Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کرمان مرداد ماه سال جاری به مدت ۲ روز میزبان سفر دولت به استان کرمان بود سفری که گره‌های تاریخی را از مطالبات مردم کرمان باز کرد و اجرای ۲۱۶ مصوبه این سفر می‌تواند موجب افزایش عدالت اجتماعی و کاهش فاصله بین فقیر و غنی در استان شود.

نگاهی گذرا به مصوبات این سفر نشان می‌دهد دولت با بررسی دقیق مطالبات مردم این استان دست روی مشکلات عمده مردم گذاشته است و سعی دارد با هدف گذاری مناسب تخصیص اعتبارات، چالش‌های عمده استان را که سال‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته بود را رفع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفر رئیس جمهور به شهرستان‌های جنوبی استان کرمان و بازدید از محروم‌ترین روستاهای استان کرمان با وجود طوفان شن شدید در این مناطق نشان داد که هم نشینی با مردم محروم و رفع مشکلات آنها یکی از اهداف این سفر بوده است به خصوص حضور حجت الاسلام رئیسی در روستای کروچان و کوشا که از ضریب محرومیت بالایی رنج می‌برند بسیار مورد توجه مردم این مناطق قرار گرفت.

قول ایجاد یک استان جدید

رئیس جمهور علاوه بر حضور در شهر کرمان و دیدار با نخبگان، روحانیون و فرهیختگان و خانواده شهدا و فعالان اقتصادی استان در اجتماع مردم شهر جیرفت نیز شرکت کرد و قول ایجاد استان کرمان جنوبی را به مردم این منطقه دارد که موجب تحولی بزرگ در این مناطق می‌شود.

تحقق این مطالبه تاریخی مردم جنوب کرمان در حالی انجام شد که دولت‌های گذشته در این مسیر هیچ اقدامی نکرده بودند، همچنین حضور رئیس جمهور در جمع مردم و بررسی مشکلات مردم به خصوص در بخش کشاورزی را می‌توان گام دیگر مثبت این سفر عنوان کرد.

خبرگزاری مهر در استان کرمان نیز قبل از سفر دولت با انتشار گزارش‌هایی مطالبات اصلی مردم استان کرمان را بیان کرد تا با رفع این مشکلات مردم کرمان از دستاوردهای دولت سیزدهم برخوردار شوند.

مطالبات مردم از دولت سیزدهم

استان کرمان، کشاورز محور است و نیمی از مردم این استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم معیشت خود را از بخش کشاورزی تأمین می‌کنند.

در این شرایط دلال بازی در زمینه تأمین نهاده‌های کشاورزی یکی از مهمترین مشکلات مردم این استان است اما مشکل زمانی نمود پیدا می‌کند که هنگام برداشت محصولات نیز دلالان مشتری اصلی محصولات کشاورزان هستند و در زمان اوج عرضه به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که قیمت این محصولات به کمترین میزان خود برسد.

افت قیمت محصولات هر سال ضررهای زیادی به کشاورزان می‌زند و در مقابل پول هنگفتی را عاید جیب ویژه خواران و دلالان شناخته شده می‌کند، خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «دست دلالان از محصولات کشاورزی کرمان کوتاه شود» این مشکل مردم را مطرح و از مسئولان خواست که دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی کرمان که بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تأمین می‌کند کوتاه کنند.

از سوی دیگر کرمان یکی از مهمترین استان‌های تاریخی کشور است که ۷ اثر ثبت جهانی را در خود جای داده است اما علیرغم همه شعارها هیچ گاه برنامه ریی مدون و اساسی در راستای ایجاد صنعت گردشگری در استان کرمان انجام نشده است، ده‌ها اثر ثبت ملی پس از مرمت راکد مانده‌اند ودهها اثر نیز مرمت نشده به حال خود رها شده است.

چرخ گردشگری استان کرمان نمی چرخد و همه چیز در حد شعار باقیمانده است این در حالی است که به دلیل عدم حمایت از این صنعت در کرمان حتی آثار ثبت جهانی کرمان نیز اکثراً خالی از گردشگر هستند و زیر ساختهای گردشگری نیز مستهلک می‌شوند. در گزارشی با عنوان «لزوم خروج کرمان از رکود گردشگری / چرخی که نمی چرخد»، این مشکل استان کرمان نیز به دولت گوشزد شد.

اما یکی از مشکلات تاریخی استان کرمان بحث جاده‌های بی کیفیت و عدم دو بانده شدن این جاده‌ها است، بطوریکه برخی از این جاده‌ها که طرح بهسازی آنها از سال‌ها قبل کلید خورده است با اعتبار قطره چکانی هنوز جان مردم را تهدید می‌کنند.

یکی از این جاده‌ها محور راور به دیهوک است که مردم استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد را به مشهد متصل می‌کند و از جاده‌های زیارتی محسوب می‌شود، کیفیت بسیار پایین این جاده، گاه اعجاب آور است و تعجب آور تر اینکه هیچ دولتی برای بهسازی این جاده به خصوص در بخشی که در حوزه استان خراسان جنوب قرار دارد اقدامی انجام نمی‌دهد در این خصوص نیز خبرگزاری مهر در گزارش «جاده کویری کرمان دیده نمی‌شود / لزوم بهسازی جاده راور - دیهوک»، مشکلات مردم را نمایه کرده است.

یکی دیگر از مشکلات استان که رئیس جمهور نیز در سفرش به جنوب کرمان با آن مواجه شد ریزگردها و طوفان‌های شن مکرری است که دائماً شهرستان‌های ریگان و فهرج را در گیر کرده و شهرستان‌های دیگر استان از جمله کرمان را نیز متأثر می‌کند.

کرمان این روزها لقب قطب اصلی ریزگردهای داخلی کشور را به خود اختصاص داده است اما به جرأت می‌توان گفت هیچ گامی برای کنترل این بحران برداشته نشده است یکی از مطالبات اصلی مردم استان کرمان رفع این مشکل است که در گزارشی با عنوان «لزوم مهار ریزگردها در کرمان / کانون‌های محلی کنترل شود» به آن پرداخته شده است.

استان کرمان در حالی با مشکلات فراوانی دست به گریبان است که منجر به محرومیت‌های ریشه‌ای در جنوب و شرق استان شده که این استان با کمبود اعتبار برای رفع این مشکلات مواجه است.

محرومیت‌های کرمان را رفع می‌کنیم

حجت اسلام ابراهیم رئیسی در بدو ورود به کرمان بر روی محرومیت‌های این استان دست گذاشت و از برنامه ریزی برای رفع مشکلات خبر داد.

در بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: شهید سلیمانی نماد مقاومت است و این شهید بزرگوار علاوه بر کرمان برای کشور و جهان اسلام باعث افتخار است و رهبری از او به عنوان مکتب یاد کرده‌اند که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: توفیقی است برای بنده و همکارانم که در خاتمه سفرهای استانی وارد استان کرمان شدیم و امیدوارم در این سفر آنچه خواست مردم است بتوانیم دنبال کنیم، بررسی‌هایی قبلاً انجام و مشکلات استان احصا شده است.

فقر و محرومیتی که در جنوب کرمان وجود دارد زیبنده نیست و دولت مصمم است با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و رفع فقر و محرومیت مشکلات را رفع کند

وی ادامه داد: استان کرمان مهد مردان و زنان فرهیخته ای است که شامل شعرا، ادبا، هنرمندان و سیاسیون و چهره‌های برجسته علمی است.

رئیس جمهور با اشاره به نقش کرمانی‌ها در دفاع مقدس و عرصه‌های مقاومت افزود: استان کرمان با ۶ هزار و ۵۰۰ شهید و ۱۹ هزار جانباز و ایثارگر به عنوان یکی از محورهای مقاومت مطرح است و به دلیل همین ظرفیت‌ها از کرمان به عنوان پایتخت مقاومت یاد می‌شود.

وی عنوان کرد: استان کرمان ظرفیت کشاورزی، معدنی و گردشگری دارد که می‌توان با تکیه بر این ظرفیت‌ها اقدامات زیادی انجام داد.

وی به ظرفیت‌های بزرگ نیروی انسانی در کرمان اشاره کرد و افزود :۱۰۰ مرکز دانشگاهی در استان وجود دارد اینها ظرفیت‌های بزرگی است که با وجود این ظرفیت‌ها بیکاری در کرمان در استان معنی ندارد.

رئیس جمهور بیان کرد: فقر و محرومیتی که در جنوب کرمان وجود دارد زیبنده نیست و دولت مصمم است با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و رفع فقر و محرومیت مشکلات را رفع کند.

وی تاکید کرد: مشارکت در سرمایه گذاری به ویژه در جنوب کرمان بسیار اهمیت دارد، زمینه برای سرمایه گذری وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد و مشکلات مردم را با استفاده از این معادن باید رفع کرد.

رئیس جمهور گفت: در مجموع با نظر خواهی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نماینده‌های مجلس و نماینده‌های مجلس خبرگان برنامه‌های به عنوان مصوبات پیش بینی شده است که در جلسه شورای اداری نهایی می‌شود

رئیس جمهور در ادامه سفرش به کرمان در جمع فعالان اقتصادی حضور یافت و بر افزایش تولید و فعالیت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: کرمان با ظرفیت‌های اقتصادی گسترده نباید بیکار و محرومتی داشته باشد.

وی همچنین در جمع مردم کرمان بر آغاز دور دوم سفرها در راستای پیگیری مصوبات دور اول تاکید کرد اما اوج حضور رئیس جمهور در کرمان به روز دوم سفر وی به کرمان مربوط بود.

همنشینی رئیس جمهور با کپر نشینان روستای کروچان

حجت الاسلام رئیسی پس از حضور در جیرفت بازدید هوایی خود را از مناطق محروم جنوب کرمان آغاز کرد و در اوج طوفان در منطقه جازموریان در جمع مردم کروچ حاضر شد و در خانه کپرنشینان در کنار آنها به گفتگو نشست و قول‌هایی در راستای رفع مشکلات مردم این روستا داد

مهمترین وعده‌ای که حجت الاسلام رئیسی در جمع مردم داد مربوط به استان شدن جنوب استان کرمان در راستای رفع محرومتی این منطقه بود که ورد توجه و استقبال مردم استان کرمان قرار کرد

رئیس جمهور در ادامه سفر در جمع مردم بم نیز حاضر شد و خواستار پیگیری رفع مشکلات مردم این منطقه از استان به خصوص در زمینه توسعه زیر ساخت‌ها شد.

۲۱۶ مصوبه‌ای که ابلاغ نشده است

در نهایت در جلسه شورای اداری کرمان ۲۱۶ مصوبه در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین آب، توسعه زیر ساختها و محرومیت زدایی در کرمان و طرح‌های آبخیزداری و کشاورزی و صنعت و معدن تصویب شد.

با وجود گذشت چند روز هنوز لیست مصوبات سفرهای به کرمان مشخص نشده است اما امام جمعه کرمان طی نماز جمعه این هفته کرمان خواستار تسریع در ابلاغ و اجرای این مصوبات شد.

هر چند هنوز لیست مصوبات سفر استانی به کرمان مشخص نیست اما اعلام رئیس جمهور در خصوص اختصاص ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن استان کرمان به استان از مهمترین قول‌های رئیس جمهور بود، این اقدام می‌تواند بودجه‌ای قابل توجه در راستای طرح‌های توسعه‌ای و رفع محرومیت در استان کرمان اختصاص دهد.

۲۱ هزار میلیارد تومان رهاورد سفر ریاست جمهوری برای کرمان

محمدمهدی فداکار در خصوص مصوبات و نتایج این سفر در توضیحاتی کلی بیان کرد: رئیس جمهور مستقیم با مردم سخن گفتند و به سوالات و دغدغه‌های آنها پاسخ دادند.

عنوان مسئول وعده‌های سفر دولت به استان کرمان
رئیس جمهور در شورای اداری کرمان

احداث سیل بند جنوب کرمان

ایجاد استان کرمان جنوبی

بازگشت ۱۵ درصد از حقوق معادن به کرمان

محرومیت زدایی از مناطق مختلف استان

وزیر آموزش و پرورش در جمع مردم بم حذف مدارس کانکسی در کرمان
وزیر ارتباطات در شورای اداری راور توسعه فیبر نوری و افزایش سرعت اینترنت
وزیر کشور در بازدید از گلزار شهدا

ساماندهی حاشیه نشینی

ساماندهی گلزار شهدای کرمان

معاون پارلمانی رئیس جمهور در شورای اداری جیرفت ایجاد بسترهای لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه

وی ادامه داد: دیدارهای تخصصی نیز در حوزه مسائل اقتصادی استان با تکیه بر معادن، نخبگان، ایثارگران و نشست شورای اداری استان با حضور رئیس جمهور و وزرای دولت برگزار شد و نکات مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

فداکار ابراز داشت: بازدیدهای سرزده‌ای نیز توسط هیئت دولت و حجت الاسلام رئیسی انجام شد از جمله روستای کروچان و تنگ‌شاه که از مناطق بسیار محروم جنوب استان هستند و تصمیمات مهمی توسط رئیس جمهور اتخاذ شد و تیمی نیز برای اجرای آن طی روزهای آینده به این مناطق اعزام می‌شوند.

شرط دولت مردمی در سفرهای دور اول بر تکمیل طرح‌هایی است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و دارای ضرورت هستند تا سریع‌تر مورد بهره‌برداری و استفاده مردم قرار گیرند

استاندار کرمان عنوان کرد: وزرا نیز به عنوان نماینده ویژه رئیس در نقاط مختلف استان حضور یافتند و در حوزه‌های تخصصی ورود کردند.

وی بیان کرد: نامه‌ها و درخواست‌های مردمی در سفر ریاست جمهور در حال دسته‌بندی است تا مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرند.

استاندار کرمان با بیان اینکه برای مصوبات سفرهای هیئت دولت، پروژه‌ها از قبل مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفت: بنای دولت بر کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، الا زمانی که پروژه ضروری و یا خاصی وجود داشت باشد.

وی با بیان اینکه تاکید دولت بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: شرط دولت مردمی در سفرهای دور اول بر تکمیل طرح‌هایی است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و دارای ضرورت هستند تا سریع‌تر مورد بهره‌برداری و استفاده مردم قرار گیرند.

فداکار ابراز داشت: تصمیم دولت بر ایجاد خوابگاه متأهلین بود که در این سفر برای دانشگاه شهید باهنر و علوم پزشکی اعتبار گذاشته شد.

استاندار کرمان گفت: در مجموع سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان کرمان ۲۱۶ مصوبه داشت که تعداد دیگری نیز با توجه به دستورات رئیس جمهور و وزرا طبق بازدیدهای انجام شده به آن اضافه می‌شود.

وی ابراز داشت: سیل بند جنوب مهمترین مسئله است که رئیس جمهور با بالگرد از آن بازدید داشت. ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ۱۲۰ کیلومتر آن باقی مانده که برای مهار سیلاب‌ها در جنوب استان باید اجرایی شود.

فداکار بیان کرد: جاده مهم محمدآباد ریگان به جاسک نیز بسیار حائز اهمیت است که بخشی از آن از مناطق بسیار محروم می‌گذرد و رئیس جمهور بر تکمیل آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: این پروژه طرح استانی است که مقرر شد تا ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی پیمانکار داده شود و تکمیل شود.

استاندار کرمان گفت: تأمین اعتبار برای زیرساخت گلزار شهدای کرمان با توجه به مزار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز مورد تاکید ریاست جمهوری قرار گرفت که برای راه دسترسی، امکانات عمومی، اورژانس، پارکینگ این مکان لحاظ شود.

فداکار تصریح کرد: تکمیل مصلای کرمان و تفویض اختیار تبصره ۵ قانون معادن به استان که کمک بسیاری را خواهد کرد و پروژه‌های زیادی را می‌توان در قبال آن اجرا کرد.

کد خبر 5566207

منبع: مهر

کلیدواژه: سفر استانی کرمان رئیس جمهور استانداری کرمان بوشهر هفته دولت ویروس کرونا کرمانشاه گرگان اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه اربعین 1401 آمار کرونا شیوع کرونا اردبیل قزوین مشهد خراسان رضوی حجت الاسلام رئیسی استاندار کرمان رئیس جمهور فقر و محرومیت خبرگزاری مهر شورای اداری مشکلات مردم استان کرمان جمع مردم جنوب کرمان مردم استان رفع مشکلات ۲۱۶ مصوبه بر تکمیل پروژه ها ظرفیت ها جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078118 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • اعتراض دانشجویان دنیا از مقاوت ملت ایران برخواسته است
  • گلایه استاندار کرمان از بانک‌های خصوصی
  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • توجه به استان تهران در نگاه متوازن دولت
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است