس در سال ۱۳۵۹ است. خود کارتر می‌گوید برای نجات گروگان‌های‌شان کارتر می‌گوید ۶ ماه برنامه ریزی کردیم، عملیات شروع شد، طوفان شن به راه افتاد و عملیات این‌ها را به فضل خدا ناکام گذاشت.

وی تاکید کرد: روز یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر است، مقام معظم رهبری فرمود طبق آمار نیمی از جمعیت ما کارگران و خانواده‌شان هستند و اگر حالی از این جمعیت خوب شود، حال نیمی از جمعیت ایران خوب نمی‌شود. کلمات حضرت آقا منشور است و باید‌های آقا را از جمله امنیت شغلی که آقا فرمود اجرایی و عملیاتی کنید.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران افزود: حق مطلب در مورد شهید مطهری زیاد است، اما من فقط یک مطلب می‌گویم، علمای شیعه مرزبان بودند و انصافا شهید مطهری مرزبان بود. با تمام وجودش شهید مطهری وارد میدان شد.

وی اظهار کرد: حرف‌های زیادی زده شده است، اما یک پدیده جدید اتفاق افتاده است، در آمریکا دانشجویان به حمایت از غزه پرداختند. این مدعیان حقوق بشر ۱۰۰ نفر از دانشجویان را بازداشت کردند، انصافا مرگ بر آمریکا حقش است. استاد روابط بین الملل در آمریکا می‌گوید، آمریکا باید بپذیرد نسل جدیدش تغییر کرده است.

وی با اشاره به حمله وعده صادق گفت: آنچه را که به فضل خدا ایران اسلامی انجام داد، مستند قرآنی داشت. این عملیات نمایش قدرت نظامی ایران اسلامی بود و کسانی که نفهمیدن بفهمند، آقا فرموند مذاکره موشکی نمی‌کنیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: برجام ۲ و برجام ۳ رفت هوا، مذاکره موشکی نکردیم و نخواهیم کرد و بر سر دشمنان می‌کوبیم. دشمن صهیونیستی در این عملیات فهمید اگر می‌گویم می‌زنیم، می‌زنیم. ما اول عمل می‌کنیم بعد می‌گویم و تا نباریم سیلاب جاری نمی‌کنیم. ما بیمارستان، مدرسه، مراکز اقتصادی نزدیم و فقط آن پادگان هوایی را زدیم که کنسولگری ما را زدند. این عملیات نشان داد دوره موشک نگذشته است.

خاتمی بیان کرد: یک جا را زدیم، اما جا‌های زیادی را هشدار دادیم و به فضل خدا همه دشمنان را جای خودشان نشاندیم. بازی با ایران بازی با دم شیر است.

وی افزود: کشور‌های عرب از ارتباط با رژیم صهیونیستی قطع کنید.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: اگر کسانی هم ایران می‌خواهند بدانند ۸ سال متدینن از ایران دفاع کردند. حجاب از ضروریات دین است بی حجابی خلاف شرع و قانون است و به فضل خدا نظام اسلامی خواهد ایستاد. به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد. در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید. منطقی و استدلالی بحث کنید و انگ نزنید. انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید