Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: اجرای ۳۵ هزار مترمکعب طرح آبخیزداری شامل سنگ و ملات، اجرای ۸۵ هزار هکتار عملیات بندخاکی، یکهزار  و ۵۴۰ هکتار عملیات زیستی از جمله طرح‌های آماده بهره‌برداری استان سمنان به مناسبت هفته دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: امسال عملیات بیابانزدایی در وسعت ۶هزار هکتار شامل طرح‌هایی مانند یکهزار و ۲۰۰ هکتار نهالکاری، مدیریت روان آب، ۶۵۰ هکتار بذرپاشی و اجرای بادشکن غیرزنده به طول ۳۰ کیلومتر به مناسبت هفته دولت در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: ۶۹۰ میلیارد ریال مصوبه سفر رئیس جمهور برای اجرای عملیات بیابانزدایی، آبخیزداری و آبخوانداری به استان سمنان اختصاص یافت.
مرادی‌حقیقی یادآور شد: اجرای عملیات آبخیزداری نقشی مهم در کنترل سرعت سیلاب، کاهش سرعت تخریب، بیابانزدایی دارد و منجر به توسعه پایدار می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه ۱۶ تا ۱۷ تن از هر هکتار اراضی ملی استان سمنان درگیر فرسایش خاک است، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری کمک‌کننده در کاهش فرسایش خاک است.

کمبود اعتبار چالش پیش روی توسعه اجرای طرح‌های آبخیزداری استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۵.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی استان در حدود ۳.۵ میلیون هکتار سیل‌خیز و نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری است، اما به دلیل کمبود اعتبار اجرای طرح‌ها به کندی پیش‌ می‌رود.
وی یادآور شد: تا کنون از مجموع وسعت اراضی ملی استان سمنان نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری فقط در وسعت نیم میلیون هکتار، عملیات آبخیزداری اجرا شد که همین میزان نقشی مهم در کاهش خسارت  سیل و تقویت سفره های آب‌ زیرزمینی داشته است.
وی تصریح کرد: هزینه اجرای هر یک مترمکعب طرح آبخیزداری مانند سنگ و ملات در حدود ۱۵ میلیون ریال هزینه دارد.

کاهش ۹۳درصدی آتش‌سوزی مناطق مرتعی و جنگلی استان سمنان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم گفت: آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان امسال با همراهی مردم و تقویت مشارکت  سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ کاهش ۹۳درصدی داشت.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی با بیان اینکه آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی استان سمنان رخ نداد، ابراز داشت: سال گذشته ۹ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی استان رخ داد که در طی این حوادث ۹ هکتار و ۱۰۳ متر مربع از عرصه‌های مرتعی استان سمنان در آتش سوخت.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۶۳ نفر در زمینه قاچاق انواع چوب و محصولات مرتعی سال ۱۴۰۰ دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای طرح در زمینه جنگل‌های شمال، ممنوع بودن قطع درختان در جنگل‌ها و کاهش واردات چوب، افزایش گرایش مردم به محصولات چوبی و افزایش کارگاه‌های چوبی، مصرف چوب افزایش یافته و همین موضوع بر قاچاق چوب نیز تاثیر گذاشته است. 

ابوطالبی یادآور شد: قرارگیری استان سمنان در موقعیت جغرافیایی ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور موجب شده تا میزان کشف قاچاق چوب افزایش داشته باشد و بر این اساس، تمام کشفیات مربوط به استان سمنان نیست و برخی از موارد در محورهای مواصلاتی استان کشف می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کمک گرفتن از جوامع محلی و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی از رویکردهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری برای پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب و محصولات جنگلی و مرتعی است.

وی خاطرنشان کرد: طی بازرسی‌ها،  ۳۴ تن چوب قاچاق در ۵۲ فقره ، چهار هزار و ۳۰۰ کیلوگرم ذغال چوب در سه فقره و ۱۱ هزار و ۹۶۰ کیلوگرم انواع محصولات چوبی قاچاق طی یکسال گذشته کشف شد.

وی یادآور شد: طی سال گذشته ۴۸ دستگاه خودرو توقیف  و طی اجرای تبصره یک قانون مربوط به اعمال قانون ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی بدون دخالت دستگاه قضا، طی ۲۱ فقره پرونده  ۲۸ هکتار اراضی ملی به نفع دولت آزاد شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: سال گذشته با اجرای مربوط به ۲۲ پرونده  ۳۶ هکتار اراضی ملی از چنگال سودجویان به نفع دولت آزادسازی شد.

۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار لازمه اجرای طرح‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان با توجه به نرخ امروز  نیاز استان سمنان در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری است.
محمد راستین تصریح کرد: یک میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های مطالعاتی در حوضه‌های آبخیز استان سمنان اعتبار نیاز است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: راه تقویت جریان آب‌های زیرزمینی اجرای عملیات آبخیزداری است و ضرورت دارد تخصیص اعتبار در این بخش ویژه دیده شود.

وی یادآور شد:  ۴۷۱ هزار هکتار اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان نیمه تمام است و برای تکمیل  ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبار به نرخ امروز لازم است و از سال ۷۰ تا ۱۴۰۰ عملیات آبخیزداری انجام شده و تهدید سیل را به فرصت تبدیل می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح‌های آبخیزداری از سال ۱۳۷۰ تا کنون که در استان سمنان اجرایی شده است موجب کنترل  ۸۵ میلیون مترمکعب سیلاب شده است.

وی افزود: حجم رسوب و بار معلق همراه سیل، قدرت سیل و تخریب را تقویت می‌کند که طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان  ۲۸.۵ میلیون مترمکعب کنترل رسوب داشته و ۸.۵ میلیون مترمکعب  در آب بندها ذخیره شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۲۸.۵ میلیون مترمکعب مخزن ذخیره در قالب طرح‌های آبخیزداری در استان ایجاد شده است.
 

هدفگذاری ۵۰ هکتار زراعت چوب در استان سمنان طی سالجاری 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم گفت: ۵۰ هکتار ایجاد زراعت چوب با همراهی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  امسال هدفگذاری شده و منابع طبیعی در این طرح نهال رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.

علی ترابی بیان کرد: شوری آب در جنوب سمنان بالا است و زراعت چوب ممکن نیست و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان شناسایی گونه‌های سازگار در این منطقه با توجه به وضعیت خاک در دست بررسی دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: نهال سنجد، صنوبر، کاج، سرو،زیتون تلخ، بادام کوهی زبان گنجشک از جمله نهال‌هایی است که برای کاشت در سمنان در زمان حاضر استفاده می‌شود.

ترابی اضافه کرد:  سال ۹۸ مالچ سنگ‌ریزه به پیشنهاد پروفسور کردوانی اجرا شد و باید چندین سال از اجرای طرح آزمایشی بگذرد تا با بررسی اثربخشی طرح در وسعت بیشتر اجرایی شود.
وی ادامه داد: هر ساله طرح مالچ سنگ‌ریزه از لحاظ تاثیر رطوبت و نمک منطقه بر روی مالچ در دست بررسی است.
وی یادآور شد: مالچ در سطح وسیع باید اجرایی شود و با توجه به وسعت مالچ نقشی مهم در محیط‌زیست منطقه دارد و برای اجرای مالچ معدنی، آلی و شیمیایی باید مجوزهای لازم گرفته شود.
وی افزود: در صورت تایید و سازگاری نوع مالچ با طبیعت، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان آماده همراهی است زیرا مناسبت ترین پوشش برای تثبیت شن‌های روان ایجاد پوشش گیاهی زنده است.

صدور سند به نام دولت برای ۹۹ درصد اراضی ملی استان سمنان 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سند مالکیت به نام دولت برای ۹۹ درصد اراضی ملی استان صادر شده است.
به گزارش ایرنا، به مناسبت شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و شهید محمد جواد باهنر، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور است.



برچسب‌ها سمنان منابع طبیعی و آبخیزداری افتتاح طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان منابع طبیعی و آبخیزداری افتتاح طرح سمنان منابع طبیعی و آبخیزداری افتتاح طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان دولت سیزدهم اجرای طرح های آبخیزداری فرمانده یگان حفاظت عملیات آبخیزداری ۵ میلیون مترمکعب اراضی ملی استان استان سمنان استان سمنان اجرای طرح ها یادآور شد سال گذشته آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۱۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود

بهزاد شریفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم تخریب عرصه‌های منابع طبیعی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است و در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به این منابع ارزشمند خدادادی و ملی وارد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عنوان کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع این پدیده مخرب در جنگل‌ها و مراتع استان که امری بسیار مهم است، همکاری و مساعدت آحاد مردم خصوصاً مردم خطه سرسبز شهرستان دیواندره در مقابله با حریق بسیار حائز اهمیت است.

شریفی‌پور بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۷ فقره حریق در سطح سه هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان روی داد.

وی تصریح کرد: این میزان آتش سوزی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد فقرات ۲۴۷ درصد و از لحاظ سطح سوخته ۳۰۴ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: شهروندان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و روستاییان باید در نظر داشته باشند که نظر به کاهش بارش‌ها و نزولات الهی در سال‌جاری و با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی فزونی پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اعلام کرد: بنابراین کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز، برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، لازم و ضروری است که نسبت به رعایت نکات ایمنی اقدام کنند.

لزوم‌خوداری شهروندان از رهاسازی بطری در طبیعت

شریفی‌پور گفت: از هم استانی‌ها تقاضامندیم که از رهاسازی زباله‌ها به‌ویژه انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی، خرده‌شیشه و اشیا مشابه در داخل طبیعت به دلیل اینکه این اشیا گاهاً همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتغال علوفه می‌شوند، خودداری کنند.

وی افزود: مواد خشک و مواد قابل اشتغال کف جنگل‌ها و مراتع کانون‌های آتش در مناطق را ایجاد می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خاطرنشان کرد: همچنین مردم استان به‌هیچ‌وجه در داخل طبیعت آتش روشن نکنند و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی که اطراف اجاق آن را با سنگ محصور کنند.

شریفی‌پور ادامه داد: پس از اتمام استفاده از آتش، حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ‌گاه خاکسترهای اجاق را رها نکنند بلکه می‌توان با ریختن آب یا مدفون کردن خاکسترها با خاک از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شد.

وی اذعان کرد: همچنین از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده‌شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش‌سوزی به‌ویژه در حاشیه راه‌ها و جاده‌ها خودداری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع توسط کشاورزان و روستاییان استان کاری نامناسب و در راستای فقر و فرسایش خاک منجر به نابودی زمین خواهد شد که امیدواریم این اقدام توسط کشاورزان رخ ندهد.

شریفی‌پور عنوان کرد: آتش و مشعل به‌عنوان منبع روشنایی در مراتع به‌ویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه نامناسب و مستعد حریق خواهد شد.

وی افزود: بازی کودکان با آتش به‌ویژه در مناطق با پوشش گیاهی مناسب هم یک عمل نامناسب و حریق‌زا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: هم استانی‌های ما باید در نظر داشته باشند که در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی (بنا به هر دلیلی)، ضمن تماس با شماره رایگان ۱۵۰۴ بلافاصله با رعایت مسائل ایمنی نسبت به خاموش کردن آن اقدام و تا حضور نیروهای کمکی محل را ترک نکنند.

گونه‌های گیاهی و جانوری کردستان برای غنای طبیعی آن باید حفظ شود

شریفی‌پور خاطرنشان کرد: غنای طبیعی کردستان در گونه‌های جانوری و گیاهی و گستردگی درخت‌های همچون، بنه، بلوط، سیب وحشی، زالزالک، افرا و بید وحشی، مازو و غیره در استان سرمایه‌ای به مراتب ارزشمند است که باید حتی‌الامکان از آنها حراست و حفاظت کرد.

وی افزود: در استان تیپ‌های مرتعی از تنوع بیش از ۳۰ نوع وجود دارد که گستردگی زیادی هم دارد و جدا از بحث استفاده بی‌رویه و غیر اصولی مردم و گاهاً استفاده بیش از حد دام‌ها، آتش سوزی‌های فصل تابستان هم منجر به نابودی این سرمایه طبیعی می‌شود، لذا از مردم فهیم استان تقاضامند هستیم با نزدیکی به فصل گرم تابستان که مراتع خشک می‌شوند سعی در رعایت نکات مهم داشته تا از حریق جلوگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری و دلسوزی مردم تعداد حریق کمتری نسبت به سال‌های قبل را در سطح مراتع و جنگل‌های استان داشته باشیم.

کد خبر 6093674

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان