Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:42:32 GMT

چهارمین ایستگاه سنجش آلودگی هوای قم افتتاح می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۱۱۹۸

چهارمین ایستگاه سنجش آلودگی هوای قم افتتاح می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم، سید رضا موسوی مشکینی در تشریح عملکرد دولت مردمی سیزدهم در حوزه محیط‌ زیست قم، افزود: بر اساس نظرات کارشناسی، کلان‌شهر قم حداقل به ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز دارد، اما تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات و هزینه‌های بالای راه‌اندازی و راهبری ایستگاه‌ها، سه ایستگاه در شهر قم فعال شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از موضوعات مهم و پرچالش محیط‌زیست استان را آلودگی‌های زیست‌محیطی بخش سلفچگان دانست و افزود: اقدامات اساسی برای کاهش آلاینده‌ها و بهبود وضعیت زیست‌محیطی این منطقه در یک سال گذشته انجام شده است که شامل عدم صدور مجوز استقرار صنایع با رده بالاتر از چهار، تعطیلی سایت ۱۸ هکتاری پسماند ویژه و صنعتی و افزایش چشمگیر گشت و پایش، صدور اخطاریه و ممانعت از ادامه فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده است.

وی با اشاره به احداث پاسگاه محیط‌بانی سمندری در منطقه حفاظت شده پلنگ دره، به وسعت ۷۰ مترمربع با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، خاطرنشان کرد: در حوزه محیط‌زیست طبیعی و یگان حفاظت، خوشبختانه علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی محیط‌بانان و تامین تجهیزات موتوری و انفرادی لازم، شاهد ارتقاء امنیت در زیستگاه‌های طبیعی و افزایش جمعیت حیات‌وحش در این مناطق هستیم.

موسوی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم و اساسی در یک سال گذشته، راه‌اندازی سایت پسماند ویژه و صنعتی استان با اعتباری بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تومان است که پس از یک دهه معطلی در هفته محیط‌زیست سال جاری به بهره‌برداری رسید و نقش مهمی در مدیریت هرچه بهتر این پسماندها دارد.

آموزش و فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی در یک سال گذشته در استان قم به‌شدت توسعه یافته است

وی برخی دیگر از اقدامات این اداره کل در یک سال گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: افتتاح یک آزمایشگاه معتمد سازمان محیط‌زیست، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و توسعه چشمگیر برنامه‌های آموزشی، رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی به‌ویژه تولید محتواهای آموزشی ویژه کودکان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان مختلف از دیگر این اقدامات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به عملکرد اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم در یک سال گذشته، خاطرنشان کرد: طی این مدت نزدیک به یک‌هزار بازدید شبانه‌روزی کارشناسان از واحدهای صنعتی استان به انجام رسیده که بیش از نیمی از آن‌ها منجر به صدور اخطاریه شده است که در صورت کم‌توجهی واحدهای صنعتی به این اخطاریه‌ها و عدم رفع آلودگی، پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با بیان این‌که طی یک سال گذشته ۵۴۸ استعلام تاسیس و بهره‌برداری واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم انجام شده است، از مخالفت با ۹۸ استعلام خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم سامانه جامع محیط‌زیست به آدرس iranemp.ir جهت مدیریت هرچه بهتر استعلام‌های زیست‌محیطی و پسماندهای صنعتی در سراسر کشور راه‌اندازی شده که در استان قم نیز با جدیت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

همه برای حفظ و حراست از محیط‌زیست باید مجاهدانه وارد میدان عمل شویم

وی رشد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای این اداره کل در دولت سیزدهم را نیز چشمگیر عنوان کرد و افزود: اگرچه همچنان کمبود اعتبارات و نیروی انسانی از موانع جدی تحقق اهداف سازمان محیط‌زیست بشمار می‌رود، اما توجه و عنایت ویژه دولت به مسائل زیست‌محیطی، باعث رشد و افزایش منابع مالی و انسانی به‌ویژه در بخش محیط‌بانی شده است.

وی با اشاره به رسیدگی حقوقی به ۹۰ پرونده تخلف زیست‌محیطی در یک سال گذشته در حوزه‌های طبیعی و انسانی، تصریح کرد: قوه قضاییه و نیروی انتظامی در سال‌های گذشته همکاری و تعامل بسیار کارآمد و مؤثری با این اداره کل در جهت مقابله و پیشگیری از تخلفات زیست‌محیطی داشته‌اند که حقیقتا جای تشکر و قدردانی بسیاری دارد.

موسوی همچنین با اشاره به پایش مستمر مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع، تالاب‌ها و زیستگاه‌های حساس استان قم و انجام سرشماری‌های منظم تابستانه و زمستانه، گفت: راه‌اندازی مجدد پاسگاه محیط‌بانی وسف، بازسازی پاسگاه محیط‌بانی راهجرد، تحویل ۱۰ دستگاه موتورسیکلت تریل به مناطق و تیمار، نگهداری و رهاسازی صدها گونه از انواع جانوران به‌ویژه پرندگان شکاری و کنارآبزی از دیگر اقدامات این اداره کل در یک سال گذشته است.

دولت سیزدهم به دور از شعارزدگی از محیط‌زیست حمایت کرده است

وی بیان کرد: دولت سیزدهم برای حمایت از محیط‌زیست کشور به میدان عمل آمده و همه ظرفیت‌ها را برای بهبود وضعیت محیط‌زیست به کار گرفته است.

وی افزود: در یک سال گذشته، شخص آقای رئیس‌جمهور و مجموعه دولت، حمایت‌های جدی و بی‌شائبه‌ای نسبت به این حوزه خطیر و حساس داشته‌اند که حقیقتا بسیار دلگرم‌کننده و امیدوارکننده است.

موسوی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم، مجموعه کارشناسان و فعالان زیست‌محیطی استان قم نیز شاهد دغدغه‌مندی و پیگیری‌های جدی مدیریت عالی استان در جهت رفع موانع و مشکلات، بهبود وضعیت و مقابله با تخلفات زیست‌محیطی بوده‌اند و با حمایت‌های دولت، اقدامات مثبت و موثر بسیاری در استان برای تامین امنیت و سلامت عمومی مردم شکل گرفته است. 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست قم اداره کل حفاظت محیط زیست قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست قم اداره کل حفاظت محیط زیست قم سازمان حفاظت محیط زیست قم اداره کل حفاظت محیط زیست قم اداره کل حفاظت محیط زیست کل حفاظت محیط زیست قم اداره کل یک سال گذشته واحدهای صنعتی بهبود وضعیت دولت سیزدهم راه اندازی زیست محیطی محیط بانی استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۱۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق