Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران آنلاین، گرچه به دلیل تحریم‌ها در کشور ما، واکسیناسیون با تاخیر آغاز شد اما پس از انجام آن در حد استانداردهای جهانی انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان صورت گرفته و همین باعث شد تا پس از بازگشایی کامل مدارس ابتلا کم و بدون تلفات را شاهد بودیم.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که واکسیناسیون نقش بسیار موثری در کاهش پاندمی کرونا داشته است، همچنین اینکه ایمنی واکسن باعث احساس امنیت بیشتر دانش آموزان و خانواده‌ها برای حضور در کلاس درس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه به دلیل تحریم‌ها در کشور ما، واکسیناسیون با تاخیر آغاز شد اما پس از انجام آن در حد استانداردهای جهانی انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان صورت گرفته و همین باعث شد تا پس از بازگشایی کامل مدارس ابتلا کم و بدون تلفات را شاهد بودیم.

به طور حتم واکسیناسیون حداکثری در جامعه تاثیر موثری در بازگشایی مدارس داشته است، در تمامی آمارها و مقالات در نشریات دنیا، نقش موثر واکسیناسیون دانش آموزان در بازگشایی و کاهش همه گیری مثبت ارزیابی شده است.

اما دانش‌آموزان در دوران کرونا در حوزه‌های آموزش، روان و روابط اجتماعی و ارتباطات میان فردی با چالش‌های بسیاری مواجه شدند که بیشتر در خصوص آسیب‌ها در حوزه آموزش صحبت شد و کمتر به حوزه روان و ارتباطات میان فردی دانش‌آموزان پرداخته شده است.

تعطیلی مدارس در دوران کرونا جامعه پذیر کردن دانش‌آموزان را دچار اختلال کرد، گرچه در حوزه آموزش صحبت‌های بسیاری شده و توجه آموزش و پرورش بیشتر بر روی این موضوع بوده است چرا عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند آسیب‌های جدی برای آینده کشور ایجاد کند، با توجه به تاکیدات مکرر بر حوزه آموزش، بنده تمرکز بیشتر را بر حوزه روانشناختی و ارتباطات فردی میان دانش‌آموزان می گذارم.
 

آسیب‌های زمینه روان و روابط اجتماعی تنوع و گستردگی بسیاری دارد، از وسواس‌های میان دانش‌آموزان تا ترس‌ها و به اصطلاح افسردگی و مسائلی از این دست که هر کدام از این ها نمونه‌های بسیار متنوعی به صورت پژوهشی روی آنها انجام شده است که بر اساس آن متوجه شدند که آمار و ارقام در خصوص این چالش‌ها بسیار افزایش یافته است.
در برخی از شاخص‌ها تا ۴ برابر میزان افسردگی در میان دانش‌آموزانی که در قرنطینه بودند، افزایش یافته و انزوا و ترس های مرضی یک اختلال جدی است که در این حوزه شاهد هستیم

 همچنین در برخی از شاخص‌ها تا ۴ برابر میزان افسردگی در میان دانش‌آموزانی که در قرنطینه بودند، افزایش یافته که انزوا و ترس های مرضی هم به همین صورت است و دیده می شود که یک اختلال جدی در این حوزه شاهد هستیم.

در این حوزه، بخشی دیگر از این آسیب‌ها متوجه ارتباطات میان فردی دانش آموزان است، باید به این نکته توجه کرد که مدرسه کارکردهای متنوعی دارد که یکی از این کارکردها در واقع موضوع آموزش است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که ما بیشتر دانش آموز را به مدرسه می فرستیم که جامعه پذیر باشد و ارتباطات اجتماعی او تقویت شود.  

در واقع هدف از مدرسه این است که دانش‌آموز بیاموزد در آینده فردی موثر و کارآمد باشد اما کرونا در این زمینه آسیب جدی به رفتار دانش‌آموزان وارد کرده که نیاز به بررسی و تحلیل دارد.

در این راستا، آموزش و پرورش باید در هر سه ساحت اقدامات جدی داشته باشد، برای موضوع آموزش باید غربالگری اولیه صورت گیرد تا ارزیابی شود که مشکلات دانش‌آموزان در کدام مباحث درسی است.
 

گرچه امتحانات خرداد چون به صورت حضوری بوده تا حدی می تواند این اطلاعات را به ما بدهد اما با این حال بازهم معلمان به دیده اغماض به دانش‌آموزان نگاه کرده و شرایط آموزش مجازی و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان را درک کردند.

آموزش و پرورش در بستر مجازی و حضوری باید کلاس‌های جبرانی برای عقب‌ماندگی تحصیلی دانش آموزان در سنوات گذشته را در دستور کار خود قرار دهد، همچنین با انجام غربالگری محتوای آموزشی مناسب را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها فراهم کند و در صورت نیاز می تواند از رسانه‌ها هم برای جبران آسیب‌های وارد شده به دانش‌آموزان کمک گیرد.

همچنین ضرورت دارد که اطلس روانی دانش‌آموزان را براساس نوع آسیبی که در ۲ سال تعطیلی کرونایی به آنها وارد آمده، شناسایی کنیم و همانطور که گفتم باید محتوای لازم را هم ایجاد کرد، بطور مثال می دانیم که میزان افسردگی، وسواس و هراس و مسائلی از این دست افزایش قابل توجهی داشته است که آموزش و پرورش باید حتما در این موارد ورود کند.

آموزش و پرورش باید مراکز مشاوره دانش‌آموزی را فعال کند چراکه با همین روال هم تراکم بالایی در مراجعات دانش‌آموزی داریم و بنابراین نیاز است که از سایر بخش‌ها در راستای خدمات رسانی کمک بگیریم.

از سوی دیگر یکی از مسائل در دروان کرونا این بود که سبک زندگی دانش آموزان عوض شده و باید این سبک زندگی دوباره به حالت استاندارد و درست تطبیق یابد و بر این اساس باید میزان آسیب‌ آنها را سنجید و  برای آنها محتوای آموزشی فراهم کرد.

انتهای پیام/

 


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میان دانش آموزان دانش آموزان آموزش و پرورش آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۲۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر

آفتاب‌‌نیوز :

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وزارت آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت آموزشی و افزایش نمرات دانش‌آموزان در امتحان نهایی چه برنامه‌ای دارد؟»، اظهار کرد: موضوع ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی، هم اکنون یکی از دستورکا‌رهای اصلی ما هست که یکی از نقاط تمرکز آن، امتحانات نهایی است؛ نقطه تمرکز دیگر، تقویت امور تربیتی و پرورشی و همینطور تضمین کیفیت در سایر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سؤال شما درباره امتحانات نهایی است، بر این مسأله تمرکز می‌کنم. امسال امتحانات نهایی، ضریب قطعی ۵۰ درصد برای پایه دوازدهم و ۶۰ درصد برای پایه دهم و یازدهم در سال‌های آینده جهت ورود به دانشگاه‌ها خواهد داشت. بنابراین این امتحانات از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

صحرایی اضافه کرد: هم‌اکنون نهضت ملی تقویت آموزش در دوره متوسطه دوم به راه افتاده است و مدیران یکایک مدارس کشور نمرات دانش‌آموزان پایه دوازدهم خود در سال ۱۴۰۲ را دریافت کردند و وضعیت آموزشی مدرسه خود را در تمام دروس نسبت به خودشان و نسبت به سایر مدارس شهرستان، استان و حتی نسبت به کل کشور می‌دانند.

 وی تصریح کرد: یک ستاد عالی آزمون در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است که در آن ۶ کارگروه فعال هستند. کارگروه‌ها هر هفته جلسه می‌گیرند و هر دو هفته یکبار ستاد عالی آزمون نسبت به بررسی پیشنهادات سیاستی کارگروه‌ها اقدام کرده و پس از تصویب، آن‌ها را ابلاغ می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دبیرخانه‌های کشوری دروس مختلف بیش از هر زمان دیگری پای کار آمده‌اند، افزود: گروه‌های آموزشی در سطح استان‌ها و مناطق فعال شدند و نمونه سؤالات مفهومی نیز تدوین شد؛ همزمان از طریق شبکه آموزشی شاد و همینطور مدرسه تلویزیونی ایران، همه درس‌هایی که بیشتر در دوران کرونا تولید شده بود در دسترس قرار گرفته است تا دانش‌آموزان از آن‌ها استفاده کنند. 

وی اضافه کرد: مناطق مختلف آموزشی در کشور برای تقویت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت نمرات آنها، اقدامات کم سابقه‌ای را در پیش گرفتند. فعال کردن اردو‌های علمی در درون مدرسه‌ها، گشودن قرائت‌خانه‌ها یا سالن‌های مطالعه به صورت شبانه‌روزی، باهمخوانی دانش‌آموزان و کلاس‌های رفع اشکال در دستور کار همه مناطق است. 

صحرایی با بیان اینکه آنچه امتحانات نهایی سال گذشته نشان داد تصویر واقعی نظام آموزشی کشور بود، گفت: خرسندیم که رئیس‌جمهور نسبت به این موضوع بسیار دغدغه‌مند بوده و موضوع کیفیت آموزش روی میز ایشان قرار گرفت. شاید بیش از سه دهه است که افت کیفیت آموزش هر از چندی در محافل و مجالس ملی مطرح می‌شود، اما سابقه‌ای ندارم که هیچکدام از رؤسای دولت‌های پیشین نسبت به این موضوع به اندازه آیت‌الله رئیسی دغدغه‌مند بوده باشند. این دغدغه و حساسیت ایشان مهمترین سرمایه برای ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی کشور است.

وی تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش هم در حال تهیه یک بسته برای تقویت مدارس دولتی است و موضوع دریافت مجوز‌های لازم از مجلس شورای اسلامی و حتی ارائه لایحه تحت عنوان تقویت مدرسه در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • شبکه‌ای از دانش‌آموزان سمپاد در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی شکل می‌گیرد
  • برخورد قانونی با معلم بلاگر‌ها در مدارس
  • برخورد قانونی با معلم بلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به آموزش‌وپرورش بردسکن
  • پورثانی: کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان به‌زودی صادر می‌شود
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان