Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌‌الاسلام پارسانیا افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی و پزشکی را یکی از مهمترین الزامات حوزه بهداشت و درمان دانست و عنوان کرد که اگر دولت‌ها به نوعی مقدمات انجام بهداشت دهان و دندان را فراهم کنند دیگر مجبور نیستند یارانه درمان چندصد درصدی را متقبل شوند.

حجت الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: همواره دغدغه ای در حوزه دندانپزشکی و افزایش ظرفیت کنکور برای پذیرش دانشگاه هایی که به تربیت دانشجوی دندانپزشکی و حتی پزشکی اهتمام دارند وجود داشت که البته باید این موضوع کاهش کیفیت فعالیت آنها محسوب نشود و روی انگیزه ها تاثیر منفی نگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این سوال که برای معضل کمبود ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی در دانشگاه ها چه اقداماتی از سوی شما انجام شده، گفت: برای جبران کمبود ظرفیت تخصصی دندانپزشکی بعد از برگزاری نشست ها و گفتگوهای متعدد پیرامون این معضل و حواشی آن با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان این بخش نهایتا اعلام شد که این اقدام به صورت یکباره انجام نشود و در چند مرحله اقدام به افزایش ظرفیت دانشجو شود و به تدریج افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی صورت‌ بگیرد.

 

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه افزایش تدریجی امکانات آموزشی لازم برای ساماندهی حوزه دندانپزشکی بسیار ضروری است، گفت: باید در تمامی این بخش‌ها مهارت کافی توسط دانشجویان و نیروهای متخصص اکتساب شود.

وی با تصریح بر این الزام که از سوی دیگر هم متولیان و مسئولان این حوزه باید امکانات لازم را در این حوزه فراهم‌ کنند، گفت: در این حوزه اقدامات و برنامه‌ریزی برای ایجاد ظرفیت‌های پزشکی و دندانپزشکی باید به گونه ای باشد که زمانی که نیاز به پزشک متخصص باشد، همواره این نیاز برطرف شود. ضمن اینکه لازم نیست تمام آموزش برای پزشکان باشد بلکه باید باید نیاز های دیگر هم در این بخش تامین شود تا مشکلات در این حوزه هم برطرف شود.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: دغدغه دوستانی که مخالف افزایش ظرفیت ها و گسترش این حوزه بودند، این بود که اگر این افزایش با ظرفیت افزایش مناسب آموزشی همراه نباشد، کیفیت را کاهش خواهد داد.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این حوزه باید به آن توجه شود، توزیع مناسب نیروهاست. پیش از این هم این کار انجام شده بود و دوره‌های کاردانی در حوزه دندانپزشکی برای افرادی که آموزش دیده بودند، وجود داشت؛ اما متاسفانه مسؤلان و برگزارکنندگان مسؤلیت خود را در این بخش انجام ندادند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح بایسته هایی که در زمینه افزایش ظرفیت دانشجویان و نیروهای پزشکی و دندانپزشکی باید به آن توجه کرد، گفت: به لحاظ اجرا علاوه بر اینکه افزایش ظرفیت ها به صورت چندمرحله ای  انجام می شود و باید امکانات لازم آموزشی فراهم شود؛ در  عین حال در سطوح مختلف باید آموزش داده و علاوه بر آن هم نیازهای دیگر تامین شود.

 

 پارسانیا با اشاره به اینکه ما متاسفانه در اجرای اشتباه و ناقص کارها و طرح ها و پروژه ها و اینکه کاری درست و اصولی اجرا نشود، سابقه طولانی داریم گفت: همین مسئله اجرای نیمه کاره کارها و اقدامات در حوزه های مختلف به ویژه در وزارت علوم وارد کرده است؛ به طوری که این نقیصه در حوزه پزشکی و دندانپزشکی بسیار جدی‌تر خودش را نشان داده است.

وی در تکمیل بحث تحصیل در رشته کاردانی دندانپزشکی گفت: با این حال در این حوزه کاردانی‌هایی که در این مقطع تحصیل کردند، توقع داشتند به خیل دندانپزشکان بپیوندند که تصورشان اشتباه بود و شاید به همین واسطه هم تحصیل کارشناسی دندانپزشکی برچیده شد.

مصحح کتاب «رحیق مختوم» آیت‌الله جوادی در ادامه خاطر نشان کرد: البته افزایش ظرفیت پزشک و دندانپزشک به این معنا نیست که ما فقط شمار افراد دارای مدرک را اضافه کنیم در حالیکه به لحاظ توانمندی و مرتبه علمی این افراد لنگ بزنند. افزایش پزشکانی که آموزش ندیده باشند، آسیب های بیشتری به حوزه بهداشت و درمان و مشخصا حوزه دندانپزشکی وارد میکند.

 

 

حجت الاسلام پارسانیا در خاتمه اظهاراتش با اشاره به نکته‌ای قابل تامل گفت: بنابراین با توجه به افزایش سن سالمندی در کشور و نیاز به افزایش ظرفیت های دندانپزشکی در شهرها، استان ها و حتی بخش ها و روستا ها دورافتاده باید دولت توجه به این بخش را در دستورکار خود قرار دهد و بصورت جدی به دنبال آن باشد؛ چرا که فقدان امکانات بهداشت دهان و دندان و حتی سایر رشته های پزشکی تنها به فقدان و نیود دندان افراد ختم نمی شود؛ بلکه مشکلات دهان و دندان منشا ابتلا به بیماری های مختلفی است که اگر دقیق به رنجیره مرتبط آن نگریسته شود می بینیم در نهایت دولت ها مجبورند در قبال استنکاف از تقبل هزینه دندانپزشکی هزینه ای چندده برابری و حتی بیشتر در  قالب یارانه درمان به وزارت و دستگاه ها و متولیان بهداشت و درمان جامعه اختصاص دهند که به نظر می رسد تخصیص بودجه به زیرحوزه بهداشت دهان و دندان و رسیدگی به این حوزه از هر نظر مرقوم به صرفه تر خواهد بود. امیدواریم که در تصمیمات آتی این نکات مدنظر قرار بگیرد.

وی در حسن ختام سخنانش متذکر شد که امیدواریم مجوز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی این حوزه مثمرثمر واقع شود و منحر به افزایش ظرقیت دانشگاه هایی شود که در بسیاری از شهرها و استان ها به عینه کمبود آنها احساس می شود و همین آینده جامعه را به خطر خواهد انداخت؛ خطری که در این وجیزه امکان پرداختن به آن وجود ندارد و در واقع زنجیره ای از ارکان اساسی کشور در در نبود و فقدان خود تحت تاثیر قرار خواهد داد و سلامت آینده جامعه را به خطر خواهد انداخت. به گونه ای که زنگ خطر آن از هم اکنون به گوش خواهد رسید. 

 

اخبار مرتبط؛

آیین نامه افزایش ظرفیت گروه پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

مجوز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی

شجاعی در نامه‌ای به رئیس جمهور: ترتیبی اتخاذ کنید که مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی اجرا شود

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش دانشجوی دانشجوی دندانپزشکی پزشکی و دندانپزشکی حوزه دندانپزشکی افزایش ظرفیت دهان و دندان ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳ در ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود.

مدارک مورد پذیرش در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و داوطلبان باید بر اساس آن در آزمون ثبت نام کنند.

عنوان مدرک تحصیلی داوطلبان اعم از دانشنامه یا گواهی تحصیلی باید دقیقا منطبق با رشته های قید شده به عنوان مدارک تحصیلی مورد پذیرش باشد.

براساس مصوبه چهل و پنجمین جلسه ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی دارندگان دانشنامه و یا گواهینامه تخصصی بالینی و یا فوق تخصصی بالینی در رشته هایی که دکتری عمومی پزشکی جزو مدارک مورد پذیرش است، مجاز به شرکت در آزمون مربوطه هستند.

همچنین دروس و ضرایب آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است.

مدارک مورد پذیرش آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳

دروس و ضرایب آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی(Ph.D) سال ۱۴۰۳

به گزارش مهر، آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در آبان ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کد خبر 6091965

دیگر خبرها

  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پلمب ۱۳ مرکز مداخله‌گر دندانپزشکی در خراسان رضوی
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد