Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سال‌های متمادی بود که توسعه نامتوازن منطقه‌ای، کم توجهی و گاها چشم پوشی از ظرفیت‌ها و داشته های استان در کهگیلویه و بویراحمد به زخم‌های کهنه‌ای مبدل شده بود که امید به خوب شدن آن در کوتاه مدت نبود.

با وجودی که  به گفته کارشناسان امر ۲۵ درصد نفت و گاز ، ۱۰ درصد آب‌های سطحی ، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس ، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری  در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت ها در راستای تقویت زیرساخت ها و اشتغال پایدار استان بهره لازم برده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کارش برنامه ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی خود را در جهت محرومیت زدایی و توجه به استان های کم برخوردار در حوزه های گوناگون به ویژه تحول در حوزه صنعت، معدن و تجارت ترسیم کرد.

مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد نیز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم ، اقدام به تهیه نقشه راهی برای خروج استان از محرومیت ها و مشکلات انباشت شده از گذشته کردند.

بخش صنعت، معدن و تجارت، شامل فعالیت‌های بسیار متنوع و ذینفعان متعددی است.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش صنعت و معدن حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی را شامل شده که این سهم با احتساب خدمات مرتبط به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد؛ همچنین حدود ۴۵ درصد اشتغال کشور نیز در این بخش قرار دارد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد رویکرد های ابن سازمان تا حد زیادی معیشت مردم را در حوزه های مختلف تحت پوشش قرار می دهد.

کریم روزبهان مهمترین وظیفه این سازمان را حمایت از سرمایه گذاری و ساماندهی بازار دانست و اظهار داشت : ایجاد اشتغال در سایه حمایت از سرمایه گذاری تحقق پیدا خواهد کرد و راه برای تحقق شعار عالمانه رهبر فرزانه انقلاب هموارتر خواهد شد.

میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد چقدر بوده است؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مدت یک سال اخیر تعداد ۱۴۸ جواز صنعتی در استان صادر شده که این میزان ۴ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

 روزبهان افزود: با اجرا و به بهره برداری رسیدن این طرحها میزان اشتغال آن ها ۲ هزار و ۹۰۰ نفر خواهد بود.

وی ادامه داد: به منظور ایجاد و حمایت از سرمایه گذاری،  زمین با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان طرح ها در استان قرار گرفته است.

روزبهان بیان کرد: همچنین طی  یکسال گذشته تسهیل و حمایت در مجوز ها و فرایند اداری صورت گرفته و ارایه تسهیلات خوبی به متقاضیان ارائه شده است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای تقویت این پروژه ها در مدت یک سال اخیر (مرداد ۱۴۰۰ تاکنون) از محل تبصره ۱۸ حدود ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۲ طرح صنعتی پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: پرداخت این تسهیلات به طرح های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۱ درصد افزایش داشته است.

روزبهان تصریح کرد: از محل تسهیلات رونق تولید ۲۹ میلیارد تومان به سه واحد تولیدی پرداخت شده که رشد ۱۷۳ درصدی  را نشان می دهد.

چند پروانه بهره برداری در مدت یک سال اخیر صادر شده است؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت)کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اقدامات و پیگیری های انجام گرفته طی یک سال اخیر ۴۱ واحد صنعتی و تولیدی در استان به سرانجام رسیده ( پروانه بهره برداری صادر شده) که در هفته دولت امسال چهار واحد تولیدی به نیابت از این تعداد طرح افتتاح می شود.

کریم روزبهان اظهار داشت: مجموع سرمایه‌گذاری طرح ها ۱۳۳ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۲۴۶ نفر به طور مستقیم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد چهار طرحی که به نمایندگی از طرح های هفته دولت افتتاح خواهد شد را  شامل طرح توسعه صنایع نیما تهویه مطبوع (تولید کولر گازی )، واحد تولید انواع چیپس وسیب زمینی، راه اندازی مجدد واحد راکد نوش افرا و فرآوری صنایع غذایی بویر هستند.

روزبهان تاکید کرد: میزان تسهیلات دریافتی این چهار طرح از محل منابع بانکی ۴۵ میلیارد تومان بوده که عمدتا از محل بند الف تبصره ۱۸  تامین و پرداخت شده است .

چند واحد راکد صنعتی و تولیدی به چرخه تولید بازگشت؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در مدت یک سال اخیر ( مرداد ۱۴۰۰ تاکنون) ۱۷ واحد راکد در استان به چرخه تولید بازگشته و حاصل سرمایه گذاری انجام شده حدود ۴۳ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: اشتغال به وجود آمده ۳۵۵ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن میزان اشتغال واحد های راکد ۱۱۰ درصد رشد داشته است.

روزبهان افزود: همچنین میزان سرمایه گذاری برای بازگرداندن واحد های راکد به چرخه تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل (مرداد ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰) حدود ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین در این مدت یک ساله ظرفیت ۱۰ واحد تولیدی افزایش داده شد و ۶۲ نفر اشتغال ایجاد و ۶۳ میلیارد تومان هم سرمایه گذاری شد.

تحول در حوزه معدن استان چگونه بوده است؟ 

روزبهان ابراز داشت: در مدت یک سال اخیر یک فقره پروانه اکتشاف صادر و منتهی به شناسایی ذخیره معدن به میزان ۷۴۳ هزار تن شد.

 وی عنوان کرد: سه پروانه بهره برداری معدن در این مدت یک ساله صادر و ۳۰ میلیون تن استخراج و ۲۸ نفر اشتغال داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۲.۶ میلیارد تومان از حقوق دولتی معادن استان پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵۴ درصد رشد را نشان می دهد.

چه اقداماتی برای حمایت از حوزه معدن صورت گرفت؟

وی تصریح کرد: به تعداد هشت مورد از بهره برداران معادن در استان حمایت قضایی صورت گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین هشت پهنه راکد اکتشافی تعیین تکلیف شدند.

روزبهان گفت: افزایش استخراج از معاون بوکسیت استان اجرایی شد و پهنه مطالعاتی معدنی در دنا کارش پایان یافت.

وی بیان کرد: در خصوص تهیه نقشه های زمین شناسی هشت برگه نقشه زمین شناسی پیگیری شد و کارهای دیگری هم در راستای تقویت و حمایت از معادن استان صورت گرفته است. 

آمارهای حوزه تجارت، بازرگانی و اصناف رضایت بخش هستند؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج هزار و ۸۰۰ پروانه کسب در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد. 

روزبهان افزود: ارزش کالای صادراتی استان در یک سال اخیر هشت میلیون دلار و به میزان ۳۰۳ هزار تن بوده است.

وی عنوان کرد: تعداد ۲۸ فقره کارت بازرگانی صادر و ۲۸ فقره دیگر تمدید شده که در تعداد تمدیدی ها ۲۱۱ درصد رشد و در کارت های صادره ۱۸۰ درصد افزایش وجود داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اهمیت تجارت خارجی و سفر اخیر هیات تجار عراقی به استان، گفت: افزایش میزان صادرات این استان به عراق علاوه بر کمک به رشد اقتصادی استان در تأمین منابع ارزی و گسترش سرمایه گذاری نیز نقش مهمی دارد. 

کریم روزبهان اظهار داشت: وجود ظرفیت ها و قابلیت های صنعتی و معدنی چشمگیر در کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم برای افزایش میزان صادرات این استان به عراق و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین آنها را فراهم کرده است.

بر اساس آخرین آمار و به گفته روزبهان  اینک ۷۹ درصد واحد های صنعتی این استان معادل ۴۱۱  واحد فعال و نیمه فعال هستند.

میزان سرمایه گذاری واحدهای فعال استان افزون بر ۱۱ هزار میلیارد ریال است و بیش از ۶ هزار نفر در واحد های صنعتی فعال و نیمه فعال هم اکنون اشتغال دارند.

تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری معتبر استان ۵۲۱ واحد بوده و سرمایه گذاری  این واحد های صنعتی بیش از ۱۳ هزارو ۹۵۶ میلیارد ریال است.

 از تعداد واحدهای صنعتی استان بیش از ۲۱ درصد معادل ۱۱۰ واحد به دلایل مختلف غیر فعال هستند که تلاش برای وارد به چرخه تولید این واحدها ادامه دارد.

بنابراین می توان گفت که امروز شاهد تقویت و رشد بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در قالب رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم از نقاط دور افتاده هستیم که خود نوید بخش توسعه این استان غنی از هر گونه منابع و مواهب طبیعی و در عین حال کم برخوردار نسبت به دیگر استانهای کشور است .

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد یاسوج دولت مردمی پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد یاسوج وزارت صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد یاسوج دولت مردمی معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد گفت کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال پروانه بهره برداری مدت یک سال اخیر رئیس سازمان صنعت میلیارد تومان نشان می دهد چرخه تولید سرمایه گذاری واحد تولید پرداخت شد درصد رشد صادر شده طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۷۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جاودان سیرت هر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این دستگاه از معتبرترین برندهای روز دنیا بوده و نصب این دستگاه در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به زودی راه اندازی می‌شود.

وی بیان داشت: این دستگاه با اعتباری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی خریداری شده است.

کد خبر 6091229

دیگر خبرها

  • با احداث سد آبریز، زنان و دختران کهگیلویه برای گوجه چینی به دیگر استانها نخواهند رفت
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان