Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد: مسجد باید محور رسیدگی به همه امور و نیازهای مردم شود و اگر مردم به‌ویژه جوانان احساس کنند با رفتن به مسجد هم توانسته‌اند به معنویت برسند و هم از برنامه‌های سازنده و پرمحتوا برای زندگی بهره ببرند، قطعاً مسجد را ترک نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، مسجد نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان‌ترین دوره در طول حیات مساجد است؛ چراکه در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت که محل فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می‌آمد.

مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکت‌های اسلامی بوده، از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می‌شده است و از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آن‌ها در زیر بیرق اسلام بوده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، مساجد نیز همانند دوران صدر اسلام جایگاه واقعی خود را بازشناختند، به‌طوری‌که نیروهای فعال در مساجد به طور مستقیم در متن انقلاب شرکت جستند، به‌گونه‌ای که از آن پس مساجد نقش پایگاه ارتباطی مردم را به عهده داشتند و در شرایط حساسی که نهضت اسلامی فاقد هرگونه تشکیلات منطبق با معیارهای اسلامی بود مساجد توانستند این نارسایی مهم را جبران کرده و به انسجام نیروهای مردمی بپردازند.

با توجه به نقش‌آفرینی عمیق دین در ایجاد تشکل‌های اجتماعی است که موجب شده تا اسلام در ابتدای نظام دهی سازمان دینی خود، تأسیس مرکز تجمع عمومی مسلمانان را با نام «مسجد» در اولویت قرار داده و اجتماع در آن را به نیکوترین وجه ستوده و شدیدترین تأکیدات را در راستای حفظ این سنگرهای توحیدی ابراز داشته است. حضرت امام بر اساس همین شناخت، بارها بر اهمیت اجتماع و حضور فعال در مساجد تأکید داشته و آن را موجب تقویت اسلام و نظام می‌دانستند.

در این خصوص خبرگزاری شبستان مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، امام‌جمعه بجنورد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی انجام داده که به شرح زیر است:

*کارکرد اصلی مسجد چیست و تا چه حد برنامه‌های مساجد در این راستا بوده است؟

کارکرد اصلی مسجد متصل نمودن بنده به خداوند است و این هم از طریق نماز، دعا، تضرع و قرآن خواندن امکان‌پذیر است و در مرحله دوم انجام اموری که دین از ما خواسته است مثل تبیین احکام و معارف دینی، تبیین امور مورد نیاز جهت یک زندگی دینی و اسلامی، طرح و تبیین دشمنی‌های دشمنان (دشمن‌شناسی) و عنداللزوم به‌عنوان یک پایگاه جهت اعزام نیرو برای جهاد با دشمنان، انجام امور اجتماعی ازجمله جمع‌آوری کمک به نیازمندان و خبرگیری ازکارافتادگان و بیماران و ...

الزامات رسیدن به مسجد طراز اسلامی چیست؟

مسجد طراز همان مسجدی است که پیامبر (ص) به کمک مردم درست کرد. آماده ساخت و نمازهای جمعه و جماعات را در آن پرپا نمود و بعد مرکز رسیدگی به همه امور مسلمانان اعم از امور سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی شد.

پیامبر (ص) حیله‌های دشمنان را در مسجد تبیین می‌کرد، تصمیم‌گیری را جهت جهاد و مبارزه در مسجد می‌گرفت. خبرگیری از بیماران را به کمک اهل مسجد انجام می‌داد و اخبار مهم را در مسجد اعلام می‌کرد.

رسیدگی به مشکلات معیشت مردم را در مسجد برایش برنامه‌ریزی می‌کرد و تقسیم مسئولیت افراد را در مسجد انجام می‌داد.

مسجد محوریت پیدا کرده بود و همه خود را نیازمند به آن می‌دانستند، هم برای امور عبادی خودشان و هم برای امور دنیوی خودشان، لذا به مسجد می‌رفتند تا هم بندگی خدا را بکنند، هم گرفتاری‌هایشان را با پیامبر (ص) در میان بگذارند و اگر ما توانستیم چون پیامبر اسلام مسجدمان را محور امور فوق قرار دهیم یعنی به مسجد طراز اسلامی رسیده‌ایم.

*استقبال مردم از برنامه‌های فرهنگی و هنری مساجد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مردم و جوانان استقبالشان از برنامه‌های مسجد خوب است، لیکن شرط دارد و شرطش این است که اگر امام جماعت، هیئت امناء، خادم و دیگر مجموعه‌ها با هم هماهنگ باشند، نظم داشته باشند و ارتباط صمیمی با جوان و کودک داشته باشند و برنامه‌های خوب و مفید و مورد نیاز را برای جوانان و سایر اقشار داشته باشند و جوان احساس کند با رفتن به مسجد هم توانسته به معنویت برسد و هم از برنامه‌های مفید و سازنده و پرمحتوا برای زندگی‌اش بهره ببرد، قطعاً مسجد را ترک نخواهد کرد. نمونه‌اش مسجد کرامت در مشهد مقدس که رهبری قبل از انقلاب در آن برنامه داشتند و مسجد آن‌قدر شلوغ می‌شد که مجبور می‌شدند درب مسجد را در میانه نماز ببندند.

*شورای تعالی مساجد تاکنون چه مشکلاتی از مساجد را حل و به نتیجه رسانده است؟

شورای تعالی مسجد متشکل از همه مجموعه‌ها است که در مسجد فعال هستند مثل امور مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری مسجد، بسیج، سازمان تبلیغات، اوقاف و نماینده امام‌جمعه.

این شورا در استان خراسان شمالی تکلیف داشت که در ابتدا جهت حل اختلاف، اساسنامه‌ای را تنظیم کند که بر اساس آن با محوریت امور مساجد بتواند اختلافات موجود بین مجموعه‌های فعال در مسجد را حل کند که الحمدالله رو به اتمام است و بعد از انجام این مهم به فعالیت‌های موجود نظم بدهد و جهت رشد و تعالی بیشتر در آینده طرح‌ها و برنامه‌های خوب و لازم را پیش‌بینی بکند و آن‌ها را در مساجد عملیاتی کند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مسجد جوانان زندگی مساجد اعتبار احکام و معارف دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۱۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس

ایسنا/هرمزگان رئیس کل دادگستری هرمزگان دستور رسیدگی به درخواست‌های ۲۱۸ نفر از شهروندان و نمازگزاران جمعه در مسجد جامع بندرعباس را صادر کرد.

در راستای تأکیدات رئیس قوه قضاییه به منظور شفافیت در پاسخگویی و تسریع در رسیدگی به مطالبات مردم، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با ۲۱۸ نفر از شهروندان و نمازگزاران جمعه در مسجد جامع بندرعباس دیدار کرد.

در این دیدار که با حضور مسئولان قضایی، قضات و مدیران سازمان‌های تابعه قوه قضاییه برگزار شد و بیش از دو ساعت به طول انجامید، مراجعان درخواست‌های خود را در خصوص موضوعات مختلف حقوقی و قضایی از جمله «تسریع در روند رسیدگی و اجرای احکام، تخفیف مجازات، بهره‌مندی از عفو و آزادی مشروط و پذیرش اعاده دادرسی» با مسئولان مربوطه مطرح کردند.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در حاشیه این دیدار مردمی اظهار کرد: عمل به دستور ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم دیدار بدون واسطه با متن مردم به شکل‌های مختلف و اجرای سیاست‌های ابلاغی دستگاه قضایی در خصوص تکریم ارباب رجوع و تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم از مهمترین اهداف برگزاری میز خدمت دستگاه قضایی در میعادگاه‌های نماز جمعه در شهرهای مختلف استان هرمزگان است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: در جریان برگزاری دیدار مردمی رئیس و اعضای شورای قضایی استان در مسجد جامع بندرعباس، با شنیدن مطالبات مراجعین، به منظور رفع مشکلات و رسیدگی به درخواست‌های مطرح شده دستورات لازم صادر شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با دیدار مردمی رئیس کل دادگستری و مسئولان قضایی استان هرمزگان در مسجد جامع بندرعباس، رؤسا و دادستان‌ها در اقصی نقاط استان نیز ضمن برپایی میز خدمت در میعادگاه‌های نماز جمعه به مطالبات مردم رسیدگی کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • ضرورت استحکام بخشیدن به اعتقادات و تفکرات اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری