Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@02:30:15 GMT

چه زمانی مصوبات شناسه‌دار شدن طلا اجرایی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۳۶۶۰

چه زمانی مصوبات شناسه‌دار شدن طلا اجرایی می‌شود؟

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد شناسه‌دار کردن طلا راهکاری برای کنترل قاچاق این فلز گران‌بها است. قاچاق به‌عنوان پدیده‌ای مخرب، تولید و اشتغال را هدف گرفته و در ادامه پیامد‌های اجتماعی متعددی را بر جامعه تحمیل می‌کند؛ از همین رو بسیاری از کشور‌ها با وضع قوانین گوناگون به دنبال کنترل و کاهش این پدیده اقتصادی- اجتماعی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ایران نیز از سالیان دور تحرکاتی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت‌گرفته است و در نهایت سال ۱۳۹۲ قانون جامع و کاملی در این زمینه مصوب شد. مطابق با این قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید اقداماتی را در خصوص مبارزه با این پدیده مخرب با همکاری با نهاد‌های مختلف صورت دهد.

طلا به دلیل گران‌بها بودن همواره موردتوجه سودجویان جهت قاچاق و تقلب بوده است و به‌گونه‌ای که تحت تأثیر تقلب، سرمایه بخشی از مردم از بین رفته است. از سوی دیگر قاچاق طلا نیز به سازندگان طلا ضربه وارد کرده و این واحد‌ها با نیمی از توان خود در حال فعالیت هستند. هرچند تا به امروز آمار دقیقی از قاچاق (به و از کشور) طلا منتشر نشده است، اما ارقام حکایت از قاچاق ده‌ها تنی این فلز گران‌بها دارد.

گفتگو با واحد‌های سازنده نیز بیانگر آن است که در صورت مهار قاچاق می‌توان انتظار اشتغال صد‌ها هزار نفر در این حوزه را داشت، عجیب اینجاست که قانون‌گذار از سال ۱۳۹۲ جهت مقابله با عرضه کالای قاچاق راهکاری را پیش‌بینی کرده است، اما به‌مانند بسیاری از قوانین دیگر موردتوجه مسئولین قرار نگرفته است.

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم دررابطه‌با روند کلی اقدامات لازم جهت مبارزه با قاچاق طلا بیان کرد: مطابق با ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شناسه‌دار کردن کالا‌ها و در ادامه آن شناسه رهگیری و الصاق کردن به بعضی از کالا‌ها به‌عنوان یکی از اهداف قانون مبارزه با قاچاق کالا بوده که در برخی از گروه‌های کالایی محقق شده است.

وی ادامه داد: ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دررابطه‌با خرید، فروش، حمل و نگهداری (به‌صورت تجاری) فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها که شامل طلا، نقره، پلاتین و مصنوعات آن‌ها است باید رعایت شود. این دستورالعمل شامل ۶ تقسیم‌بندی الف: سکه و طلا ب: شمش و طلای آب شده ج: مصنوعات طلا و جواهرات د:، طلای استخراج شده از معادن کشور ه: گوهرسنگ‌ها و: سایر فلزات گران‌بها مانند نقره و پلاتین و مصنوعات آن‌ها است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه فروشندگان کالا‌های مشمول می‌بایست موارد ذکر شده در ضوابط فروش تبصره ۴ ماده ۱۸ را رعایت کنند، گفت: ضرورت دارد که تمامی فروشندگان اطلاعات فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند؛ ضمن اینکه فروش به مصرف‌کننده نهایی نیز با ثبت اطلاعات تجاری توسط فروشنده انجام می‌شود و نیازمند تأیید نهایی اطلاعات خرید از سوی مصرف‌کننده نیست.

دهقانی افزود: در ادامه فرایند و برای فروش کالا‌های مشمول قانون به اعضای زنجیره تأمین باید مشخصات این اعضا از قبل در سامانه ثبت و مورد تأیید قرار گرفته باشد، در غیر این صورت تخلف رخ‌داده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از صحبت‌های، فروش فردایی طلا و سکه و همچنین فروش آتی در بورس کالای ایران را تخلف عنوان کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل‌های قانونی، خریداران محصول به‌استثنای مصرف‌کنندگان نهایی باید نسبت به تأیید خریدوفروش خود در سامانه جامع تجارت اقدام کنند؛ تا زمانی که خریدار فروش ثبت شده در سامانه جامع تجارت را تأیید نکرده باشد فروش ثبت شده توسط فروشنده از حیث مقررات این مصوبه بلااثر است.

این مقام مسئول ادامه داد: خرید کالای مشمولی که فروش آن در سامانه جامع تجارت به نام خریدار ثبت نشده تخلف بوده و همچنین خرید از مصرف‌کننده نهایی که صرفاً اطلاعات آن توسط خریدار تجاری ثبت شده است و نیازمند ثبت اطلاعات از سوی فروشنده یا مصرف‌کننده نهایی نیست به همین ترتیب تخلف محسوب می‌شود.

دهقانی نیا در ادامه به دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره داشت و گفت: طبق ماده ۶ دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صورت‌حساب یا فاکتور برای کالا‌های مشمول سند الکترونیکی تأیید شده و ذکر شده در ماده ۲ در نظر گرفته می‌شود و فصل ۴ این دستورالعمل در خصوص ضوابط نگهداری بوده که شامل دو ماده قانونی است؛ مالک نگهداری کننده کالای مشمول ملزم به ثبت اطلاعات دارایی خود بر اساس شناسه کالا و اطلاعات مالکیت در سامانه جامع تجارت است و اطلاعات ثبت شده در سامانه باید در هر لحظه با موجودی نگهداری کننده مطابقت کامل داشته باشد.

دهقانی نیا علت اجرایی نشدن این مصوبات را متوجه دو نهاد رسمی کشور دانست و اعلام کرد: هماهنگی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها دررابطه‌با مصوبه طلا با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده است و از این مرحله اجرای مصوبه باید توسط بانک مرکزی و وزارت صمت صورت پذیرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت صمت در خصوص اولین گام اجرا که شناسه‌گذاری است تاکنون اقدام خاصی نداشته‌اند، گفت: ستاد به‌عنوان ناظر گزارش خود را مبنی بر عدم اقدام دستگاه‌ها (با ذکر مصادیق) به مراجع بالادستی نظارتی اعلام و ارائه می‌کند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ارز کالا قاچاق طلا سرمایه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانون مبارزه با قاچاق کالا سامانه جامع تجارت مصرف کننده گران بها ثبت شده کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۳۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب

سرهنگ عبدی اظهار کرد: ماموران مبارزه با قاچاق کالا در بناب در پی کسب خبری مبنی بر دپو و احتکار خمیر مایه و کنجد در یک انبار موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی به همراه نمایندگان اداره شبکه بهداشت و درمان و جهادکشاورزی شهرستان از انبار مورد نظر بازدید و مقدار ۱۰ تن خمیر مایه و دو تن و ۸۰۰ کیلوگرم کنجد خارجی قاچاق را کشف و برابر اعلام کارشناسان ارزش کالای مکشوفه ۲۵ میلیارد ریال برآورد شد.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه یک نفر دستگیر شد تشریح کرد: متهم پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شد.

وی تاکید کرد: قاچاق کالا از جهات گوناگون سلامت اقتصادی و فرهنگی یک جامعه را تهدید می‌کند و پلیس با تمام توان و جدیت با قاچاقچیان و مخلان نظم و امنیت اقتصادی مقابله می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • طرح شناسه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران اجرایی شد
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه