Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@20:16:15 GMT

نمایان شدن یک رد پای ۱۱۳ میلیون ساله!

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۲۶۹۸

نمایان شدن یک رد پای ۱۱۳ میلیون ساله!

پس از خشک شدن رودخانه‌ای در تگزاس آمریکا، ردپای یک دایناسور با قدمتی معادل ۱۱۳ میلیون سال کشف شد.

به گفته کارشناسان، گِل موجود در این خط ساحلی به دلیل رسوبات کربنات کلسیم حاصل از پوست سخت‌پوستان، قوام ایده‌آلی را برای حفظ این ردپاها ایجاد کرده است.

این ردپاها که عمدتاً گمان می‌رود متعلق به گونه دایناسور "آکروکانتوسور"(Acrocanthosaurus) با وزن هفت تن و ارتفاع ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ متر است، توسط کارشناسان در پارک ایالتی "دره دایناسور" در تگزاس پیدا شد.

مقامات می‌گویند که گونه "ساروپازیدین"(Sauroposeidon) که حدود ۱۸ متر قد و حدود ۴۴ تن وزن داشته است نیز احتمالاً صاحب برخی از این ردپاها است.

تصاویری که توسط مسئولان این پارک در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، این ردپاهای تازه کشف شده را نشان می‌دهد که به صورت شیارهای عمیقی در بستر گل‌آلود رودخانه ظاهر شده‌اند.

به گفته وب‌سایت این پارک ایالتی، بسیاری از ردپاهای ددپایان، الگوی سه انگشتی متمایز خود را نشان نمی‌دهند، زیرا این ردپاها در گلی روان و عمیق نقش بسته‌اند که آثار انگشتان پا در آنها مدفون شده است.

خزنده‌پایان شامل گونه‌های دایناسورهای گیاه‌خوار مانند دوتیکری و برانتوسور هستند که پاهای بزرگی شبیه به فیل داشتند، در حالی که ددپایانی مانند تی‌رکس‌ها دارای پاهای پنجه‌دار و سه انگشتی بودند. هر دو نوع نیز از آخرین دایناسورهایی بودند که در نهایت با برخورد یک سیارک غول پیکر به زمین در ۶۶ میلیون سال پیش از بین رفتند.

در وب‌سایت پارک آمده است: پس از خشکسالی سال ۲۰۲۲، ردپای دایناسورهای عظیم که معمولاً زیر آب و گل هستند، در رودخانه پالکسی در پارک ایالتی دره دایناسور ظاهر شد.

گمان می‌رود که قدمت ردپاهای مکشوفه در این پارک به اواسط دوره کرتاسه بازمی‌گردد، زمانی که منطقه دالاس تگزاس در ساحل دریا قرار داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، از هفته گذشته بیش از ۶۰ درصد از ایالت تگزاس یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها را تجربه کرده است. این ایالت همچنین موج گرمای شدیدی را تجربه کرده است که میلیون‌ها نفر را تحت هشدار گرمای بیش از حد قرار داده است.

۵۸۵۸

کد خبر 1665639

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دایناسور کم آبی خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق‌شدن اعضای یک خانواده در رودخانه نیاتک شهرستان هیرمند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، بنابر اعلام رئیس هلال‌احمر شهرستان هیرمند:عصر روز گذشته اعضای یک خانواده چهار نفره در رودخانه نیاتک هیرمند برای شنا رفته بودند که نوجوان ۱۳ ساله دچار غرق‌شدگی می‌شوند و برادر ۱۹ ساله آن به کمک برادر می‌رود؛ اما هر دو برادر غرق شدند و پدر خانواده توسط یکی از اهالی محل نجات پیدا می‌کند.
باتوجه‌به جستجوی نیرو‌های هلال‌احمر دقایقی بعد از اطلاع جسد غرق شده یکی از برادران پیدا شده، اما به علت تاریکی هوا امکان جستجوی نوجوان غرق شده میسر نیست و از صبح امروز جستجو ادامه پیدا کرده است.

دیگر خبرها

  • جوان ۳۰ ساله در رودخانه دز غرق شد
  • عکس ماکرو از حشره اجتماعی با سابقه‌ای 130 میلیون ساله
  • ببینید | تصاویر تازه از عملیات جستجوی کودک ٥ ساله غرق‌شده در رودخانه خرسان
  • پیکر ۲ جوان غرق شده در رودخانه نیاتک هیرمند پیدا شد
  • غرق‌شدن اعضای یک خانواده در رودخانه نیاتک شهرستان هیرمند
  • پیدا شدن جسد مردی با دست‌و‌پا و دهان بسته در رودخانه اردل
  • غرق شدن کودک کامفیروزی در رودخانه کر
  • تقویت جست وجو‌ها برای پیدا کردن پیکر کودک غرق شده لردگانی
  • نمایان شدن نارنجک‌های عمل نکرده دوران جنگ تحمیلی در ایلام
  • کشف ردپای یک دایناسور ماموت در چین | یک شکارچی غول‌پیکر!