Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجوی پزشکی برگزیده المپیاد علمی گفت: توصیه می‌کنم دانشجویان با عزم جدی برای رشد علمی کشور تلاش کنند تا بر قله دانش دنیا، برسیم و مرجع علمی دنیا باشیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه قائمی پناهیان، دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دوازدهمین دوره المپیادهای علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور موفق به اخذ دو مدال طلا و برنز در حیطه مدیریت نظام سلامت شده است و در آذرماه این سال تحصیلی، طی مراسمی توسط هیئت رئیسه و مسئولین مرکز استعدادهای درخشان از وی و سایر مدال آوران دانشگاه تقدیر به عمل آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به اینکه رقابت های المپیاد سال پیش رو نیز آغاز شده است، گفتگویی با وی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

ضمن تبریک برای کسب دو مدال طلا و برنز، از تجربه شرکت در دوازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور برایمان بگویید، آیا شرکت در المپیاد را به دیگر دانشجویان توصیه می کنید؟

متشکرم. تجربه بسیار ارزشمندی بود. از این جهت که ذهن و توان فکری خودمان را به چالش می کشیم. و در شرایط سخت و پیچیده، بسیاری از استعدادها و پتانسیل های درونی نهفته در وجود فرد، شکوفا و بالفعل می شوند. از طرفی تجربه کار تیمی در فضای المپیاد بسیار ارزشمند و سازنده است. بنده در این مدت، از محضر بهترین اساتید کشور در عرصه مدیریت نظام سلامت استفاده کردم و از دانش و تجارب ارزشمند این اساتید به خوبی بهره مند شدم.

 

شرکت در المپیاد را به ویژه به دانشجویانی توصیه می کنم که علاقه دارند باری از دوش کشورمان بردارند و به حل چالش ها و مشکلات کشورمان بپردازند؛ چراکه در المپیاد معمولا پروژه هایی تعریف می شوند که مرتبط با مسائل و بحران های کشور و حتی جهان هستند و در این فضا دانشجو از صرف مطالعه روزمره کتب درسی خود خارج و وارد عرصه تفکر و حل مسئله در فضای حقیقی کشور و چه بسا سطوح کلان میشود.

 

چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟

بنده به مطالعات جانبی بسیار علاقه مند هستم و صرف مطالعه کتب و جزوات درسی ذهن بنده را اغنا نمی کرد. و با توجه به اینکه در فضای المپیاد این امکان وجود دارد که از محضر بهترین اساتید کشور بصورت فشرده استفاده بکنیم بسیار مشتاق بودم که وارد این مسیر شوم. از طرفی تجربه انجام پروژه ها و حل مسائل کلان و مهم کشور نیز برای بنده دغدغه بود و هست که در عرصه المپیاد میتوان چنین تجارب ارزشمندی را کسب کرد.

 

چرا حیطه مدیریت نظام سلامت را انتخاب کردید؟

یکی از اساتیدم حرف ارزشمندی می زد و آن این بود که اگر می خواهید صرفا روی چند نفر تاثیر بگذارید و گره از مشکلشان باز کنید بروید و همان مطب تان را بزنید و روزانه تعدادی بیمار را ویزیت کنید. اما اگر می خواهید اثرگذاری تان از این سطح فراتر باشد، عضو هیئت علمی دانشگاه شوید و نسل جوان کشور را خوب پرورش دهید. اما اگر می خواهید اثرگذاری تان از این سطح نیز فراتر رود وارد عرصه مدیریت شوید که به ویژه کشور ما نیاز دارد تا نخبگان متعهد و شایسته اش به حیطه مدیریت ورود کنند. و شما در این موقعیت می توانید با یک تصمیم درست یک ملت را از زیر خط فقر به بالای خط فقر بیاورید. با یک تصمیم درست میتوانید سعادت و آینده یک کشور و ملت را بسازید. با یک تصمیم درست میتوانید کشورتان را از دشمنی های بیگانگان و نااهلان نجات دهید. که البته لازمه ی این تصمیم های درست کسب علم و مهارت مدیریت هست که یکی از بهترین فرصت ها برای کسب این ملزومات، حیطه مدیریت المپیادهای دانشجویی بود که بنده به آن ورود کردم.

المپیاد چه تاثیری روی شما گذاشت؟

علاوه بر کسب دانش و مهارت های بسیار مفید و کابردی در عرصه مدیریت نظام سلامت، و رشد قدرت تحلیل و بررسی و حل مسائل، تجربه موفق کار تیمی، به چالش کشیدن ذهن و پتانسیل های درونی خود و شکوفایی استعدادهای نهفته، به بنده در مدیریت زندگی شخصی و مدیریت زمان نیز بسیار کمک کرد.

دلیل موفقیت؟

توکل بر خدا، تلاش و پشتکار، برنامه ریزی و مدیریت زمان، انگیزه و روحیه قوی، ناامید نشدن در شرایط سخت، مشورت با اساتید و افراد باتجربه، شنیدن نظرات مختلف و کار تیمی قوی قطعا عوامل مهم کسب این موفقیت بوده اند. از طرفی بنده قبلا نیز مطالعات جانبی در حیطه مدیریت و نظام سلامت داشتم. همچنین پیش از ورود به المپیاد تجربه مسئولیت های مختلف و مدیریت تشکل های دانشجویی را داشتم که تاثیر به سزایی در کسب تجربه های مدیریتی و رهبری مجموعه و کار تیمی برای بنده داشتند و در موفقیت بنده در این المپیاد بسیار موثر بودند.

 

با توجه به اینکه رشته تحصیلی شما دندانپزشکی هست، المپیاد چه تاثیری بر مسیر آینده شما گذاشت؟

در دوران المپیاد بنده با خیلی از چالش های کشورمان در عرصه پزشکی و دندانپزشکی آشنا شدم. از محضر اساتید استفاده کردیم و برای حل خیلی از این مسائل ایده پردازی کردیم. به ویژه پروژه ای در زمینه مدیریت منابع انسانی در شرایط بحرانی مانند شرایط کرونا و سایر بلایای طبیعی در سطح کلان به انجام رساندیم که حاوی راهکارها و شیوه های غنی متعدد و مبتنی بر شواهد علمی و مطابق شرایط بومی کشورمان بود که به خوبی نظر داوران را به خود جلب کرد و امیدوار هستم که به دست مسئولین مربوطه نیز رسیده باشد. همچنین با بسیاری دیگر از چالش ها و مسائل مدیریت نظام سلامت کشور آشنا شدم و تجربه ارزنده ای بود در راستای اینکه ان شاء الله در آینده بتوانم در این عرصه برای کشورم مفید باشم.

شما حافظ کل قرآن هم هستید و در مسابقات کشوری قرآن دانشجویان نیز مقام دوم را کسب کردید که در ماه اخیر طی مراسمی از شما تقدیر شد. با این حساب در دوران المپیاد هم قرآن میخواندید درسته؟

بله، تلاوت آیات قرآن نه تنها باعث آرامش روحی و ذهنی بنده می شد؛ بلکه مفاهیم این کتاب الهی بنده را بیش از پیش تشویق می کرد که به مسیرم ادامه دهم و دست از تلاش بر ندارم و در مواجهه با سختی های راه استقامت داشته باشم.

بنابراین اینطور نبوده که تمام تمرکزتان صرفا روی المپیاد باشد و سایر فعالیت های خود را متوقف نکردید. درسته؟

بله بنده در سال المپیاد در کنار مطالعه برای المپیاد، هم زمان بخش های دانشکده را نیز میگذراندم و حتی گاها امتحانات تئوری و عملی دانشگاه با برخی مراحل المپیاد هم زمان میشد. در کنار این ها در سال المپیاد، به لطف خداوند موفق شدم یک کتاب رفرنس فوق تخصصی در حیطه جراحی فک و صورت، تحت عنوان Local Flaps in Facial Reconstruction را ترجمه نمایم. و باز هم به لطف خداوند در همان سال موفق شدم در مسابقات کشوری حفظ قرآن نیز کسب رتبه نمایم. از طرفی در کنار دروس دانشگاه، فعالیت های جانبی زیادی داشتم از جمله آنکه در تشکل های دانشجویی نیز مسئولیت داشتم و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود را ادامه میدادم.

 

گاها در اردوهای جهادی نیز شرکت می کردیم و در زمینه های درمانی و فرهنگی به مناطق محروم کشور خدمت رسانی می کردیم. مطالعات جانبی خود را نیز ادامه می دادم علاوه بر مطالعه کتب تخصصی در حیطه مدیریت و روانشناسی که در موفقیت در المپیاد تاثیر مثبتی داشتند، مطالعات معرفتی و اجتماعی نیز داشتم از جمله مطالعه کتب شهید مطهری با تدریس استاد غلامی، ریاست محترم دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) که البته این دوره مطالعاتی را به سایر دانشجویان نیز توصیه میکنم.

 

چطور توانستید همه این فعالیت ها را در کنار هم به سرانجام برسانید؟

طبیعتا مدیریت و برنامه ریزی صحیح و دقیق و تلاش و پشتکار فراوان از ملزومات این مسیر بودند. سعی می کردم از وقتم به نحو احسن استفاده کنم و اتلاف زمان را به حداقل رسانده بودم. از طرفی توکل به خداوند و تلاوت و انس با آیات قرآن کریم نیز نه تنها به لحاظ فکری و معنوی به بنده انرژی می داد؛ بلکه کاملا حس می کردم که در وقتم برکت ایجاد می کند. در کنار این ها خانواده نیز همراهی و حمایت خوبی داشتند و تشویق ها و روحیه دادن های پدر و مادرم نیز به بنده انرژی و انگیزه مضاعف می داد که همین جا از تمامی زحمات و همراهی های آنان قدردانی می کنم، گرچه هیچ گاه زحماتشان قابل جبران نخواهد بود.

شما در شرایط کرونا، مراحل مختلف المپیاد را پشت سر گذاشتید. درسته؟

بله دقیقا این هم یکی از چالش های موجود در مسیر المپیاد بود. متاسفانه از اعضای خانواده ام نیز همان سال مبتلا به کرونا شدند و نگرانی برای اعضای خانواده ام و البته ناراحتی برای تمامی بیمارانی که با آن ویروس منحوس دست و پنجه نرم می کردند نیز بار روانی آن ایام را بیشتر می کرد. از طرفی به علت شیوع این ویروس در کشور، اکثر دانشگاه ها تعطیل شده بودند. اما دانشکده ما، و تنها ورودی ما و ورودی یک سال بالاتر از ما موظف بودیم که در بخش های درمانی حضور داشته باشیم و بیماران را درمان نماییم. البته اینکه در آن شرایط توفیق خدمت به هموطنانمان را داشتیم جای شکرگذاری دارد. اما از طرفی این خود به چالش های بنده در المپیاد می افزود چراکه اکثر دوستان رقیب، به دانشگاه نمی رفتند و غالب آنها در تمام وقتشان روی مطالعه المپیاد متمرکز شده بودند؛ اما بنده در کنار مطالعه المپیاد باید هم زمان بخش ها را می رفتم و در امتحانات تئوری و عملی نیز شرکت می کردم. حتی خاطرم هست در یکی از مراحل المپیاد، هم زمان بنده دو امتحان دیگر نیز داشتم و آن مرحله برای بنده جزو سخت ترین مراحل المپیاد بود که به لطف خداوند و با برنامه ریزی دقیق و پشتکار، از آن مرحله نیز عبور کردم.

آیا فعالیت های جانبی شما، تاثیر منفی یر موفقیت علمی شما نداشت؟

ما انسان ها در شرایط معمول تنها از بخش کوچکی از ظرفیت و توان خود استفاده می کنیم. اما وقتی در شرایط خاص و دشواری قرار می گیریم که هم زمان باید چند پروژه را به سرانجام برسانیم و مدیریت بکنیم، پتانسیل و استعدادهای نهفته ما بروز پیدا می کنند و خواهیم دید اگر اراده قوی داشته باشیم و مصمم و با تلاش پیش برویم، با توکل بر خداوند می توانیم از پس همه آنها بربیاییم. فعالیت های جانبی بنده نه تنها تاثیر منفی بر موفقیت علمی بنده نداشت؛ بلکه توان ذهنی و مدیریتی بنده را پرورش داد.

چه توصیه ای برای سایر دانشجویان دارید؟

به دوستانی که دغدغه خدمت به کشور و جامعه اسلامی را دارند توصیه می کنم وارد این عرصه های علمی شده و با عزم جدی برای رشد علمی کشور تلاش کنند تا به لطف خداوند به آن آرمان و دورنما که رهبر معظم انقلاب مشخص کرده اند؛ یعنی قرار گرفتن ایران بر قله دانش دنیا، برسیم و "ما" مرجع علمی دنیا باشیم به نحوی که سایر کشورها برای دستیابی به علم، مجبور باشند زبان فارسی را بیاموزند و این هدف محقق شدنی است؛ چراکه در گذشته، قرن ها ایران و جامعه اسلامی پایتخت علمی دنیا بوده اند. البته در کنار این مسیر، لازم هست مطالعات معرفتی و اخلاقی و خودسازی و تذهیب نفس داشته باشیم چراکه کشور ما نیاز به نخبگان و مدیرانی دارد که هم متخصص باشند و هم متعهد و درستکار.

در پایان اگر صحبتی دارید لطفا بفرمایید.

از زحمات اساتید بزرگوارم جناب آقای دکتر مصدق راد، مسئول حیطه مدیریت المپیاد در دانشگاه علوم پزشکی تهران و منتور محترم آقای دکتر گنج دانش و نیز اساتید محترم دانشکده آقای دکتر شمشیری، آقای دکتر خامی و سرکار خانم دکتر سرگران نهایت سپاس و قدردانی را دارم که در این مدت بسیار از محضر این بزرگواران و رهنمودهایشان استفاده کردم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روز پزشک علوم پزشکی المپیاد علمی مدیریت نظام سلامت لطف خداوند حیطه مدیریت علوم پزشکی فعالیت ها آقای دکتر کار تیمی هم زمان چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۲۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

 اسماعیل زارعی‌کوشا همراه با فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی، به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی‌کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و افزود: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روز‌ها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم