Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@13:19:15 GMT

آموزش قرآن باید دغدغه نهاد خانواده باشد

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۶۹۰۹

آموزش قرآن باید دغدغه نهاد خانواده باشد

این موضوع به اندازه‌ای مورد تأکید معظم‌له بوده که در جمع قاریان و حافظان این کتاب آسمانی به این نکته اشاره داشتند که باید مردم را به راهی که قرآن بشارت می‌دهد، امیدوار کرد.
از سوی دیگر حسن هادیزاده، قاری و مدرس که بیش از ۴۰سال از عمر خود را برای آموزش قرآن صرف کرده، سبکی را در آموزش قرائت قرآن برای سنین کودک تا مقطع راهنمایی در نظر گرفته و بیش از ۱۴سال در این عرصه فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با او درباره ایده این سبک آموزش و اهمیت یادگیری قرائت قرآن کریم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

از علاقه‌مندیتان به قرائت قرآن بگویید.
از دوران کودکی بسیار علاقه‌مند به قرآن بودم. تماشای قاریان قرآن در مدرسه یا رسانه ملی برایم انگیزه شد تا پیگیر یادگیری قرائت قرآن شوم. دوست داشتم مانند دانش‌آموزانی که در مراسم مختلف مدرسه برای قرائت قرآن اقدام می‌کردند من نیز بتوانم این کار را انجام دهم. در این راستا در کلاس استادانی از جمله استاد صمدی، حسین علمی، میرزاعلی رحیمی و حاج هاشم مجتهدزاده شرکت کردم.
یادم است در یکی از کلاس‌ها ساعت پایان آموزش، دیروقت بود و برای اینکه بتوانم به‌موقع به منزل برسم پس از پایان کلاس به سمت منزل می‌دویدم، اما بازهم ممکن بود دیر به خانه برسم طوری که خانواده‌ام نگرانم شوند، با وجود این، همه تلاشم را می‌کردم تا بتوانم با رضایت خانواده در کلاس قرآن شرکت کنم.

شما در کلاس‌های آموزشی خود از شیوه‌ای برای آموزش استفاده می‌کنید، ایده برگزاری کلاس‌ها با این سبک از کجا رسید و لطفاً درباره جزئیات آن بگویید.
دخترم ریحانه خانم وقتی پنج سال داشت در کلاس‌های آموزشی قرآن در یکی از مهدها شرکت می‌کرد، مادرش نیز با او می‌رفت و چون اجازه حضور در کلاس را نداشت پشت در می‌نشست و مطالب را یادداشت می‌کرد. پس از کلاس، همسرم در اوقاتی که با دخترمان در خانه بود به‌وسیله بازی با دخترم نکاتی که در کلاس گفته شده بود را تکرار می‌کرد، این موضوع سبب شد قرآن را به‌خوبی قرائت کند، به طوری که وقتی در مراسمی که در مدرسه برگزار می‌شد دخترم قرآن قرائت می‌کرد بسیاری از والدین از قرائت او خرسند بودند.
این موضوع ایده‌ای در ذهنم ایجاد کرد که اگر آموزش به کودکان با حضور اولیای آن‌ها باشد تأثیر بهتری دارد. گرچه من سال‌های بسیاری در ارگان‌های مختلف به بزرگسالان قرائت قرآن را آموزش می‌دادم و تجربه تدریس به کودکان را نداشتم ولی وقتی والدین از من خواستند کلاس‌های آموزشی برای فرزندانشان برگزار کنم، تصمیم گرفتم مادران نیز همراه فرزندان خود در این کلاس‌ها حضور یابند. این موضوع چند نتیجه مهم دارد، ابتدا اینکه حواس کودکان در کلاس به مربی خود است و مادران نیز نکات را به‌خوبی و دقیق یادداشت می‌کنند، نکته دوم این است که مادران پس از کلاس می‌توانند در خانواده‌شان در ساعاتی، همان نکات گفته شده را با کودکان تکرار کنند. آموزش قرآن در خانواده می‌تواند به افزایش تعداد قاریان قرآنی در جامعه کمک کند، زیرا ما در این روش یک قشر را درگیر آموزش نمی‌کنیم بلکه خانواده‌ها درگیر این موضوع می‌شوند.

کودکان تا چه اندازه نسبت به سایر سنین در قرائت قرآن موفق‌تر هستند؟
به‌طورمعمول از دوم دبستان به بعد موفق‌تر هستند، البته روش تدریس که شامل روخوانی، روان‌خوانی و تجدید قرآن می‌شود نیز مهم است.

عوامل مؤثر در یادگیری قرائت قرآن همراه با سطح کیفی مناسب چیست؟
داشتن علاقه، پشتکار و صبر از جمله مهم‌ترین عوامل در این بخش است، اما اگر جزئی‌تر بخواهیم بگوییم، افراد باید در ابتدا هدف را مشخص کنند زیرا بدون هدف، انسان سردرگم است. زمانی که هدف مشخص شد به سوی آن حرکت می‌کند. حرکت به سوی این هدف سبب هدفمندی آن می‌شود، رسیدن به هدف موجب می‌شود به اجرای آن سرعت داده شود. گام بعد این است که برای رسیدن به هدف، برنامه‌ریزی کرد و در قالب این برنامه‌ریزی، بایدها و نبایدها را در نظر گرفت، این‌ها مراحلی است که وقتی اجرایی شود افراد در همه عرصه‌ها به‌ویژه قرائت قرآن موفق می‌شوند.

به نظر شما حلقه مفقوده جامعه در حوزه فعالیت‌های قرآنی چیست؟
هر موضوعی مقدمه دارد. قرائت قرآن بسیار مهم است، در پله اول باید بتوانیم به عنوان یک مسلمان، قرآن را بخوانیم. متأسفانه به دلیل مشغله‌هایی که در زندگی مردم وجود دارد خیلی فرصت نمی‌کنند قرآن را قرائت کنند. به نظرم نیاز به راه‌اندازی نهضت قرآن‌آموزی برای مردم داریم تا آن‌ها را به سوی قرائت قرآن و ارتباط بیشتر با مبانی و مفاهیم این کتاب آسمانی ببریم. قرآن کتاب جذابی است؛ کافی است مردم فرصتی برای قرائت آن و ارتباط بیشتر با پروردگار بگذارند.
اگر در جامعه مشکلاتی وجود دارد به دلیل جدی نگرفتن قرآن است. آموزش و پرورش باید بیشتر از پیش به قرائت قرآن در میان دانش‌آموزان توجه کند، سطح هوشی کودکان و سایر مردم نسبت به گذشته تغییر کرده، نظام آموزش هم باید ارتقا پیدا کند. روش تدریسی که داشتیم نشان داد می‌توانند در یک ترم آموزش ببینند، وقتی در کوتاه مدت می‌توان آموزش داد چرا وقت مردم را بگیریم؟ رهبر معظم انقلاب نیز همواره تأکید بسیاری بر اقتصاد مقاومتی دارند، صرف هزینه و وقت کم نیز در راستای منویات رهبر معظم انقلاب است.
سازمان آموزش و پرورش ۹ ماه وقت دارد به دانش‌آموزان قرآن را با همه نکاتی که دارد آموزش دهد، اگر این موضوع انجام شود تحولی عظیم در آموزش ایجاد می‌شود.

رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی چه اقدامی باید در حوزه آموزش قرآن انجام دهند؟
مسئله تبلیغات بسیار مهم است؛ ضروری است در رسانه‌ها برای قرآن نیز تبلیغ شود. متأسفانه به جز برنامه‌هایی محدود در یک یا دو شبکه، برنامه‌ای از درخشش قاریان ایرانی قرآن در کشورهای اسلامی از رسانه ملی پخش نمی‌شود، با این قاریان گفت‌وگویی انجام نمی‌شود تا نسل جدید با آن‌ها بیشتر آشنا شوند. لازم است رسانه ملی در این عرصه تولیدات بیشتری داشته باشد و تولیدات قرآنی خود را از شبکه‌های مختلف پخش کند، باید به قاریان بها داده شود و تشویق شوند تا در کنار معرفی به جامعه، انگیزه پیدا کنند.

خبرنگار: مهدیه قمری

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آموزش قرآن کودکان قران اموزی نهاد خانواده قرائت قرآن آموزش قرآن رسانه ملی کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ناصر مرادی پویانی در گفت‌وگویی با اعلام این خبر اظهار کرد: این میزان مستمری به تعداد بیش از ۲۵ هزار و ۸۶۰ هزار  خانواده  در قالب حدود ۶۲ هزار نفر پرداخت شده است.

وی همچنین با بیان اینکه مستمری مددجویان این نهاد امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش  داشته است، گفت: مستمری امسال مددجویان پس از افزایش ۳۰ درصدی برای خانوار های یک نفره یک میلیون تومان ، دونفره یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان ، سه نفره ۲ میلیون تومان، چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و پنج نفره به بالا ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است.

مدیرکل کمیته امداد استان همچنین گفت: پرداخت مستمری تنها یکی از خدمات کمیته امداد به خانواده های مددجو بوده و این خانواده‌ها در طول سال خدمات متنوع دیگری از این نهاد دریافت می‌کنند.

مرادی‌پویانی تصریح کرد: هم اکنون تعداد ۶۱هزار و ۸۰۸  نفر در قالب ۲۷ هزار و ۵۲۰  خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان ایلام هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)