Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، زبان، کارکردهای مختلفی دارد و بهره‌مندی از تمامی این کارکردها، یک معنای مشخص دارد؛ انتقال معنا و پیام. از این منظر، سینما، نیز زبان محسوب می‌شود اما ساحتی بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر دارد. زیرا محدود به چارچوبی نیست که زبان به واسطه تبعیت از نظام دستوری از آن رنج می‌برد. سینما زبانی است مبتنی بر نشانه‌ها و نمادهایی که به مدد تصاویر، بازی‌ها، فضاسازی و میزانسن و حتی موسیقی، ایجاد ارتباط می‌کند و نظامی است دلالت‎مند که کشف و درک رابطه بین دال و مدلول و متن و فرامتن آن، برای هر کسی که با سازوکارهای مفهومی سینما آشناست، امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زبان سینما، گستره‌ای جهانی دارد و شناخت جهان از یک کشور و نظام، از طریق سینمای آن کشور و نظام ساده‌تر و بین‌المللی‌تر است تا از طریق زبانش. جهان، نکوهش خشونت جنگ و تقدیس عشق و همدلی را با زبان سینما بهتر درک می‌کند تا با شعارها و سخنرانی‌ها.

بنابراین اگر سینما، با توجه به ظرفیت‌های بی‌انتهایی که دارد، از مضامین متعددی بهره‌ ببرد که آن مضامین، راه بردن جهان به درک مشترک را تسهیل کند، سینمای موفق‌تری است. چون بهتر دیده و خوانش می‌شود. این مضامین در سینمای ایران، با توجه به تاریخی که در نیم قرن اخیر از سر گذرانده، به وفور یافت می‌شود و آن‌قدر تنوع و عمق دارد که می‌توان از موضوعی مانند جنگ و یا حوادث ایرانِ در فاصله پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع جنگ تحمیلی، فیلم‌های بسیاری ساخت و نوع انسان را در هر نقطه دنیا، تحت تاثیر قرار داد.

انقلاب و جنگ؛ دو منبع غنی و تمام نشدنی سینمای ایران
سینمای ایران، به لحاظ دسترسی مستقیم به موضوعات و شرح ما وقعِ رویدادهایی که جامعه مستقیماً با آن درگیر بوده و با گوشت و پوست خود لمسش کرده، منبع غنی تمام نشدنی و ارزشمندی دارد و از این حیث، به بسیاری از کشورهای دیگر رجحان دارد.

اگر کشورهایی در دنیا وجود دارند که به طور جدی جنگی را تجربه نکرده‌اند یا از سوژه‌های عام و جهانی جنگ؛ مثلا جنگ جهانی اول و دوم ارتزاق می‌کنند که از آن‌ هم بیش از ۷۰سال گذشته، ایران با جنگی که در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ از سر گذراند و پیامدهایی که هنوز هم دامنگیر کشورمان است، نیازی به پروراندن گلخانه‌ای سوژه‌ها ندارد و آنها را در بکرترین و تجربه‌شده‌ترین حالت در اختیار دارد. مفهوم و ماجرایی مانند انقلاب و سال‌های پرآشوب پس از انقلاب تا وقوع جنگ تحمیلی نیز وضعیت موضوعی مشابهی با جنگ دارد و به لحاظ بهره‌مندی از ظرفیت‌های موضوعی برای سینمای مستند یا غیر مستند، منبعی تمام‌نشدنی و زوال‌ناپذیر است.

هم از این روست که با وجود گذشتِ بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب و شروع هشت سال جنگ تحمیلی و با طی شدن سه دهه و نیم از پایان جنگ، ساخته‌های سینمایی در این زمینه‌ها، هنوز دیدنی و گاه، به خاطر موضوعات تازه و بدیعشان، خیره‌کننده‌اند.

حتی می‌توان ادعا کرد که به دلیل فاصله گرفتن از آشوب‌ها و غبارآلودگی فضای سیاسی و اجتماعی سال‌های نخست انقلاب و دور شدن از التهاب و تفتیدگی و کشتن و کشته دادن‌های هشت سال جنگ، سوژه‌های بدیع و غافلگیر کننده‌ای استخراج و در مدیوم سینما ساخته و اکران می‌شوند که ترجمان سینمایی حرف‌هایی بر زبان نیامده و حقایقی ناگفته‌اند و می‌توانند توأمان، «واقعیت‌های انقلاب و جنگ تحمیلی» و « ظرفیت‌های بالای سینمای ایران» را با جهان در میان بگذارند و کلاس سینمای کشورمان را ارتقا دهند.

سازمان سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد و موسسات زیر مجموعه‌اش، می‌توانند با تشکیل کارگروه‌های ویژه و تخصص‌محور،‌ موضوعاتی را که قابلیت تبدیل شدن به آثار حماسی فاخر دارند، رصد کنند و با تبدیل آنها به متن‌های قابل اجرا، گام بزرگی هم در ساخت و تولید نمونه‌های موفق بردارند و هم در تربیت مخاطبان فرهنگی، اثربخش ظاهر شوند. مشارکت و همکاری بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان با طیف مختلف سینماگران، برای ساخت و تولید فیلم‌هایی در تراز انقلاب اسلامی، تضمین کننده تحقق اهدافی مانند «مصون‌سازی»، «ساماندهی» و «شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی» است که «شورای سینما» به همین منظور در اسفندماه سال گذشته تشکیل شده است. امید که این مسیر با تلاش پایدار به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سینمای انقلاب دفاع مقدس سازمان سینمایی وزارت ارشاد سینمای ایران جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۰۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روزهای آخر فروردین‌ماه ۱۳۵۹ گروهی از هنرپیشگان سینما و تلویزیون، کارگردانان و خوانندگان از جمله زری خوشکام، پریسا، ایرن، رضا کرم‌رضایی، سیاوش [محمدرضا شجریان] و... جهت پاره‌ای توضیحات به دادگاه انقلاب احضار شدند. در اعتراض به این اقدام جمشید مشایخی سرپرست وقت اداره‌ی تئاتر با تقریر نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن حبیبی وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی از سمت خود استعفا کرد. متن نامه‌ی او که روز ۳۱ فروردین ۵۹ در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

جناب آقای حسن حبیبی وزیر فرهنگ و آموزش عالی:

پیروز احضار گروهی از هنرمندان به دادگاه انقلاب اوین، این‌جانب جمشید مشایخی که بعد از انقلاب راستین ملت ایران از طرف مقامات مسئول مملکتی به سرپرستی اداره‌ی برنامه‌های تئاتر وزارت فرهنگ و آموزش عالی انتخاب شده‌ام، معتقدم احضار هنرمندانی چون رضا کرم‌رضایی کارگردان این اداره، آقای سیاوش [محمدرضا] شجریان و خانم پریسا توهین به هنر، هنرمندان و دوست‌داران هنر می‌باشد. لذا به نشانه‌ی اعتراض به این عمل ضد انقلابی از سمت خود استعفا می‌دهم.

اعتراض سندیکای کارگردانان

در همین ایام زمزمه‌ی مصادره‌ی سینماها نیز به گوش می‌رسید تا جایی که محمدعلی نجفی سرپرست مرکز سینمایی کشور نیز در واکنش به این مسئله و نیز مصائب پیش‌آمده برای جامعه‌ی هنری استعفا کرد. به دنبال استعفای محمدعلی نجفی سرپرست مرکز سینمایی کشور و جمشید مشایخی رئیس اداره‌ی تئاتر و زمزمه‌ی مصادره شدن سینماها اعضای سندیکای کارگردانان از جمله مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، عباس شباویز، عباس جوانمرد، علی حاتمی، حمید سمندریان، امیر قادری، محمدعلی نجفی، رضا کرم‌رضایی و شماری دیگر از دست‌اندرکاران جلسه‌ای تشکیل دادند و اعتراض خود را نسبت به عمل دادسرای انقلاب مبنی بر احضار پی‌درپی هنرمندان اظهار داشتند. آن‌ها طی قطع‌نامه‌ای تاکید کردند که از آن پس به احضاریه‌ توجه نمی‌کنند و در دادگاه انقلاب حضور نخواهند یافت.

متن این قطع‌نامه که در مجله‌ی «جوانان امروز» به تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۵۹ منتشر شد به این شرح بود:

پیرو اطلاعیه‌های دادستانی انقلاب در مورد فعالیت‌های فعالین جامعه‌ی هنری کشور

به این وسیله به اعضای سندیکای کارگردانان اعلام می‌شود جز این سندیکا در مورد فعالیت‌های هنری، صلاحیت رسیدگی ندارد و سندیکا تنها مرجع ذی‌صلاح درباره‌ی مسائل مربوط می‌باشد.

در این جلسه که با حضور جمعی از خبرنگاران تشکیل شد، بهمن فرمان‌آرا، علی حاتمی، محمدعلی نجفی و... در اعتراض به شیوه‌ی در پیش گرفته شده در دادگاه انقلاب نسبت به احضار هنرمندان سخنانی را ایراد کردند که بخش‌هایی از آن را به نقل از جوانان امروز (۸ اردیبهشت ۵۹) در پی می‌خوانید:

بهمن فرمان‌آرا: دستگاه‌هایی که هیچ نوع صلاحیتی ندارند قیم ما شده‌اند

مدت‌هاست مردم می‌گویند لیست ساواکی‌ها را منتشر کنید، کسی گوش نمی‌کند ولی ناگهان کتابی منتشر می‌شود و دولت می‌گوید چون نمی‌خواستیم نام عده‌ای لکه‌دار شود و زندگی‌شان به خطر افتد از این کار خودداری نمودیم. ولی در مورد کسانی که یک عمر در کار فرهنگی تلاش کردند اعلام می‌کنند به نام فحشا مراجعه کنید و خیلی موارد دیگر.

نیکاراگوئه که پس از یک سال که از انقلابش می‌گذرد فیلم‌هایی روانه‌ی بازار نمود که موفق به اخذ جایزه گردید ولی ما در این مدت چه کردیم؟! دستگاه‌هایی که هیچ نوع صلاحیتی ندارند قیم ما شده‌اند، حکمی صادر می‌شود که سینماها باید به دست یک مرکز مورد اعتماد سپرده شود! چه کسی تشخیص می‌دهد دستگاه تازه که می‌خواهد سینماها را اداره کند صاحب صلاحیت است.

چرا به خود ما مراجعه نمی‌شود و با چاپ اسامی در روزنامه‌ها چه چیز را می‌خواهند ثابت کنند؟!

علی حاتمی: اجازه ندادم همسرم به دادگاه برود

عقیده دارند سینما باید دانشگاه بشود ولی وقتی با دانشگاه چنین می‌شود تکلیف سینما روشن است. من نمی‌توانم سینما را کنار بگذارم و آن‌ها هم که نیستند از کار کنار نرفته‌اند مگر می‌شود نفس کشیدن را کنار گذاشت.

این‌جانب در جواب احضاریه‌ی دادگاه انقلاب که همسرم زری خوشکام را خواسته‌اند به فرموده‌ی اسلام که اجازه نداده زنی بدون اجازه‌ی شوهرش از خانه بیرون رود اشاره نموده و به حاکم شرع نوشتم: «این‌جانب اجازه نمی‌دهم همسرم جهت احضاریه‌ی شما اقدام به خروج از خانه نماید و کلیه‌ی پی‌آمد این کار را به گردن گرفته‌ام، ما منتظر نمی‌شویم هنر را به ما دیکته کنند چراکه هنر از خود هنر به وجود می‌آید. وقتی کسی نمی‌تواند نقاشی کند به خط پناه می‌برد، خود خط یک هنر اسلامی است.

محمدعلی نجفی: عمل این‌ها اسلامی نیست

عمل این‌ها اسلامی نیست چراکه در قرآن آمده نباید در افکار و رفتار دیگران تجسس کرد و اگر کسی گفت من مسلمان هستم باید پذیرفته شود. در مورد مصادره سینماها گفته شد مکان فحشا است، چنین حرفی تهمت و افترا می‌باشد، به‌خصوص اگر از طرف کسانی که خود را حامی اسلام می‌دانند زده شود.

ایرن: در دادگاه گفتم آگاهانه نقش‌هایم را بازی کردم

در دادگاه اظهار داشتم هیچ‌کس مرا مجبور به کار در سینما و ارائه‌ی نقش‌ها ننمود بلکه خود آگاهانه نقشی را پذیرفتم و بازی کردم.

۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903009

دیگر خبرها

  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است